Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Vilken solcellslösning?
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/vilken-solcellslosning-t13038-60.html
Sida 5 av 5

Författare:  somvanligt [ lör 16 jun 2018, 12:18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Helst underhållsladdar jag batteriet i kallförrådet intill huset. Det kommer vara alltså minusgrader på vintern. Klarar batteriet det när det är fullt eller är det så ofördelaktigt att man måste hitta annan lösning?

Författare:  Palle500 [ lör 16 jun 2018, 13:19 ]
Inläggsrubrik:  Vilken solcellslösning?

Inga problem att ha blybatterier i minusgrader. Det sitter ju blybatterier i alla bilar och dom funkar ju under -30 grader!
Men är det urladdat helt eller delvis så fryser det sönder, tänk på detta.
Men du kan ladda batteriet fullt på hösten och ställa undan det i ett kallförråd utan att ha något anslutet till det,behövs inte ens underhållsladdning. Det kommer att vara laddat till minst 95% nästa vår/sommar. Så i praktiken ladda minst 1gång/år hösten är bra för då är det fulladdat under den kalla årstiden.

Du kan köpa en billig laddare, det som gäller är att du inte glömmer att a bort den när det är fulladdat. Det som är bra med en automatisk underhållsladdare är att du kan koppla in den och sen glömma bort den. Den sköter ditt batteri av sig själv.
Det som kan vara bra med underhållsladdning är att batteriet är lite varmare än omgivande minusgrader och då alltså kan ge mer effekt i kallt tillstånd. Ett kallt batteri säg -20 grader har mindre än hälften av sin kapacitet även fast det är fulladdat.
Så om strömmen går på vintern och du monterar upp solpanelen, regulator och batteri på balkongen (om det nu är solsken) bör du ha batteriet på insidan så det blir uppvärmt, även regulatorn är bra att ha på insidan.

Edit
Denna är perfekt underhållsladdare för dig 199kr på biltema
Smidig modell för laddning av mindre 12 V batteri 5-45 Ah. Lämplig för motorcykelbatterier och mindre bilbatterier. För traditonella blysyrabatterier, Pb. WET, MF, AGM, Gel och CA/CA. Batteriklämmor och kabel med stickkontakt för vägguttag medföljer. Skyddsklass IP44

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000040411/

Författare:  reboot [ lör 16 jun 2018, 17:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

somvanligt skrev:
Ok, och vilken underhållsladdare ska man välja? Den billigare verkar ju bra.

Edit: men den var ju slut ändå, så då får det väl bli den dyrare


Finns en lite billigare på 3,8A som också passar ditt tänkta 20Ah batteri.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 470/#tab04

Tvekar du på om kapaciteten i ett 20Ah räcker, så går det utmärkt att använda 2st parallellkopplade för 40Ah.
Du får då också bättre redundans på ditt nödströmsaggeregat, om ett batteri felar.

Författare:  reboot [ lör 16 jun 2018, 17:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

somvanligt skrev:
Helst underhållsladdar jag batteriet i kallförrådet intill huset. Det kommer vara alltså minusgrader på vintern. Klarar batteriet det när det är fullt eller är det så ofördelaktigt att man måste hitta annan lösning?


Välj då den dyrare CTEK laddaren som har inbyggd temperaturkompensering av underhållsladdningen!

Du får ursäkta Palle 500, men jag är mycket tveksam på kvaliteten på Biltemas billiga ”no name” kinesiska laddare, då databladet är undermåligt och ofullständigt. Anger bara 14,4V och ingen ”float”-spänning/laddning. Kan lätt förstöra batteriet/batterierna om det ligger på 14,4V konstant.

Kvaliteten på ingående komponenter är också tveksam då Biltemas kompetens är låg på såna här grejor.
Observera att på bilden i katalogen står det IP65 på panelen!
På bilden i manualen står det IP44 på panelen......

Författare:  Palle500 [ lör 16 jun 2018, 20:38 ]
Inläggsrubrik:  Vilken solcellslösning?

Jag håller med biltema är skit jämfört med CTEK.
Men ett batteri i bra skick som är frånkopplat från alla förbrukare och ordentligt laddat kan lagras länge utan underhållsladdning, typ 1 år. Därför kan han köpa en billig laddare och ladda batteriet någon gång om året.
Skillnad om batteriet börjar bli gammalt och om div förbrukare är anslutna. Då behövs underhållsladdning. Jag har minst 6 batterier (40-100Ah) till div fordon som står stilla i kallföråd från höst till vår och inga problem dom är full fart på när jag skall använda dom.

Edit
Finns flera trådar på olika forum som hävdar att CTEK underhållsladdning förstört deras batterier. Det är inget hokus pokus som CTEK gör och temperaturkompenseringen är väl endast att man kan välja en högre laddspänning om batteriet är kallt.

Författare:  Parabellum [ lör 16 jun 2018, 21:25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Palle500 skrev:
Jag håller med biltema är skit jämfört med CTEK.
Men ett batteri i bra skick som är frånkopplat från alla förbrukare och ordentligt laddat kan lagras länge utan underhållsladdning, typ 1 år. Därför kan han köpa en billig laddare och ladda batteriet någon gång om året.
Skillnad om batteriet börjar bli gammalt och om div förbrukare är anslutna. Då behövs underhållsladdning. Jag har minst 6 batterier (40-100Ah) till div fordon som står stilla i kallföråd från höst till vår och inga problem dom är full fart på när jag skall använda dom.

Edit
Finns flera trådar på olika forum som hävdar att CTEK underhållsladdning förstört deras batterier. Det är inget hokus pokus som CTEK gör och temperaturkompenseringen är väl endast att man kan välja en högre laddspänning om batteriet är kallt.


Här finns lite info i ämnet:
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... id_battery

Författare:  somvanligt [ lör 16 jun 2018, 21:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Tack för bra svar alla. Efter mitt förra inlägg så beställde jag ctek laddaren. Jag få hämta hem den större pengen på att jag sällan går på krogen nuförtiden. :up:

Författare:  Palle500 [ lör 16 jun 2018, 22:32 ]
Inläggsrubrik:  Vilken solcellslösning?

Klokt val, nu har du en bra laddare i många år, ja årtionden om det inte händer något revolutionerande på batterifronten, vilket det kanske gör...
Ett tips. Prova gärna att koppla upp solpanelen med regulator och batteri årligen för att testa funktionen. Ladda även padda, mobil ev köp en typ 150VA konverter 12 V till 230VAC modifierad sinus (fyrkantsvåg) och kör lite 230 VAC förbrukare, tex laptop, en vanlig 60W glödlampa osv. Mät samtidigt batterispänningen så du vet hur det beter sig. Avsluta med att koppla på laddaren och kolla att batteriet blir rätt laddat.

Författare:  somvanligt [ sön 17 jun 2018, 00:36 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Ja, testa är klokt. Det ska jag göra.

Författare:  reboot [ sön 17 jun 2018, 02:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Palle500 skrev:
Jag håller med biltema är skit jämfört med CTEK.
Men ett batteri i bra skick som är frånkopplat från alla förbrukare och ordentligt laddat kan lagras länge utan underhållsladdning, typ 1 år. Därför kan han köpa en billig laddare och ladda batteriet någon gång om året.
Skillnad om batteriet börjar bli gammalt och om div förbrukare är anslutna. Då behövs underhållsladdning. Jag har minst 6 batterier (40-100Ah) till div fordon som står stilla i kallföråd från höst till vår och inga problem dom är full fart på när jag skall använda dom.

Edit
Finns flera trådar på olika forum som hävdar att CTEK underhållsladdning förstört deras batterier. Det är inget hokus pokus som CTEK gör och temperaturkompenseringen är väl endast att man kan välja en högre laddspänning om batteriet är kallt.


Jag får erkänna att jag inte heller använder konstant underhållsladdning själv på mina SHTF-batterier. Jag toppar dom i ett par tre dagar var med CTEK 5.0 laddaren ungefär var 3-4:e månad.
Men TS frågade efter en lösning som han kunde typ koppla upp och sen stuva ner och glömma bort.......

Men jag har haft husbil i 13år och då haft underhållsladdning (inbyggd i centralen) på under vinterförvaringen. Första omgången (2x100Ah) kördes rätt hårt och ända ner till 11V ibland, men höll ändå i 9år.

Författare:  slasken [ sön 17 jun 2018, 09:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

har man en underhållsladdare som inte tar ström från batteriet (en del gör det om den inte har 230v in :smack: )
så kan man ordna underhållsladdning med mekanisk timer ex en timma per vecka

Författare:  Palle500 [ sön 17 jun 2018, 10:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Perfekt läge!
Man har tagit sig hem efter två dagars förflyttning i en av skyfall översvämmad och nedsläckt storstad.
Bara för att upptäcka att underhållsladdaren har laddat ur batteriet och solsken är det dåligt av när det regnar konstant.
:-(

Författare:  reboot [ sön 17 jun 2018, 10:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Mekonomen har i dag, söndag 17 juni, nedsatt pris på CTEK MXS5.0 till 695:-
Obs endast 1 dag.
https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... -pa26468sv

Författare:  reboot [ sön 17 jun 2018, 13:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

Palle500 skrev:

Edit
Finns flera trådar på olika forum som hävdar att CTEK underhållsladdning förstört deras batterier. Det är inget hokus pokus som CTEK gör och temperaturkompenseringen är väl endast att man kan välja en högre laddspänning om batteriet är kallt.


Det kan vara ”recond” funktionen i CTEK-laddarna som kan skada slutna bly-syra batterier (SLA-batteries (Sealed Lead Acid))
Recond är egentligen ett vilseledande namn på equalizing/balancing i ett typ 12V batteri med 6celler i serie.
Efter en tid kan en viss obalans uppstå i spänningen mellan cellerna, vilket hindrar någon cell att få fullladdning vid normal 14,4V (2,4V/cell) laddning.
Laddaren ger då i recondläget på stort batteri över 15V (CTEK 15,8V max 1,8A) under en begränsad tid för att komma upp till 2,4 V även över den sämsta cellerna.
Det ger då överladdning och gasbildning i de bästa cellerna och funkar bra på öppna batterier med kapsylerna avskruvade och möjlighet att fylla på dest.vatten samt kolla syradensiteten i varje cell.

I ett slutet batteri, standard eller AGM kan det ökade gastrycket från överladdningen då istället öppna säkerhetsventilerna och släppa ut gas från de bästa cellerna. Det ger en vätskeförlust och batteriet förlorar kapacitet, då det inte går att fylla på vatten i de batterierna.


Min slutsats av detta är att inte köra ”recond”-programmet för stort slutet bil-(AGM/SLA)-batteri överhuvudtaget. Bara användas på batterier med öppningsbara/påfyllbara celler.

Vill man balansera ett större AGM/SLA-batteri någon gång i halvåret, så ställ då CTEK:en på litet ”motorcyckel”-batteri, som begränsar strömmen till max 0,3A i stället för 1,8A.
Det ger kanske inte full balans mellan cellerna, men minskar gasbildningen så att de hinner återbildas till vatten i batteriet.

För små slutna typ motorcykel-batterier ska man vara väldigt restriktiv med recond......

Detta är min utvärdering, så andra synpunker på detta känsliga ämne är välkommna.

Författare:  slasken [ sön 17 jun 2018, 13:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Vilken solcellslösning?

har sett flera haverier med hjälp av ctek

några där man haft för liten laddare på för stort batteri där man inte kommit upp till den höga spänningen för att få laddaren att gå över till underhållsladdning
kokar sönder batteriet

några där batteriet inte varit perfekt, kokar sönder batteriet

och klassikern att den tar ström bakvägen nog om inte laddaren är ansluten till 230v , som laddat ur batteriet

jag kör med switchande moduler, drivna av trafo och likriktare med konding/ solpanel och har en backdiod mellan switchmodulen och batteri, kan bli något hundra µA läckström men det är ok

dock kräver det lite pyssel vid injustering, man lägger sig liite lågt och kollar batterispänningen och justerar upp till rätt floating voltage när man vet att batteriet är fulladdat
efter någon vecka är det ok
gör inget om man ligger lite lågt

tar även längre tid att ladda upp batteriet, men för min del är det utan betydelse

Sida 5 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/