Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nödkamin?
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 23:40 
Jag bor så jag har tillgång till ved men ingen möjlighet att elda den. Huset jag bor i har undertryck (frånluftsvärmepump) så en vanlig kamin funkar inte.

Om nu elen går så blir mitt hus kallt! Funderar på om jag kan fixa nån form av nödkamin. Tänker mig en flyttbar kamin (gärna sand eller vattenmantlad, men flyttbar) som jag bär in i huset när det börjar bli riktigt svinigt kallt. Sen tänker jag mig att jag öppnar eller lyfter ur ett fönster och sätter dit en skiva av något lämpligt material. Ställer kaminen i rimlig närhet av fönstret, drar ett förbockat rökrör från kaminen till, och genom skivan, och en liten skorsten på utsidan.

Mina frågor:
* Nån som har förslag på praktiska (halv-)färdiga lösningar för sådant. Jag är inte sugen på att svetsa och mecka en egen kamin utan söker en färdig som skulle kunna funka någorlunda komfortabelt och inte har helt kass verkningsgrad.
* Tips på hur man löser fönstergrejen? Slår helst inte ut rutan.
* Rökrör och skorsten; lämpliga material, inköpsställen, räcker det att skorstenen går över taket vid fönstret eller ska den över nock för att undvika brand?
* Har jag glömt att tänka på något (jo, jag lägger en plåt eller en minerit på golvet under kaminen)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: ons 25 sep 2013, 23:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: tor 26 sep 2013, 00:02 
Det borde också vara möjligt att bygga en fast installerad kamin med ett särskilt friskluftsintag. Eventuellt behöver du ha en (trådlös?) strömbrytare vid kaminen så att du kan stänga av fläkten till frånluftsventilationen när du tänder upp. Och kanske en liten fläkt för till-luft vid kaminen.

Både mysigt och praktiskt. Billig extra värme vintertid. Och ge möjlighet till matlagning och värme om det vill sig illa. Men kanske inte särskilt billigt att installera...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: tor 26 sep 2013, 00:26 
håller med skogsbonde

men måste man så, vanlig enklare kamin med rund ansluting, skaffa en extra fönsterbåge som passar, byt ut glas mot aluminiumplåt med isolering emellan

rör går altid att ordna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: tor 26 sep 2013, 19:46 
Tack Ongrid för den passliga länken! Billigt och färdigt, precis vad jag behöver. Hoppas de kan sälja trots de nya EU-reglerna de skriver om.

Då är frågan bara hur jag löser fönster och rökrör samt om skorstenen behöver nå över taknocken...

Tack för övriga tankar men jag vill ha en "tillfällig" lösning, inte installera något permanent i kåken, av olika skäl... :roll:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: fre 27 sep 2013, 06:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
För att få eld i kaminen behöver du inte ha nån skorsten över taknocken. Drag får du så länge röret stiger upp nån meter över kaminen. Skydd för gnistor kan du ju ordna nödtorftigt med hjälp av gnistnät eller liknande gnistfälla, för det är ju egentligen risken för takbrand som motiverar höjden på skorstenen.
Gällande inköp av rörbitarna så kan väl valfri plåtslageriverkstad valsa ut några rör till ett teleskopiskt system som är lätt att montera.

när du ändå är på plåtverkstan så ber du dom bocka till en passbit till fönstret, så att du kan glänta upp fönstret ordentligt och sätta dit en isolerad skiva där rökröret går ut. Tänk bara på att leda ut rökröret utanför takutskjutet eftersom du kommer att få sot på kåken om röken mynnar för nära.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: fre 27 sep 2013, 08:28 
En mycket stor del av värmeutbytet från den typen av vedkaminer kommer från röret. Det innebär att du helst bör konstruera så att kaminen är en bit in i rummet och så stor del som möjligt av röret befinner sig inne i rummet, för att få maximalt utbyte av veden. Dessutom minskar det risken för att hettan från röret skall orsaka problem vid genomföringen samt att gnistor i röken kan orsaka problem. Genomföringen bör alltså göras högt upp i fönsterhålet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 01:55 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Några bra idéer.

Inte världens vackraste sak, ser dock effektiv ut och går enkelt att tillverka själv.
http://www.youtube.com/watch?v=CabxbcX5Fac

Planerar att bygga en sån här i stugan.
Rocket stove mass heaters
http://www.youtube.com/watch?v=4usXIAoy9us


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 07:41 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
MulenDag skrev:
J
Mina frågor:
* Nån som har förslag på praktiska (halv-)färdiga lösningar för sådant. Jag är inte sugen på att svetsa och mecka en egen kamin utan söker en färdig som skulle kunna funka någorlunda komfortabelt och inte har helt kass verkningsgrad.
* Tips på hur man löser fönstergrejen? Slår helst inte ut rutan.
* Rökrör och skorsten; lämpliga material, inköpsställen, räcker det att skorstenen går över taket vid fönstret eller ska den över nock för att undvika brand?
* Har jag glömt att tänka på något (jo, jag lägger en plåt eller en minerit på golvet under kaminen)

/MD

Halvfärdiga lösningar och inköp:
http://www.k-rauta.se/ -> Bygg och Konstruktion -> Skorsten. Där finns 130mm och 150mm oisolerade rör och krökar i svart eller grå färg.
Fönstret: Dubbla mineritskivor med stenull emellan. Galvad plåt som flänsar kring skorstensröret. Fönsterrutorna öppnas eller lyfts bort.
Skorstenstoppen ska upp över tak eller tillräckligt långt från byggnad för att det ska bli brandsäkert.
För att skapa tillräckligt drag behövs antingen rökgasfläkt eller tillräckligt många meter vertikalt rökgasrör. Med tanke på att kaminen ska användas vid strömavbrott är antagligen några meter vertikalt rökgasrör att föredra. Då återstår frågan hur det ska stödas upp. Rökgasröret kan mot väggen eller stödas av ett betongfundament i marken, antingen direkt eller via en stödpelare.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 08:59 
förr fanns det en gullig sak för kaminerna, man ersatte en bit kaminrör ovan kaminen med en bit som såg ut som en grov bilkylare, läs 5-7 tunnare rör, sedan en fläkt bakom, dom jag sett har varit handdrivna med kedjeutväxling som sattes fast en bit ifrån, då fick man fortare upp värmen inne

nuförtiden skulle man väl kunna ha en 12v fläkt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 09:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Annars är ju en vanlig metod att man har ett böjt profilrör som står upp på kaminen, så att självdraget gör att varm luft sprutar ut upptill och på så sätt ger cirkulation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 09:11 
på ett ställe så satte vi bara en vanlig liten (25cm) fläkt som blåste runt kaminen, den stod i ett hörn så det tog lång tid innan värmen sperd sig i rummet , men med den lilla fläkten så gick det fan så mycket fortare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödkamin?
InläggPostat: lör 28 sep 2013, 09:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Såg att Bolist sålde små TEG-element med fläkt, som gav cirkulation så snart som spisen blev varm.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet