Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:03 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 27 jun 2012, 08:17
Inlägg: 5
Ort: Sveriges egentliga huvudstad
Detta kan kanske vara nått för den som har plats för en http://cornucopia.cornubot.se/2012/04/m ... engas.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:13 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Välkommen!

Snyggt första inlägg :) gengas är något som jag är sugen på att titta närmare på senare när tid finns.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:19 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 27 jun 2012, 08:17
Inlägg: 5
Ort: Sveriges egentliga huvudstad
Man tackar....Ved kommer väl alltid att finnas vilket gör att man kan köra fordon och elverk annat bränsle, som är en bit svårare att få tag i....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:26 
:hm: Som Cornu skriver kan man ju bara hoppas att nån inom EU svänger ihop något sådant så man kan köpa det rimligt enkelt. Skulle vara fantastiskt att ha något åt det hållet.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Veden kommer nog att bli dyr om alla ska köra sina bilar eller tillverka sin egen el av den .

Biogasen kan ju användas på samma sätt och det är en restprodukt som går att använda som annars inte kommer till användning mer än en gång kanske .
Finns anläggningar med biogas från gödsel där gasen sen driver en motor som fungerar som generator . Mindre ombyggnader osv .
Gasen kan även ledas direkt in i en gasspis och eldas för värme .
Rötslammet är fint att lägga på åkrarna för att göda dem och med lika bra eller bättre näringsinnehåll och effekt än färsk gödsel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: fre 04 apr 2014, 23:54 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 27 jun 2012, 08:17
Inlägg: 5
Ort: Sveriges egentliga huvudstad
Man bör nog ha tillgång till mark för att få billig ved, man kan även gallra åt markägare för veden, men i en kris så tar man nog vad man behöver. Biogas är ett annat bra och billigt drivmedel som nog många förbisett.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: lör 05 apr 2014, 08:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 20 dec 2011, 21:42
Inlägg: 230
Soffpotäten skrev:
Man tackar....Ved kommer väl alltid att finnas vilket gör att man kan köra fordon och elverk annat bränsle, som är en bit svårare att få tag i....


På befolkade ställen går ved åt bra mycket fortare än naturen kan återproducera den. Det har jag sett med egna ögon i konfliktområden, där folk för att samla ved drivs att korsa gränser bemannade med diverse paramilitära styrkor med risk för både beskjutning, kidnappning, och allmän arrestering för att driva in mutor. Om man bor i innersta Norrland är detta säkert inget problem på ett bra tag, men söderöver i Sverige skulle det gå fortare än man tror.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: lör 05 apr 2014, 09:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ved kommer att försvinna snabbt i en kris om den ska ta över den energi vi gör av med idag .
Historiskt så finns det områden som har skövlats och som efter det har fått lida och lider än idag av vad förfäderna gjorde . Påskön är ju ett exempel .
Delar av Afrika är mer moderna ställen .
Folk flyr områdena för att komma åt nya sätt att överleva .

Sedan ser man lite längre så kommer byggnadsvirke att bli svårt att hitta . Inget får växa upp så det blir stammar värda att såga .

Vind , sol vatten och tex biogas eller vätgas är exempel på energi som inte påverkar oss lika hårt .
Det går att göra vattenkraft som har mindre påverkan på miljön genom att ändra lite på dammar mm . Sävarån är ett exempel på det .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: lör 05 apr 2014, 09:58 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Italien är ett annat exempel där man skövlade skogarna så att skogen tog slut. Även England är ett land som snabbt skövlades på skog
i industrialismens barndom. När skogen tog slut så tog man istället kolet, som man tidigare uppfattat som smutsigt. När kolet tog slut tog man oljan.
Nu när oljan snart är slut så tar man gasen (importerar redan en hel del utöver egen produktion). När sedan, kanske om några tiotals år, gasen är slut
så tar man... ja, vad tar man då egentligen?

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: lör 05 apr 2014, 23:47 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
http://www.youtube.com/watch?v=wP5qbKS_8VY

Tänk vad man kan göra med lite ideér, några rör och ved:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 08:32 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Att producera sin egen el och värme har jag varit sjukt intresserad av länge. Först började jag kolla på att bygga ett eget ångturbinsystem. Där man också återleder "bivärmen" in i huset och på så sätt får väldigt hög verkningsgrad. Problemet där är att det inte finns så många småskaliga ångturbiner, svårt att själv reparera en ångturbin, man måste ha ett kärl med väldigt högt tryckt och är ett riskmoment, och man behöver kunna producera "klar" ånga.

Men ett gengassystem är ju väldigt mycket lättare att hantera, reparera och är säkrare. Eftersom man får värme som biprodukt även här kan man ju även här återanvända detta till att värma hus/vatten. Vet dock inte hur länge man kan köra en generator innan saker och ting börjar gå sönder.


MulenDag skrev:
:hm: Som Cornu skriver kan man ju bara hoppas att nån inom EU svänger ihop något sådant så man kan köpa det rimligt enkelt. Skulle vara fantastiskt att ha något åt det hållet.

/MD


http://www.gekgasifier.com/products/product-overview

Där kan man köpa en färdig gengasgenerator om man inte vill bygga själv


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: mån 07 apr 2014, 08:48 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Vad gäller ved så hade sverige vedbrist på 1700 talet. Och skall vi ersätta all olja/kol med ved så lär veden ta snabbt på några år.

Ang kostnad att köra bil på gengas kan man använda http://vedbil.se/ som referens. "542 mil på 20 dagar och totalt gick det 6650 liter ved" (11.08 m2)

6650 liter torkad ved kostar ca 8600 kronor, det ger en kostnad på 15.8 kr per mil. Det går säkert att göra en bil som går snålare än den jag ger som exempel, och du kan hugga egen ved osv. Men det krävs rätt mycket ved i alla fall :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: tis 08 apr 2014, 11:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Arnulv skrev:
Vad gäller ved så hade sverige vedbrist på 1700 talet. Och skall vi ersätta all olja/kol med ved så lär veden ta snabbt på några år.

Ang kostnad att köra bil på gengas kan man använda http://vedbil.se/ som referens. "542 mil på 20 dagar och totalt gick det 6650 liter ved" (11.08 m2)

6650 liter torkad ved kostar ca 8600 kronor, det ger en kostnad på 15.8 kr per mil. Det går säkert att göra en bil som går snålare än den jag ger som exempel, och du kan hugga egen ved osv. Men det krävs rätt mycket ved i alla fall :)


Saken är ju den att om ingen annan har ett fungerande fordon så spelar det mindre roll om det går åt mycket ved - du blir en tillgång för allt och alla (om du kan behålla ditt gengasfordon).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: tis 08 apr 2014, 15:42 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Xamda skrev:
Arnulv skrev:
Vad gäller ved så hade sverige vedbrist på 1700 talet. Och skall vi ersätta all olja/kol med ved så lär veden ta snabbt på några år.

Ang kostnad att köra bil på gengas kan man använda http://vedbil.se/ som referens. "542 mil på 20 dagar och totalt gick det 6650 liter ved" (11.08 m2)

6650 liter torkad ved kostar ca 8600 kronor, det ger en kostnad på 15.8 kr per mil. Det går säkert att göra en bil som går snålare än den jag ger som exempel, och du kan hugga egen ved osv. Men det krävs rätt mycket ved i alla fall :)


Saken är ju den att om ingen annan har ett fungerande fordon så spelar det mindre roll om det går åt mycket ved - du blir en tillgång för allt och alla (om du kan behålla ditt gengasfordon).



Att konvertera äldre bilar till gengas är relativt enkelt, så skulle det bli oljekris igen så skulle det nog snabbt bli "många" bilar på vägen med gengas. Sen kan det ju vara trevligt att ha en färdigt fungerande gengasbil redo så att säga ;) Och en traktor också kanske, och en generator :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gengasgenerator
InläggPostat: tis 08 apr 2014, 16:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Eller så skaffar man sig en diesel med förkammare och kör på rapsolja direkt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet