Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 21:34 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
i praktiken fortsättning från
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ikea-ljusa-t13140-15.html

jag har länge velat ha en vettig portabel generator, men inte hittat något som är ok

ikeas hadde en outrunner blc motor/generator, men har flera saker som känns direkt dåligt, det är en leksak, men vettigt på flera små sätt, som supercap och trafasgenerator

har funderat på vettig utväxling och vevanordning och kommit till en haspelrulle, her 5x i utväxling och bekvämt vevande

generatorerna har det varit dåligt med tills jag så att drönare med pan/tilt/stabilisering kom med lågvarviga outrunnermotorer
sedan glömde jag bort det tills jag meckat med ljusna

letade upp en säljare och köpte en 66kv motor
66kv innebär ungeföär att den ska göra 66varv per minut vid 1v
men den riktigare förklaringen är att om man snurrar den med 66 varv per minut så ger den 1v ut


tog en riktigt usel biltema haspelrulle och började modda, generatorn kunde sättas på axlen för spolen och den snurrande del kopplas till haspelfästet

lite provisoriskt men man kunde börja prova

med inget inkopplat och man vevade så fort man kunde utan att vricka handleden fick jag upp det till 13-14v rms
belastingstest med 3 st 4.7ohms motstånd gav 2.5-3v rms och det kändes riktigt tungt att veva
ger då 0.63A per fas
kanske rimligt att plocka ut 12v 1A eller 2A vid 5V via 12v usb laddare

kopplade på den på en 50,000µf konding och det kändes tungt att veva upp spänningen till 12-13v som var den spänning man fick med vettigt fiskevevande


ska koppla in en bil usbladdare med två uttag, och köra en provbelasting, se vad som händer


generatorn i sig är bra, lite högt inre motstånd, men den lär hålla i evigheter för sådant här
finns större modeller med ännu lägre kv och lägre inre motstånd, men är större och tyngre
optimalt vore något som ger 5-8v med normalt vevande utan att ha utväxling mellan generator och vev
men då blir det stort och tungt

återkommer

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 22:58 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
ok,
Bild

det var inget kul

med för hårt vevande kunde jag få ut 5v 1A, då låg jag på 9v på kondingen, måste kolla så det inte är onödiga förluster i swichande 12>5v

kunde ladda batteriet på mobilen med behagligt vevande på va 0.4-0.45A

nej, jag kommer inte kunna ha det som något riktigt vettig
det är för jobbigt att veva, och då har jag vevat nog för att nöta ut två abu bra haspelrullar vid fiske

det som kunde funka vore att ordna det bra, den här skitrullen från biltema lämnar nog övrigt att önska
om man gör en bra konventering av en bättre rulle kan det gå lite lättare att veva
gör man det helt kapslat så är den fältmässig
man skuell kunna göra en fuling med dubbelvev , ganska lätt gjort på en fiskerulle där man kan plocka bort veven
och då ha ett fäste för bord eller liknande och då kunna veva vettigt med två händer
men då skulle man gå på en lite större rulle och generator och kunna få ut mer effekt

men, en liten fältmässig modell av detta gör att man kan veva upp el för att ex lyssna på radio, få lite belysning , mobiltelefon
antingen när man vilar lite eller ex medans man går

kan säga att portabel solpanel skall skaffas, kan man annvända en sådan så är det helt underbart i jämförelse med vevande

sista jag gjorde var att sätta på en bra ssc lysdiod, och som ficklampa funkar det utmärkt, sakta vevande ger ljus nog och lagom vevmotstånd

ska fundera lite till, göra några tester, ex ladda 12v batteri

återkommer

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: fre 10 aug 2018, 23:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Mycket intressant! :up:
Dock tror jag att man, som sagts tidigare, inte orkar veva för hand någon längre tid :hm:
Om man kunde ha motsvarande på en pedalmackapär som kunde trampas på så vore det en helt annan sak.
Motionscykeln har man ju suttit länge på....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 08:54 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kan tänka mig tre storlekar på människodrivna generatorer

liten handdriven, en som passar i fickan och väger max 3 hekto på ett ungefär
en sådan kan man ha för att få kraft till nödsamtal mobil, lite ljus direkt eller ladda ficklampa, kanske ladda för att lyssna på radio eller ladda comradio

större transportabel, med två vevar för att kunna få ut 10-50w antingen tvåhandsvevande, eller lätt bentrampande
ungeför som grisen till ra200

sedan en modell motionscykel, stationäörty bruk i praktiekn, dutar inte med den om du ska gå någonstans ;)
och då kunna ha en 50-200w generator för att kunna ladda betydligt mera, troligvis behövs hyggligt svänghjul och en batteribank för att detta ska vara funktionabelt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 09:01 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med.

Jag har den där lilla handladdaren som alla har samt ett litet solcellskit för usb med en liten powerbank som buffert.

Sid not. Kommer att köpa något billigt litet vindelverk och sätta upp som laddar ett vanligt bilbatteri under hösten/vintern.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 11:11 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
en 100w vindsnurra som funkar med relativt låga vindhastigheter och bra byggt vore inte fel

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: tor 16 aug 2018, 15:36 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Citera:
men, en liten fältmässig modell av detta gör att man kan veva upp el för att ex lyssna på radio, få lite belysning , mobiltelefon
antingen när man vilar lite eller ex medans man går

kan säga att portabel solpanel skall skaffas, kan man annvända en sådan så är det helt underbart i jämförelse med vevande


Under vilka omständigheter är det man ska använda en kroppsdriven generator?

Jag tänker ju själv att idag finns så många batterialternativ som är riktigt bra, lågurladdande nimh och långlagringsbara litiumbatterier, som dessutom är rätt kraftfulla. Prylarna de vanligtvis driver är väl även relativt lågförbrukande, effektiva snåla led-lampor eller radioapparater, så bara en mindre uppsättning extrabatterier gör numera att man kan driva sina prylar en hyfsat lång tid (hur mycket lyser man med sin lampa, resp lyssnar på sin radio i en nödsituation?).

Eller är det för något särskilt syfte man vill kunna alstra sin egen ström, och därmed slippa samla många batterier utan istället återladda dem? Är generatorer något bara för hardcore prepparna, som vill vara självförsörjande 6 månader och mer???

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: tor 16 aug 2018, 18:48 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
jag vill ha något som fungerar en halv livstid, och vevgenerator för portabelt bruk är när man inte har tillgång till el, eller sol

6 månader är för amatörer (:) ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: tor 16 aug 2018, 22:46 
För mig handlar tråden nästan som historien om att ge fisk till någon eller lära fiska. Batterier tar slut och mängden att ha i väkskan begränsas av olika faktorer. Kan jag veva och ladda ficklampan, Flir eller radion så klarar jag mig längre perioder, vid behov.
Följer tråden med stort intresse!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 18 aug 2018, 11:12 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
beställde en ny fiskerulle på rea, och ett teleskopspö med för lagret, det som jag har nu är asgammalt och dåligt, riktiga spön har jag några men inte lättvikts teleskop som man kan ha med sig

återkommer när jag plockat runt lite och fått hem prylar

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: tis 28 aug 2018, 02:53 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Köpte en Ikea ficklampa. Riktigt bra frånsett att veven skulle haft lagrad vevrulle.
Hittade dessa hand och fotvevade generatorer i USA
https://www.k-tor.com/shop/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: fre 31 aug 2018, 21:49 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
fick hem fiskerullen, beställde kullager som måste till mellan fiskerullen och generatorn


ikeas är småkul ska modda mina
tänk om den bara var lite bättre
bättre vev
spänningsstabb
usbuttag
lite kraftigare så man får ut 0.5A@5v

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 01 sep 2018, 00:42 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Ikea verkar ge under 5 volt om man inte vevar ihjäl sig.
Så en step-up regulator 2-8V ut 5V borde ta tillvara energin bäst?
Tror på att ersätta veven med lite bättre, sen kan man smörja med lite olja ibland så den inte slits ut i lagringen.
Montera ett usb uttag i midjan bakom ledbelysningen.

Finns div hack på weben men inga bra tex endast en 7805 serieregulator, ersatt lampan med en 3D printad platta med USB uttaget i. Någon har gjort schema men missat helt att det är 3fas med helvågslikriktning via 6 dioder och 20 Ohm i serie innan konding på 1Farad 5V.
Kondingen verkar ha hög inre resistans? Visar lite högre spänning när det vevas än vad som stabiliserar sig när man slutar veva utan belastning, typ 0,2-0,6V?

Edit
Verkar finnas en äldre modell om man kollar på nätet...
https://www.google.se/search?rlz=1C9BKJ ... PksCqzPLCI


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: lör 01 sep 2018, 07:51 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
den ger betydligt högre spänning om den inte belastas

så fel tänkt, det är den inre resistansen som ställer till det
ska man ha ut så mycket aktiv effekt som möjligt skall man ha ut så hög spänning man kan, så en step down är vettigast, men då måste man göra om kondensatordelen, så den klarar högre spänning, ex 3st kondingar så det blir 15v och en helt annan drivning av lysdioderna

det var här jag mer eller mindre gav upp, det blir mycket att göra, i praktiken har man kvar generatorn och växellådan kanske höljet med och byter resten

men vi kan spinna vidare på funderingarna ändå

kondensatorbyte till 15v, tror jag kom upp i strax under det när jag vevade mot större konding
3 st 5v i serie, och helst lite mer kapacitans med, så en 9-27 likandanna kondingar som sitter i
fördel med större kapacitans , det går lättare att veva då man inte måste vara exakt på sekunden rätt med vevandet
och lägre inre resistans

en 12v stepdown till usbuttag, finns färdiga för någon tia plus postmords avgifter
en lysdiodsdrivare stepdown, samma där
säg 3 st riktigt bra lysdioder , kanske bättre med 1 st så kan man utnyttja kondensatorbanken bättre då kan den sjunka från 12v till 5v = 7v och med 9 kondingar har man 1 farad igen men 12v , ger 1A i 7 sekunder eller om man kör 0.1A i lysdioden så runt minuten i ljus
lägg till ful läget med drivning av lysdiod via motstånd och 0.01A så har man ljus i minuter när man vevat upp spänningen i kondingarna

mellan tummen och pekfingret

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: experimenttråden för portabel handgenerator
InläggPostat: sön 02 sep 2018, 06:26 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Gjorde lite praktiska mätningar.
Anslöt en 6-15V steppdown 5V krets och får ut 5,2V och 300mA (1,5W) vid ordentligt vevande. Testade att veva i 1 minut sen var jag slut och det luktade varm plast om IKEA lampan. Själva generatorspänningen efter likriktaren över kondensatorn (glättad likström) låg på 8-9V under testen.
Monterade tillbaka seriemotståndet på 20 Ohm mellan likriktaren och kondensatorn, gick lite lättare att veva men svårare att hålla 5,2V vid 300mA!
Provade även att kortsluta efter likriktaren och då orkade man knappt veva. Blev alltså maximal belastning på generatorn, l princip ingen spänning men högre ström.
Så jag ger upp att få till en handvevad USB laddare med 5V 1A, alltså 5W i uteffekt verkar bli för ansträngande vid handvevande.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet