Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förvaring av batterier
InläggPostat: tor 02 jul 2009, 18:28 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Jag har köpt en hög med AA batterier och nu undrar jag hur de ska förvaras bäst? Nu ligger de i städskåpet.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 02 jul 2009, 22:04 
Svalt och torrt. Det räcker nog långt.

Men det är också viktigt att du förvarar dem så lätt-tillgängligt att du omsätter dem.

Gör du av med mycket batterier kan det vara intressant att fundera på laddningbara. Jag kör nästan uteslutande med sådana nu. Den typen som håller laddningen lääänge. Eneloop/Active Charge/Ready to Use. Och jag har en batteriladdare som kan drivas från 12 volt.

Då kan man unna sig att slösa med batterianvändningen - det kostar just inget, mer än lite pyssel med att ladda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 19 okt 2009, 21:04 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 20:41
Inlägg: 106
Alla batterier mår bäst att förvaras kallt dvs frysen.
De har lägst urladdning om det är riktigt kallt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 19 okt 2009, 22:56 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 21:41
Inlägg: 158
Ort: Panpizza
Nordbo skrev:
Alla batterier mår bäst att förvaras kallt dvs frysen.
De har lägst urladdning om det är riktigt kallt.

Är du ironisk? Om inte hur kommer det sig då att tex bilbatterier laddar ur fortare på vintern?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 19 okt 2009, 23:06 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
capan skrev:
Nordbo skrev:
Alla batterier mår bäst att förvaras kallt dvs frysen.
De har lägst urladdning om det är riktigt kallt.

Är du ironisk? Om inte hur kommer det sig då att tex bilbatterier laddar ur fortare på vintern?


Bilbattterier laddas inte ur fortare på vintern, däremot har ett batteri mindre kapacitet när det är kallt, batterier skall förvaras kallt, men användas varma (eller i vart fall rumstempererade). De flesta kemiska processer går långsammare när det är kallt och batteriers spontanurladdning är mestadels en fråga om kemi.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 19 okt 2009, 23:08 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Man hävdar att batterikapaciteten försvinner en del i lagring och att denna process bromsas av kyla. Tror dock att man gör av med sina batterier innan man märker någon skillnad på det. OM du skall förvara dom i kylen/frysen så lägg dom i en plastpåse så det är skyddad från fukt samt att du "tinar" upp dom nån dag innan. Kalla batterier är som sagt kassa =)

"Såg att sprithitler hann före men låter inlägget vara kvar ändå"

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 19 okt 2009, 23:13 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 21:41
Inlägg: 158
Ort: Panpizza
Ok det var nåt nytt för mig :P Diskussionsforum är allt bra ibland så man lär sig lite :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: tis 20 okt 2009, 22:08 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 16 jul 2009, 23:15
Inlägg: 15
liten detalj.. batteri är färskvara, kolla datum på batterier när ni köper dom.. ikea har tex. stor omsättning och alltid fräscha batterier, en lokal liten ica kan ha sina dyra duracell liggande i åravis.. färskvara, färskvara..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: ons 21 okt 2009, 08:42 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 16 dec 2008, 07:26
Inlägg: 41
Det här med att förvara batterier svalt är ett gammalt beteende som var aktuellt när brunstensbatterier var på tapeten.

Det finns vissa lågprisbatterier som fortfarande är av brunstenstyp, tror Rusta har haft sådana, men detta är inget man egentligen vill använda sig av längre.

Lithium, NiMH, NiCd och Alkaliska batterier behöver inte förvaras svalt, rumstemperatur är alldelens lagomt. De far visserligen inte illa av att förvaras i kyl, men det finns ingen som helst anledning till det. Förutsatt att det nu inte är det enda stället du ha kvar att förvara dina batterier på.

Inte ens tillverkarna har särskilt svalt på sina lager längre, samt att de flesta batterier numer är datummärkta.

Detta är "fakta" som jag är försedd med från en av de två stora batteritillverkarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: fre 23 okt 2009, 19:50 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 20:41
Inlägg: 106
joens skrev:
Det här med att förvara batterier svalt är ett gammalt beteende som var aktuellt när brunstensbatterier var på tapeten.

Det finns vissa lågprisbatterier som fortfarande är av brunstenstyp, tror Rusta har haft sådana, men detta är inget man egentligen vill använda sig av längre.

Lithium, NiMH, NiCd och Alkaliska batterier behöver inte förvaras svalt, rumstemperatur är alldelens lagomt. De far visserligen inte illa av att förvaras i kyl, men det finns ingen som helst anledning till det. Förutsatt att det nu inte är det enda stället du ha kvar att förvara dina batterier på.

Inte ens tillverkarna har särskilt svalt på sina lager längre, samt att de flesta batterier numer är datummärkta.

Detta är "fakta" som jag är försedd med från en av de två stora batteritillverkarna.


Att inte tillverkarna har särskilt svalt på sina lager är väl ganska självklart,där ska väl inte batterierna ligga speciellt länge får vi hoppas.
Batterierna är datummärkta mycket riktigt,men dessa utgår förmodligen från rumstemperatur,det står ju ingenstans att de ska förvaras annorlunda.Min erfarenhet är dock att det är odelat possitivt att förvara alla batterier kallt då självurladdningen minskar då.
Jag har en fd militär laddnings barack ca 10m3 med laddnings utrustning där jag förvarar alla batterier på långtids laddning/förvaring.
Denna barack är helt oupvärmd och jag har märkt att de batterier jag har där håller väldigt länge.
Några batterier från rusta etc har jag ingen erfarenhet av , jag köper kända märken då jag köper batterier.
Jag ska dock erkänna att jag har aldrig gjort någon jämnförelse mellan att förvara små ficklamps batterier varmt respektive kallt, men på fordonsbatterier har jag märkt stor skillnad.Jag anväder Tudor och Banner , Varta och i viss mån Optima.
När det gäller fordons batterier så kan jag också nämna att det är inte så lämpligt att ha dessa stående direkt på betong golv,mycket bättre att ha en bräda/skiva inunder.
Många säger att detta är trams men jag har själv märkt skillnad,tror det är många batterier som dör i förtid pga av detta...
Jag handhar förövrigt ganska mycket batterier då många maskiner används bara sommartid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 22:17 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
joens skrev:
Det här med att förvara batterier svalt är ett gammalt beteende som var aktuellt när brunstensbatterier var på tapeten.

Det finns vissa lågprisbatterier som fortfarande är av brunstenstyp, tror Rusta har haft sådana, men detta är inget man egentligen vill använda sig av längre.

Lithium, NiMH, NiCd och Alkaliska batterier behöver inte förvaras svalt, rumstemperatur är alldeles lagom. De far visserligen inte illa av att förvaras i kyl, men det finns ingen som helst anledning till det. Förutsatt att det nu inte är det enda stället du ha kvar att förvara dina batterier på.

Inte ens tillverkarna har särskilt svalt på sina lager längre, samt att de flesta batterier numer är datummärkta.

Detta är "fakta" som jag är försedd med från en av de två stora batteritillverkarna.

Självurladdningen, och också permanenta degraderingen av li-ion minska med minskande temperatur, så det kan helt klart vara värt att förvara dem kallt, om man har dem i beredskapssyfte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 23:51 
Även jag tror att man kan generalisera det faktum att kemiska reaktioner går långsammare i låg temperatur till att det är fördelaktigt att lagra sina batterier i frysen. Jag tror på det tillräckligt för att göra så själv. Handlar mest om alkaliska batterier, har nån fakta som motsäger det är jag väldigt intresserad.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 08:13 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Jag skulle inte börja frysa in batterier som innehåller en vatten-baserat elektrolyt....

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 10:51 
kullamannen skrev:
Jag skulle inte börja frysa in batterier som innehåller en vatten-baserat elektrolyt....


Det har du förstås rätt i. Vilka batterier gör det?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förvaring av batterier
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 11:03 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alkaliskt_batteri

jag har inte plockat isär så många batterier men jag misstänker det finns viss mängd vatten i dom.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet