Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: sön 16 jun 2013, 20:55 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Det finns många fantasifyllda lösningar med både solceller, vind och elverk på detta frum och jag kommer förmodligen att experimentera även med dessa men nu är jag ute efter en realistisk och jordnära primär uppvärmningslösning. Det är så att jag har hittat ett hus som jag är intresserad av som uppfyller flera av de kriterier som jag anser viktiga i ett boende. Huset har för närvarande en pelletspanna som förmodligen behöver bytas inom de närmaste åren och min fråga är då: skall man köpa en ny pelletspanna, om inte vad skall den ersättas med? Vad erbjuder högst driftsäkerhet/lägsta kostnad både i händelse av leveranssstörningar, kostnadsökningar till följd av brist på fossila bränslen eller liknande? Huset har öppen spis med insats som reserv.
Vad rekommenderar den samlade expertisen för ett hus på ~150m2 utanför staden i Svealand?

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: sön 16 jun 2013, 21:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vem ska tillverka pellets åt dig efter kolappsen ? Pellets är enkelt och rent men har sina sidor .

Ved kommer att finnas och har sina fördelar med acctankar så har du värme och varmvatten nog och med batterier som kan kopplas in vid strömavbrott så klarar du mycket .
Med en solvärmeanläggning så har du mycket varmvatten den tid då du inte behöver elda och som en bra hjälp vår och höst .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: sön 16 jun 2013, 21:35 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, jag skulle också satsa på en vedpanna som kan ta rejäla bitar gärna av enkel men robust konstruktion och som rymmer mycket vatten (eller har externa acctankar med stor volym) samt solfångare som ger varmvatten hela sommaren.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: sön 16 jun 2013, 21:58 
köp hus vid eget vattenkraftverk (:)

isolera så bra du har råd med först

vill du ha pellets så se till att det är en panna som går att elda ved i med
acctankar är guld värt

vettig kamin i vilket fall som helst


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: sön 16 jun 2013, 23:10 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: tor 28 jul 2011, 17:46
Inlägg: 77
Jeg også vil si at vedfyring vil være det beste alternativet. Jeg vet ikke hvor mye skog det er rundt deg, men ved er uansett noe som godt kan lagres noen år. Det kan vel for så vidt også pellets, men det har jeg overhode ingen erfaring med.

Ellers vet jeg ikke om solfangere er interessant for deg/ditt hus, men solvarme kan spare antagelig spare deg for en del ved. Såfremt forholdene ligger til rette, ligger du i skyggen så hjelper det jo ikke så mye.

_________________
In war, truth is the first casualty
The blade itself incites to violence.
Qui desiderat pacem praeparet bellum
Fortis cadere, cedere non potest


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: mån 17 jun 2013, 07:17 
Det finns ju förugnar som du laddar med ved 1-2 gånger per dygn. Ta bort pellet/oljebrännaren när den inte behövs längre och ersätt med förugnen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: mån 17 jun 2013, 10:26 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Har ni gratis ved och tid att hantera den?
Finns det rum för ackumulatortankar?
-> vedpanna
Ingen gratis ved eller inte tid att hantera veden?
Har huset lågtemp-system med stora radiatorer eller golvvärme?
-> bergvärmepump
Inget av dessa?
-> ny pelletpanna & brännare

Reservsystem..
I fall att det blir strömavbrott, kan huset värmas på annat sätt? Hur länge tar den innan vattenrören fryser sönder?

Klarar spisinsatsen att ensam hålla värme i huset och kan den eldas kontinuerligt?
Ifall inte, byt till kamin eller stor värmelagrande eldstad. Helst båda ifall möjlighet finns. Bakugn av täljsten på 2-3 ton och en kamin med kokplatta skulle vara idealiskt.
Inget hus borde vara utan eldstad :nono:

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: mån 17 jun 2013, 10:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pannrummet brukar inte vara inne i huset och vid en kall vinter och en eldning som inte är igång så kan det ändå bli stora skador på vattensystemen även då man har kaminer mm inne i huset .
Pannans vattensystem kan frysa sönder det med och även om inte huset skadas så skadas pannan så svårt att den behöver bytas ut till xx kronor .

Så ett värmesystem som är lätt att sköta oavsett och som inte kräver elstyrning för allt är ändå det som håller bäst och sparar kronor för framtiden .

Här är det fliseldning som gäller men då finns både egen skog och en flistugg . Tar inte många minuter att flisa upp en hög som sedan räcker ett par veckor . Ungnen det eldas i är en typ av stoker utan elstyrningar och minimalt luftintag för bästa förbränning . En äldre kilaforsugn .

Höst och vår eldas det med en blandning av eller enbart råspån , den här ugnen kräver en viss vattenhalt i motsats till de nya elstyrda som måste ha torkat flis eller spån .
Har man egen spån är det svårt at få så torr flis som behövs i de nya anläggningarna , den måste köpas till ett ganska högt pris . De systemen har avkännare som startar upp och släcker ner eldningen mellan , det är inte en pågående process som i den som finns här , och med blötare flis så bildas vattenånga och mer rök som gör så att avkännaren inte kan läsa av "elden" .

Så för långsiktigt och för en osäker framtid så hör ved till de säkraste och har man då varmt vaten via solpaneler under en stor del av året så har man vunnit många kbm ved .


Vill man ha det enkelt och skötselfritt så satsar man på värmepump av nåt slag men då tror man på ett fungerande samhälle och billig el även i fortsättningen .

Kan säga om den solpanel som jag hade själv så fick jag ca 50 gradigt vatten redan i januari , det var lite knappt för uppvärmning av huset och varmvatten i kranen men det sparade många vedpinnar då systemet var uppvärmt till en viss del innan eldningen startade .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: mån 17 jun 2013, 22:08 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 09 dec 2009, 14:25
Inlägg: 726
Ort: Järnbäraland
Det låter som att koncensus är att en vedpanna med stor accumulatortak och solvärme är den bästa lösningen för sämre tider. Huset har både golvvärme och stora radiatorer med äldre rör av tjockare diameter så bergvärme är den metod som min sambo förespråkar pga. bekvämlighet.

_________________
Z☣mbierna kommer inte att döda sig själva.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: mån 17 jun 2013, 22:25 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
sheldor skrev:
Det låter som att koncensus är att en vedpanna med stor accumulatortak och solvärme är den bästa lösningen för sämre tider. Huset har både golvvärme och stora radiatorer med äldre rör av tjockare diameter så bergvärme är den metod som min sambo förespråkar pga. bekvämlighet.


Om möjlighet finnes. Vedpanna med acc tankar som många innan mig skrivit.
Reservsystem för cirkpumpen . Ev med hjälp av solenergi?

Vidare välisolerat för att minska på arbetsinsatsen ....! :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: tis 18 jun 2013, 19:16 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En fundering jag luftat en del med en släkting är att ersätta (om vattenburet system inte lönar sig att laga eller saknas från början) systemet med ett stenmagasin med riktigt mycket sten som accumulerar värme (i detta kan man då även lägga i rör för varmvatten och annat). Detta är ganska vanligt i Tyskland, jag vet tyverr inte i detalj ännu hur det fungerar, men det ser från utsiudan ut som en enorm kakelugn som sträcker sig genom samtliga våningsplan, i stenmagasinet kan man även dra slingor för värme till tappvatten och annat.
I finare delar av huset finns det kakelsatser av speciellt utförande så att konstruktionen där ser ut ungeffär som en vanlig kakeugn men som då saknar eldstadslucka (eftersom man eldar längst ned, utöver en mycket stor stenmassa tror jag att den även skall ha ett rörsystem påminnande om en vanlig kakelugn så att inte rökgaserna försvinner rakt ut med all värme).

Det finns även finska kaminer med mycket stor täljstensmassa utanpå en fodrad eldstad, de är dock ganska dyra.
Det är då meningen att man skall placera kaminen i centrum av nedervåningen på huskroppen som skall värmas upp, stenmassan väger över två ton och fungerar på så vis att den sakta accumulerar värme som den sedan sakta avger när man inte eldar. Tror att de finns i utförande med varmvattenslingor och sådant också (har för mig att man kunde välja en mängd kombinationer till dem då kaminen är en byggsats av en insats och skurna block man kallstaplar vad jag minns..

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: tis 18 jun 2013, 20:04 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Mizzarrogh skrev:
Det finns även finska kaminer med mycket stor täljstensmassa utanpå en fodrad eldstad, de är dock ganska dyra.
Det är då meningen att man skall placera kaminen i centrum av nedervåningen på huskroppen som skall värmas upp, stenmassan väger över två ton och fungerar på så vis att den sakta accumulerar värme som den sedan sakta avger när man inte eldar. Tror att de finns i utförande med varmvattenslingor och sådant också (har för mig att man kunde välja en mängd kombinationer till dem då kaminen är en byggsats av en insats och skurna block man kallstaplar vad jag minns..
-

Tulikivi och Nunnauuni säljer täljstensugnar med montering. Täljsten lagrar ungefär 1.8 gånger den värme som tegel lagrar.
Skillnaden mellan dessa två, som har sina stenbrott nära varandra, är att
- Nunnauunis alla stenar är täljsten medan Tulikivis inre är av eldfast tegel
- Nunnauuni skär stenarna efter ådring beroende på om de vill ha isolerande sten på ytan eller värmeledande sten inne i ugnen.

En täljstensugn går att elda med ungefär 1kg ved per 100kg ugn. En 2 tons ugn tar alltså 20kg ved på en eldning och en 1.5 tons ugn tar 15kg.
En typisk 1.5 tons ugn består av ca 200 stenar.

En sån här duger som reservvärme men inte som husets primära värmekälla. Matlagningsmöjligheterna är ganska begränsade. Den räcker inte till att ensam värma upp 150m2 till komforttemperatur mitt i vintern.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: tis 18 jun 2013, 20:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag hade en rysk murspis och en vedspis med varmvägg i tegel bakom som klarade hela huset även då det var minus 30 ute .
De byggs idag med vattenvärmare mm i men orginalet och det som byggs i ryssland är utan då de inte fryser sönder om huset står tomt och oeldat . Där vill man inte ha vatten med helt enkelt utan klarar sig utan . Mest kända företaget i sverige är ekonomka .

Kaminen kan byggas väldigt stor och då ha en sida i varje rum sas .
Den jag hade stod mitt i huset och värmde kök , sovrum och vardagsrum med en eldstad i köket . Ungerfär två famnar ved bar jag in varje dag och eldade och klarade värmen ofta i två dygn på det .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 17:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vet du om det finns ritningar eller motsvarande beskrivning till dessa ugnar samt rörspisväggen du nämner?

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppvärmning av hus.
InläggPostat: ons 19 jun 2013, 20:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Finns lite länkar på ryska från ekonomkas hemsida och om man letar på masstove på nätet . Har lite länkar på en annan dator så ska se om jag får igång den så kan jag kolla adresser .

I varmväggen ligger inga rör utan det är kanaler byggda i tegelväggen bara .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet