Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 22:18 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 08 sep 2012, 20:03
Inlägg: 3
Hejsan alla.
Är ny här och har fundering på mitt behov av vilka/vilket elverk jag behöver för att täcka mina grundbehov.
Har en egen vattenbrunn med en pump, märke Grundfos - SQ 85, 220V ~1000W.
Varmvattenberedare: Nibe 100L rostfri 220V 1000W, går att koppla om till tvåfas för mer kräm och snabbare uppvärmning.
Huset i övrigt kylskåp, tvättmaskin, diskmaskin, luftluft värmepump och lampor - allt går på 220V.
Bor i västernorrland vid kusten.

Nu till min fundering - fungerar det med ett enkelt "kina"verk från t.ex. Jula:http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028
för att driva vattenpumpen och varmvattenberedaren samtidigt? Jag är inte främmande för att driva enheterna separat vid olika tidpunkter.

När det gäller datorer,tv och annan känslig utrustning så tänker jag mig ett inverterelverk t.ex. kipor sinemaster 2000 eller annat liknande inverterelverk - förslag mottages!

Är jag helt ute och snurrar kring mina funderingar?
Ett "grov" elverk för de enklare förbrukarna och ett "fin" elverk för de som kräver en finare kurva.

I övrigt eldar jag i vedspisen, så värme och matlagning är under kontroll, har även börjat bunkra upp torrvaror och annat som gör livet enkelt om det händer något.

Ideér mottages gärna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 22:24 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 feb 2012, 19:03
Inlägg: 241
Ort: Västra Götaland
Först måste du tänka långsiktigt. Hur lång tid kommer ett billigt elverk att hålla i jämförelse med Honda eller liknande. Sedan måste du välja bränsle; bensin, diesel eller annat. Därefter måste den täcka din förbrukning och se till att du har marginal så att du inte slår i taket.

Sen är det ju som sagt bra att inte bara ha ett, utan två om man har möjlighet - ett som reserv.

_________________
Bovar! Banditer! Byråkrater!
Swedish Prepper din källa för survivalism, matlagring och katastrofberedskap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 22:37 
välkommen till forumet

du bör fundera på lite andra saker med
startströmmen för en vanlig enfasmotor är skyhög

beroende på generatortyp är startströmmen något man måste ha kolla på
en asynkrongenerator är dålig, behöver kanske 5-10 x effekten mot vad motorn är
en synkrongenerator kan vara bra mycket bättre

ska du klara längre bortfall behövs en vettig motor
dom billiga kanske har beräknad livslängd på 200-2000 timmar

diesel är vettigare för längre drift
och för lagring av soppa


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 23:01 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 08 sep 2012, 20:03
Inlägg: 3
Bra synpunkter där!
När det gäller min vattenpump så har den "mjukstart" den ska inte förbruka mycket vid start.
Varmvattenberedaren vet jag inte, en stor doppvärmare egentligen - har de startström?
Jag resonerar så här - har jag vatten så klarar jag mig en bra lång tid.

Min fundering är att ett billigare elverk ska klara av de mest akuta under dess (korta)livslängd.
Det andra elverket (inverter) är av högre kvalitet och ska kunna vara verksam en längre tid - med snäll belastning.

När det gäller drivmedel håller jag med om att diesel har en klart längre lagringstid, istället är de elverken bra dyrare i inköp.

Jag vet inte hur man ska göra - plånboken medger inköp av elverk kring 5-6000:- och då hoppas jag att de ska klara av mina grundbehov under några veckor/månader med snäll drift.
Nu hoppas jag och andra att ett stillestånd inte ska vara längre än så - men vem vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: sön 28 okt 2012, 23:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 feb 2012, 19:03
Inlägg: 241
Ort: Västra Götaland
Går varmvattensberedaren endast till diskvatten, dusch och liknande går det ju lika bra att ersätta den med en vedspis.

_________________
Bovar! Banditer! Byråkrater!
Swedish Prepper din källa för survivalism, matlagring och katastrofberedskap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 00:20 
Hej och välkommen!

Jag har två funderingar...

Dels vill jag invända mot rekommendationen att ha ett dieselverk därför att man kan köra ett bensinverk på dyr men lagringsbeständig alkylatbensin istället. Visst blir det dyrt men alkylatbensinen håller länge utan tillsatser (som jag personligen känner mig lite tveksam till).

Dels undrar jag om du inte ska försöka satsa på solcell + batteri + växelriktare. Då kan du ha ett elverk som komplement istf att vara beroende av att det ska snurra så fort du behöver el. (Värma vatten i varmvattenberedare som drivs av elverk som går på bensin känns inte så bra för mig, bättre att värma vatten på vedspisen...). Själv funderar jag på ett litet elverk som reserv om solceller/vindkraft inte funkar pga mörkt och stilla.

...med dem inte sagt att dina tankar är fel eller att diesel är fel men det är andra idéer bara.

Man kan fundera över ASPOs idéer att diesel är det som kommer att ransoneras först (varför har dieselpriset blivit 0,50 kr/l dyrare än bensinen på sistone?) när det gäller bränslen...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 00:59 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 02 nov 2011, 06:16
Inlägg: 8
The Survival Podcast hade nyligen två avsnitt om generatorer som kanske ger dig lite mer kött på benen.
Del 1 och Del 2


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 09:49 
Offline
Nykomling

Blev medlem: lör 08 sep 2012, 20:03
Inlägg: 3
MulenDag skrev:
Hej och välkommen!

(Värma vatten i varmvattenberedare som drivs av elverk som går på bensin känns inte så bra för mig, bättre att värma vatten på vedspisen...). Själv funderar jag på ett litet elverk som reserv om solceller/vindkraft inte funkar pga mörkt och stilla.
/MD


Varför jag funderar att driva VV-beredaren är av ren bekvämlighet - bara ställa sig i duschen och bli ren.
Nu kommer inte VV-beredaren vara uppvärmd hela tiden, att värma upp den tar c:a 3 timmar - kom just på att jag har en mindre vv-beredare på 60L i ett förråd. Det är kanske den man ska använda sig av då uppvärmningstiden blir avsevärt mindre 1-1½ timme.
Diskvatten kommer naturligtvis värmas på vedspisen.
Har även varit inne på solfångare på taket under den ljusa delen av året - fan, det här blir intressant.

Men vad händer om det är molnigt hela tiden (stort vulkanutbrott någonstans) fungerar solfångare/celler så bra då?

Ska man köpa Julas kinaverk som backup till vattenpumpen, vv-beredaren och andra "grov"förbrukare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 15:00 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Fick höra på en beredskapskurs jag gick i helgen dessa råd angående elverk:

* Diesel eller bensin? Diesel dyrare i inköp men mindre förbrukning (litet bensinaggregat drar kanske i drift 1,5l/h medans motsvarande diesel skulle dra omkring en liter)

* Aggregatet bör alltid vara överdimensionerat (man ska ta försäljningsargument med en nypa salt och kalkylera marginalen mot kontinuerlig effekt, inte utlovad temporär effekt)

* Varvtal, lägre varvtal gör att aggregatet håller längre men dyrare i inköp (1500 RPM torde vara OK varvtal för en "lågvarvare"). Ett "Kina-aggregat" som surrar på vid 6000 RPM slits troligen ut rätt fort (men kostar i och för sig inte så mycket).

* Startström för vissa applikationer som man måste ta med då man beräknar den teoretiska förbrukning som ens utrustning måste klara av:

Glödlampa/lödkolv/motsv. 1x i start, drar sen 1x av nominell förbrukning (ex. 1000W värme-element kräver 1000W för att gå igång och drar 1000W i drift).
Lysrör 2x i start, drar 1,5x i drift (ex. 5 stycken 40W lysrör behöver 400W för att gå igång och sen 300W i drift).
Motorförsedd apparat, kan kräva 5-8x i startström sen kanske 2x vid körning (ex. 200W cirkulationspump kan behöva starta med 600-1600W och 400W i drift).

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: mån 29 okt 2012, 21:09 
burken skrev:
Varför jag funderar att driva VV-beredaren är av ren bekvämlighet - bara ställa sig i duschen och bli ren.


En rejäl gryta och en bunt tvättlappar är mycket enklare, billigare och pålitligare. :)

burken skrev:
en mindre vv-beredare på 60L i ett förråd. Det är kanske den man ska använda sig av då uppvärmningstiden blir


Om jag envist ;) ville ha varmvatten i beredare så skulle jag definitivt ta den mindre.

burken skrev:
Har även varit inne på solfångare på taket under den ljusa delen av året - fan, det här blir intressant.

Men vad händer om det är molnigt hela tiden (stort vulkanutbrott någonstans) fungerar solfångare/celler så bra då?

Ska man köpa Julas kinaverk som backup till vattenpumpen, vv-beredaren och andra "grov"förbrukare?


Vad man ska eller ej vet jag inte men jag själv avser att satsa på:
1) Minimera elförbrukningen, minimera! (Några LED-lampor, vattenpump, radio, bärbar PC).
2) Sol + vind + batteribank + 24 -> 220-omvandlare.
3) Enfast bensinelverk med hondamotor för de tillfällen då varken vind eller sol räckt till och jag måste ha el till något.

När jag var liten pöjk hade farmor en granntant som bodde i ett litet torp. En skinntorr gammal gumma som jag beundrar oerhört. Hon hade ingen el, utedass, pump på gården, ingen dusch och bakade världens godaste bullar i sin vedspis. Men telefon - det hade hon, det var viktigt! :D Ursäkta språket men fan vad jag ligger i lä jämfört med henne, trots frystorkat, vattenreningstabletter, superkläder och annan finfin utrustning.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 22:32 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 10:48
Inlägg: 40
Sparkar liv i tråden.
Liksom trådskaparen har jag egen brunn med en Grundfos pump.
Enligt infoblad så drar den 1,02 kW.
Skall man räkna med att den i startögonblicket kräver 5-8 ggr mer ström än detta trots mjukstart, vad det nu kan innebära?
Min tanke (vision) är att "skarva" på en kontakt på befintlig ledning ut till pumpen och sedan köra pumpen på elverk vid händelse av strömavbrott.

/Wadsbo


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 23:05 
enfas eller trefasmotor på pumpen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: fre 29 aug 2014, 23:11 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 10:48
Inlägg: 40
Enfas tror jag


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: lör 30 aug 2014, 02:50 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vilket scenario ser du för behovet av elverket? TEOTWAWKI? eller enstaka kortare strömavbrott på kanske några timmar åt gången och kanske 20 avbrott under din livstid?

För TEOTWAWKI skulle jag välja ett överdimensionerat gasoldrivet elverk av bästa märke och en fast tank på några kubikmeter gasol. För enstaka kortare avbrott så skulle jag nog börja med ett så billigt elverk som möjligt som ändå ger mycket nog kräm för att starta pump och kyl/frys samtidigt och som har tillräckligt ren ström för en modern kyl/frys.
När man senare byter upp sig, eller ersätter elverkets funktion med solceller, vindsnurror och UPS, så går det billigare elverket över till att vara backup, eller kanske utlåningselverk, barnfamiljen i granngården kan må väldigt bra av ström till kyl, frys, pump och inte minst till DVD-spelaren och plattskärmen.
Om det inte ska vara TEOTWAWKI-elverk så skulle jag säga att du skall köpa ett som tar samma drivmedel som din bil. Har du sedan några jeepdunkar med bränsle till elverket så kan dessa omsättas löpande i bilen.

Vad gäller brunnen så skulle jag undersöka möjligheten att komplettera den med en handpump, endera en klassisk gårdspump, eller, kanske hellre, en pump inne i köket eller grovtvättstugan.
Att driva varmvattenberedaren från elverket behöver inte alls vara fel, inte minst för att motorn kan må bättre av att gå med skaplig last och känslan av att få ta en varm dusch kan ge en väldigt värdefull normalitetskänsla, men då är frågan hur lång tid det tar att värma vattnet i beredaren och hur mycket bränsle det går till det.
Kanske bättre att ha en ved eller pelletspanna som värmer vattnet.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket elverk - allmän fundering.
InläggPostat: lör 30 aug 2014, 07:44 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 19 sep 2012, 06:59
Inlägg: 129
Scenariot är ju viktigt som Sprithitler säger.

Men personligen skulle jag nog tänka 80/20 och börja med att lägga pengarna på en rejäl växelriktare, typ Victron Phoenix eller liknande. En bra växelriktare klarar ofta lite högre startströmmar.
Beroende på vilket scenario du tänkt dig så får du ett mer modulärt och utbyggbart system. Tex kan du ju börja att koppla den till bilens elsystem, så genererar du ström med bilens motor för att kunna hantera lite kortare avbrott av sällsynt karaktär.

Sen kan du ju bygga ut med exempelvis riktiga förbrukningsbatterier och solceller.

Personligen om jag inte hade haft uppvärming på annat sätt så hade jag nog försökt få tag på en gammal båt med fungerande motor som jag slaktat på delar (har du tur får du ju med en massa annat som är bra att ha off grid, typ gasolkök). Motorerna brukar vara hyfsat driftsäkra, enkla att meka med och jag tror dom är hyfsat EMP-säkra med lite elektronik. Dessutom har dom nästan alltid någon sorts vattenkylning och är gorda för att gå med jämn belastning.
Ta båtmotorn, värm varmvatten med motorns kylvatten och driv en 12v elmotor med permanentmagneter så bör du ha en driftsäker och hyfsat effektiv lösning i slutändan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet