Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 20:39 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 02 maj 2013, 15:28
Inlägg: 58
I Asien har man nästan alltid direktverkande värmare för uppvärmning av duschvatten och dylikt. Jag har funderat på att installera sådana värmare istället för att alltid ha uppvärmt varmvatten i beredaren.

Skillnaden på där och här är att temperaturen på vattnet som går in i mitt hus ligger på 5-10 grader mot över 20 grader där, och det orkar en direktverkande värmare inte med om man vill hålla sig till 220 volt.

Min tanke är att låta varmvattenberedaren förvärma till 20 grader och sedan låta direktvärmaren ta resten.

Har egentligen två frågor som jag undrar över:

Blir det någon märkbar energivinst att göra så här?

Och sist men kanske viktigast, påverkas vattenkvaliten av att stå en längre tid i beredaren med endast 20 graders temperatur? Tänker på legionella och liknande.

Vad säger ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 20:42 
ma ska INTE ha vatten ståendes i rumstemperatur, det räcker med 2 * rördiametern onyttjat stump så är det ökad risk för legionella,

en varmvattenberedera ska upp i 50 grader minst en gång per 2 veckor


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 20:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Går det inte att få tag på en oisolerad acctank med varmvattenslinga. Då låter du bara den tanken stå i rumstemperatur så att vattenvolymen håller 20-22 grader, kallvatten in i botten och ca 20-gradigt vatten ut ur toppen på vattenslingan.
Alternativt kan du ju koppla två värmare på raken och inte en klarar av jobbet men jag tror det blir mer ekonomiskt med acctankvarianten. Men det beror förstås på hur du värmer upp huset eftersom tanken kommer att kyla det rum den står i.
Kräver såklart att vattnet kommer upp i rätt temperatur i slutändan för att undvika legionella.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 21:05 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En modern varmvattenberedares förluster är i det närmaste obefintliga.
Vill du spara energi på riktigt så rekommenderar jag en sån här:
http://sparavarmvatten.se/duschvarmevaxlare.html
... och solvärmefångare på taket.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 21:05 
Jag råder dig att satsa på en liten elektrisk varmvattenberedare, men fyll den gärna med förvärmt vatten.

Jag har en förrådsberedare i ackumulatorn till vedpannan, och en liten elektrisk 3-fas varmvattenberedare på 20 liter.

Sommartid kopplar jag så att kallvatten går direkt från pumpen till den elektriska varmvattenberedaren.

Vintertid, då jag eldar, kopplar jag om så att vattnet istället går från förrådsberedaren till den elektriska varmvattensberedaren. Det innebär att den vintertid fylls med vatten som är uppvärmt med ved, och behöver inte värma frǻn kallt.

Skulle också kunna koppla bort den elektriska varmvattensberedaren helt vintertid, men jag har en kulvert ca 10 meter, och utan den elektriska varmvattenberedaren skulle det bli en stunds väntetid på varmvatten, om jag inte använt något på en stund.

Trycket blir lite lägre när jag kör till förrådsberedare, tillbaka i kulverten och genom elektriska beredaren. Men det duger för att duscha.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 21:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Har räknat en del på detdär och kom fram till att minsta modellen slukar ca 16A till vettig temperatur (för handtvätt) och då är det troligen möjligt att använda (ett åt gången) handfat och liknande med acceptabel temperatur direkt från inkommande (räknade på +4 grader i räkneexemplet), dusch går dock troligen ej (om man inte bor i Noreg (Rättstavat...) där dessa system är mycket vanliga, men det går som sagt inte lika enkelt med det svenska elnätet.) om man ej säkrar upp ordentligt, men har för mig de vettiga modellerna för svenska marknaden hamnade på litet drygt 30A för att få till användbart duschflöde, som du säkert också kom fram till. (Vilket då alltså innebär att man landar på jag har för mig 40 eller 63A är det som kommer närmast av i Sverige tillgängliga intervall? Om man räknar med att kunna köra normal hushålls el som spisar, datorer och annat samtidigt dvs. Element och speisen och andra storförbrukare borde man nog för visso kunna skifta om med en effektvakt och på så vis få ner topparna men man bör nog ändå räkna på litet marginal för lampor, TV, datorer mm tror jag annars blir det nog fort rätt jobbigt i praktiken även om det ser fint ut i teorin.).

Så även om du får upp ingångstempen till 20 grader blir det nog ganska precist om man vill ha hyggeligt flöde och få det riktigt varmt kalla vinterkvällar tror jag.
Annars borde det gå, men som sagt måste du desinficera varmvatten nätet på något vis om temperaturen ligger under 55 grader.

Kommer någon fram till en bra lösning för detta är jag också intresserad!

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: fre 23 aug 2013, 21:20 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jo, här går det ändå på samma vis och det räcker med en enkel elpatronhistoria för backup om folk är bortresta längre perioder och ingen kan elda osv så det håller sig på ca 4+ vintertid (sol sommartid men då behöver man som regel ingen uppvärmning).

Men för att ta mitt fall som exempel (har ingen aning om hur det ser ut för TS dock), i stugan tex där det saknas veduppvärmning eftersom den normalt står kallställd på vintern undantaget korta perioder är det svårt att ha vattenburna system som inte fryser sönder för närvarande (det är två hus som skall ha varmvatten där) tycker iaf jag att det vore milt sagt enormt skönt att slippa tänka hela tiden på att varmvattnet skall räcka när alla släktingar med barn, barnbarn, mm är där samtidigt.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 16:45 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 02 maj 2013, 15:28
Inlägg: 58
Många goda råd här, tackar för det.

Min situation ser ut så här: 100 m2 enplans villa i stad. Elradiatorer, luftvärmepump ock vedkamin. Alltså inget rörligt vatten till uppvärmning så det får bli varmvattenberedare. Har säkrat ner till 16 A och förbrukar ca 8000 KWt per år. Men jag vill komma ner till 5000, därav dessa undringar.


Det var kul att du kunnat räkna lite på problemet Mizzarogh. Vad jag märkt på de direktvärmare jag använt är att de levererar mindre tryck. Kanske det är anledningen till att man kommer ner i ampere eftersom de finns i 220 volt.

Har för mig att jag sett en typ av förvärmingstank någonstans. Den satt i taket i ett kök och var ingen vacker syn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 19:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Duscha och drick vatten på jobbet, det blir billigare. 55 grader ska du ha annars är det inte bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 22:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
De för 220 Volt ENF är för Norska systemet, de har ju ett annat fas system där vilket medger att man utan problem kan med svenska mått mätt ta ut groteskt hög ström på en fas osv. (Har för mig de går på 32A och uppåt eller någonting sådant, går att få tag på i Sverige också dessa prylar från en del företag som säljer lantbruksutrustning och liknande, några av de modeller som är populära i Norge är gjorda av Ett Tyskt företag och verkar hålla hög kvalitet, finns säkert flera tillverkare men det är de jag sett iaf för nordiska marknaden.).
(Vet inte hur det ser ut i Asien men Kina har iaf motsvarande 220V i delar av landet och Japan har såvitt jag minns 100V så det verkar variera.)

Nackdelen är väl att man inte har fördelarna med vårt fina trefas system.
Misstänker starkt att det är någon äldre standard sedan kriget de kör, exakt varför vet jag för närvarande inte dock.

Hittar inte tabellerna nu, men skall slänga upp dem om jag hittar igen dem.

Du får gärna berätta mer om detdär förvärmnings systemet.

Nä, i tätort är det inte alltid möjligt att elda större mängder ved pga röken det ger.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 22:12 
energivinsten på en direktberedare är ganska liten
större ju mera ledningar man har
på vinter går spillvärmen till huset, så det gör inte så mycket halva året

det som sparar mest är mängden vatten, man slipper spola fram varmvatten

om legionellans temperaturer så googlade jag fram en bild som är ok

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: lör 24 aug 2013, 23:02 
80 grader ungefär... http://sv.wikipedia.org/wiki/Steriliser ... krobiologi)

Värmeläckaget i en bra VV-berederare är litet och bidrar till att värma ditt hus. Ingen vinst med en genomströmningsvärmare. Kalkar igen, drar väldigt mycket ström.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 11:48 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En tanke, iaf i mitt fall, vet inte om TS har samma problem, men VVberedaren som nu sitter uppe klarar en genomsnittlig förbrukning hyfsat men vid tillfällen då fler personer behöver använda dusch och varmvatten är den underdimmensionerad och det känns åtminstone för mig, inte motiverat att öka storleken på en ständigt inkopplad varmvattenberedare markant över nödvändig storlek när den ständigt står på. I min del av stugan har jag alltid önskat någonting som kan se till att varmvattnet i princip aldrig kan ta slut oavsett hur mycket som förbrukas över tid (eller mer korrekt anpassat till max ekonomiskt rimlig flödeskapacitet)

(Det finns inget vatten över huvud taget annat än från havet på jobbet... :mrgreen: "Manligt" att hoppa i havet en vinterkväll i januari, ja, troligen... Finns en och annan som faktiskt gör det. :rambo: )

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 12:49 
många gånger hadde det varit mycket mera befogat med en 10 liters varmvattenberedare som är på 55 grade :roll:

vet många familjer med tonnårsdöttrar som tömmer en 200 liters på en dush
det ultimata är ju en 5 liters och låg inkopplad effekt, så det tar en timma innan det är varmt vatten igen :twisted:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: direktvärmning och förvärmning av vatten
InläggPostat: sön 25 aug 2013, 13:03 
Har jag många gäster på besök kopplar jag in förrådsberedaren och eldar i pannan. Och kör varmvattnet genom den elektriska varmvattenberedaren.

Det har hänt mer än en gång att folk undrat hur min lilla elektriska varmvattenberedare kan hålla med så mycket varmvatten. :notme:

20 liter räcker annars utan vidare för två personer som har en liten smula bråttom att komma iväg på morgonen.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet