Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Generator, solceller och batteribank, koppling och matning?
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 13:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Jag har skaffat en dieselgenerator, några batterier, och kommer skaffa några solceller snart med för att bygga en test-installation med 12v system med inverters på lämpliga ställen. Generatorn har 12v ladduttag för batterier, och solcellerna kommer ladda batterier med är tanken. Det jag inte riktigt får klarhet i är om jag utan problem kan koppla in generator och solceller till batterierna utan att riskera att förstöra generator eller solceller om de drivs samtidigt/standby, Kommer regulatorerna till solcellerna se till att solcellerna inte skadas av laddning från generator? borde jag koppla in motsvarande regulator från generator till batterier för att skydda generatorn när solcellerna är aktiva?

Sedan undrar jag lite hur andra löser transporten, jag kommer ju ha 3 olika sätt att få spänning, 12v från batterierna som kan distibueras till 12vlampor/uttag, men den mesta andra utrustningen hemma kommer kräva 220v, det kan jag direkt få från generator, men den är inte tänkt att gå hela tiden om det behövs, utan där vill jag dessutom använda inverters som kan producera 220v från 12v via den distributionen, men när jag kör generator skulle jag hellre se att köra direkt från den då inverters har en sämre verkningsgrad, det skulle isåfall kräva dubbla matningar till min 220utrustning, vilket känns suboptimalt, (trippla eg då de använder vanliga uttag då strömmen fungerar)

Jag kommer i första hand prioritera belysning, kyl/frysar samt vattenpumpar till golvvärme (enbart cirkulation vid långvariga strömbortfall vintertid för att inte riskera att frysa sönder rör, värme löser jag på annat sätt), resten är småförbrukning av el till laddare etc. Inverters kommer jag dimensionera så de klarar startströmmar och drift av utrustning, jag mäter alla förbrukare separat nu och sparar mätdata över några dagar per förbrukare via en "smart energy meter" från clasolson.

Har forumet tips på detta, någon har säkert byggt liknande setuper och har erfarenhet som jag saknar än.

Tips och kommentarer är välkomna :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 13:33 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 dec 2013, 22:05
Inlägg: 337
Ort: Stockholm
Det du behöver är en reservkraftsomkopplare där du väljer nätström eller elverk.

12 volt innebär att du får högre ström i ledningarna. Många gånger kan det vara smart att välja högre spänning i systemet för att få lägre strömstyrka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 13:45 
kan bero lite på storleken på batteribanken, men jag antar att du har några hundra Ah och då är det mesta ok

troligen är laddströmmen från generatorns 12v klen, det är sannolikt bättre med en ordentligt batteriladdare på 230v som körs av generatorn, är den reglerad så är det ok att ha allt igång samtidigt, om inte så måste man kolla så att man inte överladdar batterierna

för 230v så är reservkraftsomkopplare som gäller, eller att köra det man skall med förlängningskablar och då flytta matningen mellan elverk och invertern
fördelenär att man har koll på vad som verkligen är inkopplat , det brukar vara mycket småprylar som alltid är inkopplade på 230v

dessutom så måste man ha kolla på vilken fas man matar, och om man kopplar ihop dom tre faserna vid nöddrift så MÅSTE man ha kolla på trefasanslutna saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 13:51 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
R8N skrev:
Det du behöver är en reservkraftsomkopplare där du väljer nätström eller elverk.

12 volt innebär att du får högre ström i ledningarna. Många gånger kan det vara smart att välja högre spänning i systemet för att få lägre strömstyrka.


Problemet med reservkraftsomkopplare är att de kräver att man har egen jord, då stiger prislappen betydligt omgående med ca 15-20tusen kronor bara för omkopplare, jordsladd och installation av dem, det skulle vara bra att kunna ha en liten lokal omkopplare vid t.ex frys som kanske inte kräver egen jord i sådana lägen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 14:37 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
En CTEK-laddare kopplad direkt på batteribanken som drivs med generator när det behövs fungerar. En bra solcellsregulator är anpassad för detta och klarar således 15 volt på batterisidan utan problem om vi snackar 12V-system.

Det finns inverters med inbyggd batteriladdare och ingång för nät-el/generator som automatiskt kopplar genom inkommande 220 när det är närvarande. Exempel:

http://24volt.eu/butik/index.php?route=product/product&path=153_151&product_id=285


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 16:46 
nja

om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank

ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 18:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Kolla in kanalen "pure living for life" på tuben, speciellt då den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=Wf0fG8hlbDc
De har en Honda i3000 generator och en Go Power! IC2000 inverter + batteribank.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 20:17 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
grym skrev:
nja

om man har en säg 4kw dieselelverk, räknar bort lite smått och har 2kw över när man kör kaffekokare kyl frys och en del därtill och har en större batteribank, säg 500 Ah så är det rimligt att kunna ladda med minst 50A gärna 100A
det är ändå 3 timmars generatordrift för att ladda ett halvt urladdat batteribank

ska man nyttja dieselelverk eller ännu värre bensin så ska man ha en laddare som kan kräma på vad batterierna tål i laddning
under rimliga förutsättningar, en sådan grovladdare får man ha koll på och kanske avsluta med en kontrollerad laddare på 20A eller så


Jo, jag håller med dig till 100. Jag skrev att det fungerar eftersom TS var orolig att något går sönder pga laddströmmen.

Dock så tänker jag att victron-maskinerna är rimliga. Om man vill lägga en lite större slant på en inverter med laddare (11500) så får man en som laddar 70A och på inverterdelen lämnar 1,3 kW kontinuerligt vid 25 grader. Lägger man 20000 så får man en som trycker in 120A i batteribanken och lämnar 2,4 kW kontinuerligt på invertersidan vid 25 grader.

(Jag har inga som helst kopplingar till victron eller 24volt.se)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:02 
Elektricitet och sånt är inte min starkaste sida men tex min Honda EU10 elverk ger 900 watt och 230 volt vilket skulle ge cirka 4 amper laddning per timme?
För att komma i en generator som ger 120 amper så ska den vara trefas och vara på 48 kWatt? Räknar jag rätt?

Lite billigare solpaneler på 100 watt ger cirka 6 amper när allt är idealisk och då behöver man 20 stycken vilket kostar lägst 25 000 kronor efter liten sökning på nätet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:08 
du får nog låna en riktig miniräknare :lol:

12v och 120A ger, nje, 15V och 120A ger 1800w men med lite förluster o.s.v så räkna med 2kw

för elverk med snikvarianten och 12v laddning så utnyttjar man ca 15v av 230v lindningen och då har man max laddström som 230v ex då 4A

det är då det är vettigare med en transformator som gör att man kan få hela elverkets effekt till 12v

230*4= 920w
15*4=60w

trafo 15v @ 920w ger 61A, vilket är en ordnetlig skllnad i batteriladdning

ofta har man den där 12v uttaget för att kunna nödladda ett bilbatteri eller underhålls ladda det medans man ändå kör med generatorn


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:11 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
T-72 skrev:
Elektricitet och sånt är inte min starkaste sida men tex min Honda EU10 elverk ger 900 watt och 230 volt vilket skulle ge cirka 4 amper laddning per timme?
För att komma i en generator som ger 120 amper så ska den vara trefas och vara på 48 kWatt? Räknar jag rätt?

Lite billigare solpaneler på 100 watt ger cirka 6 amper när allt är idealisk och då behöver man 20 stycken vilket kostar lägst 25 000 kronor efter liten sökning på nätet.


När man snackar laddning av 12v-system anger man laddström på 12V-sidan. T.ex en C-Tek-laddare som laddar med 25A/14,4V drar högst 2,9A på 230V-sidan vilket innebär 667 watt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:52 
Betraktaren skrev:

Jo, jag håller med dig till 100. Jag skrev att det fungerar eftersom TS var orolig att något går sönder pga laddströmmen.

Dock så tänker jag att victron-maskinerna är rimliga. Om man vill lägga en lite större slant på en inverter med laddare (11500) så får man en som laddar 70A och på inverterdelen lämnar 1,3 kW kontinuerligt vid 25 grader. Lägger man 20000 så får man en som trycker in 120A i batteribanken och lämnar 2,4 kW kontinuerligt på invertersidan vid 25 grader.

(Jag har inga som helst kopplingar till victron eller 24volt.se)


Jag har en sådan Victron 3KVA inverter/laddare i mitt reservsystem. (Max kontinuerlig effekt 2,4kW och peak 6kW)
Erfarenheterna hitils är positiva.
Min enda kommentar jag vill lägga till är att man bör överväga att öka spänningen till 24V om man vill ha en lite större batteribank.
Jag har själv en 12V inverter och bank men det innebär att kablarna blir grova. Input kabelarea från banken är 70mm2
Generellt är det strömstyrkan som är begränsande faktor.
Sen finns det visserligen någon fördel med lägre spänning också. Om man har tolv volt bank och kör 12V batterier ligger dom parallellt.
Om något batteri ger upp är det bara att koppla ur det felaktiga och köra på resten i parallellt. Vid 24V bank får du ta bort två.
Kör den själv mot en 12V bank på 2700Ah (Klarar mig ca 5-6 dygn utan laddning och 50% uttag från banken med kyl/frys, pumpar och lite lampor)
(Ja jag är medveten om att laddströmmen gärna kunde varit högre men svårt praktiskt och är avpassat mot en 2kW generator)
Inbyggda laddaren är en fyrstegsladdare som går att ställa in för olika batterityper.
Vidare kan man använda generator om man behöver större effektuttag än vad invertern ger.
Man ställer in en begränsning på inmatad ström och sen kombinerar invertern effekt från batteribanken med att samtidigt mata
igenom effekt från generatorn. Omvänt så fördelas laddström beroende på uttagen effekt.
(I normalfallet är mitt effektuttag lågt, men om man skulle dra igång en varmluftspistol samtidigt som banken laddas så begränsas
laddningen tillfälligt vid den inställda strömbegränsningen för inmatning. Ställbart 6-16A på min modell)


Senast redigerad av Exodus sön 26 feb 2017, 21:58, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 21:58 
Ok, jag förstår nu. Jag räknar med 230v och 400v medans batteriet laddas med 13,4 volt. Man lär sig något...

Då är min fråga isf vad ger min 230v och 900 watt när jag laddar mina 12 volts bilbatterier? Är ute efter Ah?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:21 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Fan vilken bra input ni kommer med, tack! nu vet jag mer, och inser mer och mer att prepping är ett dyrt intresse, finns liksom ingen övre gräns :) men laddning av batterier ligger ganska högt på min priolista, så det får bli en investering i ett bra ladd-aggregat med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Generator, solceller och batteribank, koppling och matni
InläggPostat: sön 26 feb 2017, 22:26 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
grym skrev:
du får nog låna en riktig miniräknare :lol:

12v och 120A ger, nje, 15V och 120A ger 1800w men med lite förluster o.s.v så räkna med 2kw

för elverk med snikvarianten och 12v laddning så utnyttjar man ca 15v av 230v lindningen och då har man max laddström som 230v ex då 4A

det är då det är vettigare med en transformator som gör att man kan få hela elverkets effekt till 12v

230*4= 920w
15*4=60w

trafo 15v @ 920w ger 61A, vilket är en ordnetlig skllnad i batteriladdning

ofta har man den där 12v uttaget för att kunna nödladda ett bilbatteri eller underhålls ladda det medans man ändå kör med generatorn



Men det måste väl finnas en likriktare efter transformatorn då med, annars är det ju ren växelspänning fast 12V istället bara, det är väl just likriktaren som blir dyr med stora effekter? eller ni kanske har en ritning på en likriktarbrygga med stora glättningskondingar som går att löda samman att grovladda med :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet