Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: lör 01 dec 2018, 11:13 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Någon som vet hur länge man kan anta att akrylatbensin fungerar?

Har sökt information men det enda jag hittar är att den har lång hållbarhet, mycket längre än vanlig bensin.

Eftersom oljan någongång kommer bli för dyr för att utvinna funderar jag på att börja köpa en tunna på 200 liter varje år och lägga i lager, men hur länge kan jag anta att den håller sig fräsch? Hur många årsförbrukning kan vara lagom att spara?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: lör 01 dec 2018, 11:21 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Är nog ingen som vet eftersom det beror på hur det lagras. Men just tunna är det bästa, både lufttätt och ljustätt. Kan du sen lagra den i konstant låg temperatur blir det bara bättre. Mina plastdunkar mår fint efter 5 år så minst så länge i alla fall.

När oljan blir för dyr och du har bensin, har du då smörjoljor och reservdelar till maskinerna som ska använda din alkylatbensin? Hur länge har du lager för sånt? Hur många maskiner vill du hålla igång och hur mycket ska du använda dem? Kan du svara på det kanske du kan komma fram till hur mycket du ska lagra. Annars ju mer dess bättre.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: lör 01 dec 2018, 12:54 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Förutsättningen är att du har lämplig plats för lagring.
Tort och helst svalt. Ett rostande 200l fat med bensin är inget kul om börjar läcka.
Inget jag skulle vilja ställa i garage som sitter ihop med huset om man säger så eftersom flampunkten är så låg
Sen lite med vad man får lagra och så utan tillstånd men bara man är medveten om det... Max 100 liter
Min 10 år lagring skall knappast vara något problem om det är metallfat/plåtdunkar i jämn temperatur

Rent praktiskt och säkerhetsmässigt är det ju lättare lagra större mängd diesel av rätt kvalitet och inget problem med lagring utan tillstånd
Lagrar själv en del alkylat till generator i jeepdunkar i lämpligt antal och har dom stående i murarbaljor.
Sen ytterligare jeepdunkar vanlig 95 oktanig för den del som roteras i gräsklippare snöslunga osv

Vad vill du lagra bensin till? Fordon, generator?
Årsförbrukning? Vad räknar du med för volym. Inte riktigt realistiskt lagra för flera års vanlig förbrukning vanlig bensinbil

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: lör 01 dec 2018, 18:12 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Lagring av smörjmedel och dyligt till maskiner ser jag lite lättare att förvara. Reservdelar kan ju bli lite knepigare däremot men när det gått så långt att oljan börjar bli bristvara tror jag maskiner och fordon kommer bli lätta att få tag i billigt.

Tanken med bränslet var inte till vardaglig bilkörning men kanske en billig lätt mc (Honda 125cc) för persontransporter och jordbruksredskap för att lite enklare kunna sköta om en gård och ställa om den till självhushållning. Tror att värdet av att ha bränsle undangömt kan vara ganska stort i en framtid med oljebrist.

Läckande tunnor har jag däremot inte alls tänkt på, måste klura lite extra på det märker jag.

Har tänkt på diesel men inbillat mig att akrylatbensin har bättre hållbarhet?

Har däremot tankar på att i framtiden odla rybs för att framställa olja, men det är en tanke lite för långt bort i framtiden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: lör 01 dec 2018, 20:10 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 28 sep 2017, 23:20
Inlägg: 6
Glöm inte att det kan beslagtas av stat/militär/räddningstjänst om nöden kräver i framtiden. Då förlorar du det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hållbarhet akrylatbensin
InläggPostat: tor 06 dec 2018, 09:39 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 07 feb 2018, 09:04
Inlägg: 8
Gaslarm skrev:
Glöm inte att det kan beslagtas av stat/militär/räddningstjänst om nöden kräver i framtiden. Då förlorar du det.


Det har du rätt i men utan fungerande militär eller räddningstjänst har jag kanske inte så stor nytta av bränslet ändå.

Omformulerar behovet av sparat bränsle, bränsle i framtiden gör troligtvis mer nytta än några tusenlappar i madrassen idag.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet