Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: min lösning på underhållsladdning
InläggPostat: sön 18 feb 2018, 09:24 
har en del fordon och en hel del blybatterier som tarvar underhållsladdning

har provat en del genom åren och det senaste som funkar bra är som följer

jag har för garaget en gemensam transformator , jag tog en gammal 24v trafo, har den på 230v konstant

säkrad mot nätet och säkrad på 24v
till likriktare och konding, där har jag systemspänning på ca 35v
en relativt hög spänning, men medvetet, hög spänning ger låg ström och jag kan ha vanliga 0.75 kvadrats kabel till dom olika batterierna

en säkring till varje utgående kabel

varje kabel går till ett uttag vid varje fordon, jag har annvänt xlr för att jag hadde några påsar sådanna

sedan har jag laddregulatorn, en enkel switchande stepdown, en 3a med cc cv , cc konstant ström ,cv konstant spänning
utgången på den går till en kraftdiod och sedan till kablen till fordonet, jag har även en liten digital voltmätare som om laddregulatorn är inkoplad till batteriet visar batteriets spänning, den tar några mA så det kan gå månader utan att den laddar ur ett bilbatteri

på fordonen har jag andersonkontakter, som gör att jag kan ha annat strömkrävande inkopplat, winsh, kompressor, arbetsbelysning o.s.v

laddregulatorn kräver lite finlir för att ställa in, vanliga blybatterier i normala temperaturer vill ha ca 13.8v i laddspänning för evighetsladdning
med backdioden så får man sätta utgången på switchmodulen till ca 14.3v och man kollar till batteriet efter någon vecka så det ligger runt 13.6-13.8v för korrekt underhållsladdning, om man kollar voltmätaren mot en bra multimeter så kan man lätt ha koll på om batteriet har korrekt underhållsladdning

jag strömbegränsar till 1A, vilket då tar det ca 3 dygn innan ett batteri är fullladdat om det ställs där nästan helt urladdat, men det är inte vad jag gör

man kan annvända den här lösningen med solpanel med, bara koppla på den tvärs över kondingen vid trafon, med backdiod. finns det inte 230v och solen skiner så laddas batterierna ändå

man kan göra samma sak men med kraftigare switchmodul, har två sådanna för normal batteriladdning, men då utan backdiod och allt i en lådda, en sådan kan man lätt göra en 10 eller 15A batteriladdare, som tål att vara ansluten oändlig tid

en gammal enkel batteriladdare kan man bygga om med en sådan switchmodul och slippa problemen med kokande batterier


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet