Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 15:05 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Har inte satt mig in i solceller än och det verkar vara mycket att tänka på. Om man vill hitta en solcellslösning att lägga på balkongen som klarar att på en dag ladda typ ett par Baufeng eller en laptop, vad ska man titta på då?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 18:49 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
För att ladda en laptop antar jag att du behöver en 220V inverter. Om du inte kan ladda laptopen med 12V direkt från batteriet d.v.s.
Då behövs batteri som kan lagra energin.

* 12v batteri. Fritidsbatteri finns att få tag på överallt. (90ah vanlig storlek)
* Minst 100-200W panel hade jag rekommenderat. Egentligen lika bra att gå på en fullstor panel om du har plats, mer Watt/kr.
* Laddningsregulator
* kablage


Exempel billig Clas Ohlson panel: 30W 999kr
https://www.clasohlson.com/se/Solpanel-30-W/36-6222
Exempel Inte så billig Clas Ohlson panel: 80W 2199kr
https://www.clasohlson.com/se/Solpanel-80-W/36-6223

Fullstor solpanel har måtten 1,64 x 1 m
LG MonoX 2 285W 1890:-
http://solarteknik.se/ exempelvis... Google is your friend.

Laddningsregulator
http://www.solelgrossisten.se/product/bluesolar-laddningsregulator-mppt-100-15/1397


Senast redigerad av Rafe fre 04 maj 2018, 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 19:28 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
För att ladda ett par Baofengs krävs inte många Wh, 5Wh eller något liknande. En 30W panel hade i det fallet varit tillräckligt.
Men med laptopen så springer effekten iväg direkt.
p.g.a priserna på solpaneler är det lika bra att gå på en större panel om du har plats för den.
Väggmontering exempelvis eller luta den mot dörren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 20:24 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Fullstor solpanel har måtten 1,64 x 1 m
LG MonoX 2 285W 1890:-
http://solarteknik.se/ exempelvis... Google is your friend.

Köp paneler som är avsedda för en lågspännings anläggning och inte som ovan. Dessa är tänkta att köras mot hög spännings nät och är därför billigare.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 23:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Parabellum skrev:
lågspännings anläggning och inte som ovan. Dessa är tänkta att köras mot hög spännings nät och är därför billigare.


Vmmp var för låg ser jag nu.. fixat länken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: lör 05 maj 2018, 01:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Rafe skrev:
Parabellum skrev:
lågspännings anläggning och inte som ovan. Dessa är tänkta att köras mot hög spännings nät och är därför billigare.


Vmmp var för låg ser jag nu.. fixat länken.

Det finns billiga MPPT med boost, så inte ett vidare problem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: sön 06 maj 2018, 22:19 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 22 nov 2014, 12:59
Inlägg: 201
Titta på Goal Zero. De har en färdig lösning med solceller, batteripack och växelriktare. Kräver ingen särskild kunskap. Dom har exempelvis solpaneler med stödben som du kan ställa på balkongen.

Sett att en del butiker har kvar deras gamla paket med blybatterier, köp inte dom. Köp lithium. Finns ingen vettig orsak att köpa blybatterier för sådant här idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: sön 06 maj 2018, 22:25 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Ntek skrev:
Titta på Goal Zero. De har en färdig lösning med solceller, batteripack och växelriktare. Kräver ingen särskild kunskap. Dom har exempelvis solpaneler med stödben som du kan ställa på balkongen.

Sett att en del butiker har kvar deras gamla paket med blybatterier, köp inte dom. Köp lithium. Finns ingen vettig orsak att köpa blybatterier för sådant här idag.

Förutom om man kan få tag på billigt begagnat då.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: sön 13 maj 2018, 08:09 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
fundera om man ska ha portabelt, eller bökig att ta med sig

om man ska ha mellanlagring, eller inte



om jag hadde velat ha för småsaker hadde jag skaffat ett bilbatteri, några solpaneler i lagom storlek, inklusive någon som man kan packa lätt, haft bara backdiod på dom och dirket till batteriet

med 5-10w solpanel och 60AH batteri behövs inte laddregulator om man tar lite effekt dagligen

jag hadde tagit och ordnet så man kan ladda det man vill ha från bilbatteriet


hm, och bilbatteriet skall passa den viktigaste bilen man har, så har man reserv där med

ha en vettig multimete3r och kolla spänningen med, och en enkel ledmätare som tar en 2mA på hela tiden

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: sön 13 maj 2018, 12:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/Suitcase-50W-Folding-Foldable-Solar-Panel-Kit-for-12V-Off-Grid-Camper-Hiking/361502585373?epid=1650628741&hash=item542b3bb21d:g:oJkAAOSw3pZa1uvR

Den har laddregulator och batteriklämmor så du köper bara ett fritidsbatteri eller bilbatteri om du är snål (biltema har några billiga med 4 års garanti) så är du igång billigt.
På vintern hänger man den på väggen så får den rätt lutning och man slipper snö.

Den är lite tunn i gångjärn och så men den har hållit ihop i två år. Den är inte lämplig för vandring då den är lite osmidig i packning utan mer för stationär base camp så att säga.
Du kan driva mycket ficklampor, radior, telefoner, ipads med en sådan även vintertid. Med ett halvstort batteri klarar du någon vecka med mulet också.
Laptop kan nog gå sommartid om det inte är för hård gaming i många timmar utan någon lättdriven ultrabook kortare stunder.

Sommartid räcker den nästan för 20 km elcykelscyklande dagligen vid väldigt soligt väder. ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: mån 14 maj 2018, 20:52 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Jag är lite sugen på någon av produkterna från powerfilm. Går att köpa tex här: http://www.selectsolar.co.uk/brand/6/powerfilm-inc
Det verkar vara en intressant teknik som funkar skapligt även vid subotimala omständigheter och bra kvalitet.
Billigt är det ju också. INTE.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: mån 14 maj 2018, 22:57 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Tack för all input, jag inser när jag läser att jag är helt tappad på detta område, vad jag behöver och varför. Det lär komma fler frågor framöver.
mrlowrisk skrev:
Jag har en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/Suitcase-50W-Folding-Foldable-Solar-Panel-Kit-for-12V-Off-Grid-Camper-Hiking/361502585373?epid=1650628741&hash=item542b3bb21d:g:oJkAAOSw3pZa1uvR

Den har laddregulator och batteriklämmor så du köper bara ett fritidsbatteri eller bilbatteri om du är snål (biltema har några billiga med 4 års garanti) så är du igång billigt.
På vintern hänger man den på väggen så får den rätt lutning och man slipper snö.

Den är lite tunn i gångjärn och så men den har hållit ihop i två år. Den är inte lämplig för vandring då den är lite osmidig i packning utan mer för stationär base camp så att säga.
Du kan driva mycket ficklampor, radior, telefoner, ipads med en sådan även vintertid. Med ett halvstort batteri klarar du någon vecka med mulet också.
Laptop kan nog gå sommartid om det inte är för hård gaming i många timmar utan någon lättdriven ultrabook kortare stunder.

Sommartid räcker den nästan för 20 km elcykelscyklande dagligen vid väldigt soligt väder. ;)

Låter bra att det funkar även på vintern. Och den är tänkt att vara stationär på balkong för att inte synas. Jag har inte räknat på vad som drar hur mycket (och jag vet att hag sa laptop) men om det räcker till att ladda jaktradio, telefon, batterier och liten portabel högtalare att spela musik på så har jag täckt det nödvändigaste.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tis 15 maj 2018, 14:40 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Se bara till att du har direkt solljus på balkongen så många timmar som möjligt där du vill ha panelerna. Bakom balkongräcket i skuggan gör de ingen nytta. Är balkongen åt norr är det ingen idé alls.
Så kolla solen under en tid, träd som skuggar och så. På vintern kommer solen in med mycket lågt stående sol.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tis 15 maj 2018, 15:09 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Balkongen vätter åt väst-sydväst så från kl 12 och framåt ska jag kunna fånga sol på ett dolt sätt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilken solcellslösning?
InläggPostat: tis 15 maj 2018, 22:19 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tänk också på att det inte får vara partiell skugga på en panel.
Förenklat så är panelen är ett gäng seriekopplade celler och output styrs av den cell i strängen som har högst resistans (minst sol på sig).

Dvs sol på hela panelen är viktigt som tusan.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet