Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Jag är intresserad av att följa denna tråd
Jepp 94%  94%  [ 17 ]
Nix 6%  6%  [ 1 ]
Antal röster : 18
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 17:10 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 05 jul 2013, 03:08
Inlägg: 6
Projekt vindenergi;
Det kanske är till hjälp för er forumkompisar här om någon dokumenterar sitt byggprojekt.

Jag resonerade kring vind, vatten och sol. Solpaneler snöar över plus att dem kan jag inte bygga själv av recycable shit, vatten fryser på vintern (åtminstone här i Norrland) men vinden viner oftast i knutarna så det blir första experimentet.

Internet är fullt av hembyggen baserat på plaströr/pvc.
Efter att först satt mig in i diverse kalkyler på optimala blad och vad som är lovligt att slänga upp på gården.
Sammanfattningsvis verkar byggreglerna säga att max upp till 2m diameter på bladen (Nåja 1,8m) och ett torn placerat så att det inte når in på grannens gård när det tippar omkull. (Då slipper grannarna använda hjälp 24/7)
Okej, för att sikta på max vad man får ha blir bladen strax under metern jämnt, och med tumregeln att diametern på röret bör vara 1/5 av längden ger detta diametern av ett 20cm rör.

INGEN verkar sälja rör på 20cm eller större, så förvånansvärt raggar jag runt överallt i flera dagar innan jag får tag i ett PVC rör.
Bild

Jag virar ett papper runt röret och drar en tuschlinje för att kapa till röret rakt.
Snippar pappret så det når exakt ett varv runt röret.
Viker det, viker det igen så jag får 4 delar.
Lägger röret på bänken och ställer en 10cm hög alu-profil och drar ett rakt streck tvärsöver röret
Sedan använder jag "kvartspappret" för att märka ut fyra "klyftor" av röret.
Ritar ut bladprofilen på varje kvarting.
Rondell är att glömma, skiten smälter.
Kör sticksåg, funkar utmärkt.

Men ack och ve, fiasko!
Rörklyftorna böjer sig, uppenbarligen är inte våra svenska PVC plaströr lika stadiga som världens övriga rör!?!
Kolla;
Bild
Bild

Kanske en värdefull kunskap för er också?

Fortsättning följer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 23:31 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Verkligen bra gjort!

Min tanke är att du använder trä som du glasfiber klär. Det bör ge en lätt och tålig vinge?
Vad tänkte du ha som generator?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 23:53 
Kul projekt, knepig grej med att vingarna böjde sig. Finns det inte olika hårda PVC? Tänker på såna grå avloppsrör (kanske inte PVC?) som brukar vara rätt hårda, kanske inte finns i den diameter du vill ha...

Sen en kommentar om solpanelerna; sätter man dem på väggen (vertikalt monterade) så fastnar inte snön på dem och under vintern får de både direkt sol och reflekterad sol från snön som gör att de får högre effekt än förväntat (läste jag i nån rapport).

Följande inte menat som kritik eller som bättre vetande utan bara som jag själv resonerat (men så är jag inte så DIY heller) att solpaneler saknar rörliga delar och därför håller länge. Sen kräver de flesta köpevindkraftverk rätt hög vind (typiskt 12 m/s) för att ge angiven effekt. Eftersom vindeffekten är proportionell mot vindhastigheten upphöjd till 3 så blir för såna köpeverk effekten bara 1/8 av den angivna om det blåser 6 m/s istället för 12 m/s och det är inte så ofta som det blåser mer än 6 m/s där jag bor. Bara en tanke innan man går åstad och köper vindgrejer - kan bli dyrt.

DIY-vind däremot, med överkomliga delar verkar helt spännande! Kan man få till delarna till vettigt pris så hamnar ju allt i ett helt annat läge. Köpevind kostar (svensk säljare i Sverige) kring 15 kr/W och det känns rätt jobbigt.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: sön 07 jul 2013, 23:58 
dom där vingarna hadde inte hållt så bra ändå

men, man kan annvända röret och plasta upp glasfibervingar med samma form, då vore det intressant


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: mån 08 jul 2013, 17:38 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 05 jul 2013, 03:08
Inlägg: 6
Nepp, helt rätt i att dom här pvc vingarna är crappydoodledoo! :lol:

Jag skulle ändå vilja pröva dom här PVC bladen som är så populära och högt rekommenderade av internetriddarna så jag har något att jämföra med.
Vill nämligen testa några olika lösningar för att se vad som är effektivast i förhållande till arbetsinsatsen.

Försöker just nu låna en "köpes" och om det löser sig göra ett negativ och helt sonika gjuta av bladen med glasfiber.
Det skulle vara väldigt roligt att jämföra metall, plast/pvc, trä mm (Och lider ingen brist på ideer på förbättringar för den delen dessutom. Är inte värre att man kan misslyckas, ha ha)
Både vertikala och horisontala lösningar, samt givetvis mina egna lösningar för att se varför ingen löst det som jag själv tänker närma mig problemen.

Till motorfrågan,
Jag har några alternativ här.
Dels något som jag tror är vad som kallas en "threadmill"-elmotor, sen har jag en servo-motor modell fetare, och en salig mix varierande elmotorer från bilgeneratorer till fluxkapacitorer. (Nåja, kanske inte flux, men nästan bara så ni förstår)

Vet inte om ni känner igen det här men någonstans känner jag att problemet med internet är att så fort någon gjort någonting så är "min lösning är den bästa" därmed basta!
Men har ni tänkt på hur få som testat olika lösningar och jämfört. (Jag kan inte ens läsa mig till fiaskona så jag vet fallgroparna man ska undvika)
Så jag hoppas ni tycker det blir roande med lite ocensurerat knåpande. :rambo:

Tack för er input vänner!

forts följer...

(Spoiler alert! Har ideer runt elektroniken mm kommande allt eftersom bitarna faller på plats. Hempillad inverter med ren/äkta sinuskurva, gratisbatterier, laddare, home off-grid och mycket mer. Just nu är jag på en kompis som är en riktig fena på elektriska mojänger.)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: mån 08 jul 2013, 19:50 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Silverbullit skrev:
Till motorfrågan,
Jag har några alternativ här.
Dels något som jag tror är vad som kallas en "threadmill"-elmotor, sen har jag en servo-motor modell fetare, och en salig mix varierande elmotorer från bilgeneratorer till fluxkapacitorer. (Nåja, kanske inte flux, men nästan bara så ni förstår)

Försök få tag i motorn från en LG tvättmaskin med direct drive. Elektroniken i tvättmaskinen kan rasa och då lönar det sej inte alltid att reparera. Motorn kan då ofta köpas till kopparpriset.
http://www.youtube.com/watch?v=yJUk1a4j64Y

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: mån 08 jul 2013, 21:49 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
En vanlig bilgenerator och en inverter till 220v borde väl funka ypperligt annars?

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: tis 09 jul 2013, 15:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Marulk skrev:
En vanlig bilgenerator och en inverter till 220v borde väl funka ypperligt annars?

En vanlig bilgenerator fungerar dåligt på ett vindkraftverk.
- behöver magnetiseringsström till rotorn
- behöver högt varvtal -> uppväxling
- dålig verkningsgrad
Dessa tre faktorer medverkar till dålig verkningsgrad på vindkraftverket.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: ons 10 jul 2013, 09:58 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jaakko skrev:
Marulk skrev:
En vanlig bilgenerator och en inverter till 220v borde väl funka ypperligt annars?

En vanlig bilgenerator fungerar dåligt på ett vindkraftverk.
- behöver magnetiseringsström till rotorn
- behöver högt varvtal -> uppväxling
- dålig verkningsgrad
Dessa tre faktorer medverkar till dålig verkningsgrad på vindkraftverket.


Varför LG?
Hur gör man?
Hur sköter man det?
Vad behövs mer än motorn för att få det att fungera?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: ons 10 jul 2013, 10:18 
lg diewct drive är en synkron pankaksmotor

det som behövs är en trefas likriktarbrygga

den är bara till att koppla in och sedan snurra motorn
det jag inte vet är hur många volt den ger vid lite olika varvtal, men det står säkert beskrivet på nätet

är det någon som har kontakt med lg reparatör så är jag även intresserad av motorn som sådan

beroende på vilket varv man kör den i och vilken späänning man får och vill ha så får man troligen ha en spänningsomvandlare mellan generator och batteribank/förbrukare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: ons 10 jul 2013, 10:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den typen av motor är inte så ovanlig om man tittar i lite äldre tvättmaskiner . Så behöver inte vara just LG utan det finns andra med .

Men det är typen , dvs pannkakan man vill åt

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: DIY - Projekt Vindenergi turbin generator
InläggPostat: ons 10 jul 2013, 15:29 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 05 jul 2013, 03:08
Inlägg: 6
Direct drive är ett intressant projekt.

Om bilgeneratorer så har ni redan gett ett uttömmande svar grabbar, tack att ni som har koll delar med er av era värdefulla kunskaper.
Ett liten detalj till är att de behöver ett högt varvtal för att ladda, vilket innebär att man måste växla upp dem genom drev/kedjor/remmar/remskivor, inget oöverkomligt dock. Men som sagt, de är inte så väldans effektiva.

Jag pysslade tillsammans med polaren till sent igår, vi gjorde några framsteg med elmotorvalet. Men jag vill ha något färdigt och fungerande att visa upp med bilder för er innan jag lägger upp detta här. Ser mycket fram emot att dela med mig av detta med er :rambo:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet