Nu börja det vara lite offtopic...
eskil skrev:
xxargs skrev:
Du har inte riktigt 'greppat' detta ännu - man kan inte 'ställa' magnetfältet i en kortsluten rotor - bara på en permanentmagnetmotor ala stegmotor.
Det har jag inte sagt heller. Det man 'ställer' är rotorns läge, inte magnetfältet. Rotorn kommer att vrida sig så att magnetfälten från rotorn och satorn pekar åt samma håll. Jämfört med en cykel så är det som att trampa ner ena pedalen till botten och sedan fortsätta trycka på den.
Rotorn är helt utan magnetism innan du applicerar magnetfältet med ström genom fältlindningen - så den kommer inte att röra sig en millimeter när du strömsätter lindningen. - det innebär att när du applicerar strömmen i lindningen så kommer den bildade magnetfältet att vara perfekt centrerat mellan polskona, så det kommer inte att finnas någon vilja alls att centera sig och därmed vrida rotorn eftersom den redan är centrerad.
Din resonemang hade nog fungerat om rotorn hade permanentmagneter - men den har rotorn inte och är fullständigt 'pol-lös'
Citera:
xxargs skrev:
Så fort du tar bort strömmen på huvudlindningen i en kortsluten rotor-motor så försvinner magnetfältet i rotorn på samma sätt som man öppnar slingan på en tändspole och magnetfältet kollapsar med förmodligen en stor fet gnista i reläkontakten - ingen ström i lindningen => ingen magnetfält i rotorn.
Aha, det är alltså därför driftslindningen har dubbelt så hög resistans som startlindningen. Driftslindningen har rotorns lindning kopplad i serie, men det har inte startlindningen. Bugger!
Eller är det jag som blandar ihop synkron- och asynkronmotorer igen?
nej, det är inte alls seriekopplad - man har olika resistans och induktans mellan spolarna för att skapa en *skillnad* fasmässigt på strömmen mellan de två lindningarna när båda matas parallellt med 230 Volt (sk resistiv start) - det är detta som gör dom här 8 graderna - Danfoss har andra kompressorer i TL-serien där det är tvärt om med startlindningen som har högst resistans - men man hittar ingen som has exakt samma värde på båda lindningarna .
Senare kompressorer har varianter med driftkonding enligt min koppling för oftas tropiskt drift med osäker ström med korta avbrott och underspänning - en del startapparater har två lediga flatstift upptill för inkoppling av driftkondingens, och gissa vilket värde - 4µF !! och drar lite mindre med kräm än motsvarande drift med utan konding, precis som mina egna mätningar indikerar. Dock har dom fortfarande kvar PCT-motståndet/relät för starten vilket gör att kondingen inte fungerar just under uppstarten (är kortsluten just då) och kompressorn drar en hemskans massa startström precis som vanligt, så kondingen i deras lösning används bara för att förbättra effektfaktorn och i viss mån energieffektiviteten, inte dess stora fördel - starkare start än med relä/PTC-motstånd... Det verkar som om de har sparkat konstruktörerna som förstår hur det egentligen fungerar...
Citera:
xxargs skrev:
När du kopplar in startlindningen något senare så är rotorn utan magnetfält och så byggs det en ny magnet i 90-gradersriktningen - precis som 0 grader riktningen när huvudlindningen aktiverades... - och kollapsar så fort strömmen bryts i startlindningen - i det här läget arbetar de oberoende av varandra och kan inte påverka varandra. - det blir en helt ortogonal historia.
Att få lindningarna att arbeta ortogonalt mot varandra är ju liksom det man är ute efter...
Mellan själva spolarna ja - och här vill man transformera uppkomna momenten från X och Y-spolarna till en tredje ortogonal vektoriel produkt (kryssprodukt) - som i det här fallet är en vridning runt Z-axeln.
---
Kom ihåg att om det skall finnas någon magnet alls i rotorn så måste den hela tiden befinna sig i en konstant varierande magnetfält - vilket komplicerar saken en del tänkemässigt - och att 'magneten' i rotorn hela tiden glider runt steglöst inuti rotorn som om man stoppat in en permamentmagnet i halvtrög silikonolja inne i rotorn och hela tiden halvsegt centrerar sig mot utanpåtryckta magnetfältet i oljan, vrider man magnetfältet på utsidan kvickt så ger det dragning på rotorn bara under väldigt kort stund tills 'magneten' inuti har centrerat sig i det nya läget utan att rotorn vridit sig fysiskt.
asynkronrotorn slirar som bekant mellan halv till en Hz gentemot nätspänningen frekvens
---
mycket av dessa expriment skulle man kunna göra på en 3-fasmotor och 12-Volt batteri (resistansen är så pass låg att du förmodligen får tillräklig ström trots låg spänning) - även om det bara är 60 grader mellan polskona.
Då kommer man se att om man duttar med strömmen på endera lindningen eller två lindningar tidmässigt exakt samtidigt så kommer rotorn inte att rubba sig. men om man kopplar in den ena lindninge och kort stund därefter (>=20 ms) kopplar in den andra lindningen utan att koppla ut den första lindningen så kommer rotorn att rycka eller rubba sig lite - men så fort man försöker köra en lindning i taget igen eller koppla till och ifrån precis efter varandra så händer det inget alls - då när man kopplar ur så kommer induktionsknäppen just när det bryts att tappa ur motorn på magnetfält och det fins inget fält kvar när man kopplar in nästa lindning. - kunde man däremot kortsluta lindningen innan strömförsörjningen tas bort (strömförsörjningen är en konstantströmgenerator typ en solpanel och brinner inte när den kortsluts) så är saken i annat lägen - då är magnetfältet kvar i några ms och hinner man mata ström på nästa lindning inom den tiden så kan rotorn rycka till en smula.
---
Åter till ämnet:
Var förbi mediamarkt - där hade de en liten 100 liter kylskåp för 1990:- med den minsta kompressorn jag har sett hittills, och är från samsung - enligt deklarationen skulle den dra 170 kWh/år - vilket motsvarar 466 Wh per dygn eller om man räknar i kontinuerlig genomsnittlig effektförbrukning av 19 Watt - vilket skulle ge 49 timmar på ett 12 V 80 Ah batteri och förlustfri konverter.
Då 300 Watt sinuskonvertern drar själv 6 Watt i tomgång + 80% omvandlarverkningsgrad, med 33% gångtid med avstängd omvandlare när kompressorn står still skull man hamna på genomsnitt 26 Watt - och då skulle batteriet hålla ca 36 timmar. - man behöver fortfarande solpaneler som kan ge 6-8 ampere för att kompensera förbrukningen...
Med svalutrymme och tilläggsisolering så kan man nog öka den tiden betydligt - dock var inte kondesorn synlig på aktuella skåpet och har förmodligen slingorna liggande bakom sidplåten eller liknande och följdaktligen svår/omöjlig att tilläggsisolera...
(mycket fundering på det här bara för att försäkra sig att mjölken är kall till morronfrukosten
)