Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:41 
Skärmskyddsmäklare

Hur fungerar det om man är en småskalig producent som tillverkar ett par kW el som skickas ut i det allmänna elnätat vid strömavbrott vid storm tex.

Kommer även min ström att försvinna eller kommer mitt kraftverk försörja min och de närmaste villorna så gott det går?

Inläggsrubrik: Re: Egen el till elnätet vid strömavbrott?
InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:45 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Du kommer att få påhälsning av polisen för att du försökt ta livet av linjearbetarna som reparerar strömavbrottet...

Senast redigerad av Ongrid mån 31 dec 2012, 00:51, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:46 
Användarvisningsbild

Du får på inga villkor skicka ut ström på ledningarna vid ett strömavbrott . Tänk på att det kan finnas folk från kraftbolaget som jobbar på ledningen och då kan de tom dödas av den ström du levererar . Andra kan också komma till skada om ledningen är trasig på nåt ställe .

Om du producerar egen el så ska det finna utrustning som automatisk stänger ner din produktion då strömmen går , sedan krävs det utrustning så du kan koppla från dig från elnätet innan du får koppla på strömmen till din bostad . Inga andras .

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:50 
Skärmskyddsmäklare

Ok, gäller detta även för dem med solceller på taken?

Kan man inte få dispens så att man kan koppla på ström för hela sin by?

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:52 
Användarvisningsbild

Ström är ju ström oavsett vad du producerar den med... och det funkar inte att släppa på ström för en by eller några villor...

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:53 
Användarvisningsbild

Nej det går inte , strömmen går inte att begränsa på det sättet på ett säkert sätt .

Så finns stränga lagar som reglerar just det där .

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:56 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Eftersom du inte har lagrad energi i batterier utan använder dig av nätet så tror jag inte att du kan ta del av din ström. Men man tycker ju att om man producerar el just nu att den energin borde kunna användas. Men så är väl inte systemet uppbyggt??? Vore intressant att veta. Annars är man ju lika rökt som alla andra som är on the grid när elen slås ut.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 00:57 
Skärmskyddsmäklare

Nja, jag tänker väl snarare som så att man kan väl lika gärna stänga av mot nätet vid ett ställe längre upp mot det allmänna nätet, så att grannarna skulle få ström producerad endast av mig. Då skulle de som arbetar vid nedfallna ledningar kunna arbeta på..

Tanken är att vår prepperby skulle kunna få ett visst överskott på el som kan säljas tills SHTF men sedan producera alla ström vi behöver om strömmen försvinner.

Hade det inte varit bättre att ha utrustning som stänger ner kontakten mot nätet i det ögonblick som strömmen försvinner. Att stänga och starta kraftverk är väl inte alltid något som görs ögonblickligen.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:00 
Användarvisningsbild

Kan du på säkert sätt , finns speciella omkopplare , stänga mellan ditt hus och det stora elnätet , så får du ha ditt påkopplat för eget bruk.

Men inte sälja så länge det är strömavbrott . Då alla ledningar som kommer via elbolagen måste vara strömlösa .

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:06 
Användarvisningsbild

Egen elförsörjning är snårigt när man skall producera el och sälja och inte bara ha den i ett slutet eget nät. Dweomer är ju elrpoducent och besitter sannolikt all nödvändig kunskap.

Man tycker det borde gå att ha försörjning för lilla byn igång och mata överskott till nätet och sköta sig själv när nätet är nere. Det är den typen av lösningar som gör oss mer tåliga för de påfrestningar som kanske väntar runt hörnet.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:07 
Användarvisningsbild

Om man kunde bryta strömmen vid transformatorstationen eller nån kopplingscentral så borde man ju rent teoretiskt kunna förse en by med el, men har du koll på vad som krävs i termer av investeringar och hur mycket solpaneler och batterier som skulle krävas? :shock: Om byn är på femtio hushåll och varje hushåll behöver, snålt räknat, två kilowatt... så har du hundra kilowatt plus förluster som du måste kunna krafsa fram.
Plus att en omkopplingsbar kopplingscentral för en villa kostar runt fyratusen.... vad den skulle kosta, om det ens finns, för en hel by, det vågar jag inte tänka på!

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:08 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Det går ju dock om ni har ett eget elnät som är säkert att använda, bara det är ordentligt fuktsäkrat så att ingen riskerar att få ström i sig av olyckshändelse om det är blött eller fuktigt ute (inkluderat smältande snö om ni rullar ut lösa kablage). Kom ihåg att inte underdimensionera kablarna bara i så fall.

Men, som sagt så måste ni (alla i nätet!) använda växlande omskiftare (som inte kan skicka ström tillbaka backvägen av tidigare nämnda skäl), det finns färdiga och godkända skåp för ändamålet man kan beställa tex hos företag som saluför utrustning för lantbruk och liknande.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:11 
Användarvisningsbild

Dava skrev:
Nja, jag tänker väl snarare som så att man kan väl lika gärna stänga av mot nätet vid ett ställe längre upp mot det allmänna nätet, så att grannarna skulle få ström producerad endast av mig. Då skulle de som arbetar vid nedfallna ledningar kunna arbeta på..

Tanken är att vår prepperby skulle kunna få ett visst överskott på el som kan säljas tills SHTF men sedan producera alla ström vi behöver om strömmen försvinner.

Hade det inte varit bättre att ha utrustning som stänger ner kontakten mot nätet i det ögonblick som strömmen försvinner. Att stänga och starta kraftverk är väl inte alltid något som görs ögonblickligen.

Din kraftproduktion måste stänga samtidigt som strömmen försvinner på nätet , sen sker en omkoppling så att ledningarna bryts till nätet och inkoppling kan ske på eget .
Det är en säkerhet för ditt eget elnät med , försvinner strömmen på nätet som sas bildar ett motstånd mot ert elnät så kommer det att bli en strömtopp och ni kan då få starkare strömmar ut på de egna ledningarna än vad de pallar .
Här rör det sig om ca 400-500 volt ut på vanliga ledningarna gjorda för 220 . Och elstängsel , kylskåp , frysboxar , datorer och många andra elektriska manicker brukar sluta att fungera . Blir som ett blixtnedslag i ledningarna .

Tänker ni i er prepperby st för alla ledningar själv ?? Mellan husen ?? Så att ni inte får hjälp om något händer med ledningarna inom byn från nätleverantören ??
Då kan det eventuellt gå med rätt leverantör av strömmen , men jag tror att kostnaden för den elektronik som då behövs blir många gånger dyrare . Kanske uppåt 30.000 kr för en sån frånkoppling .
Ni kommer att förlora på ett sånt arrangemang i längden då det kostar pengar att underhålla ett elnät .

Senast redigerad av Dweomer mån 31 dec 2012, 01:27, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:14 
Skärmskyddsmäklare

Jag vet egentligen inget om att producera egen el. Vi är 5-7 hushåll som om projektet blir verklighet kommer att bygga var sitt hus i en tät klunga med gemensamma ekonomibyggnader. Tanken är att ha någon form av centralvärmepanna som eldas med ved och även har ett kraftverk på ca 20 kW för att vid SHTF kunna försörja byn med egen el. Men fram tills dess skulle vi kunna tjäna en slant på att sälja den el som blir över.

Skickar man aldrig 230 V el till nätet? Annars borde man väl som någon nyss skrev bara kunna bryta vid transformatorstationen och leva på sin egen el (utan försäljning) tills elen är tillbaka.

InläggPostat: mån 31 dec 2012, 01:21 
Användarvisningsbild

Så enkelt är det inte . All ström fasas om i en lågströmsanläggning till 220 V 50 Hz , men sedan beror det på vad kraftverket ger per fas i Amper . Omfasningen eller vad jag ska kunna kalla det på enkelt sät är för att strömmen ska ha samma "våglängd" som strömmen i nätet . Minsta skillnad där kan förstöra generatorer , orsaka explosioner och bränder mm .
Så det är inte bara så enkelt .

Att sälja mer ström än den man själv gör av med under ett år kräver att man blir elproducent och då kommer helt andra regler in tex att man ska ha tillstånd att få jobba med el .

Som förbrukare får man producera mindre mngder el och sälja , men efterson du då inte har elbehörigheter mm så gäller det strängare regler för att inget ska kunna gå fel .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa