Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 12:25 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Är det någon som testat någon av alla dessa Kinainverters som finns på ebay och alibaba och allt vad de heter?

Jag läser i recensionerna att vissa som är specade för 1500W inte ens klarar lämna 500W osv. Skulle gärna testa med någon billig runt 1000W - 1500W men det verkar vara väldigt svårt att hitta en som är seriös nog att testa på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 13:27 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
Jag köpte en "1200W" mod-sinus inverter från aliexpress. Till en början hade den svårt med 500W, öppnade upp den och såg då att en vingmutter var lös, så jag skruvade åt båda ordentligt. Såg då även att det stod på kretskortet att den var 800W. Och den kan leverera 800W kontinuerligt. Detta var jag dock medveten om då på bilderna såg man att ingångssäkringarna var två st 40A, =>80A max, => kan som max dra 960W. Minus förluster så hamnar man på ~800W.
Jag har belastat min med lite blandat, halogenlampor på 700w, fläktar, några verktyg, har funkat fint.

Kontentan:
De flesta överskattas effekten på.
Kolla vad för säkringar som sitter, räkna då ut max ingående effekt så har ni ungefär koll. (de skulle dock kunna sätta överdrivet stora säkringar, så är ingen garanti)
Var berädd på att behöva fixa tex vingmuttrar eller skruvarna som håller effektkomponenter mot chassi/kylfläns.

Föreslår även att man testar kontinuerlig last nära invertens maxeffekt när den är ny, så ni vet att den håller måttet och inte "smäller" senare när det inte längre är kinesens problem. Bättre att den smäller när den är nyinköppt än ett år senare...

Edit:
Glömde skriva, betalade ungefär 370kr för den, vilket är ett bra pris för 800w, har haft den sedan 2013

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 16:17 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Tack för feedback!

Det är ungefär den uppfattningen jag fått också när jag försöker läsa om invertrarna. Man fuskar och dribblar med siffrorna. Å andra sidan är ju priset roligare än i svenska butiker.

Har du lust att berätta vilken modell du köpte?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 19:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag kör lite begagnade UPSer, de håller iaf specsen. Dock är de ju mycket större och ofta inte till för att driva någon kontinuerlig, om de inte är av online-typ.

Jag skulle inte köra icke-sinus, för visso motorer gillar det inte alls. Ska man bara använda den för att ladda saker är det ok i guess.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 20:33 
Vad man bör titta på är kablage och anslutningar för batterikablar.
Kör du 1500W från 12V batterier så får du en ström från batterierna på runt 135A om man räknar med en effektivitet på runt 93%
Kolla så det ser rimligt ut i anslutningar. Du behöver grova kablar och dom skall hållas korta mellan batteri och inverter.
Vissa kinamodeller har batterianslutning med typ startkablar av ganska klen dimension. Ordna en ordentlig skruvad anslutning istället.
Exempel: https://www.aliexpress.com/item/Car-inverter-2000w-power-inversor-12v-220v-1-USB-auto-adapter-vehicle-transformer-car-charger-convertidor/32819474002.html?
Anslutningarna i inverten är ofta inte dimensionerad för vettiga anslutningar på DC sidan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 22:21 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har köpt ett par stycken var av den ena brann upp och den andra precis som du säger inte klarade mer än 50% av angiven effekt.
Köpte då ren sinusvariant från ebay. Gör nog inte om det :down:

Efter det köpte jag en från vidaxl: Spänningsomvandlare 1000-2000 W med USB som jag provkörde med 1000w utan problem.
Lillebror till denna: https://www.vidaxl.se/e/8718475899891/s ... 000-6000-w

Dock inte ren sinus men verkar rejäl.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 14:32 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
mrlowrisk skrev:
Har du lust att berätta vilken modell du köpte?


Den som jag köpte är visuellt lik den som Exodus länkade, fast min har säkningarna tillängliga på baksidan (två 40A i parallell). Och i dens beskrivning står den verkliga effekten på 800W, så säkert samma/motsvarande. Dock tråktigt att säkringarna inte finns, eller är på kretskortet (mer troligen).

Att gå på tjocklecken på kablarna kan ge en indikation, fast kan vara tjock isolering, eller kablar med mer järnledare istället för koppar (har dock inte sett det på tjockare kablar. men man kan testa med en magnet...).
Om kinesen skriver den "verkliga" effekten är det klart bra.

Och som Exodus skrivit är stömmarna väldigt stora (håll en magnet nära en av 12v kablarna när den drar lite ström så känner ni magneten vibrerar, eller fastnar mot kabeln (pga magnetfältet, ska inte fastna om det inte går mycket ström)). Har ni problem med att invertern "slår ifrån" så kanske det är skyddet mot att batteriet börjar bli lågt, pga spänningsfall i kablar/kontakter mellan batteri och inverter. Ta en voltmeter och mät spänningsfallet mellan inverter och batteri, en gång för för varje ledare. Mät alltså från plus på batteriet, till plus på invertern så kan ni se hur mycket spänning ni tappar på den sträckan. Borde bli ungefär samma på minus kabeln. (Detta förutsätter att ni drar en del effekt).

Mod-sinus/fyrkantsinverters är känsliga för vissa typer av laster, tex större induktiva laster tex det som kan finnas i äldre lysrör som har en reaktor (inte modern "hf-don"), dessa kan enkelt smälla en inverter, var försiktig vad ni kopplar de till.

Datorer/switchade nätagg bryr sig dock inte, kan i princip köras på DC...

Den som Tank länkat ser klart fin ut. Som Pre säger kan man använda vissa UPSer också, dock får man ge de bättre kylning. De är nog oftast mod-sinus också, och ska därför användas med försiktighet.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 17:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
jr_36 skrev:
mrlowrisk skrev:
Har du lust att berätta vilken modell du köpte?


Den som jag köpte är visuellt lik den som Exodus länkade, fast min har säkningarna tillängliga på baksidan (två 40A i parallell). Och i dens beskrivning står den verkliga effekten på 800W, så säkert samma/motsvarande. Dock tråktigt att säkringarna inte finns, eller är på kretskortet (mer troligen).

Att gå på tjocklecken på kablarna kan ge en indikation, fast kan vara tjock isolering, eller kablar med mer järnledare istället för koppar (har dock inte sett det på tjockare kablar. men man kan testa med en magnet...).
Om kinesen skriver den "verkliga" effekten är det klart bra.

Och som Exodus skrivit är stömmarna väldigt stora (håll en magnet nära en av 12v kablarna när den drar lite ström så känner ni magneten vibrerar, eller fastnar mot kabeln (pga magnetfältet, ska inte fastna om det inte går mycket ström)). Har ni problem med att invertern "slår ifrån" så kanske det är skyddet mot att batteriet börjar bli lågt, pga spänningsfall i kablar/kontakter mellan batteri och inverter. Ta en voltmeter och mät spänningsfallet mellan inverter och batteri, en gång för för varje ledare. Mät alltså från plus på batteriet, till plus på invertern så kan ni se hur mycket spänning ni tappar på den sträckan. Borde bli ungefär samma på minus kabeln. (Detta förutsätter att ni drar en del effekt).

Mod-sinus/fyrkantsinverters är känsliga för vissa typer av laster, tex större induktiva laster tex det som kan finnas i äldre lysrör som har en reaktor (inte modern "hf-don"), dessa kan enkelt smälla en inverter, var försiktig vad ni kopplar de till.

Datorer/switchade nätagg bryr sig dock inte, kan i princip köras på DC...

Den som Tank länkat ser klart fin ut. Som Pre säger kan man använda vissa UPSer också, dock får man ge de bättre kylning. De är nog oftast mod-sinus också, och ska därför användas med försiktighet.

Nej? fem av sex av mina UPSer är ren sinus. Jag har inte lagt massa pengar på dem heller. Vissa gratis, och vissa 100 kr begagnat med trasiga batterier. 2 kW UPS är bra bang for buck, om man ska ha som ickeportabel inverter.

Och Ja, typ allt som är switchat kan köra på ren DC, det som kan bli överbelastat är likriktarbryggan, då bara ena halvan an den används.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 18:44 
Har en billig 600W icke sinus som jag köpte på auktion för en hundring för något år sen
Oanvänd när jag köpte den för ett par år sen och fortfarande inte ens testad av mig. Nej nej jag är ingen hoarder... :shock:

Gick senare all-in på en dyring ren sinus max kontinureligt 3000VA och 6000W peak
Nu hoppas jag bara inte den blir uppäten av nanomiter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: tor 03 aug 2017, 20:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Var köper man en på 1500-2000 watt till hyggligt pris..?
Insåg jag skulle köpt på vidaxl tidigare... men nu fanns det bara en väldigt massa watt kvar...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 11:21 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
jr_36 skrev:
Mod-sinus/fyrkantsinverters är känsliga för vissa typer av laster, tex större induktiva laster tex det som kan finnas i äldre lysrör som har en reaktor (inte modern "hf-don"), dessa kan enkelt smälla en inverter, var försiktig vad ni kopplar de till.


Så man skulle kunna bränna en fyrkantsinverter med en 30-år gammal frys? Tänkte om kompressormotorn ställer till det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 12:17 
japp, men inte särskillt troligt, dock kan startströmmen bli för hög

och alla normala kyl/frys kompressorer kan bete sig icke bra med fyrkantsvåg

för min del ser jag det såhär

om det är saker jag måste kunna köra på 230v via en inverter så funderar man på hur man ska göra det

bäst är att bygga sin egen inverter, inte så svårt, och då även kunna laga den , och ha reservdelar liggandes

kyl frys kan man ha ett filter som gör att man jämnar ut fyrkantsvågen nog för att det inte ska bli problem

k.i.s.s

;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 13:47 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
pre skrev:
Nej? fem av sex av mina UPSer är ren sinus. Jag har inte lagt massa pengar på dem heller. Vissa gratis, och vissa 100 kr begagnat med trasiga batterier. 2 kW UPS är bra bang for buck, om man ska ha som ickeportabel inverter.

Talar bara om vad jag har kommit över, har flera 12-24v UPS för en desktop PC, samt en 2U rackmonterad 24v, alla hittils är mod sinus. Men jag kanske har otur.

mrlowrisk skrev:
Så man skulle kunna bränna en fyrkantsinverter med en 30-år gammal frys? Tänkte om kompressormotorn ställer till det?

Vågar inte svara på det, har inte kört kylskåp/frys på invertrar.

lupl skrev:
Var köper man en på 1500-2000 watt till hyggligt pris..?

Det finns ju ett par 2kW invertrar på aliexpress som ser fina ut, man får nog räkna med moms på de dock. Men jag hade nog köpt från en känd återförsäljare, och sinus om jag skulle investera så mycket pengar.


När ni söker på invertrar kan ni hitta de som benämns grid-tie inverter, med detta avses att invertern är tänkt att kopplas till ert elnät i hemmet, och då trycker in effekten i elnätet för att säknka era räkningar. Detta borde man vara försiktig med, då de är nog inte CE, eller godkända av elnätet OSV... Ska man göra något med dessa bör man ha bra koll på läget.

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 17:49 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
mrlowrisk skrev:
jr_36 skrev:
Mod-sinus/fyrkantsinverters är känsliga för vissa typer av laster, tex större induktiva laster tex det som kan finnas i äldre lysrör som har en reaktor (inte modern "hf-don"), dessa kan enkelt smälla en inverter, var försiktig vad ni kopplar de till.


Så man skulle kunna bränna en fyrkantsinverter med en 30-år gammal frys? Tänkte om kompressormotorn ställer till det?

Det kan du helt klart. Går också att bränna motorn. Handlar bara om de klarar av att hantera fel och stänga av, eller om de kör på ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som testat billiga kinainverters?
InläggPostat: fre 04 aug 2017, 20:08 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
grym skrev:
japp, men inte särskillt troligt, dock kan startströmmen bli för hög

och alla normala kyl/frys kompressorer kan bete sig icke bra med fyrkantsvåg

för min del ser jag det såhär

om det är saker jag måste kunna köra på 230v via en inverter så funderar man på hur man ska göra det

bäst är att bygga sin egen inverter, inte så svårt, och då även kunna laga den , och ha reservdelar liggandes

kyl frys kan man ha ett filter som gör att man jämnar ut fyrkantsvågen nog för att det inte ska bli problem

k.i.s.s

;)


Var kan jag finna bygg beskrivning på en vettig inverter?

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet