Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 17:31 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
På sommaren har vi en massa solceller men på vintern behöver jag el till lampor, radior osv. Så jag har beställt 10 TEG för att göra el av värmen från kaminen.
Vi eldar minst två gånger om dagen i täljstenskaminen så det räcker få ut lite effekt så kan man ladda länge istället.

Tanken är att många TEG över stor yta skall ge rätt OK utdelning.


Någon som har testat som har byggtips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 18:07 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Här kan du läsa lite om ämnet om du inte redan har läst redovisningen.
http://uu.diva-portal.org/smash/get/div ... TEXT01.pdf

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 18:16 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Jag labbade lite med peltierelement för ett antal år sedan. Är ju nästan samma sak. Peltierelementet (finns i billiga kylboxar) spänningssätter man ju och så blir ena sidan varm och den andra kall. Växlar man plus och minus blir den ena sidan kall och den andra varm. Labbade lite med att värma den ena sidan på spisplattan för att se om det blev någon spänning. Det blev det men mätte inte effekten.
Man kan ju köpa små fläktar med inbyggd TEG att sätta på kaminen för att cirkulera varmluften. En fläkt drar väl ett par tiondels watt.
Den ena sidan på TEG skall ju vara varm och den andra kall, ju större temperaturskillnad desto högre spänning och effekt.
TEG en är ju gjord med lödningar mellan olika metaller så den leder ju tyvärr värmen internt mellan varm och kall sida därav den dåliga verkningsgraden. Finns det inte bra konstruktionstips på nätet? Edit: Parabellum hade visst en länk ovan.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 18:39 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Läste länken ovan. Där testade man ju bara ett element i taget och fick använda en DC/DC step up omvandlare för att få upp spänningen. Du har ju beställt 10 st TEG och då borde det vara bättre att elektriskt seriekoppla kanske 5 st för att få upp spänningen.
Tänker att du kanske önskar ladda en liten USB powerbox som ju är på 5 V för att senare kunna ladda mobiltelefonen mm.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 18:45 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
mrlowrisk skrev:
På sommaren har vi en massa solceller men på vintern behöver jag el till lampor, radior osv. Så jag har beställt 10 TEG för att göra el av värmen från kaminen.
Vi eldar minst två gånger om dagen i täljstenskaminen så det räcker få ut lite effekt så kan man ladda länge istället.

Tanken är att många TEG över stor yta skall ge rätt OK utdelning.


Någon som har testat som har byggtips?


Det enda jag har är två kaminsnurror , men har funderat på att göra nåt mer. Var har du köpt dina element?

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 18:47 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Clas Ohlson säljer en kaminfläkt med inbyggd TEG
http://www.clasohlson.com/se/Kaminfl%C3%A4kt-med-2-blad/40-9836?userSelection=B2C&rememberCookie=false
Bild
En sådan kan man ju ha att blåsa kalluft på den kalla sidan av dina TEG.

mvh
Berra
:)

Edit: Man kanske inte skall gå över ån efter vatten (watten :mrgreen: ). Det finns ju små fläktar som sitter i datorer som kanske direkt kan drivas av TEG för att få upp verkningsgraden på TEG. Fläkten på bilden ovan kyler ju själv sin kalla sida för att verkningsgraden skall bli bättre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 21:49 
finns nog en tråd om det

krasst sett, halvledarsorterna har en högsta arbetstemperatur
det man verkligen tjänar på om man vill ha effekt är att kunna få upp dom i temperatur på den varma sidan, och kyla extremt bra på den andra

men står det 230 grader max så är det så, inte 235, styrning för detta är jobbigt om man inte kan styra förbränningen

att kunna kyla är inte heller lätt, stora kopparkylflänsar eller heatpipes är allternativ, eller vattenkylt

jag talar om att kämpa för varje grads difftemp

jag har en fundering igen på en liten teg, och börjat kolla efter högtemps peltier


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: ons 10 aug 2016, 23:25 
Online
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Denna hypade produkt ger rätt bra för att ladda en mobil med. Bio lite camp stove.
http://andrewskurka.com/2012/biolite-campstove-review/

Bild

Finns även som kastrull med vatten i vilket begränsar temperaturen till 100 grader och ger då att peltier elementet håller bättre.
Bild
Bygg själv
https://m.youtube.com/watch?v=bTjiZJm4wqc


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: tor 11 aug 2016, 06:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag skrev en tråd för länge sedan som blev en lång diskussion om matolja istället :lol:
Grym gjorde lite tester och la in i en tråd .

Så det finns lite smått att söka på .

De TEPar jag använder är gjorda för 280 grader celsius men de kostade ca 3500 kronor i inköp också .
http://www.termo-gen.se/pdf/TEG_modules_Bi2Te3.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: tor 11 aug 2016, 10:57 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Tack för alla länkar och bra tips. Jag är lite ödmjuk över hur mycket man kan få ut för i min research har jag sett att folk fått elda på rejält för att få ut rätt lite. Lite som med alla Stirlingmotorföretag som satsat friskt och sen gått i putten.

Men då jag kunnat driva min mobil på väldigt små solceller i princip hela sommaren så tänker jag att om man satsar på att driva strömsnål elektronik och LED så borde man kunna få en användbar lösning på spillvärme som ändå värmer huset. Här kan man styra laddningen lite mer än man kan med solceller också.

Jag har en sådan där TEG-fläkt sedan tidigare så ja vet lite om förutsättningarna. Min täljstenshäll toppar ur på 80°C när jag eldar hårt (mätt med stektermometer under en vedklabbe). Den kan gå lite högre men då börjar jag riskera att emaljen spricker på spisen och det finns ingen anledning att slösa och elda så hårt.

Det är TEG SP1848-27145 jag köpt. Rimligt pris. Den får max få 150°C så jag har lite säkerhetsmarginal inbyggd i kaminen. Data:

L * W * H: 40MM * 40MM * 3.4MM
Temperature difference of 20 degrees: open circuit voltage 0.97V, power current: 225MA
Temperature difference of 40 degrees: open circuit voltage 1.8V, power current: 368MA
Temperature difference of 60 degrees: open circuit voltage 2.4V, power current: 469MA
Temperature difference of 80 degrees: open circuit voltage 3.6V, power current: 558MA
Temperature difference of 100 degrees: open circuit voltage 4.8V, power current: 669MA

Sen har jag beställt två DC DC Booster 0,9-5V in och USB uttag ut.

Det kommer krävas en hel del experimenterande för att bli bra på detta men min ursprungsidé är att bygga som ett grytunderlägg med två aluminiumskivor med TEG:arna mellan med en klick kylpasta på varje sida. Jag har köpt en IR termometer så man kan mäta temp på olika ytor.
Sen tänkte jag seriekoppla dem två och två och sen parallellkoppla dessa 5 serier. Helst skulle man haft en MPPT tracker för varje modul men det blir dyrt och opraktiskt. Bättre att satsa på fler TEG och ta förlusten. Det blir säkert en del experimenterande vilken sorts koppling som ger mest och som ger boostern lagom spänning.
Tanken är att ha en gryta med kallt vatten ovanpå och är man desperat att ladda så fyller man den med snö utifrån men då tappar man lite värme i huset. Man kanske kan isolera grytan med motorrumsisolering så den inte får för mycket strålningsvärme från kaminen men där någonstans kan frun kanske komma med estetiska invändningar. :D

Om man räknar försiktigt borde man få minst 20°C skillnad vilket skulle kunna ge ~ 2W om man inte får för mycket förluster när TEG:arna är ihopkopplade men kommer man bara upp i 40°C skillnad så har man dryga 6W vilket ju blir klart roligare. Boostar man med snö kan man säkert passera 10W men då behöver jag andra USB drivarkretsar.

Det skall bli ett kul experiment i vilket fall med risk för rejäl flopp men funkar det är det ju kanon!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: tor 11 aug 2016, 11:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om du kan montera allt på sidan av kaminen istället för på toppen så får du bättre kylning automatiskt . Värmen stiger uppåt från toppen och kommer att ta en del av verkningsgraden med sig . Monterar du på sidan har du istället ett drag av kyligare luft från golvet som följer med i suget då den varma luften stiger mot taket .
Inte sagt att du klara dig utan kylningen men den kan alltså bli effektivare även med en fläkt monterad .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Någon som byggt något med TEG till kaminen?
InläggPostat: fre 12 aug 2016, 22:04 
dom där hög temps teg var intressanta

dom billiga är lödda med lågtempslödtenn och flyter runt om dom blir för varma


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet