Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: överspännigstråden
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 14:47 
tänkte ta upp en liten sak som få tänker på

alla moderna nätdelar med switchande teknik kan ge ordentlig överspänning
vilket i normalfall skadar eller förstör utrustningen

detta gäller ex mobiltelefonladdare och alla väggvårtor
det räcker att ett feedbackmotstånd lossnar eller att man får in störningar utifrån, ex från mobiltelefon
detta var ett bekymmer med dom första generationernas nätdelar om dom var ihop med radiosändare

min tanke med detta är att det faktiskt går att skydda sig är enkelt mot detta
och kommer i tack med tråden visa några olika sätt man kan göra för att förhindra att man tar sönder dyr utrystning på grund av fel i nätdel

för mindre saker så räcker det oftast med en zenerdiod tvärs över plus och minus, men numera är det så pass mycket effekt i ex mobilladdare att det inte är rimligt (svårt att få tag i stora zenerdioder och då krävs det hygglig kylning med)

för min del så sa jag bygga en liten sak som i grunden består av tre delar, en triac/thyristor, en zenerdiod och ett motstånd

funktionen är enkel, om spänningen är högre än zenerdioden + thyristorns gate spänning så aktiveras thyristorn och kortsluter spänningen, motståndet är bara till för att stabilisera gatespänningen till noll i normalfall

kombinera ihop detta med en säkring , avstörningsskydd och en diod som kortsluter om det är felpolarisera så känner jag mig bättre till mods med dyra saker

återkommer efterhand som jag får in delar från kina :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 18:27 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Inom elektroniken kallas det för "crow bar". Google hittar.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 18:33 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: sön 21 jun 2015, 12:07
Inlägg: 332
Läste nånstans för ett tag sen att ett område hade fått 400V i vägguttagen i stället för 230V, jag gissar att det var felkopplat nånstans, för 400V är ju spänningen mellan faserna, jämfört med 230V mellan fas och nolla.

I vilket fall som helst ryker det mesta som är inkopplat, kanske inte mobilen som laddas men i alla fall laddaren ryker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 18:49 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Norrskog skrev:
Läste nånstans för ett tag sen att ett område hade fått 400V i vägguttagen i stället för 230V, jag gissar att det var felkopplat nånstans, för 400V är ju spänningen mellan faserna, jämfört med 230V mellan fas och nolla.
I vilket fall som helst ryker det mesta som är inkopplat, kanske inte mobilen som laddas men i alla fall laddaren ryker.

Knappast felkopplat. Antagligen nollfel. Google hittar.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: sön 11 okt 2015, 20:56 
Norrskog skrev:
Läste nånstans för ett tag sen att ett område hade fått 400V i vägguttagen i stället för 230V, jag gissar att det var felkopplat nånstans, för 400V är ju spänningen mellan faserna, jämfört med 230V mellan fas och nolla.

I vilket fall som helst ryker det mesta som är inkopplat, kanske inte mobilen som laddas men i alla fall laddaren ryker.


sådant här händer förvånadsvärt ofta, om jag minns rätt var det en en del villor som fick samma fel på öland för inte så längesedan, nollan hadde glappat i ställverket

det man kan göra för att undvika eller minska skadegörelsen är att ha överspänningsskydd långt ute i elnätet
en comgap tål så pass mycket att dom helt enkelt bränner säkringen om spänningen mellan fas och nolla blir för hög, kostar ca en tjuga per styck , om man har det både i centralen och ute bland förbrukarna så har man ett överspänningsskydd i varjefall, hellre en bränd säkring än förstörd dator

nu ska man inte säga det såhär på ett öppet forum , men om man bara tar en vanlig stickpropp, kopplar in comgapen mellan stiften och pluggar i den i fördelningslisten vid ex datorn så har man överspänningsskydd

fast egenteligen så borde man ha det på korrekt sätt
helst med en avstörningsmodul, med comgap på matarsidan, avstörningenhet spolar och kondingar, och sedan varistorskydd på förbrukarsidan , en sådanär vettig vid elverkskörning med


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: tis 13 okt 2015, 18:54 
.


Senast redigerad av jallano_ lör 24 okt 2015, 23:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: tis 13 okt 2015, 20:19 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
jallano_ skrev:
Gällande överspänning och farlig spänning...
Här är ett tips på bra youtube kanal :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Oyl8F23uXHc

Jag tycker den här https://www.youtube.com/watch?v=RtlYi1yLTVQ killen är mer professionell.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: tis 13 okt 2015, 22:47 
kollar extremt sällan på youtube, har inte lagt till så man kan kolla på det på normalwebbläsaren, spar tid blir mindre sårbar och det är bättre att diskutera det i forumet än att hänvisa till att kolla på saker ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: ons 14 okt 2015, 18:30 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Mycket intressant tråd Grym. :up:

Jag som inte har lödkolven inympad i handen och inte pratar ohms lag flytande, vad skulle du rekommendera som jag kan handla färdigt i handeln som motsvarar/liknar det du tänker bygga? :hm:

Tackar

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: ons 14 okt 2015, 22:22 
det finns inte vad jag kan se, mera komplicerade och ställbara japp, men inte det riktigt enkla
har inte letat ordentligt för jag kommer ändå bygga för att jag vil ha det så bra och kiss som möjligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: tor 30 mar 2017, 20:39 
fick äntligen hem 5.6v 5w zenerdioder och provmätte läckströmmen vid 5v och det är så pass liten att man kan ha en sådan parallet med med en 5v matning, och vid 5.5-5.7v så drar den märkström och har man en begränsing av spänningen till oskadlig nivå

ihop med lite avstörning och säkring ex polyfuse så har man fungerande överspänningsskydd


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 13:55 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Tank skrev:
Mycket intressant tråd Grym. :up:

Jag som inte har lödkolven inympad i handen och inte pratar ohms lag flytande, vad skulle du rekommendera som jag kan handla färdigt i handeln som motsvarar/liknar det du tänker bygga? :hm:

Tackar

//Tank



Man skiljer på tre typer:
1 - Grovskydd
2 - Mellanskydd
3 - Finskydd

Sätter du ett 1+2 -skydd i el-centralen är du säker i de flesta av fallen. För nörden kan man sätta finskydd också, de ska du dock sätta ute vid förbrukande enhet.

Finns flera märken som säljer detta i lite olika prisintervall. Själv är jag svag för OBO Betterman.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överspännigstråden
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 14:47 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Sånt händer tyvärr. 2011 brann lindningsomkopplaren upp i en elnätstransformator, och körde ut överspänning på nätet.

http://www.sydsvenskan.se/2011-05-31/for-stark-spanning-i-vastra-hamnen-i-natt

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet