Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: fre 02 jun 2017, 20:38 
Flickvännen åker till London nästa helg. Paranoian slog till lite och undrar vad man ska tänka på om något skulle hända medans man är i ett annat land i en storstad.
Risken att bli dödad i en terrorattack är ju minimal, men risken att något händer i London som lamslår kollektivtrafik, telefonnät och skapar en allmän orolig stämning är väl desto högre.

Vad gör man om det blir en terrorattack, typ den i Stockholm eller Paris, när man är i London på shoppingresa?

Om man inte kan ta tunnelbana eller buss till flygplatsen och det är avspärrad trafik och man är på andra sidan staden ifrån hotellet... sätta sig på ett café och hoppas dom låter en sitta kvar..?

Funkar vanlig smartphone med svenskt abonnemang i England? Även om det förmodligen är svindyrt att ringa...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: fre 02 jun 2017, 21:07 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag är inte så orolig för vad som skulle kunna hända och reser alltid utan en massa saker att bära med mig. Jag kan sova på en parkbänk i 4h och fortfarande fungera dagen efter, och troligen gå med 5km/h i 5-6h om det behövs. Jag klarar säkert 10-15dagar utan föda.

I händelse av terrorattack brukar folk bli välkomnande till andra, så man blir säkert väl omhändertagen av ortsborna om det behövs. Troligen får man sova hos främmande, och förmodligen kommer man att hitta någon som hjälper en till flygplats eller hotell.

Tror man kan köra 3g/4g utan att behöva betala extra på sin mobil i England(åtminstone tills dom lämnat EU), vad det kostar att ringa har jag inte någon aning om... facetime eller skype, messenger eller whatsapp borde vara smidigare att använda en att strula med en massa landskoder och sådant. Om inte annat kan man säkert hitta wifi på nått cafe.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: fre 02 jun 2017, 22:44 
Jag är mer nojig för brand på hotellet och liknande. Kollar alltid utrymningsmöjligheter och kommer ibland ihåg att ta med resebrandvarnaren...

Att kunna geografin tycker jag alltid är viktigt, att ha ett hum om var man befinner sig och vilka omvägar man kan ta om det strular. En traditionell karta är alltid bra.

Svenska kyrkan kan vara en bra samlingsplats i händelse av stora problem. Kolla upp adressen.

Kontanter

Bra skodon förstås.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: fre 02 jun 2017, 23:02 
@James Bonde: Visste inte man fick ta med brandvarnare på flyget. Om 0,2dl tandkräm räknas som sprängdeg är väl en brandvarnare en "dirty bomb" med allt radioaktivt Americium. :-g

Bra tips för övrigt. Känns som kontanter nog är det viktigaste att tjata om på flickvännen, och lura henne till att ta en fysisk turistkarta. Borde väl vara en karta i tidtabellen för tunnelbanan.

Svenska kyrkan var bra tips, vid verklig SHTF borde det nog vara smartare att gå dit än till ambassaden.

"dirty bomb", "tunnelbana", "ambassaden". FRA och NSA har nog redan satt upp mig på "no fly"-listan. Tur jag håller mig hemma. (:)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: fre 02 jun 2017, 23:46 
Jag flyger inte så ofta, men jag har övergivit "smartpackandet": att bara ha bagage som man tar med sig in i kabinen. Hur mycket man ändå har tänkt på säkerhetskontrollen har det ofta varit något som de gallrat bort likt förbannat. Så jag checkar hellre in bagaget och slipper bry mig om dessa säkerhetsmänniskor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 04:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Bortsett från större tilldragelser så kan man väl personligen bli rånad, skadad, tappa mobilen eller åtminstone gå vilse. Det är nog bra att ha med en drös användbara telefonnummer i pappersform. Kanske en liten ordbok också, om man behöver förklara avancerade saker där inte engelskan räcker.

(Kommer att tänka på historien om de två turisterna i Tyskland. Reseledaren hade förklarat att hotellet hette Hansa Platz, de behövde bara tänka på Hansaplast så skulle de kunna ta sig till hotellet. Sedan gick de och söp på egen hand och kom inte tillbaka. När reseledaren kontaktade polisen och beskrev dem så blev det napp. "Jaså, de där två galningarna som har ropat Salvekvick hela natten.")

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 08:36 
Såg en gång en underhållningsdokumentär om flygolyckor där ett tips satte sig fast som många gånger irriterat hustrun. Dina chanser till att överleva en flygolycka ökade markant beroende på din klädsel. Framförallt skor du kan springa i ( bättre fly än illa fäkta ) samt kläder som inte smälter av värme.
Glöm inte imodium eller liknande, jobbigt att springa med rännskita :-g .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 09:22 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Ha koll på vilken försäkring som gäller och vad den täcker
Viktiga telefonnummer uppskrivna på en lapp (inklusive försäkringsbolag)
Extrabatteri till telefonen
Förstahjälpen, inklusive smärtstillande
Överfallslarm
Kontanter

Kolla evakueringsplan på hotellrummet, kontrollera att utrymningsvägar är fria och räkna antalet dörrar till nödutgången
Kolla att fönster går att stänga
Undvik att bo på första våningen, i rum med dörrar in till andra rum eller balkonger som sitter ihop


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 10:17 
Apropå kontanter: jag skulle växla tillbaka den lilla bufferten med pund väl hemma i Sverige igen (alternativt ha det undanstoppat). Visst förlorar man på växlandet, men jag skulle lägga det på "försäkrings- och trivselkontot". Har man dollar eller euro hemma kan man ta med lite av det. Jag är säker på att de valutorna också skulle funka i ett taskigt läge.

Visst kan man ha risken för attentat i bakhuvudet, men annars tycker jag att London är en trygg stad. Det blir säkert en trevlig helg.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 11:14 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
joclei skrev:
Ha koll på vilken försäkring som gäller och vad den täcker
Viktiga telefonnummer uppskrivna på en lapp (inklusive försäkringsbolag)
Extrabatteri till telefonen
Förstahjälpen, inklusive smärtstillande
Överfallslarm
Kontanter

Kolla evakueringsplan på hotellrummet, kontrollera att utrymningsvägar är fria och räkna antalet dörrar till nödutgången
Kolla att fönster går att stänga
Undvik att bo på första våningen, i rum med dörrar in till andra rum eller balkonger som sitter ihop


Vad behöver man försäkringar för? Har faktiskt inte funderat så mycket på det, mer än dom vanliga sjuk/olycksfall som man alltid har. Men dessa brukar ju inte behövas akut på resa i EU-land.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 11:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
joclei skrev:
Ha koll på vilken försäkring som gäller och vad den täcker
Viktiga telefonnummer uppskrivna på en lapp (inklusive försäkringsbolag)
Extrabatteri till telefonen
Förstahjälpen, inklusive smärtstillande
Överfallslarm
Kontanter

Kolla evakueringsplan på hotellrummet, kontrollera att utrymningsvägar är fria och räkna antalet dörrar till nödutgången
Kolla att fönster går att stänga
Undvik att bo på första våningen, i rum med dörrar in till andra rum eller balkonger som sitter ihop


Vad behöver man försäkringar för? Har faktiskt inte funderat så mycket på det, mer än dom vanliga sjuk/olycksfall som man alltid har. Men dessa brukar ju inte behövas akut på resa i EU-land.


Reseförsäkring, sjukvårdsförsäkring. Och du måste kunna bevisa att du är EU medborgare, det gör du enklast här:
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/resa_arbeta_studera_eller_fa_vard_utomlands/resa_utomlands/bestall_eu-kort#/

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 13:12 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Viktigast skulle jag säga är att ha ett vettigt säkerhetstänk, gå klädd och ha kontanter samt resedokument på dig.

Är man inte ute efter annat än sightseeing kan man lämpligen anpassa datumet för att inte infalla på nationella högtider eller typ shopping under julrushen. Att åka till Jerusalem under jul och påsk om man inte är religiös är typiskt exempel på tveksamt säkerhetstänk. Samma sak med tid på dagen, kollektivtrafik i morgonrusning kan vara lämpligt att undvika om man inte måste. Både tågbomben i Madrid -04 och Londonbomberna -05 var ju i morgonrusning.

Händer det något så stannar tunnelbanan, mobilnätet blir överbelastat och lycka till att få tag på en taxi. Då skall du antingen vara klädd för att kunna gå tillbaka till boendet eller omgruppera till nytt boende i närheten för att slippa springa omkring på stan. Så klädsel lämplig för att gå en mil eller två samt pengar nog för att betala hotellnatt och taxi till flyget hem dagen efter är minimum.

Orientering är viktigt. Att ladda ner stadens karta offline i mobilen är ett enkelt knep som fungerar även efter att mobilnätet säckat ihop. Papperskarta brukar finnas gratis på hotellet, vik ihop och stoppa i innerfickan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 18:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Sjukförsäkring är alltid bra att ha(ger pengar om man blir invalidiserad till följd av sjukdom), men den behövs inte för en resa till England. Bara man kan bevisa att man är EU medborgare så får man "gratis" sjukvård(400kr när man kommer till sjukhuset och 90kr/dygn man är inlagd, eller vad det nu kan kosta i England) Det är ett civiliserat land, så jag förmodar att dom inte låter en svensk avlida för att hen inte kan uppvisa ett EU-sjukvårdskort. Men visst, insatserna är höga så varför chansa.

En allmän rekommendation är att faktiskt skaffa en sjuk och olycksfallsförsäkring när man är ung och frisk. När man väl blivit sjuk är det för sent. Många tror att dom har en via facket, men det är normalt bara en olycksfallsförsäkring från Folksam som dessutom har väldigt låga ersättningsbelopp.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 19:15 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Det som har hänt vid terrorattacker i Västeuropa de senaste åren är att folk har erbjudit hjälp med boende och transport via twitter och facebook.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Weekendresa till London, vad tänka på?
InläggPostat: lör 03 jun 2017, 20:10 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Appropå verktabletter i EDC, jag har provat Ipren, magnesyl och alvedon flera gånger vid huvudverk, tandverk, magknip, njursten etc... men aldrig märkt av att dom minskat smärtan. Tycker någon att dom faktiskt fungerar?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 78 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet