Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 18:07 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 aug 2017, 14:23
Inlägg: 27
Om Sverige har ett försvar baserat på värnplikt, och behöver mobilisera kanske 100.000 soldater för att Ryssarna har börjat att röra sig västerut, för att försöka avskräcka en eventuell invasion, hur blir det då med försörjningen?

Låt säga att jag har gjort värnplikten när jag var 19, och 10år senare blir inkallad för att mitt förband blir utstationerat till Gotland, eller Finska gränsen, ungefär som under beredskapsåren. Hemma har jag då 2st barn och en fru, hur försörjer jag dessa? Måste min arbetsgivare betala lön när jag är inkallad?

Även om jag får motsvarande sjukersättning från försvaret så räcker detta förmodligen inte för att betala för bil, hus och annat som man nu köper på sig. Vet någon hur det är tänkt att det ska fungera? Eller kanske snarare var tänkt att fungera, på den tiden vi hade en värnpliktsarme?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 19:01 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Tror att hemvärnsavtalet säger att du får motsvarande sjukersättning.
Tror staten struntar i om du inte klarar av ditt båtlån när ryssen kommer..

Moralkakor kommer nu :oops: :
Hur menar du att pengarna inte räcker??
Sätta sig i sitsen att jag inte klarar av att bli sjukskriven är enligt mig direkt oansvarigt.
Alla kan drabbas av sjukdom och måste se till att hushållet klarar den påfrestningen genom sparade tillgångar eller anpassade utgifter.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 19:43 
Instämmer med ordoannsen, du behöver nog se över din och din familjs ekonomi om ni inte skulle klara er om du blev sjukskriven.
Tror risken är mycket större att du imorgon bryter båda benen, blir påkörd och får whiplash eller drabbas av borelia än att Ryssland invaderar Sverige (före Finland).

Sedan till det militära, soldater jobbar väl inte gratis?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 20:07 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 aug 2017, 14:23
Inlägg: 27
Med anställda soldater är det mycket enklare, dom får ju lön oavsett om det är krig eller fred. Själv fick jag typ 120kr/dag när jag gjorde värnplikten, och det hade definitivt inte räckt till utgifterna där hemma. Men om man får motsvarande sjukersättning så hade det kanske kunnat gå, 17500kr/mån är ju betydligt bättre än 3.500kr!

Blir man sjuk kan man ju alltid sälja av en av bilarna, sommarstugan och båten, men om det blir krig och många blir inkallade är det säkert svårare att hitta köpare till "lyx konsumtionen" :( Finns inte några direkta riktlinjer på socialstyrelsen hemsida. Hur mycket är det rimligt att man ska ha i marginal på sin hemekonomi?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 20:45 
När HV kallades in skarpt under u-båtsjakten fick de samma lön som deltidsbrandmän.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 20:58 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Harmklinga skrev:
När HV kallades in skarpt under u-båtsjakten fick de samma lön som deltidsbrandmän.


Samma ersättning även vid eftersök.

Ersättningen vid mobilisering ska kollas upp.
Frågan är om det är nedskrivet ens :roll:
Evig fred råder ju enligt våra ledare tills ganska nyss. :notme:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 22:01 
staten bryr sig inte, du ska kunna försörja dom med mycket låg ersättning från staten, det är upp till var och en att ordna så man klarar detta, vilket få kommer göra


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 22:58 
Om du är mobiliserad och familjen får sjukersättning så blir det ändå en individ mindre vid matbordet och minus alla andra kostnader som "orsakas" av dig. För familjen blir det lika mycket pengar trots allt. Frågan är dock om du blir inkallad utan att du är "medlem" i HV om du kan ens räkna med samma ersättning som HV iom du har inte tecknat avtal. Förmodligen får du inte ens hälften av din lön elller kanske 4500 kronor i månaden som GMU får idag.
Staten älskar Force Majeure och många kommer vid SHTF att lära sig det vackra Franska ordet. Som jag ser det så är det lika bra söka sig till HV redan idag och försäkra sig om bättre vilkor än gräva värn för 150 kronor om dagen. För du verkar ha redan insett att den bistra sanningen är att hinner du inte fly utomlands så kommer du inte undan mobiliseringen.
Förmodligen ganska oansvarigt att ha sådana minimala marginaler när det gäller ekonomin men samtidigt om du trivs med sådan liv "kör hårt" säger jag. Lika oansvarigt av andra att komma med moralpredikan och teorier om vad som är bäst; utan att känna till din egentliga ekonomi, utbildning, yrke och kunskaper.

När det gäller mig så är jag gamal MÖP och älskar HV.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 02:57 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 aug 2017, 14:23
Inlägg: 27
Det hade varit förståndigt att minska på krediterna, men förhoppningsvis kan man göra det när man märker att det håller på att dra ihop sig till sämre tider. Det är ju trots allt ganska kul att ha en extra bil, en båt och den senaste hemelektroniken :)

Som hemvärnare är det nog bättre betalt, men å andra sidan är ju risken att bli inkallad mycket större än för den som bara gjort lumpen. Det behövs ju inte mer än att någon rysk ubåt strandar i skärgården för att hemvärnaren ska bli inkallad och behöva leva i "bushen" ett tag, det behöver förmodligen hända mycket mer innan våra politiker beordrar en omfattande mobilisering. Förmodligen vågar man inte göra det för att det kan verka "hotfullt" och förvärra situationen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 06:25 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Förlåt en enkel fråga. Arbetar inte din fru? Hon kan självfallet vara föräldraledig just nu men barn växer och sådan ledighet har en bortre parentes.
En bra idé i dagsläget kan vara att dra in hustru och barn i preppingen så smått. Du är ju redan här, eller hur?
Har ni sommarstuga? Kan den passa som BOL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 12:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 aug 2017, 14:23
Inlägg: 27
Vi är långt ifrån ensamma om att leva med så mycket krediter och små marginaler att vi får försörjningsproblem om en av inkomsterna dramatiskt faller, det är en avvägning man får göra. Min fru arbetar inom hemtjänsten vilket inte betalar särskilt mycket. Jag har letat efter exempel i modern tid där man inkallat värnpliktiga i vuxen ålder, men hittar inte något som är jämförbart. I Vietnam blev mängder med ungdomar inkallade, men dom var oftast så unga att dom inte hunnit ta huslån och skaffa familj.

Däremot tror jag att det är skadligt för moralen om man mobiliserar förband där hälften av skyttesoldaterna tillhör hemvärnet och tjänar tex 20.000kr/mån och soldaterna som slåss vid deras sida får dagsersättning på 3500kr/mån. Kanske kan man jämföra med Ukraina? Där finns ju både reguljära trupper och milisförband som säkert har olika avtal.

Det får mig att tänka på vilket liv det var i USA när vissa soldater i USA hade "rika" släktingar som köpte Dragon Skin skyddsvästar till dom när dessa blev skickade till Irak. De som inte hade råd fick använda de västarna som delades ut gratis. Efter ett tag förbjöds Dragon Skin västarna, men specialförband och högre officerare fortsatte använda dessa ändå. Ett exempel är att American Sniper(Chris Kyle) fick en sådan väst i present av sin fru.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon_Skin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 13:05 
Steg34 skrev:
Vi är långt ifrån ensamma om att leva med så mycket krediter och små marginaler att vi får försörjningsproblem om en av inkomsterna dramatiskt faller, det är en avvägning man får göra.


Man får man riskvärdera hur nära marginalen man vågar gå med sina utgifter förhållande till inkomsten.
Att basera konsumption, där jag även inräknar förnyande av bil osv, på lån är enligt mitt sätt att se på det en farlig väg att gå.
Glöm risk för att bli mobilserad. Den risken är försumbar mot att du tex plötsligt blir av med arbetet eller blir långtidssjuk.
Räntan är ju onaturligt låg och kommer inte kvarstå på denna nivån för evigt. Låste mitt första huslån till 13,75% året fore räntekrisen
Vad gör du om räntan bara går upp till 5-6%?
Jag kan förstå tankesättet att man har kvar höga lån för att man anser att det är vettigare att placera pengarna med store avkastning
men att konsumera... nja sorry men det tankesättet är nog ganska ovanligt här.
Ta det inte som kritik utan som anledning att tänka efter. :hm: :hm:
Att sätta 10kg ris i skafferiet hjälper föga om man sitter med stora ekonomiska risker och små marginaler.

Sen är det väl som någon påpekat att preppers generellt kanske är fööör riskovilliga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 14:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är en intressant fråga.
Om det blir mobilisering kommer även övriga samhället att påverkas.

Somliga inkallas som soldater, men vi har totalförsvarsplikt så eventuellt blir frun inkallad också. Det finns givetvis de som befrias av olika anledningar, t ex att de har ett samhällsviktigt arbete, eller räknas som för gamla/unga/odugliga.

Det torde bli koalitionsregering, åtminstone gjorde man så förr.

Det torde bli ransoneringar.

Det torde bli diverse ny lagar och pålagor av olika slag, t ex mörkläggning, övervakning av jordbruket.

Det torde bli diverse extra administration med mobiliseringar, ransoneringar och diverse annat.

Det torde bli omställning av produktion från lyxartiknar till olika sorters nödvändighetsartiklar och krigsmaterial. Regeringen torde vidta någon form av åtgärder.

Jag vet inte riktigt om det blir massarbetslöshet eller tvärtom arbetskraftsbrist eftersom så många blir inkallade och det blir mycket extra administration.

Jag kan tänka mig att det blir prisstopp, frysning av löner, konkurser och annat, börser och bostadspriser torde påverkas mm, men jag vet inte vilka riktningar och nivåer som är troliga.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 15:03 
Ganska intressant resonemang från TS där han tycker det inte vara iförenligt med moral att Hv ska ha bättre betald än tvångsmobiliserade individer. Dock han erkänner också att HV löper större risk att bli inkallade.
Tyvärr det är så det funkar i livet, marknaden och börsen. Den som utsätter sig för risk riskerar mera och hoppas tjäna mera. Det har inget med moral att göra utan handlar om något som benämnas bla såsom verklighet, realitet och BOHICA. Som HV utsätter man sig för större risker, spenderar tid på kurser och skogen och den dagen SHTF händer man är först att möta Ivan och bli utsat för omoralisk behandling, tyvärr.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Försörjning av familj vid mobilisering?
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 15:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 14 aug 2017, 14:23
Inlägg: 27
Jag menar inte att det är omoraliskt att HV får mer betalt än andra, tvärt om är det bara positivt av de skäl som nämnts, dvs större risker, utbildning med mera. Däremot kommer de som slåss vid deras sida med sämre villkor att tycka att det är orättvist oavsett om det faktiskt är orättvist eller inte. Jag har själv jobbat för bemanningsföretag och packat böcker för 26000kr/mån när bolagets egna anställda tjänade 19.000kr/mån, inga värderingar inblandade, men dom anställda blev sura och tyckte det var orättvist. Det är mänsklig natur, oavsett om det är rätt eller fel, så kommer folk att ha känslor.

Ungefär som när en av mina kompisar fick en parkeringsbot när han hade felparkerat, han tyckte det var väldigt orättvist och skällde ut parkeringsvakten. Parkeringsvakten förklarade att det var tydligt skyltat och att han inte hade blivit orättvist behandlad, men min kompis accepterade det inte utan var väldigt sur. I det fallet kände min kompis sig orättvist behandlad, fastän att han inte var det alls. Tvärt om, han hade själv behandlat parkeringsvakten som bara gjorde sitt jobb, på ett orättvist dåligt sätt, men förstod det inte själv.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet