Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Brytbart fosfat(konstgödsel) en ändlig resurs!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 18:49 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 21 aug 2017, 09:11
Inlägg: 27
Mycket av vårt välstånd idag härstammar från en säker och trygg livsmedelsåtgång, som drivits fram med konstgödsel. Men huvudingrediensen i denna är fosfat, och det är ett mineral som börjar ta slut. År 2033 beräknar man ha nått "peak konstgödsel" och därefter kommer matpriserna att öka, och fosfat blir en strategisk råvara, ungefär som olja är idag.

http://fof.se/tidning/2010/4/nar-fosforn-sinar-blir-det-svalt

Är det här något man bör preppa för? Eller kan man förse västeuropa med mat baserad på ekologiskt jordbruk, eller är det helt enkelt för ineffektivt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytbart fosfat(konstgödsel) en ändlig resurs!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 20:34 
För mig är det totalt ofattbart att all fosfor pumpas rätt ut i havet istället för att tas till vara på och återanvändas i matproduktionen. Det vill säga all skit som pumpas ut i haven istället för att komposteras och användas i odlingar. Något vilket för närvarande är olagligt, även om reningsverken kan göra det.

Du kan preppa genom att börja kompostera, förbättra jorden där du bor och tänka på vad du äter, "rösta med plånboken".

Det är inte ineffektivt, bara "äckligt" och inte socialt accepterat. Plus det är stora pengar i konstgödsel.

Sedan är iofs huvudingrediensen nitrat i konstgödsel, men fosfaten är livsnödvändig.

EDIT: Sedan om det blir en "peak fosfor" är det inte lika farligt som att råoljan skulle ta slut. Fosfor är ett grundämne så det finns alltid att få tag på. Går ju t.ex att dragga upp alla alger i östersjön, rena från gifter och använda på odlingar. Men maten lär ju bli dyrare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytbart fosfat(konstgödsel) en ändlig resurs!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 21:05 
Man kan förstås preppa för det, frågan är hur. Vi har väl sisådär 15-30 år innan det är ett problem för oss. Att köpa massa fosfor och ställa på lager för att sköta sina egna odlingar är nog marigt, det är ganska stora mängder som ska till, varje år.

Jag tänker mig att det enda man egentligen kan göra är att gå igenom kollapsen nu för att undvika rusningen när den kommer allmänt. Därför kunde det (även) ur det perspektivet vara vettigt att bosätta sig på landet och börja med lite självhushållning och försöka få till ett näringskretslopp: Ta hand om all skit och häva människornas skit på odling av djurfoder samt djurens skit på odling av människofoder.

Förr var bajs i olika former värdefullt, just för gödningseffekten.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytbart fosfat(konstgödsel) en ändlig resurs!
InläggPostat: tor 24 aug 2017, 21:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Peak fosfor är inget nytt . Och artikeln i trådstarten är från 2010 .
Reningsverken ska väl idag börja bygga för att utvinna både fosforn och andra ämnen som kan återvinnas ?

Det finns fosforhaltiga mineraler i sverige också .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytbart fosfat(konstgödsel) en ändlig resurs!
InläggPostat: fre 25 aug 2017, 23:38 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag tolkar det som att det är mest farligt för den fattiga delen av världen. Sen kanske vi tillhör den fattiga delen 2030 - vem vet - Ingen verkar styra landet längre och alla skall ha allt.
Vi kan vara så många som vi är på jorden på grund av konstgödsel. Tar fosforn slut eller blir dyr...

Det är nog bra om vi redan nu lär oss leva utan fosfortillskott i jordbruket.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet