Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 10:00 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Jag inser att titeln kan leda tanken till att det skulle blåsa sönder, men det är inte så jag menar :)

Jag har börjat titta så smått på att bygga ett litet vindkraftverk (vetenskapsprojekt med ungarna såklart) och tänkte knåpa ihop något som kanske kan ge 300w mha egenlindad pankaka eller ev en tvättmaskinsmotor av rätt sort. Sedan när vi lekt klart så ska det demonteras och förvaras på lämpligt ställe "for a rainy day". Min fråga är då egentligen bara hur känsliga komponenterna i mindre ett vindkraftverk är för solstorm och den typen av induktion? Generatorn tror jag själv borde klara sig (den är ju till för att inducera spänning) men spänningsregulatorn och DC/AC konvertern då? Dessa består ju av halvledarkomponenter, klarar sig sådant bra? Är det stor skillnad på att ha systemet igång och kablarna anslutna vs att ha allt isärplockat?

Jag har förövrigt en punkt som ligger högre på min priolista rörande energi och det är att ha en kamin att ställa i öppna spisen.
Min tanke var länge att kombinera myseldande och överlevnadsförmåga meddelst en braskasett. Vad jag alltid hakar upp mig på är dock att det inte går att laga mat på en sådan och att den dessutom är rätt dyr summa summarum när den står där i öppna spisen. Då tänkte jag att kanske man skulle myselda bara som det är och strunta i det andra så länge och istället ha en lite mindre nödkamin lagerställd bara och redo att tas fram vid behov.

Vad tror expertisen om denna pjäs för ändamålet?
http://surplusbuy.se/products/253-kamin-wildo.aspx

Den är inte så stor vilket naturligtvis gör det svårt att värma hela huset med den, men nu är det överlevnad jag pratar om. Tror ni den håller för kontinuerligt eldande eller blir den skev efter någon vecka med att "försöka få hela röret rött"? Jämfört med priset av en brasinsats så kan jag köpa mycket nudlar :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 10:17 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Ang. kaminen, svårt att säga, men jag har erfarenhet av en plåtkamin som användes i min skola, den eldades "nästan röd" kanske inte dygnet runt men dagligen, och det verkade funka.
Men kanske bättre att satsa på en begagnad vedspis istället??
En fotogenvärmare kan du ju också koka på, det har vi gjort hemma när elen saknats.

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 10:36 
Jag tror att det främst beror på hur långa kablar du använder. I en normal liten installation för en fastighet med låga spänningar så anstränger man sig för att hålla ner kabellängderna så att kabelförluster blir rimliga. Därför är det troligen inga problem alls.

Däremot kan andra delar av elnätet, utanför fastigheten, orsaka överslag som fördärvar utrustning hos dig.

Åskskydd och bra dimensionerat överspänningsskydd för huset och för känslig utrustning kan troligen hjälpa.

Det stora problemet med solstorm är troligen vad gäller infrastruktur. Elnätet och trådbunden telefoni. Järnväg.

En brasinsats kan kanske påverka dina uppvärmningskostnader rejält. Med andra ord kan det vara en lönsam investering på några års sikt. Exempelvis genom att du eldar så mycket du kan vintertid. Men det beror ju också på hur du värmer huset idag.

Sedan behöver du ha ved hemma och dessutom omsätta den. Efter två år faller troligen energiinnehållet i ved. Så du bör kanske inte ha mer än kanske 3-4 års normalbehov av ved på lager. Om ved blir enda värmekällan räcker det kanske ett år.

Har du råd skulle jag föreslå braskamin och vedspis. En vedspis är inte en särskilt effektiv värmekälla jämfört med en bra braskamin.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 10:39 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
loki241 skrev:
Ang. kaminen, svårt att säga, men jag har erfarenhet av en plåtkamin som användes i min skola, den eldades "nästan röd" kanske inte dygnet runt men dagligen, och det verkade funka.
Men kanske bättre att satsa på en begagnad vedspis istället??
En fotogenvärmare kan du ju också koka på, det har vi gjort hemma när elen saknats.


Tack för input, men vedspis blir tyvärr svårt eftersom den ju ska gå att ställa in i öppenspisen = måste vara ganska liten. Sen så är ju inte en järnspis något som man glatt tar i famnen och bär upp ur källaren i onödan, åtminstone så länge man inte heter Magnus Samuelson (nej det gör inte jag...). Fotogenvärmare för all del, men för lite kortare tid har jag både gasgrill och "plenty of T-doja" så det löser sig. Vedkamin i någon form är ju däremot ett både värmande och bekvämt alternativ som fungerar så länge man orkar släpa sig ut i skogen och hämta ved, därav beslutet att införskaffa något sådant. Det är ju däremot viktigt att jag kan lita att den fungerar även efter ett par års eldande, annars känns det ju som en felsatsning såklart.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 10:54 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Skogsbonde skrev:
Jag tror att det främst beror på hur långa kablar du använder. I en normal liten installation för en fastighet med låga spänningar så anstränger man sig för att hålla ner kabellängderna så att kabelförluster blir rimliga. Därför är det troligen inga problem alls.

Däremot kan andra delar av elnätet, utanför fastigheten, orsaka överslag som fördärvar utrustning hos dig.

Åskskydd och bra dimensionerat överspänningsskydd för huset och för känslig utrustning kan troligen hjälpa.

Det stora problemet med solstorm är troligen vad gäller infrastruktur. Elnätet och trådbunden telefoni. Järnväg.

En brasinsats kan kanske påverka dina uppvärmningskostnader rejält. Med andra ord kan det vara en lönsam investering på några års sikt. Exempelvis genom att du eldar så mycket du kan vintertid. Men det beror ju också på hur du värmer huset idag.

Sedan behöver du ha ved hemma och dessutom omsätta den. Efter två år faller troligen energiinnehållet i ved. Så du bör kanske inte ha mer än kanske 3-4 års normalbehov av ved på lager. Om ved blir enda värmekällan räcker det kanske ett år.

Har du råd skulle jag föreslå braskamin och vedspis. En vedspis är inte en särskilt effektiv värmekälla jämfört med en bra braskamin.


Bra poäng med åskskydd och överspänningsskydd. Klart att det blir lite jobbigare efter en solstorm att skruva ihop vindkraftverket och allt det andra för att sedan vid igångsättning upptäcka att både frysen och TV-spelet är väck :)
Själva vindkraftverket ska ju naturligtvis inte vara inkopplat i det vanliga elsystemet i huset utan jag tänker mig ett par skarvsladdar från DC/AC omkopplare plus några cigarettuttag för 12v. Det är alltså frysbox + två led-lister för ihållande drift samt möjlighet till att köra någon timme per vecka med på TV med Wii igång jag sikt siktar på (lite PM-radio kanske blir av intresse också).

Vedspis + braskamin är en bra idé, men eftersom detta rör sig om att utrusta boningshuset så kommer det inte att hända. Har fjärrvärme idag och kan faktiskt räkna hem en investering i alternativ energi hur jag än försöker, inte på ekonomiska grunder alltså. Med framtida energipriser kan det bli annorlunda såklart.
Vad som däremot vore bra att ha är en braskasett (insats i öppenspisen) som gick att ställa en kastrull på också, men har inte sett någon sådan tyvärr.
Det vore ju smutt med en tjock stålskiva som man bara drar ut när det ska lagas mat, någon som känner till något liknande? Med denna skulle vi både kunna vardags-elda lite för att få bättre ekonomi i investeringen (dock ändå tydligt på minus), samt att man redan är beredd när det behövs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 11:13 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
"Vad som däremot vore bra att ha är en braskasett (insats i öppenspisen) som gick att ställa en kastrull på också, men har inte sett någon sådan tyvärr."
När vi hade kakelugn så lade vi in ett par tegelstenar som vi kunde ställa grytor på. fungerade bra att koka mat vad jag minns. De håller ju också värmen längre än gjutjärn.

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 11:15 
Braskassett som du kan myselda i och värma hela huset med skulle jag föreslå.

Smart tanke att kunna ställa in en gryta i eldstaden...

För matlagning kan du annars bygga ett litet utekök. Kan vara grillplats på sommaren eller soppkök när det smäller. Har du ved till braskaminen så har du bränsle till uteköket. Skulle till och med gå att ha en liten pizzaugn i uteköket. Och/eller en liten kokgryta för bra tillgång till varmvatten och möjlighet att smidigt laga mat åt mångs. Eller bara en skyddad plats för att elda med en stor Kelly Kettle.

Jag gillar sådan grejer som man kan ha nytta och glädje av redan innan det smäller. Då är det mycket lättare att motivera investeringar.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8194&grp=201313
http://tjuvjakt.jetshop.se/base-camp-ro ... c-294.aspx


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 11:33 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
loki241 skrev:
"Vad som däremot vore bra att ha är en braskasett (insats i öppenspisen) som gick att ställa en kastrull på också, men har inte sett någon sådan tyvärr."
När vi hade kakelugn så lade vi in ett par tegelstenar som vi kunde ställa grytor på. fungerade bra att koka mat vad jag minns. De håller ju också värmen längre än gjutjärn.


Jo så kan man ju göra såklart, vilket ju ger ett dubbelt användningsområde till braskasetten.
Å andra sidan... klart det är enklare att ställa kastrullerna på en kamin/kokplatta och istället myselda med öppenspisen som den är vid normala omständigheter.

Hmmm, vetefasen. Ingen som kan tipsa om en braskasett med kokmöjligheter (på utsidan av eldstaden) som lämpar sig för inbyggnad i öppenspis? Det vore onekligen det bästa ur alla perspektiv.


Senast redigerad av Tobold tor 28 nov 2013, 11:45, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 11:45 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Skogsbonde skrev:
Braskassett som du kan myselda i och värma hela huset med skulle jag föreslå.

Smart tanke att kunna ställa in en gryta i eldstaden...

För matlagning kan du annars bygga ett litet utekök. Kan vara grillplats på sommaren eller soppkök när det smäller. Har du ved till braskaminen så har du bränsle till uteköket. Skulle till och med gå att ha en liten pizzaugn i uteköket. Och/eller en liten kokgryta för bra tillgång till varmvatten och möjlighet att smidigt laga mat åt mångs. Eller bara en skyddad plats för att elda med en stor Kelly Kettle.

Jag gillar sådan grejer som man kan ha nytta och glädje av redan innan det smäller. Då är det mycket lättare att motivera investeringar.

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8194&grp=201313
http://tjuvjakt.jetshop.se/base-camp-ro ... c-294.aspx


Kellykettle! En sådan har jag faktiskt tänkt köpa, dock en 0,5l för ryggan... inspiration som jag fått av dig på detta forum:)
Har alltid kört spritkök och det fungerar ju skitbra, men eftersom nästan all matlagning i skogen involverar kokning så kan jag ju lika gärna satsa på en riktigt bra vattenkokare istället. Viktmässigt blir det ju bättre och storleksmässigt detsamma, mest pga den där jämrans spritflaskan som man ändå måste ha med sig men framförallt så gillar jag effekten och det faktum att bränslet finns överallt. Det enda jag inte känner mig helt bekväm vid är att laga mat i mattermos utan jag brukar alltid laga maten och hålla i resultatet därefter. Ska prova att göra tvärt om för jag inser att det bara är en fråga om teknik och vana.

Som utomhus-kokplats tänkte jag mig i all enkelhet att köra en "hobo stove" och de vanliga kastrullerna bara. Fungerar i stora delar av tredje världen så det lär nog göra det även för oss om det skulle behövas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:14 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:21
Inlägg: 43
Jag har en motsvarande kamin som du länkar till, en gammal laxen. Finns på tradera inkl rör för en tusenlapp. Sväljer 60cm ved. Den står i öppna spisen och värmer bra. Tätat runt röret. Det tar en stund innan murstocken har sugit åt sig värme och släpper ut den rummet igen om man inte eldat på någon dag, men sedan är det varmt hela natten. Jag är tveksam till nyttan om man inte har en fet murstock som kan lagra värme dock. Här fungerar det fint. Morgonrocken som hängde mot murstocken var ungefär 45 grader imorse. Bara en sån sak... :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Mucklan skrev:
Jag har en motsvarande kamin som du länkar till, en gammal laxen. Finns på tradera inkl rör för en tusenlapp. Sväljer 60cm ved. Den står i öppna spisen och värmer bra. Tätat runt röret. Det tar en stund innan murstocken har sugit åt sig värme och släpper ut den rummet igen om man inte eldat på någon dag, men sedan är det varmt hela natten. Jag är tveksam till nyttan om man inte har en fet murstock som kan lagra värme dock. Här fungerar det fint. Morgonrocken som hängde mot murstocken var ungefär 45 grader imorse. Bara en sån sak... :)


Lysande, tack för infon :)
Tänker jag rätt då om det går att ställa en kastrull direkt på den och laga mat också?
Rören till denna säljs ju i rätt korta längder, innebär det att man kan svänga något lite(har ett spjäll i skorstenen som måste passeras, sen blir det rakt igen)eller sitter dom för tight när man sticker ihop dem?

Edit: Googlade fram Laxen och den är ju tydligt anpassad för matlagning så glöm den frågan :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 12:53 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 11 nov 2013, 09:21
Inlägg: 43
Tja, jag antar att du kan ställa en kastrull på om du vill, men det är ingen kokplatta på varianten jag har. Den jag har är lite mer basic. Försvarets gamla. Faktum är att jag har två, en i bastun också. Jag har eldat dem illröda, men det finns ingen poäng här inne i stugan. Då skulle jag dö av värmeslag. Så nog tror jag att de håller. Köpt på kvibergs överskott på tradera. Kamin + 6 eller 7 rör gick på en tusenlapp. Frakt ca 200. Har eldat i den i ett halvår ungefär. Nu går den dagligen.

Röret tar sig förbi spjället här om det är helöppet. Lite lätt trångt. Och röret måste luta lite, lite. Men jag har det hela vägen upp ut ur skorstenen. Det är tegelstensstorlek på den skorstenspipan. Vet inte om det säger mer om skicket på spjället än något annat dock...

Bankar du i rören i varandra så står de rakt upp. Så det kan bli krångligt att kröka inne i skorstenen. Jag körde ett tag med enbart 1 eller 2 rör. Fungerade det med. Ett av rören som hänger med har någon turbinliknande anordning i sig som hindrar lågorna från att dra rakt upp till kråkorna. Se bara till så att röret inte lutar mot skorstenen och blåser på allt vad den kan på samma punkt, jag tror inte det är nyttigt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 14:36 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Mucklan skrev:
Tja, jag antar att du kan ställa en kastrull på om du vill, men det är ingen kokplatta på varianten jag har. Den jag har är lite mer basic. Försvarets gamla. Faktum är att jag har två, en i bastun också. Jag har eldat dem illröda, men det finns ingen poäng här inne i stugan. Då skulle jag dö av värmeslag. Så nog tror jag att de håller. Köpt på kvibergs överskott på tradera. Kamin + 6 eller 7 rör gick på en tusenlapp. Frakt ca 200. Har eldat i den i ett halvår ungefär. Nu går den dagligen.

Röret tar sig förbi spjället här om det är helöppet. Lite lätt trångt. Och röret måste luta lite, lite. Men jag har det hela vägen upp ut ur skorstenen. Det är tegelstensstorlek på den skorstenspipan. Vet inte om det säger mer om skicket på spjället än något annat dock...

Bankar du i rören i varandra så står de rakt upp. Så det kan bli krångligt att kröka inne i skorstenen. Jag körde ett tag med enbart 1 eller 2 rör. Fungerade det med. Ett av rören som hänger med har någon turbinliknande anordning i sig som hindrar lågorna från att dra rakt upp till kråkorna. Se bara till så att röret inte lutar mot skorstenen och blåser på allt vad den kan på samma punkt, jag tror inte det är nyttigt...



Tusen tack!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: sön 01 dec 2013, 11:56 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Det är halvledare i IC format som ofta är känsliga för solstormar. (tunna lager halvledarmaterial)

Större kraftiga halvledare som större dioder/likriktarbryggor klarar sig nog rätt bra.
En voltregulator av vanlig typ 78 serien. Är nog också rätt känslig gissar jag. Detsamma en DC/AC konverter.
Klart dessa komponenter kan ju lätt förvaras på ett ställe där de skyddas.

Om du sätter en kamin i anslutning till öppna spisen, se till att röret går tillräckligt långt upp i skorstenen.
För att få bra drag. Eller täta mellan rör-skorsten, en bit upp med eldfast isolering/plåt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vindkraft känsligt för solstorm?
InläggPostat: sön 01 dec 2013, 12:29 
Jag tror faktiskt inte att hemelektronik och annan mindre utrustning påverkas alls av en solstorm. Undantaget möjligen radioapparater som är anslutna till långa trådantenner och ifall överspänningar i elnätet kommer in i huset och orsakar överslag i apparater anslutna till eluttag.

Orsaken är att effekterna är relativt långsamma, men globala, till skillnad från ett kärnvapen EMP som är snabbt och lokalt. Problemen med solstormar beror främst på att det induceras spänning i långa elektriska ledare när solstormen orsakar ett varierande magnetfält. Atmosfären skyddar från mycket av den direkta strålningen.

Så de stora problemen kan vara långvariga elavbrott, trådbunden telefoni slås ut, bränder på grund av överslag och elfel samt att tågtrafiken stannar. Dåligt skärmade satelliter kan förstöras av strålningen. Dessutom beter sig kompasser konstigt.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet