Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 19:47 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 09 jan 2016, 19:47
Inlägg: 13
Jag funderar över alternativ nöduppvärmning i bostäder som saknar skorsten. Har ni övervägt att värma vatten utomhus och sedan bära in i grytor för att hålla värmen inomhus? 20-litersgrytor bör vara någorlunda hanterbara att bära och vatten har hög värmekapacitet.

Fördelar:
  • Kräver ingen skorsten på bostaden.
  • Undviker problematiken med lagring av större mängder gasol/fotogen/disel/etanol. Brännbart trä att elda utomhus i tex en "rocket stove" är lättare att få tag på.
  • Säkrare, ingen risk för brand eller syrebrist under natten.
  • Flexibelt, vattnet kan värmas även på tex ett gasolkök inomhus om avbrottet bedöms kortvarigt i relation till tillgänglig gasol.
  • Kräver ingen extra ventilation och därmed mindre värmeförluster.
  • Varmt vatten luktar ingenting, till skillnad mot tex fotogen/disel.
  • Grytor med uppvärmt vatten kan användas även till tex hygien, disk och tvätt.
  • Flexibelt, grytorna kan spridas ut i olika rum, eller olika delar av rum, efter behov.
  • Ingen avancerad teknik som kan gå sönder eller kräva reservdelar.
  • Portabel, kan tas med vid flytt.
  • De varma grytorna kanske kan ge lite el med peltierelement, för svag belysning eller en fläkt för att sprida värmen.
  • Grytorna kan tas med in i ett mindre tält/koja inomhus om energin inte är tillräcklig för att värma ett helt rum (dock risk för brännskador om vattnet välts ut, kanske är bättre med tex jeepdunk som kan stängas ordentligt).
  • Kräver inga stora investeringar. Kan skalas upp efter behov.
  • Kan kompletteras med annan uppvärmning som är bättre på att snabbt värma upp luften men inte håller värmen över tid.
  • Bättre opsek, ingen rök när vattnet är färdigkokat och vattnet kan ev. kokas på annan plats och transporteras på en liten vagn.
  • Lättare att "dela med sig" av värme till grannar, jämfört med en permanent kamin.

Säg att vattnet hinner svalna till 95 grader innan grytan kommer in i rummet och att rumstemperaturen ska hållas över 15 grader. Då bör vattnet kunna bidra med:

5 st grytor x 20 liter x (95 - 15) grader x 4,19 / 3600 = 9.3 KWh

Är energin tillräcklig för att värma ett rum på 15 kvadratmeter på övervåningen, i ett trähus från början av 80-talet, med frigolitskiva som extra isolering på fönstret? Kan vattnet tex hålla luften över 15 grader i ett sådant rum, genom hela natten, vid en utetemperatur på -10 grader.

Blir ev. extra fukt något problem om vattnet kokas utomhus och bärs in med lock på?

Hur snabbt sker värmeöverföringen från vattnet i grytorna, till luften i rummet? Risk att det går för snabbt eller långsamt?

Skulle värmen från grytorna spridas i rummet? Även utan fläkt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 19:56 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det du beskriver innebär en hel del vattenånga inomhus och allt blir fuktigt, jag skulle föreslå en eldstad med stenar som ackumulator, bättre att bära in heta stenar och lägga in en hög än kärl med vatten, men det är bara ett förslag.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 20:12 
låter som ett mycket jobbigt sätt att lösa det på, men funkar gör det om man jobbar för det

man bör nog ha saker med lock på, regleringen av energiavgivningen är enkel, ha en filt över detom det blir för varmt

sedan för man fundera vilken verkningsgrad det är på utevärmaren, det är inte kul med att hantera dubbelt med ved bara för att det är dålig verkningsgrad


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 20:43 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det låter inte som en bra idé. Bättre med sten i så fall även om jag inte tror att det blir särskilt effektivt.
När tror du att du har behov av att elda?
Hur långt bortfall tänker du dig?

Ett elverk som står ute och elelement inne.
En gasolkamin till en skrotad husvagn som kan stå utomhus och sen dra in värmeledningarna in i huset.

inga särskilt effektiva lösningar men till nöds så.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 23:23 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Jag ser framför mig ryggskott, imma överallt, skållade händer, utspillt vatten och mycket eldande för kråkorna. :down:
Fotogenkamin och lite lagom ventilation kanske? Eller liten vedkamin med primitiv skorsten ut genom fönster som man gör hål i och tätar runt?

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 23:32 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
chansen att du spiller ut ett par av de där 20L kastrullerna när du bär dem är hög (över tid), dvs du riskerar allvarliga brännskador.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: mån 11 jan 2016, 23:54 
Borde bli smidigare att bygga en luftsolfångare och elda framför den så solfångaren leder strålningsvärmen in i huset.

Men elverk och förlängningskabel och element inne i huset är ju smidgare. Hänga upp extra isolering, skynken, bygga koja och värma med elementet en timme innan sängdags.

Eller varför inte bara några fotogenlampor och värmeljus?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 00:24 
Tanken med vatten är inte dum eftersom vatten har väldigt högt värmeinnehåll.

Många risker och nackdelar med hinkar dock. Om du istället fyller det heta vattnet i jeepdunkar som du stänger och bär in blir du nog av med många av nackdelarna. Med ett schysst ok kan du nog bära två dunkar i taget om du är stark. Finns en risk att dunkarna deformeras när vattnet och luften krymper pga kylningen.

Men hur ska du på något rimligt effektivt sätt värma vattnet ute? Om du nu vill gå vidare med din idé trots invändningarna. :D

Edit: :smack: Nu när jag läste igenom startinlägget ordentligt inser jag att det jeepdunkarna redan var med i tanken.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 00:35 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Helt OK som plan B om det skiter sig och man inte har kamin.

Bättre om du hinner installera en "myskamin" (som man säger till frun) och kan får nytta av all värmen i huset och bara behöver lägga på en vedklabbe i timmen = minimalt med jobb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 08:07 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Jag tror en gasolvärmare är bättre.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 11:48 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
En eldstad i huset verkar ju otroligt mycket bättre. Finns ju anledning till att det är en metod som använts i tusentals år och nu är mer eller mindre perfekt. Bara att välja; vedspis, kakelugn, kassett, vattenmantlat etc. Från billigt på en investering av ett par tusenlappar(om ens det, läs liten vedspis och ett rör ut genom väggen.) och eget arbete och uppåt. Att bära vatten låter extremt ineffektivt, baltigt, tidskonsumerande och dåligt på alla sätt, sorry.

Min erfarenhet är att om man skall reda sig själv behöver man ha bra system som minimerar tunga lyft och som gör mycket jobb själv. Att fixa vatten, mat och värme under primitiva förhållanden tar tid och bör därför vara smarta och beprövade.

Lycka till.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 11:55 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
MulenDag skrev:
Med ett schysst ok kan du nog bära två dunkar i taget om du är stark. Finns en risk att dunkarna deformeras när vattnet och luften krymper pga kylningen.
/MD


Har man burit jeepdunkar mycket kommer man snabbt underfund med att det är "enklare" (inte lättare) att bära två i taget.
En i varje hand skapar jämvikt. :-)
De som inte vet vad som är bäst för dem bär två i varje hand.... :shock: :D Tre jeepdunkar på två personer är också en väl beprövad metod. Kollar men hur handtagen är skapade så ser man att det är just (?) för det de är skapade.
Gå ut i boden och testa om du inte tror mig MD :D

Edit. Du kanske menade att använda ett ok för att inte bränna sig. I så fall, my bad :notme:

Till topic. Personligen skulle jag nog sålla mig till de innan som skrivit at de skulle undvika proceduren att koka vatten utomhus i kastrull för att sen förflytta kärlet inomhus. Risken förbrännskador är enorm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 13:55 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Det känns bättre med en metod som medför att du eldar utomhus, öppet eller i någon form av improviserad sluten/halvsluten kamin/spis och leder in värme i huset via värmd luft eller värmt vatten.

Tilluftsuppvärmning kan du få till genom ett enkelt rörsystem. Du kan välja om du vill ha värmd uteluft eller värmd cirkulationsluft.

Uteluft hämtas i en öppen rörände utomhus vid låg nivå, röret leds sedan en bit ifrån öppningen och därefter över värmekällan (öppen eld) så att röret blir hett och luften upptar värme. Röret värmeisoleras därefter med lite mineralull och ytskikt och förs sedan in i huset på ett värmesäkert sätt, t.ex. att man gör en håltagning eller säkrar upp en befintlig uteluftsventil för ändamålet.

Det behövs höjdskillnad mellan uteluftsänden och änden där den varma tilluften levereras. Då erhåller man konvektionsverkan från värmen och varm luft strömmar av sig självt in i byggnaden. Det är viktigt att frånluft kan ske med självdrag så att man erhåller frånluft i byggnaden och därmed ventilation och värme.

Vattenburen värme kan utföras på liknande sätt med självcirkulation om man drar in en sluten rörslinga.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 15:32 
Det finns större eldstäder för kokgrytor ute att köpa, men som andra redan sagt är det nog inte så smidigt. Men kan ändå vara intressant för att laga mat (soppa?) utomhus till många i ett krisläge. Exempelvis vid en samlingsplats/värmestuga i byn. Att ha sådan utrustning kan vara ett sätt att säkerställa att man blir "med" och kan påverka gemensamma lösningar och satsningar. Eller koka större mängder sylt i samband med bärtider eller rensa ramar till biodling.

http://u9684038.fsdata.se/?product=vede ... a-15-liter

En bättre lösning för nödvärme kan vara att snickra en "vägg" med isolerad rörgenomförning som kan sätta in istället för en fönsterbåge. Och ha en enkel vedeldad kamin inne med plåtrör ut genom fönstret. Kan bli effektivt och smidigt som en form av "rörkamin" med mycket rör på insidn som får avge värme. Och rör på utsidan som ser till att det blir bra drag och kommer en bit från huset.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Värma vatten utomhus och bära in för att värma bostad?
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 01:42 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
kjpet skrev:
5 st grytor x 20 liter x (95 - 15) grader x 4,19 / 3600 = 9.3 KWh


Den enegin är vad du har i en liter (0.75 kg) lampolja. Med tanke på hur mycket mer arbete det blir med att värma och bära 100 liter vatten så är kanske nackdelarna med lampolja eller fotogen acceptabla.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet