Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 08:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jag umgås med tankar på att dels skaffa mig en van då jag vill ha ett stort fordon som alla med körkort i familjen fixar att köra redan idag och dels byta ut den nuvarande personbilen som nu börjar närma sig 10 år ålder med stormsteg.

Frågan som infinner sig är om jag skall sikta på en bränsletyp eller två, bensin- och/eller diesel?

Då jag erfarenhetsmässigt vet att bensin, även vanlig från vardagspumpen, kan lagras i åtminstone ett par år med enbart mindre försämring (jag vet att många hävdar ett halvår, men jag har aldrig lyckats få min lagrade bensin att inte funka efter två år) så är frågan hur länge ni med erfarenhet av diesel tror att vanlig pumpdiesel klarar sig?

Vanar är ju betydligt enklare att hitta begagnade med bensinmotorer och jag tror mig dessutom kunna meka med bensinmotorer lite bättre än dieslar. Nuvarande personbil däremot skulle jag vilja ha utbytt till något riktigt snålt och fyrhjulsdrivet.

Jag har beslutsångest. Hjälp?

Kort och inte så koncist skrivet på mobiltelefon...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 08:59 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 26 mar 2014, 11:02
Inlägg: 83
Jag har ingen egen erfarenhet men som jag fattat det har diesel längre hållbarhet. Akylatbränsle har också något längre lagringstid än vanlig bensin.

Såhär står det på OK/Q8s hemsida

Citera:
Lagring ska ske i ett för lagring av bensin godländ cistern eller kärl. Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tillslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl. Alkylatbensin klarar normalt flera års lagring utan att egenskaperna försämras. Hållbarheten minskar dock om man slarvar med att dra åt korken, låter dunken stå länge i starkt solsken, eller om man på något annat sätt utsätter dunken för höga temperaturer.

Om bensinen inte har lagrats längre än rekommenderad tid och är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat. I så fall kan motorn vara lite svårstartad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 09:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad är det för bil du tänker i årgång räknat ? Om det är en nyare med högtrycksinsprutning av bränslet och extra pumpar och ännu mer teknik ?
I såna fall så spelar det nog ingen roll . En sån bil går så länge den går efter ett sammanbrott i samhället innan delarna börjar slitas och inte går att laga eller ersätta på rimligt vis . Datorer för att felsöka mm .

Är det en gammal slitvarg som är mer oberoende av framtida händelser mm så beror det ju på motor lite . Går den att köra på matolja direkt ? Går den att konvertera till gengas ? Osv osv

Så välj den bil du känner att du trivs med

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 09:46 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
http://flutetankar.blogspot.fi/2012/06/ ... erier.html
Modern diesel är skit och inget man vill lagra länge.
Dieselmotorn är dyrare att tillverka än en bensinmotor, vilket gör bilen dyrare i inköp.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 11:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dweomer skrev:
Vad är det för bil du tänker i årgång räknat ? Om det är en nyare med högtrycksinsprutning av bränslet och extra pumpar och ännu mer teknik ?
I såna fall så spelar det nog ingen roll . En sån bil går så länge den går efter ett sammanbrott i samhället innan delarna börjar slitas och inte går att laga eller ersätta på rimligt vis . Datorer för att felsöka mm .

Är det en gammal slitvarg som är mer oberoende av framtida händelser mm så beror det ju på motor lite . Går den att köra på matolja direkt ? Går den att konvertera till gengas ? Osv osv

Så välj den bil du känner att du trivs med


Vet inte riktigt, men när det gäller vanen så siktar jag på en 80-talare i gott skick.

För ny bil att ersätta personbilen är det just det - en ny fyrhjulsdriven historia...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 14:42 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Om man väljer en nyare diesel, med partikelfilter, ska man tänka på att det måste användas och brännas ur med jämna mellanrum, annars koksar det igen och de är mycket dyra att köpa. Inga korta körsträckor som huvudsaklig körning, alltså. Men de går fint, är urstarka och hyfsat ekonomiska. Varningsfinger för turboras bara!

Diesel är dessutom känsligt för bakterier, det bildas geléliknande sörja som kan korka igen hela systemet. För dagligt bruk, ja det kan funka, men för mera glest brukande hade jag valt bensinmotor.

Ju nyare modell man väljer, desto mer elektronik och hjälpsystem har man hängt på motorn för att bl a hålla avgasutsläppen nere. På bilar med däcktrycksövervakning kan du exempelvis inte byta hjul utan att ta in bilen på verkstad för att programmera om. Grejorna är på många sätt bra men gör bilen sårbar. En gammal förgasarmotor kunde gå, om än dåligt, men en modern motor startar inte om allt inte fungerar som det ska. Hur det är med känslighet för EMP vet jag inte, men det skulle förvåna mig om man byggt in ett sådant skydd.

Så hur trist det än hörs, vill man ha ngt som kan fungera även under dåliga omständigheter och med osäkert underhåll, en bil max upp till och med årsmodell 1987. Sen kom katalysatorbilarna och med dem en massa kringsystem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 15:21 
Det kan finnas många olika förklaringar men jag vet att både under konflikter jag har varit med om och det jag har hört från förstahandsvittnen så lyckas man alltid skaffa diesel på ett sätt eller annat. Försvaret, bönder eller andra källor men diesel har varit lättare att få tag...Kommer det att vara så även i framtiden? Jag vet faktiskt inte.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 18:31 
nyare bilar med avancerad elektronik, skit samma dom kommer inte fungera så länge efter att servicen slutat att fungera

återstår äldre bilar
bensin går att lagra några år, ju sämre motor ju lägre oktanhalt klarar den, min gamle traktor går på vad som som är brännbart och flytande :lol:

diesel, om man skaffar riktigt diesel så kan man lagara den i årtionden


jag har lagrat diesel i några år, kräver algdödare i soppan

fördel med gammal bensinare är att det går att bygga om till gengas rimligt enkelt

jag hadde nog valt en dieselbil ändå, , men det är ta mig fan på håret, inget av dom är bra allternativ idag

tändkulemotorbil någon? :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 18:39 
En till parameter är den möjliga dieselbristen i framtiden.

http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/s ... ckans.html

http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/a ... ingen.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 19:27 
grym skrev:
om man skaffar riktigt diesel så kan man lagara den i årtionden

Var får man tag i "riktig" diesel? Ryssland?
grym skrev:
tändkulemotorbil någon? :mrgreen:

Funderade faktiskt på en 245:a med tändkula i ett tag. Mest för att driva med traktorfolket om jag ska va ärlig :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 20:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Åk till en marina och tanka, men kolla först. Det är allmänt känt att miljödiesel är värdelös vid lagring och båtägare som har sina båtar stående halva året får algproblem som ett brev på posten om de använder miljödiesel. Det finns även en del andra leverantörer som levererar "riktig" diesel men man får ringa och kolla. Här i Norrbotten finns t ex Skoogs bränsle

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 20:34 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Dieselransonering hotar inom tio år hävdade Kjell Aleklett för två år sen. Diesel är en raffineringsrest och det var därför den var billigare än bensin tidigare. I USA är det bensin som gäller för privatbilister medan diesel är vanligare i Europa. Blir det brist på diesel kommer det att ransoneras för att räcka till jordbruk och tunga transporter medan bensin kommer kunna fortsätta att köpas som vanligt.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 20:36 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 23:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Med andra ord lutar det åt bensin... Dock har jag svårt att se dieselransonering om inget annat inträffar i världen inom det närmast 10-15 åren.

Fast jag kanske skulle satsa på bensin helt enkelt eftersom alla nuvarande fordon går på bensin och de flesta bensinmotorer kan ju gå på etanol, åtminstone till en viss inblandning. Dessutom är det ju lockande att eventuellt kunna köra på gengas. :D

Vad för relativt billiga nya fyrhjulsdrivna fordon ska man titta efter då? Dacia Duster har jag kikat lite på.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bensin eller diesel?
InläggPostat: mån 21 jul 2014, 23:27 
Importera Duster 4x4 från Tyskland? Jag räknar med att en som är nästan ny med bensinmotor skulle kosta dig under 130K kronor inklusive allt.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet