har en del fordon och en hel del blybatterier som tarvar underhållsladdning
har provat en del genom åren och det senaste som funkar bra är som följer
jag har för garaget en gemensam transformator , jag tog en gammal 24v trafo, har den på 230v konstant
säkrad mot nätet och säkrad på 24v till likriktare och konding, där har jag systemspänning på ca 35v en relativt hög spänning, men medvetet, hög spänning ger låg ström och jag kan ha vanliga 0.75 kvadrats kabel till dom olika batterierna
en säkring till varje utgående kabel
varje kabel går till ett uttag vid varje fordon, jag har annvänt xlr för att jag hadde några påsar sådanna
sedan har jag laddregulatorn, en enkel switchande stepdown, en 3a med cc cv , cc konstant ström ,cv konstant spänning utgången på den går till en kraftdiod och sedan till kablen till fordonet, jag har även en liten digital voltmätare som om laddregulatorn är inkoplad till batteriet visar batteriets spänning, den tar några mA så det kan gå månader utan att den laddar ur ett bilbatteri
på fordonen har jag andersonkontakter, som gör att jag kan ha annat strömkrävande inkopplat, winsh, kompressor, arbetsbelysning o.s.v
laddregulatorn kräver lite finlir för att ställa in, vanliga blybatterier i normala temperaturer vill ha ca 13.8v i laddspänning för evighetsladdning med backdioden så får man sätta utgången på switchmodulen till ca 14.3v och man kollar till batteriet efter någon vecka så det ligger runt 13.6-13.8v för korrekt underhållsladdning, om man kollar voltmätaren mot en bra multimeter så kan man lätt ha koll på om batteriet har korrekt underhållsladdning
jag strömbegränsar till 1A, vilket då tar det ca 3 dygn innan ett batteri är fullladdat om det ställs där nästan helt urladdat, men det är inte vad jag gör
man kan annvända den här lösningen med solpanel med, bara koppla på den tvärs över kondingen vid trafon, med backdiod. finns det inte 230v och solen skiner så laddas batterierna ändå
man kan göra samma sak men med kraftigare switchmodul, har två sådanna för normal batteriladdning, men då utan backdiod och allt i en lådda, en sådan kan man lätt göra en 10 eller 15A batteriladdare, som tål att vara ansluten oändlig tid
en gammal enkel batteriladdare kan man bygga om med en sådan switchmodul och slippa problemen med kokande batterier
|