Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att tänka på vid byte av uppvärmning...
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 20:12 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
God helg på eder allesammans!

Jag har en tankenöt där jag känner att jag vill ha lite input d.v.s. hur tänker ni som läser detta/ev kommenterar?

Vid tänker oss förutsättningarna är ett hus byggt i början av 1900 talet med diverse renovering och moderninsering på skalet. Huset uppvärmer vattenburna element med hjälp av en kombipanna som tuggar pellets för närvarande. Projektering för alternativ uppvärmning är igång. Kaminer inomhus finns.

Nu till frågan.

Hur hade ni avyttrat den gamla pannan (den är i slutet på sin livslängd) och bara kört bergvärme med kamineldning som backup?

Eller

Sparat den lätt avdankade pannan tillsammans med bergvärmeanläggningen och använt tillsammans med reservkraftverk som backup (utöver kamineldning).

Eller någon helt annan lösning?


Yta finns för att spara båda värmesystem. Ved/pellets köps till marknadspris.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att tänka på vid byte av uppvärmning...
InläggPostat: mån 30 dec 2019, 20:41 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Det vore naturligtvis trevligt att behålla pannan. Men jag utgår från att den kräver el. Går iofs att lösa med reservkraft vid avbrott.

Värmepump ger bra komfort med lite arbete. Här i söder så skulle jag nöja mig med en rejäl luft-luft pump, trots att jag har vattenburen vedvärme. Med klena rör, kulvert och cirkpump...

Om du har gammal grov rördragning som har fungerat med självcirkulation så skulle du kunna överväga en vattenmantlad kamin. Då kunde du slänga ut pannan men ändå ha reservvärme. Sedan finns det väldigt strömsnåla cirkpumpar också.

Kanske du rent av kunde använda pannrummet till något annat? Ett riktigt häftigt badrum med kylskåp, bar, omklädning, stor TV, bra ljud, hydroponisk odlad sallad och örter och akvarium och varmt och kallt badrum, toa och en vedeldad kamin? ;)

Med andra ord ett skyddsrum med värme, vatten, filtrerad till-luft och övertryck. :notme:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att tänka på vid byte av uppvärmning...
InläggPostat: tis 31 dec 2019, 00:43 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 30 dec 2018, 13:30
Inlägg: 40
Jo, den behöver ju el för att cirkulera varmvatten. Är inte så påläst om självcirkulerande vvs så jag får vell läsa lite.
Min tanke var om det är enklare att behålla pannan och köra den på reservkraft, antar att jag inte behöver ett elverk med så mycket kräm jmf. om jag ska köra värmepump på elkraft. Självcirk är ju tilltalande men har hört att det är svårt och få till(om nån vill upplysa mig lite mer lagom tekniskt så var så god).

Har ju varken fri tillgång till ved eller pellets men har yta för att hamstra dessa båda.

Pannrum kan man ju som sagt göra mycket med, någon stans ska man ju ha fiskodlingen skyddadfrån nedfallet (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att tänka på vid byte av uppvärmning...
InläggPostat: tis 31 dec 2019, 01:31 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
System för självcirkulation har typiskt mycket grova rör. 1"-2" eller så. Och de går typiskt upp högt direkt från pannan. Till andra våning eller till innertaket om man bara har en våning. Och sedan ner till elementen. Typiskt parallellt i lite klenare rör ner bakom gardinen till flera element.

Sedan går vattnet vidare neråt genom elementen och sedan genom golvet till pannan, som gärna står i källare.

Tanken är naturligtvis att det heta vattnet stiger. Och kallare vattnet som kyls i elementen och rören sjunker.

En strömsnål cirkpump drar bara några få watt. Danfoss har några riktigt fina små smarta cirkpumpar. Tysta också. Skulle gå att driva länge från en mycket liten inverter och ett fritidsbatteri. Problemet är att solceller inte ger mycket på vintern när man verkligen behöver elda och köra cirkpumpen. :smack:

En intressant hybridvariant kan vara en vattenmantlad kamin som eldas direkt mot en stående/vertikal ackumulator. Då kan man ha självcirkulation med grova rör mellan kaminen och ackumulatorn. Och sedan en strömsnål cirkpump med ner-shuntad värme för resten av huset.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet