Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 21:58 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
My fellow survlare, I need input.

Jo, tanken slog mig idag att vid ev strömavbrott så har ju rekommendationen varit att hänga för något för fönster/na för att minska värmeförlusten. Har läst filtar/täcke/vad som omnämnas. Detta fick en tanke att gro i mitt huvud och vi får se det som en tvåstegsraket (v.g. läs rubbet innan vansinnighet utropas).

Skulle en s.k picknickfilt med liggunderlagsliknande(nån form av skumplast) innehåll och med typ nödfilt (aluminiserad/spaceblanket/överlevnadsfilt osv) undersida fungera att sätta upp tätt mot fönstret (hur får vi diskutera senare, först principen). Eller rättare sagt skulle det fungera lika bra, kanske t.o.m. bättre? Tänk förutsättning allt från att hänga som gardin till att tejpa fast över fönsterram eller på själva fönsterfodret! För enkelhetens skull så kan vi kalla exemplet för ”vinterfönster”

Om det nu skulle vara så att en tätt sittande picknickfilt mot insida fönstret skulle fungera på vinterfönstret, skulle det även kunna fungera som för att skärma ifrån solen på sommaren när det är tokvarmt? För enkelhetens skull kallat ”sommarfönster”.


Nu finns det säkert bättre och estetiskt mer tilltalande lösningar men om vi låter rådande förutsättningar vara dvs. ovan beskrivna lösning eller inget alls. Finns det bättre icke permanenta trix?

Kråkfot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 22:12 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Bubbelplast!

Se tex denna tråd
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/post118355.html?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 22:14 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
kråkfot skrev:
My fellow survlare, I need input.

Jo, tanken slog mig idag att vid ev strömavbrott så har ju rekommendationen varit att hänga för något för fönster/na för att minska värmeförlusten. Har läst filtar/täcke/vad som omnämnas. Detta fick en tanke att gro i mitt huvud och vi får se det som en tvåstegsraket (v.g. läs rubbet innan vansinnighet utropas).

Skulle en s.k picknickfilt med liggunderlagsliknande(nån form av skumplast) innehåll och med typ nödfilt (aluminiserad/spaceblanket/överlevnadsfilt osv) undersida fungera att sätta upp tätt mot fönstret (hur får vi diskutera senare, först principen). Eller rättare sagt skulle det fungera lika bra, kanske t.o.m. bättre? Tänk förutsättning allt från att hänga som gardin till att tejpa fast över fönsterram eller på själva fönsterfodret! För enkelhetens skull så kan vi kalla exemplet för ”vinterfönster”

Om det nu skulle vara så att en tätt sittande picknickfilt mot insida fönstret skulle fungera på vinterfönstret, skulle det även kunna fungera som för att skärma ifrån solen på sommaren när det är tokvarmt? För enkelhetens skull kallat ”sommarfönster”.


Nu finns det säkert bättre och estetiskt mer tilltalande lösningar men om vi låter rådande förutsättningar vara dvs. ovan beskrivna lösning eller inget alls. Finns det bättre icke permanenta trix?

Kråkfot

Reflektera funkar ju åt båda hållen. Mest effektivt att ta bort sommarvärmen är ju att ta den innan den når fönstret med markiser.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 22:36 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Bubbelplast hade jag inte tänkt på, borde ju funka utmärkt utifrån "vinterfönstret". På sommaren däremot?
Vet också att markiser ska vara det bästa för att hindra värmestrålning in genom fönster men om möjlighet att sätta upp inte finns. En såndär kardborreremsa med tejp på ena sidan, en på fönsterkarmen och en på filten? Tättsittande och lätt att ta bort? Eller är en rulle bubbelplast och mörkläggningsgardiner "second best" efter glasfiberisolering och markiser?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 22:59 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kolla hur man gör i husbilar, de har ju detta problem med värme/kyla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: ons 06 mar 2019, 23:05 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
I min förra lägenhet (etta med fönster mot söder) hade jag ett par mindre fönster som saknade persienner. På dessa tejpade jag fast tunn spaceblanket (grön på ena sidan och silver på den andra) med silversidan utåt. Upplevde att det blev lite svalare när direkt solljus stoppades.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 00:34 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Angående sommarfönster så provade jag att ha just räddningsfilt som solskydd på ett par fönster nu i somras och det fungerade hyfsat. :hm:

Som isolering skulle jag kört med tillklippta liggunderlag som spänns upp med ståltråd som håller fast dom mot fönstret fäst i fönsterkarmen och sen en tillklippt billig fleecefilt över det. Nackdelen är ju inget ljusinsläpp alls. :roll:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: tor 07 mar 2019, 00:36 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Har inte provat, men 3M är ju ett reputabelt företag.
Man kan ju börja med det.
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/Thins ... sidential/

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 11:08 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Ok, tack för input!

@ Tank: jo att det blir mörkt har jag hajat 8|
Men om jag får välja så har jag det hellre mörkt med bibehållen innetemperatur än tvärt om (oavsett sommar/vinter).

Men ändå bra tips, ska experimentera lite med olika material. Det som gnager mig mest är en återupprepning från förra årets sommarvärme.

Jag får nog experimentera lite, kanske en nödfilt och ett vitt lakan som en gardin eller som ett separat typ mygginnanfönster.
Helfunktionellt och utifrån sett grey .... :sneaky:

Attans, får sätta mig ner och skissa genast.

En experimenttråd kommer :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 14:11 
Bubbelplast är bra som värmeisolering. Man bör ju även tänka på hur man sätter för en ruta temporärt, dvs inte bara att man lägger på ett nytt lager nånting på glaset utan även hur man ersätter glaset. Lite krossade fönsterrutor och stängda glasmästerier är ju inte otänkbart i en shtf. Några rullar silvertejp är ju guld värt i prepphyllan. Då kan man spänna upp annat material i ramen. Typ byggplast som är lite starkare än bara bubbelplast, och sen klä på ett lager bubbel på det.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 15:47 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
För flera år sedan gjorde jag isolering till dörren ut till verandan. Använder den fortfarande.

Det är fyra frigolitskivor, 50 mm, som jag klädde med papp med hjälp av tapetklister. När pappen torkade blev det slätt och fint. Jag skar bort lite i hörn för lister. Sedan är det bara att stapla upp i dörrhålet och klämma in en bräda som håller fast. Skulle gå att använda extra tapetvåder.

Enda nackdelen är ibland när det blåser på natten. Då kan det dåna väldigt om vinden trycker ut brädan och skivorna och allt rasar.

Jag lagrar skivorna på högkant under en trappa under sommarhalvåret.

Borde gå fint att göra liknande med fönster. Kanske 25 mm frigolit?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 16:59 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Moderna byggnader förlorar mer energi igenom fönstrens strålningsutbyte än genom fönstrens värmeledning.
Vid kris bör fönster kläs invändigt med högreflekterande material, ex. alufolie eller mylar, utåt. Dessa ger låga emissioner utåt och medför att byggnadens emitterade värmestrålning minskar.

Det finns rullgardiner med silvervit yta, som kan riktas utåt.

Du kan även måla huset vitt, och undvika svart plåttak. Kanske inte är lätt gjort i en krissituation, men men.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 21:47 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
mycket bra tråd, har nu inhandlat bubbelplast. byggfilm , silvertejp, filtar och nödfilt hade jag redan.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 22:10 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
https://www.biltema.se/bygg/farg/maleri ... 2000034236

har annvänt dom till gardiner ett tag, ger betydligt mindre bekymmer med strålningskyla(kall yta vid fönstrena)
ljusa och man kan annvända en häftpistol till att sätta upp som extra isolering,

tänk på att det behövs lagom djupt luftskikt som isolerar med

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Temporär fönsterisolering
InläggPostat: fre 08 mar 2019, 22:13 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Woodsmoke skrev:
Moderna byggnader förlorar mer energi igenom fönstrens strålningsutbyte än genom fönstrens värmeledning.
Vid kris bör fönster kläs invändigt med högreflekterande material, ex. alufolie eller mylar, utåt. Dessa ger låga emissioner utåt och medför att byggnadens emitterade värmestrålning minskar.

Det finns rullgardiner med silvervit yta, som kan riktas utåt.

Du kan även måla huset vitt, och undvika svart plåttak. Kanske inte är lätt gjort i en krissituation, men men.


Bra tips! Bara lite undrande till tipset om undvikandet av svart plåttak? Tänker troligtvis fel men i min värld är det positivt med mörka objekt som suger åt sig strålning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet