Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Värmeljuskamin
InläggPostat: tor 14 jun 2018, 12:53 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: mån 11 jun 2018, 19:05
Inlägg: 9
Hej !
Såg en kamin som intresserade mig lite, där man monterat ihop blomkrukor och eldar med värmeljus under.
Någon som testat eller vet om dom fungerar bra ?
Funkar dom kan det ju vara bra att har några på lager att ställa i olika rum om elen eller något liknande skull gå.
Med vänlig hälsning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: tor 14 jun 2018, 15:58 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Välkommen, TDL.

Det finns nog ingen anledning att tro att några blomkrukor ökar värmen man kan få ut av ett tänt värmeljus. Men det kan se trevligt ut och vara mysigt. Jag misstänker att det går lika bra med att elda värmeljuset i en ljushållare avsedd för värmeljus, ett glas eller bara ett fat.

Det är risk för att stearin/paraffin kokar och mer eller mindre exploderar i slutna utrymmen som blir varma. Kanske oglaserad keramik kan suga upp stearin och fungera som en mycket stor veke om ett värmeljus välter inne i en kruka?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: tor 14 jun 2018, 20:38 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Hej och välkommen!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: tor 14 jun 2018, 21:52 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
finns en gnutta fördel, man minskar brandrisken lite

finns kaminer för värmeljus som har skorsten, båtar, men dom kan som sagts tidigare bli eldfällor om man har för många ljus för nära varandra

något i plåt är vettigare i sådanna fall, helst så man kan bli av med avgaserna så man inte får problem med kolmonoxiden

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: fre 15 jun 2018, 00:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Värmemängden lär inte öka, men teglet samlar värmen. Man kan lägga krukorna i sängen efteråt och komma till uppvärmd bädd, eller kanske uppvärmd koja utan att förbruka allt syre. Jag antar att sotet i stort sett håller sig på insidan. De där fundueseten som står och skräpar på secondhand är också en möjlighet. Men normalt sett vill man ju ha lågan synlig i stället för att sätta sitt ljus under skäppan.

EssBe skrev:
Välkommen, TDL.

Det finns nog ingen anledning att tro att några blomkrukor ökar värmen man kan få ut av ett tänt värmeljus. Men det kan se trevligt ut och vara mysigt. Jag misstänker att det går lika bra med att elda värmeljuset i en ljushållare avsedd för värmeljus, ett glas eller bara ett fat.

Det är risk för att stearin/paraffin kokar och mer eller mindre exploderar i slutna utrymmen som blir varma. Kanske oglaserad keramik kan suga upp stearin och fungera som en mycket stor veke om ett värmeljus välter inne i en kruka?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: fre 15 jun 2018, 11:14 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: mån 11 jun 2018, 19:05
Inlägg: 9
Hej !
Tack för välkomnandet allihop!
Nä att den ger mer värme på samma energi är ju fysiskt omöjligt.
Men tänkte om det blir lite samma sak som att jämföra en tälgstenskamin och en öppen eldstad.
Tälgstenen håller ju värmen fantastiskt bra och kan fördela den jämnar under en längre tid och man därför kan få en bra energivinst i det.
Eller lite som ett elelement och oljeelement.
Med vänlig hälsning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: fre 15 jun 2018, 12:30 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Köp en ko. En ko ger ut ca 1.3 kW i värme.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: fre 15 jun 2018, 12:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Problemet med öppen spis är att det mesta av värmen försvinner ut i skorstenen. Mestadels bränner man värmeljus inomhus så värmen försvinner inte så långt, även om man ju har mer nytta av den där man vistas och inte uppe under taket.

TDL skrev:
Hej !
Tack för välkomnandet allihop!
Nä att den ger mer värme på samma energi är ju fysiskt omöjligt.
Men tänkte om det blir lite samma sak som att jämföra en tälgstenskamin och en öppen eldstad.
Tälgstenen håller ju värmen fantastiskt bra och kan fördela den jämnar under en längre tid och man därför kan få en bra energivinst i det.
Eller lite som ett elelement och oljeelement.
Med vänlig hälsning

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: fre 15 jun 2018, 20:45 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Grejen är ju att man ska fylla upp den innersta krukan med metall - vagnsbult muttrar och brickor. Folk hävdar då att metallen bevarar värmen längre. Eller ngt liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: lör 16 jun 2018, 05:03 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Om du bara låter värmeljus stå på tex en plåtbricka och brinna under några timmar i ett utkylt vanligt stort rum, så blir det inte speciellt varmare i rummet. Möjligen kan man uppleva att lite av den råa luften avtar. Antar att ni alla håller med om detta?

Om du istället lagrar värmen från ljusen i en lerkruka fylld med tex metallskrot, genom att låta ljusens strålvärme värma upp denna kruka med innehåll, får du en lokal värmelagring som då effektivare ger dig värme.

Jämför med tex att hur välisolerat ett hus än är, så blir det kallt efter ett du stängt av värmen.
Om du sätter på dig flera lager av kläder så håller du värmen bättre än att sitta i en T-shirt i det välisolerade huset utan uppvärmning.

Det är denna funktion en värmeljuskamin åstadkommer. Begränsad lokal värmekälla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: lör 16 jun 2018, 13:29 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Iden är ju att keramiken blir varm och skickar ut det hela mer som strålningsvärme i rummet än i en smal pelare av varmlugt som stiger upp till taket.

De designer jag har sett har åtminstone två lager av krukor, så att varmluften cirkulerar och hettar upp dessa. så om man bara har ett eller på sin höjd två värmeljus är det säkert ett bättre och brandsäkrare alternativ, då det är väldans svårt att på något sätt komma åt en låga. Den ökade temperaturen kring själva ljuset gör ju också att det blir mindre rester av oanvänt stearin/parafin kvar i koppen.

MEN... Om man petar in en massa ljus på en så begränsad yta, på en video hade de typ 5 ljus tätt packat, så är risken att det innersta området kring ljusen blir hett nog att koka ljusmassan. Vid det laget har du en halvmeters eldklot, med smält/kokande stearin i mitten av flera hundra grader varm terrakotta. lycka till med att försöka släcka det med vatten. Det kommer att bli samma effekt som att släcka brinnande matolja med vatten. Så jag skulle vara väldigt försiktig med dessa. och enbart köra ett ljus åt gången.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: sön 17 jun 2018, 21:01 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
strålningsvärmen från ett par värmeljus är inte heller mycket att hurra för tyvärr

man väljer hellre begränsat utrymme att värme

ex litet rum, eller att man har ddom under en stol man sitter på och filt om sig

men samma sak överallt, att ha skorsten är väldigt vettigt
all förbränning har koldioxid som restprodukt

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 11:54 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Ett alternativ kanske kan vara, för den som inte kan elda inne:

Elda utomhus, värm upp stenar, leca kulor eller liknande, och ta in dem i huset / lägenheten när de är riktigt varma.

Jag kan tänka mig att t.ex. en liten rocket stove snabbt kan värma upp t.ex. 30 kg lecakulor som man sedan kan lägga i sängarna för att hålla varmt.

Om man har en glödbädd med lecakulor i en metallbehållare kanske man löpande kan gå ut och hämta varma kulor och lämna kalla under natten.

Om man har bra isolerat bör det kunna bli bra effekt som i en sovsäck eller i en säng eller liknande.

Vatten har väldigt bra värmekapacitet och vore kanske det ideala att värma upp, bara det inte börjar läcka när man ligger där i sängen.. :-)

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 22:16 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Smaland skrev:
Ett alternativ kanske kan vara, för den som inte kan elda inne:

Elda utomhus, värm upp stenar, leca kulor eller liknande, och ta in dem i huset / lägenheten när de är riktigt varma.

Jag kan tänka mig att t.ex. en liten rocket stove snabbt kan värma upp t.ex. 30 kg lecakulor som man sedan kan lägga i sängarna för att hålla varmt.

Om man har en glödbädd med lecakulor i en metallbehållare kanske man löpande kan gå ut och hämta varma kulor och lämna kalla under natten.

Om man har bra isolerat bör det kunna bli bra effekt som i en sovsäck eller i en säng eller liknande.

Vatten har väldigt bra värmekapacitet och vore kanske det ideala att värma upp, bara det inte börjar läcka när man ligger där i sängen.. :-)


Lecakulor är ingen bra ide för att lagra och transportera värme tyvärr.
Leca består mest av luft. Vikten ligger runt 300kg per m3.
Ineffektivt att värma upp och kan inte lagra mycket energi.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värmeljuskamin
InläggPostat: mån 18 jun 2018, 22:23 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Men hyffsat bra att isolera med. :)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet