Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: mån 19 sep 2016, 20:28 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Bortsett från att bunkra livsmedel och andra förnödenheter, vilka åtgärder kan man vidta för att öka sina chanser att överleva en situation där Sverige befinner sig i krigstillstånd med främmande makt? Hur förhåller man sig till de krigslagar som träder i kraft vid krig eller nära förestående krigsfara? Ex. om ens matlager beslagtas av staten som sedan tvångsinhyser flyktingar i ens tilltänkta BOL varpå man får en krigskallelse till Bodens garnison?

Här är en kort sammanställning av några av de många krigslagar som träder i kraft vid krigstillstånd. En väldigt intressant läsning och man undrar ju hur Sveriges medborgare skulle handskas med dessa väldigt auktoritära lagar.
https://www.reddit.com/r/sweden/comment ... h%C3%B6jd/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: mån 19 sep 2016, 20:57 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Einh skrev:
Ex. om ens matlager beslagtas av staten som sedan tvångsinhyser flyktingar i ens tilltänkta BOL varpå man får en krigskallelse till Bodens garnison?



Gratulerar!
I de flesta krig är det numera civilbefolkning som drabbas hårdast, så får du en krigskallese till Bodens garnison har dina överlevnadschanser ökat. Dessutom har du inte något behov för vare sig matlager eller BOL eftersom du kommer att få mat och husrum ändå.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: mån 19 sep 2016, 21:09 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tant Prepp skrev:
Einh skrev:
Ex. om ens matlager beslagtas av staten som sedan tvångsinhyser flyktingar i ens tilltänkta BOL varpå man får en krigskallelse till Bodens garnison?



Gratulerar!
I de flesta krig är det numera civilbefolkning som drabbas hårdast, så får du en krigskallese till Bodens garnison har dina överlevnadschanser ökat. Dessutom har du inte något behov för vare sig matlager eller BOL eftersom du kommer att få mat och husrum ändå.


Tillåt mig att tvivla... Hade detta gällt för säg 20-40 år sedan så tror jag nog du hade haft rätt!
I dagsläget med noll eller iaf reducerad försörjning så är det nog egalt med försörjning ifrån försvaret som det allmänna IOM lika/samma leverantörer.... Rätta mig om jag har fel!!
Men tror när Agda plockar den sista blodpuddingen ifrån Ica så blir Klas Göran utan trots att han blivit inkallad!....

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 12:50 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag gissar att Gotland och sydsverige blir besatt och att det ev. är lite småstrider där och att resten av landet ger sig i vanlig svensk ordning.

Efter det blir det nog svårt att få tag på en del varor och det gäller väl att lista ut vilka det är och vilka av dem man behöver. Mediciner, reservdelar och annat kritiskt för ens liv och verksamhet.
Ekonomin skulle också slås i spillror och många förlora jobbet så att kunna ha lite självhushållning för att dryga ut är nog ett hett tips.

Pensionen blir väl 1700 kr i månaden som på Krim så det är nog bra att ha lite dollar undanstoppat till pensionen.

Men det finns nog många scenarior som kan hända.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 12:59 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Skall man överleva i krigstid kanske man skall undvika kläder och utrustning som ser militär ut.
Båda sidor har säkert de som skjuter först och frågar sedan
Hamnar du sedan på ockuperat område så vill du inte tas för eventuell motståndsman.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 14:58 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Är man krigsplacerad så ser man till att resten av familjen har möjlighet att bege sig ut på landet (om man inte redan bor så), med förnödenheter, en BOL eller svärföräldrar, syskon eller vad som. Se till att de kan ta med sig nog för att inte vara till last.

För den som själv blir inkallad. Kanske en egen skyddsväst NIJ-III eller NIJ-IV klassad. Vet att det ska finnas, men vet också att det saknas i förråden. För Hemvärnet finns det inte alls. Kostar mindre än den årliga HV-premien. Då har du ökat chanserna att återvända hem.

Så inte mycket man kan göra utöver det vanliga preppsen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 16:55 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
med tanke på hur få som är krigsplacerade nu för tiden så kan man väl nästan räkna med att bli inkallad även om man inte är placerad?

allt beror ju på situationen och hur man själv tänkt sig att agera. blir ju helt olika tänk beroende på om man vill hjälpa till med landets försvar eller om man tänkt gå under jorden helt.

blir man inte inkallad eller liknande så kan de nog vara en god tanke att omgruppera till sin bol och har man tur så ligger den i gemenskap med flera andra preppers bolar så att man kan skapa en egen liten försvarsstyrka. att gemensamt kunna försvara det man odlar och driver upp tror jag är den bästa lösningen. att kunna vara organiserade som en liten gerilla by är nog inget fel så länge man håller låg profil..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 17:44 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Precis som Scorpio skriver...

Preppar självt för att det blir krig här och inte på sätt att genevekommisioner anser är jysst.
Kriget jag preppar för har inga gränser eller definierade parter, snarare flertalet nivåer där människor bankar på varandra av alla möjliga egoistiska anledningar.
Blir det inte så, lär jag/vi ändå ha en beredskap klara av hur än dramat kommer utspela sig.

I detta tänkte jag mfl inte befinna mig nära en storstad, ej ens nära en större by.
Tänker heller inte ta värvning någonstans, för jag ser för mycket av vad som pågår.
Så jag undanber kommentarer av patriotism eller annat trams.

Min beredskap ska även klaras av vara utan pengar i första hand och mer gå under jorden från alla trätande, oavsett gruppen av inbördes beundran.

Målet är inte bli kanonmat, på någon sida av vapnen eller påhittade gränser.

I min mening är detta banker krig, elitisters egotripp och där fåren åter igen luras på alla möjliga sätt... Ställer helt enkelt inte upp på det och kommer göra allt inte tvingas delta eller dras in i det.

Skulle heller inget krig utbryta, så har jag sparat enormt på matkontot då priser bara går upp och fått ett grymt campingkit... Önskar jag bara mig en stum tupp till denna BoL...

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 18:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Jag skulle säga att en uttänkt och realiserbar flyktplan är det absolut bästa. I vilken konflikt i modern tid har det varit ett framgångskoncept att stanna kvar och gräva ner sig? Även om man överlever de initiala krigshandlingarna så har ockupationsmakter inget gott track record....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 19:04 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
berättat om en väldigt lyckad sådan i en eller ett par andra trådar som kommer från Kosovo. en rätt modern konflikt. som med de flesta konflikter så koncentreras strider och oroligheter till vissa områden.
kan nog tycka att med en hel del flyktingkatastrofer i närtid så kan det nog vara bra att överväga att stanna och kunna leva begränsat men ändå bra.
men även här behöver man ju en plan innan. :)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 19:15 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Krig är det enklaste att preppa för.

Kängor, ryggsäck, friluftsutrustning, öva på att gå långt och på att skaffa mat längs vägen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tis 20 sep 2016, 21:29 
tja, man kan böra med bil och ha en cykel på kroken med, sedan kan man gå
se till att ha något kilo guld med er så ni kan starta ett nytt liv på nytt ställe


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: ons 21 sep 2016, 18:45 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Hittade ett rätt passande blogginlägg från Cornucopia som beskriver just detta:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/n ... ommer.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: tor 22 sep 2016, 20:14 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Hur man ska preppa inför ett krigsscenario beror väl på hur man tänkte hantera det? Planerar man att delta i försvaret av landet, fly utomlands eller ducka och försöka rida ut stormen där man är alt. på BOL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur preppar man för krig?
InläggPostat: fre 23 sep 2016, 13:23 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Einh skrev:
Hittade ett rätt passande blogginlägg från Cornucopia som beskriver just detta:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/n ... ommer.html


Läste sidan och skulle inte rekommendera den.
Landet är redan invaderat. Medans blickarna såg åt boogey man som aldrig kom, stod köksdörren öppen och brukades flitigt.

Kommer ni inte ihåg Reignfeldt som så att Sverige inte längre tillhör svenskarna?
Gissar på att väldigt få verkligen fattar vad han menade...

Så för krig, föreslår jag flexibla lösningar... Där vi bör vara försiktiga att välja sida.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet