Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Balkan/ Grekland
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 00:38 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Vi vill ju vara förberedda om SHTF men här i Sverige är vi ju i allmänhet väldigt bortklemade. Men det finns ju länder inte allt för långt bort som vi kan dra lärdom från. Balkan har sitt scenario, Grekland ett annat.
Tänkte att alla som har erfarenheter från eller kunskap om situationen i dessa länder kan dela det här.

Något jag själv lagt märke till är att vissa delar av tex Kroatien har drabbats väldigt hårt av förödelse medan andra delar har klarat sig undan kriget. De hårdast drabbade regionerna lider fortfarande... och då var det ändå ett antal år sedan kriget slutade.

Grekland tycker jag inte man läser om så ofta längre men hur ser situationen ut där idag?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balkan/ Grekland
InläggPostat: fre 18 aug 2017, 05:58 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Har varit "en del" både i delar av Balkan o stora delar av Grekland.
Min åsikt är att Balkan är oerhört komplex. Värst drabbat var områden som diverse sidor valde att anse sig behöva kriga på - storstäder inkluderat. Städerna har dock återhämtats snabbare, dels då mer nya pengar till återuppbyggnad kommer dit först (o mest). De etniska rensningar som pågick var mest koncentrerade till vissa områden på B medan andra områden var helt befriade från "fel" folkgrupp.

Grekland är ju lite annorlunda. Det var internt, man "redde ut det" och jobbade internt med det. Spänningar finns ju fortfarande vilket märks i storstadskravaller flera gånger per år. På öarna är det guld o gröna skogar med turism. Jag upplever inte att folk går runt o tänker på det som hänt i Grekland o de som är under 30år känns inte som att de drabbats.


Kort sagt, även vid en händelse i Sverige är föga troligt heöa landet drabbat, och städerna kommer efteråt återhämta sig fortast


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balkan/ Grekland
InläggPostat: sön 20 aug 2017, 02:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Jag har varit i både Balkan och Grekland. Balkan är drabbat. Grekland är det inte. Skillnaden stavas krig. Medans grekerna ägnar sig åt finlir i stil med att få ut deg och flytta den utomlands, pysslar folk i Balkan med getter och lök för att få tillvaron att gå ihop.

Jag överdriver en smula. Men sammantaget är läget mer drygt i Balkan. Det finns dock en smått fantastisk marknad för skjutvapen i Balkan. Och det är naturligtvis ingen tillfällighet.

Jag tycker inte att vi ska stirra åt något annat håll än åt fullständig självförsörjning. Det bör vara varje survivalist mål.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balkan/ Grekland
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 00:21 
För mig är regionen Balkan mer än forna Jugoslavien. Balkan är inte bara synonymt med ett inbördeskrig, vapendräll och etniska konfliker. Bulgarien och Rumänien ingår också i Balkan och det finns inga vattentäta skott (enligt mig) till vare sig delar av Ungern eller Moldavien. Men Balkan står inte högt i kurs. Det är alltid ”där borta, inte här”. Fråga en ungrare, en sloven eller en kroat.

Gränserna för Balkan är inte klara. Rör det sig om det Ottomanska rikets område i Europa? Kulturellt domineras en stor del av Balkan av den ortodoxa kyrkan. En viktig gemensam nämnare är kommunistdiktaturerna som drabbade regionen efter andra världskriget.

Delar av detta Balkan är de fattigaste områdena i Europa i dag, men det finns samtidigt undantag, främst i en del städer och på turistorter. Och det finns en konsumtionsglad medelklass, men de flesta har inte samma ekonomiska möjligheter. Inget är som för 25 år sedan, men mycket står och stampar trots allt. Det är det jag kallar för ett SHTF-läge.

Vad gör man? Man spar och tar vara på det mesta. I vart falla funderar man några vändor innan man gör sig av med något. Det finns knappast några sopstationer eller skrotupplag. Saker och delar plockas upp på vägen dit. Skulle man till äventyrs ha något på tomten man vill bli av med, tar de ambulerande skrotsamlare gärna emot det vid dörren. Och vill man göra sig av med t.ex. lite husgeråd eller kläder finns det garanterat folk som tar vara på det.
Allt för konservering och hembränning spars undantagslöst: glasburkar, flaskor, inte minst plastflaskor.

Med en permanent brist på saker och ting uppstår en fixarkultur. När vi var vid vårt lilla hus för första gången för snart 15 år sedan kom en släkting förbi med en svets en dag och frågade vad vi ville ha fixat. Han snokade runt på tomten bland lite bråte och innan det var kväll hade han svetsat ihop en gungställning och några rejäla ”skåp och- hyllhållare” i köket. Det finns alltid en alltiallo i krokarna. Billig dessutom.

Det allra viktigaste i detta SHTF-läge är kontakter. Paradoxalt nog så går mycket lättare att fixa där än hemma, t.ex. en tid hos en läkare. Ett problem med bilen kan vara fixat innan solen går ner. A ringer B som känner C.

Fler och fler kanske får det bättre ekonomiskt och kommer ifrån "samla och spara-kulturen" och anammar vår konsumtions- och inredningskultur, men skulle tiderna försämras kan de snabbt anpassa sig till det liv de/ deras föräldrar nyligen levt.

Jag tror att detsamma gäller i stor (främst på landsbygden) från Balkan genom östra Europa upp till Baltikum.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balkan/ Grekland
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 07:15 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Det där med att odla är väldigt tydligt i Kroatien. Alla odlar. Klippta gräsmattor existerar inte utan varje liten plätt odlas. Oliver, druvor, fikon, aubergin, tomater mm. Man ser dem överallt.

Många hus står dock tomma och förfaller. Det är ofta människor som flytt och inte kommit tillbaka som haft de husen. De förlorar inte rätten till sina hus utan de kan komma tillbaka hem när/om de vill.
Undrar om samma skulle ske i Sverige?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Balkan/ Grekland
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 09:46 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Förmodligen får man behålla sin fastighet här i Sverige också, förutsatt att man betalar eventuella lån och räntor som kåken är säkerhet för. Även andra skulder kan ju regleras genom utmätning på mark/fastighet, men har man inte det står det en nog fritt att återvända till ett förfallet hus 30år senare.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet