Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 09:40 
https://financialtribune.com/articles/economy-business-and-markets/58512/iran-to-ditch-us-dollar-in-official-reports

Frågan är hur kommer det påverka geopolitiken?
Iran är förbundet med Kina och Ryssland
USA vet vi ju alla....

Irak - Saddam Hussein ville byta (petro)dollarn mot Euron - andra gulfkriget
Libyen - Gaddafi ville byta (petro)dollarn mot Dinar - Libyen blev förstörd av NATO
Och nu säger Iran att de vill sluta använda dollarn.....

Och USA vill attackera och förstöra Iran. Har de sagt redan länge. Och vi vet ju att relationerna mellan Ryssland och USA och Kina och USA är mycket spända sistone; Ukraina, sydkinesiska havet, sanktionerna, ...

Och sen har eliten i USA börjat med att bugging out.

Vi får nog räkna själv vad som kommer att hända... eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 10:02 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Ron skrev:
Irak - Saddam Hussein ville byta (petro)dollarn mot Euron - andra gulfkriget
Libyen - Gaddafi ville byta (petro)dollarn mot Dinar - Libyen blev förstörd av NATO
Och nu säger Iran att de vill sluta använda dollarn.....

Syrien 2006 http://www.informationclearinghouse.inf ... e11894.htm

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 10:34 
http://www.foreignpolicyjournal.com/2016/01/06/new-hillary-emails-reveal-true-motive-for-libya-intervention/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 22:22 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Utan att ha referenser, så lärde jag mig jag mig tidigt att Jordanien fick stryk för att de inte godkände gasledning från arabiska länderna.

Vad som skulle hända var att Ryssland tappade potentiell makt om gasledning godkändes från arabländerna. Nu sade Jordanien nej... nu ser vi kriget som skedde. Många här hatar ryssar och jag vill inte försvara dom, men ibland måste ni alla miltärer också titta på varför krig startad i mellanöstern.

Sen alla gröna uniformer här som pratar i egen sak... se på samhället istället.

Jag gillar inte ryssen , men föredrar det framför Jihad.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: tor 09 feb 2017, 22:36 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Varför välja mellan ryssen eller jihad när man kan välja demokrati och ett rättssäkert samhälle.

Däremot verkar Trump och Putin ha snackat ihop sig om Syrien och båda inser att Iran stödjer skumma jihadgrupperingar som ingen av dem vill ha med att göra. Jag tror Putin släpper Iran som allierad.

Ron, den där foreignpolicyjournal.com, åt vilket håll är den vinklad?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 00:24 
Samtidigt som Trump påstår sig vilja fokusera på USA och inhemska frågor och kanske släppa sin roll som världspolis så har han uttryckt sig starkt mot Obamas val att lätta på sanktionerna mot Iran. Trump kommer nog inte tveka att gå "all in" mot Iran om det krävs, samtidigt så tror jag att både Kina och Ryssland skulle stötta Iran. Kina är ju redan less på USAs involvering i sydkinesiska havet.

Skulle USA agera på samma sätt som i de andra länderna som tas som exempel i den här tråden så kan det få långtgående konsekvenser. Kanske ser vi istället ett BRIICS växa fram?
Om Trump går något annat än jävligt väl överlagda saker (vilket han sällan verkar göra) så kommer Putin göra USA schack matt på 3 drag.

USA är slut som artist, Kina är det nya svarta, Afrika är det nya Mellanöstern och Europa är det nya Sydamerika.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 00:51 
Harmklinga skrev:
USA är slut som artist, Kina är det nya svarta, Afrika är det nya Mellanöstern och Europa är det nya Sydamerika.


Kul beskrivning av ett allvarligt läge. :mrgreen:
Här en "thriller" om hur USA förlorar till Kina http://thearchdruidreport.blogspot.se/2 ... ubris.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 09:12 
mrlowrisk skrev:
Ron, den där foreignpolicyjournal.com, åt vilket håll är den vinklad?


Det vet jag inte riktigt, och ärligt talad tycker jag det är inte relevant får min del heller. Det är bara en av de första källor man får fram när man googlar. Det jag bruka göra i så fall är att läsa olika källor och använda andra sökprogram liksom yahoo. Så får man en mer nyanserad bild från olika vinkel och det första jag bruka göra när jag läser en artikel, är att kolla hr många källor de själv använder.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 09:19 
Harmklinga skrev:
Samtidigt som Trump påstår sig vilja fokusera på USA och inhemska frågor och kanske släppa sin roll som världspolis så har han uttryckt sig starkt mot Obamas val att lätta på sanktionerna mot Iran. Trump kommer nog inte tveka att gå "all in" mot Iran om det krävs, samtidigt så tror jag att både Kina och Ryssland skulle stötta Iran. Kina är ju redan less på USAs involvering i sydkinesiska havet.

Skulle USA agera på samma sätt som i de andra länderna som tas som exempel i den här tråden så kan det få långtgående konsekvenser. Kanske ser vi istället ett BRIICS växa fram?
Om Trump går något annat än jävligt väl överlagda saker (vilket han sällan verkar göra) så kommer Putin göra USA schack matt på 3 drag.

USA är slut som artist, Kina är det nya svarta, Afrika är det nya Mellanöstern och Europa är det nya Sydamerika.


Bra slutsats det där....
Om Ryssland eller Kina skulle stöta Iran direkt.... lite tveksam där, men när USA går mot Iran, då ser Kineserna möjligtvis en chans att få USA att lämna sydkinesiska havet. USA har ju en begränsat mängd med trupper. Och när USA styrka är splittrat och involverad i Iran, Afghanistan, sydkinesiska havet och har växande oro på hemmafronten, vad skulle Ryssarna göra då? Möjligtvis ser de en möjlighet att begränsa USA;s inflytande in Osteuropa. Trump säger ju att inte ville följa NATO;s regler när det gäller försvaret av andra....
Båda Ryssland och Kina håller ju redan på att göra sig redo och även Iran rustar. Det kan gå väldigt fort, då alla är "i start positionerna"....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 14:59 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
MulenDag skrev:
Harmklinga skrev:
USA är slut som artist, Kina är det nya svarta, Afrika är det nya Mellanöstern och Europa är det nya Sydamerika.


Kul beskrivning av ett allvarligt läge. :mrgreen:
Här en "thriller" om hur USA förlorar till Kina http://thearchdruidreport.blogspot.se/2 ... ubris.html

/MD


Intressant läsning. En hypotes förstås men tillräckligt välskriven för att man skall börja fundera. Kina kan sin Sun Tzu och jag har varit misstänksam mot dem sedan slutet på 90-talet då jag jobbade på Ericsson och såg hur affärerna lades upp. Helt olika fokus, och tidsperspektiv, från parterna.

Tar på en sammanbiten min och startar Fallout.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nu är det Irans tur - ett TEOTWAWKI scenario på riktigt?
InläggPostat: fre 10 feb 2017, 15:10 
Ron skrev:
[...]Det kan gå väldigt fort, då alla är "i start positionerna"....


Historiskt så är nästan alla stora krig ett resultat av hastig eskalering. Inte långsam upptrappning. Jag tror därför att du har helt rätt.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet