Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 20:39 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 dec 2010, 23:34
Inlägg: 98
Ort: Stockholm
Måste skaffa mig en el-backup.

Eftersom jag bor i lägenhet så finns det bara möjlighet till rätt småskaliga lösningar som ska täcka kortare strömavbrott, eller för att ladda upp det absolut nödvändigaste vid längre avbrott.

Jag tänkte mig 1-2 fritidsbatterier som kan laddas upp antingen via elnätet eller via solpanel. Och så prylar för att kunna ladda jaktradio, mobiltelefon, batterier, laptop, etc från batterierna. Samt ett 12-voltssystem för belysning.

Kan någon hjälpa mig med vad jag behöver för grejor för en sån setup!?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 22:42 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Pickelhaupt skrev:
Måste skaffa mig en el-backup.

Eftersom jag bor i lägenhet så finns det bara möjlighet till rätt småskaliga lösningar som ska täcka kortare strömavbrott, eller för att ladda upp det absolut nödvändigaste vid längre avbrott.

Jag tänkte mig 1-2 fritidsbatterier som kan laddas upp antingen via elnätet eller via solpanel. Och så prylar för att kunna ladda jaktradio, mobiltelefon, batterier, laptop, etc från batterierna. Samt ett 12-voltssystem för belysning.

Kan någon hjälpa mig med vad jag behöver för grejor för en sån setup!?


Prylbutiker för husvagnar är ett bra ställe att börja på :) Men om du vill greja lite själv finns pengar att spara här. T.ex. en vanlig skomakarlampa kan göras om till 12V med enkelt byte av glödisen mot en LED-lampa från husvagnsbutiken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 22:43 
fulbudget

gräsklipparmotor med bilgenerator, faktiskt riktigt bra för att snabbt och fult ladda batterier
fundera på den med, under vintertid

annars, inventera vad du har för saker som måste laddas, separera det i batterier som är standard och som kan laddas utanför prylen
annars bör man ha laddare för prylen i fråga
och vilken typ av kemi batterierna är av

12v belysning, bygg ihop från dx, bara 1 eller 3 w lysdider och en driver

solpanel, för 2x60Ah
minst 5w gärna 10 eller större
jag hadde kanske tagit 3 st 5w, så om en går sönder kan dom andra fungerar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 22:51 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Kolla så det är deep cycle batterier, viktigt för om du laddar ut dem eller låter de stå oladdade en tid.

Själv kör jag Optima batterier, dyra men mycket bra!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 23:41 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Innan du kör någon gräsklippare på balkongen så är det en hel del andra grejer du måste kolla på som sinuskurvor, jordning mm. :nono:

Sedan kommer nog en och annan granne bli irriterad att det brummar och en och annan nyfiken. Men Honda har fina grejer annars men dyra.

Skulle hellre gå på en ups till akuta grejer samt en batteribank med sol. Sol tror jag är det som är grejen i nödläge, att kunna ladda men framför allt underhållsladda batteribanken är väl det viktigaste så du kan börja från 100% när det skiter sig.

Kolla Youtube för lite inspiration så du vet vad du ska köpa. Men ska du ladda upp en större batteribank på sin skuggiga balkong så krävs det grejer.

Men ska du kunna driva kyl och frys med kompressorer och andra grejer så är det någon form av fossilt bränsle som gäller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: tor 24 nov 2011, 23:50 
gräsklippar motor och bilgenerator = ingen jordning, likström, enkelt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 00:03 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nä kyl går fint att driva på solceller med inte alltförstor yta.

Kolla på Ozcampers de har en "never stop" lösning med en ARB, WACO eller Engel kyl som har ganska stor ca 30-40 liter förvaring.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 00:03 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Nä kyl går fint att driva på solceller med inte alltförstor yta.

Kolla på Ozcampers de har en "never stop" lösning med en ARB, WACO eller Engel kyl som har ganska stor ca 30-40 liter förvaring.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 11:01 
Biltema har specialbatterier för husvagnar och fritidshus, hur bra dom är har jag ingen aning om...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 13:49 
Pickelhaupt skrev:
Måste skaffa mig en el-backup.

Eftersom jag bor i lägenhet så finns det bara möjlighet till rätt småskaliga lösningar som ska täcka kortare strömavbrott, eller för att ladda upp det absolut nödvändigaste vid längre avbrott.

Jag tänkte mig 1-2 fritidsbatterier som kan laddas upp antingen via elnätet eller via solpanel. Och så prylar för att kunna ladda jaktradio, mobiltelefon, batterier, laptop, etc från batterierna. Samt ett 12-voltssystem för belysning.

Kan någon hjälpa mig med vad jag behöver för grejor för en sån setup!?


Vad är det som du är ute efter? Klara tillfälliga avbrott på några få timmar till 24 timmar? En dag till en vecka? Eller klara en vecka till flera månader?

Jag har 12 volts batterier med solarpaneler för att klara några få timmar till en vecka. Väldigt viktigt att tänka på är att allt ska installeras redan idag och låta grannarna vänja sig vid dessa. Men just nu får man inte många Volt från mina paneler, det ser lite mörkt där ute :notme: !
Jag har fortfarande inte hittat bättre lösning än inverterelverk, har en kusin som arbetar med det och han förespråkar dieselelverk men för oss som bor i stan det är lite emot OpSec principerna.

Ladda jaktradio, mobiltelefon, batterier och 12 volts belysning borde man kunna fixa med någon liten dynamo, undrar verkligen varför finns det inte några vettiga lösningar på Ebay? (dvs som inte är 100% plast)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 17:17 
det finns några vaga funderingar på en riktig dynamo
helmetall och vettigt, men det är inte lätt

allternativ ett , cykel dynamo, 3w 5v hyggligt lagom för usbsaker
problemet är att dom nya är av usel kvalitet
en gammal och lite utväxling hadde nog funkat

allternativ två
lite mera effekt, en motionscykel , och kanske fästa magneter på svänghjulet och ha spolar som man kan plocka ut enegin ur det
då kan man få ut 20-50 w utan problem under timmar, inget kul men tyst och smidigt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 20:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Jag har också varit inne på det där med motionscykel.

Det bästa vore väl om man kunde få en viss utväxling så man kan få ut mer effekt på kortare tid.

Idéer någon?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: fre 25 nov 2011, 21:51 
det är tungt att ladda manuellt
ex har jag för mig att en normal person kan leverera 100w under timmar, säg för enkelhetensskull 120w

det ger 10A vid 12v , ett ynka vanligt startbatteri på 60 Ah tar då 60/10 *1.2(laddfaktor blybatteri) 7.2 timmar att trampa upp i full laddning , säg 8 -10 timmar i verkligheten

inget kul :roll: :smack:
men för att ladda batterier till radio ficklampor mobil vore det vettigt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: lör 26 nov 2011, 17:18 
fick en fundering

en gammal haspelrulle har ju ett par saker, bra utväxling, hantag och möjlighet att fästa den så man kan hålla vettigt och veva
kombinera den med en cykeldynamo
kanske vore lagom, värt ett försöka för dom som känner för det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Småskaliga alternativa elkällor
InläggPostat: lör 26 nov 2011, 18:57 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Du är en klurig j***el Grym!

Inte dum idé alls. Känns som att dynamon t o m skulle kunna monteras ganska smidigt framför rullen på ett kasserat spö.. Den mer avancerade byggaren ordnar såklart ett montage som fortfarande tillåter att spöet används för fiske, så får man både mat på bordet och ström i luren efter fisketuren! :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet