Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plundring och myndigheter
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 23:40 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Knyckte en länk ur nyhetstråden:
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article26215481.ab

Verkar konstigt att poliser kommer och kollar flera gånger att det inte är plundring på gång när det samtidigt är full rulle med bränder och evakueringar. Och myndigheterna vidtog visst drastiska åtgärder mot plundring vid Katrina också.

Har de så väldigt stor respekt för enskild egendom i USA att myndigheterna prioriterar skyddet av den betydligt högre än skyddet av folks liv? Eller har de så gott om resurser att de kan avdela mycket folk till sådant utan att det blir brist på annat håll? Är är folk så driftiga och tjuvaktiga att stora mängder dyker upp så fort en möjlighet yppar sig, även om de försätter sig själva i ordentlig fara på kuppen (genom bränderna)? Eller har preppers på YouTube fullkomligt rätt i att amerikanska myndigheter är en Stor och Livsfarlig Maktfaktor som kommer att vara ett stort problem vid SHTF?

Var det några plundringar vid jättebranden i Sverige häromåret? Vidtog myndigheterna några åtgärder för att förhindra det? Eller ägnar vi inte oss åt plundringar i Sverige?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 09:22 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 mar 2014, 23:01
Inlägg: 211
Zombie skrev:
Knyckte en länk ur nyhetstråden:
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article26215481.ab

Verkar konstigt att poliser kommer och kollar flera gånger att det inte är plundring på gång när det samtidigt är full rulle med bränder och evakueringar. Och myndigheterna vidtog visst drastiska åtgärder mot plundring vid Katrina också.

Har de så väldigt stor respekt för enskild egendom i USA att myndigheterna prioriterar skyddet av den betydligt högre än skyddet av folks liv? Eller har de så gott om resurser att de kan avdela mycket folk till sådant utan att det blir brist på annat håll? Är är folk så driftiga och tjuvaktiga att stora mängder dyker upp så fort en möjlighet yppar sig, även om de försätter sig själva i ordentlig fara på kuppen (genom bränderna)? Eller har preppers på YouTube fullkomligt rätt i att amerikanska myndigheter är en Stor och Livsfarlig Maktfaktor som kommer att vara ett stort problem vid SHTF?

Var det några plundringar vid jättebranden i Sverige häromåret? Vidtog myndigheterna några åtgärder för att förhindra det? Eller ägnar vi inte oss åt plundringar i Sverige?


Har inte läst länken då det är AB.
Men jag tror inte det blir lika illa i Sverige om något sådant händer. Vi har (hittills) en ganska laglydig kultur, som dock börjar ändra sig tyvärr.

Vid Fukushima incidenten var det ju extrem liten plundring. Dom har ju också en kultur att man skall göra rätt för sig.

Dock så finns det ju någon viss gräns när tillräckligt många plundrar som leder till att alla gör det. Av ren grupptryck.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 12:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag antar att japoaner har den allra största repekt för radioaktivitet och tsunamis. De vet ju vad det handlar om. Förvånade mig mycket när jag fick höra att de hade kärnkraftverk...

Arnulv skrev:
Har inte läst länken då det är AB.
Men jag tror inte det blir lika illa i Sverige om något sådant händer. Vi har (hittills) en ganska laglydig kultur, som dock börjar ändra sig tyvärr.

Vid Fukushima incidenten var det ju extrem liten plundring. Dom har ju också en kultur att man skall göra rätt för sig.

Dock så finns det ju någon viss gräns när tillräckligt många plundrar som leder till att alla gör det. Av ren grupptryck.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 13:07 
Vad jag förstår handlar det om plundring av hem som beordrats evakuerade i Kalifornien på grund av omfattande vildbränder.

Jag tror att polisen är på hugget av flera skäl. Plundring skulle innebära att utrymningar i framtiden annars skulle bli svåra att genomföra om folk var rädda för att deras övergivna hem skulle plundras.

Tydligen har det till och med förekommit att plundrare klätt ut sig till brandmän.

Till skillnad från de som drabbas av orkaner så handlar detta mest om rätt rika människor och stora/dyra hem som är glest utplacerade med mycket brännbar natur mellan hemmen. Orkanerna drabbade mycket trailer-parks.

Lokalnyheterna kan berätta mer (utan att man behöver bry sig om TT eller AB):

http://losangeles.cbslocal.com/2017/10/ ... wildfires/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 17:56 
Enligt forskning är det ovanligt att de som drabbats av krisen plundrar initialt. I en geografiskt avgränsad katastrof kan det mycket väl finnas avskum som stjäl och plundrar.
Polisen i USA har resurser som klart överstiger Sveriges, även per capita. Det gäller alla blåljus.
Plundringar förekommer i USA.
Många i USA vägrar lämna sina bostäder av rädsla för plundringar eller att de ska avväpnas vid vägspärrar. Om Polisen visar att man bevakar deras intressen ökar chansen att de kan evakueras.
I Sverige finns det exempel där plundringar skett kort tid efter att krisen inträffat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 22:44 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 jul 2017, 23:54
Inlägg: 32
Harmklinga skrev:
I Sverige finns det exempel där plundringar skett kort tid efter att krisen inträffat.


Har du någon källa eller exempel på det? Har inte hört talas om det och hade varit intressant och kanske framför allt bra att ha som info till de omkring en som är godtrogna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 22:46 
https://mitti.se/nyheter/12-000-blev-ut ... h-rinkeby/

EDIT: Låt mig också säga att detta är exempellöst i vår del av världen. Det vanliga, till och med i USA (med vissa undantag) är att människor hjälps åt till en början. Sverige, eller delar av Sverige, tycks vara avvikande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 23:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Varför bryter man sig in på folktandvården? Jag antar att bedövningsmedlet är ganska ointressant. Finns det en illegal marknad för salivsugar och tandläkarborrar?

Harmklinga skrev:
https://mitti.se/nyheter/12-000-blev-utan-strom-i-tensta-och-rinkeby/

EDIT: Låt mig också säga att detta är exempellöst i vår del av världen. Det vanliga, till och med i USA (med vissa undantag) är att människor hjälps åt till en början. Sverige, eller delar av Sverige, tycks vara avvikande.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 23:38 
Jag kan omöjligt göra en korrekt bedömning av deras bevekelsegrunder. Jag tror det är rätt svårt för en normalt fungerande människa att förstå tankegångarna. Men om jag skulle försöka, aktat vissa gruppers förkärlek till guldgarnityr, kanske man tror att det finns stora mängder guld hos tandläkaren (mer i vissa stadsdelar än andra föreställer jag mig). Annars vet jag inte vad för läkemedel de förvarar, eller vilka andra idéer de begåvningsutmanade plundrarna flummat ihop under spliffens härliga resa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 00:38 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Harmklinga skrev:
https://mitti.se/nyheter/12-000-blev-utan-strom-i-tensta-och-rinkeby/


[...Några minuter senare var plundringen i full gång i centrumen...]
Jämför man med de strömavbrott som uppstod, då stormen Gudrun drog fram, då det var strömlöst på vissa ställen över 14 dagar, så blir i alla fall jag benägen att dra slutsatsen om att "kulturen" i respektive område, har inverkan på lokalbefolkningens beteende i kris och med vetskapen om denna "kultur" så kan man förutsäga händelseutvecklingen ganska bra. Man kan också dra slutsatsen att ett välorganiserat lokalsamhälle, där arbete, gemenskap och individuellt ansvarstagande är en ledstjärna i "kulturen" har långt mycket bättre förutsättningar att hantera uppkomna kriser.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 13:10 
Då kan man begrunda vad som händer i områden som är närliggande, mer välbärgade, till dessa utanförskapsområden en tid in i krisen vid tex. ett långvarigt strömavbrott.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 14:55 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Harmklinga skrev:
Då kan man begrunda vad som händer i områden som är närliggande, mer välbärgade, till dessa utanförskapsområden en tid in i krisen vid tex. ett långvarigt strömavbrott.

Ja. Det jävligaste är att de nu är utspridda med närvaro i varje stad och större samhälle, så det blir svårare och svårare att bosätta sig rätt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 21:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Charlie** skrev:
Harmklinga skrev:
https://mitti.se/nyheter/12-000-blev-utan-strom-i-tensta-och-rinkeby/


[...Några minuter senare var plundringen i full gång i centrumen...]
Jämför man med de strömavbrott som uppstod, då stormen Gudrun drog fram, då det var strömlöst på vissa ställen över 14 dagar, så blir i alla fall jag benägen att dra slutsatsen om att "kulturen" i respektive område, har inverkan på lokalbefolkningens beteende i kris och med vetskapen om denna "kultur" så kan man förutsäga händelseutvecklingen ganska bra. Man kan också dra slutsatsen att ett välorganiserat lokalsamhälle, där arbete, gemenskap och individuellt ansvarstagande är en ledstjärna i "kulturen" har långt mycket bättre förutsättningar att hantera uppkomna kriser.


Har gjorts forskning på detta. Generellt sammabetar människor i kortare kriser så länge de inte blir trängda och panik uppstår ("du eller jag överlever)". Finns undantag, ffa samhälle med större ekonomiska skillnader och etnisk diversitet uppvisar konflikter, plundring etc. Föredraget handlar inte om detta men nämner det i förbifarten: https://www.youtube.com/watch?v=UXPOGug0Sh4

Jmf. Västmanland m. discobranden i Gbg, Rinkeby m. strömavbrotten i Småland m. omnejd osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag har inte sett videon (den var rätt långt), men förstår inte riktigt sista stycket nedan. Det är väl rätt självklart att folk blir hysteriska och våldsamma vid en brand. Där kan litet hänsynslöshet betyda skillnaden mellan en plågsam död i lågorna och att komma undan med tilltufsade kläder och kanske litet skrubbsår och liknande. Strömavbrott är inte knappast livsfarligt om det finns ett fungerande samhälle runtomkring. (Såvida man inte ligger i respirator eller så.)

MartinM skrev:
Har gjorts forskning på detta. Generellt sammabetar människor i kortare kriser så länge de inte blir trängda och panik uppstår ("du eller jag överlever)". Finns undantag, ffa samhälle med större ekonomiska skillnader och etnisk diversitet uppvisar konflikter, plundring etc. Föredraget handlar inte om detta men nämner det i förbifarten: https://www.youtube.com/watch?v=UXPOGug0Sh4

Jmf. Västmanland m. discobranden i Gbg, Rinkeby m. strömavbrotten i Småland m. omnejd osv.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plundring och myndigheter
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 23:09 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Nej jag förstår heller inte riktigt kopplingen? ...men det var en intressant och informativ föreläsning!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet