Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solfångare för värme?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 23:40 
Tråden om Grid tie inverters är intressant men jag drar mig lite, i alla fall hemma, för att göra något sådant och i en tänkt BOL blir det ett rent offgridsystem som får gå in när strömmen försvinner, tror jag idag.

Jag inbillar mig att om man vill komma ned i kostnad för sin energiförbrukning så är än så länge solfångare för värme en lösning som kostar mindre, i alla fall om man har direktel. Jag har visserligen värmepump men tror att jag kan spara en del genom att sätta upp solfångare. Nån som har meckat med sådant och vet hur jobbigt det är att få till? Jag kommer inte att göra det själv, inte i hemmet i alla fall, av olika skäl. (På en BOL tänkte jag mig nån solarventi eller nåt för att hålla råheten borta.)

Så, solfångare för att bättra ekonomin och för att bli tåligare mot höga energipriser? :hm:

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 23:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
De solfångarna jag hade funkade nästan hela året . Var en period då det var som mörkast som värmen inte blev just mer än 20 grader över dagarna . De höll allt frostfritt men inte varmt . Men när nyåret passerat och det började bli de där fina vinterdagarna så kunde tempen gå upp till 80 grader . Mörka kalla nätter gör ju att det inte hjälper helt och hållet utan krävde en brasa ändå i pannan . Men från mars så kunde man minska på eldningen och i april så hade man varmvatten så det räckte . Vedspisen och kaminen höll tempen och det råa borta utan att behöva elda för värme på elementen .
Så jag skulle inte tveka att montera det igen

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 23:52 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
MulenDag skrev:

Så, solfångare för att bättra ekonomin och för att bli tåligare mot höga energipriser? :hm:

/MulenDag


Kort svar då det är sent, japp helt klart.

Har 5st LeSol fångare i söderläge sedan 5 år nu. De börjar leverera tillräckligt för varmvatten i mars och fram till oktober. Däremellan når man sällan över 40 grader men då kopplar man på det till tex golvvärmen eller elementen, där räcker 30-40 grader och sedan hänger det egentligen bara på hur mycket det snöar och om det är mulet eller inte.

Orsaken till att vi valde de solfångarna vi gjorde var att de läcker lite värme, så när en bit av panelen nås av solen så töar lite till och lite till osv tills de är snö och isfria. Har man de som är bättre isolerade så får man mer värme när de levererar men är de igenfrostade eller täckta med snö så blir det inget.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: tis 22 jul 2014, 00:09 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:31, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: tis 22 jul 2014, 01:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ställer samma fråga här som i tråden om invertern - hur lång tid för att tjäna in en dylik anläggning? Kanske som fråga "hur långt är ett snöre"?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: tis 22 jul 2014, 06:04 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Xamda skrev:
Ställer samma fråga här som i tråden om invertern - hur lång tid för att tjäna in en dylik anläggning? Kanske som fråga "hur långt är ett snöre"?


Ja denna blir svår att ge något generellt svar på för det beror helt på förutsättningarna, dels på vilken typ av uppvärmning du har sedan tidigare, hur mycket varmvatten ni förbrukar nu, vilket behov av varmvatten ni har i framtiden.

Vi bytte från direktel till vattenburet system när vi renoverade hela huset och satte då in en pelletskamin och solvärme tillsammans med ackumulator tank och att dra nya rör i hela huset.

Det vi kan räkna på är att vi sänkte elkostnaden från ca 24000 kWh (tidigare ägarna på fyra personer) till ca 8000 kWh, istället använder vi en pall pellets per år. Ved använder vi ungefär lika mycket som tidigare ägare till kaminerna.

Dilemmat med solvärme är att du har överflöd med värme under sommaren när du förbrukar minst, visst du kan värma poolen om du har en men det bästa vore att konvertera överskottet till något lagringsbart.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solfångare för värme?
InläggPostat: tis 22 jul 2014, 08:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den anläggningen jag hade satts in med bidrag , gavs åt lantbrukare under några år . Så närmare 50% av kostnaden försvann där . Anläggningen tillverkades av delaval .
Uppvärmningen innan var enbart ved och elpatroner i tanken om man var borta eller sommartid då man inte eldade .
Men trots att elpatronerna enbart satt kvar som säkerhet och värmesystemet utökades till nästan det dubbla så sjönk vedförbrukningen till hälften .

Så intjänad på 5-7 år

En parameter till är ju väderförhållandena

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet