Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 13:00 
en fråga som jag ställer mig ganska ofta är om det kommer kunna gå att vända ett växande samhälle utan att det blir ordentlig oreda
?

säg såhär, sverige kan komma att behöva minska på sina utgifter rejält
och det är inget man gör lätt, jo men dom som lever på icke nödvändigt arbete kommer bli riktigt sura

finns många saker som är i stort sett ovikta för samhället
men som ändå kostar ordentlig
hur mycket kommer behövas innan dom börjar plockas bort?
funderar ex på
radio och tv
kulturliv
sport och idrott
en hel del kommunal , region(landstingens nya namn) och statliga jobb som i praktiken inte tillför så mycket

kommer vi någonsin få se en neddraging av i praktiken onädiga tjänster på ett sätt som funkar, utan att vi kommer till :shtf:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 13:41 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 22:54
Inlägg: 113
Knappast troligt.

Om samhället har mindre pengar så måste man minska utgifterna.
Om utgifterna ska minskas måste någon organisera och besluta om neddragningarna.
Neddragningarna kommer därför inte att drabba den organisatoriska delen av samhället.
Neddragningarna kommer därför att drabba de tjänster samhället hanterar.
De tjänster samhället utför påverkar medborgarna.
Därför påverkas främst medborgarna, inte organisationen, av bristande resurser i samhället.

Medborgarna påverkas genom försämrat tjänsteutbud (lagar, vård, försvar, rättsskydd, ekonomisk hjälp) och de blir missnöjda. Resten beror på hur hårda neddragningarna är och hur missnöjda folk blir.

Till en början, innan det blir svårt nog, kommer medborgarna att rösta på de som gör troligt att de kan fixa problemet. Löften om exempel höjda eller sänkta skatter, fler enkla jobb eller mer utbildning, arbetslinje eller medborgarlön, lättade krav på företagen eller hårdare kontroll av företagen, protektionism eller frihandel kommer att kastas fram. Utan en pedagogiskt förklarad analys lockas människor att rösta på de som ger dem bäst förutsättningar. Eftersom resurserna inte räcker för att uppfylla löftena blir medborgarna besvikna.

När missnöjet och besvikelsen blir stor nog ignorerar medborgarna staten/samhället och självorganiserar sig. Det handlar om grader, till någon del syns det redan inom en del områden där bland annat arbetsbyte, bevakning och omsorg görs utanför samhällets kontroll. Medborgarna kommer att hitta andra lösningar.

Hur det blir finns det gott om facit på. Se Venezuela, USA och fattigare delar av Asien eller andra fattiga områden. Går det att skönja ett mönster sådant att länder som alltid varit fattiga och länder som blivit fattiga fungerar olika? Jag tycker mig se att i länder som alltid varit fattiga är hjälpsamheten större och det är stora grupper mot varandra (Boko haram i delar av Afrika som exempel) medan det i länder som blivit fattiga är mer alla mot alla eller kanske rika mot fattiga?

Antagligen beror det på hur man från samhällets sida förmedlar problemen och hur samhällets företrädare själva bär sig åt. Folk levde ju tufft även i Sverige t.ex. under andra världskriget och det blev inte kaos då, så det går nog att sänka nivån men då gäller det att förklara och dela på bördorna och det är våra företrädare inte alltid så duktiga på.

Med klokt agerande och en insiktsfull befolkning går det nog.
Kommer aktionerna att vara kloka och är befolkningen insiktsfull?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 14:09 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Samhällets företrädare kommer alltid agera i egen vinning oavsett status på samhället.
Minskade inkomster för samhället borde leda till minskade utgifter men absolut inte säkert man väljer den vägen.
Låna sig ur "krisen" har man gjort förr.
Löser oftast inte problemet men skjuter upp det vilket gör att samhället företrädare får sitta säker en stund till.
Gäller oavsett politiskt inriktning utan det är så det kommer fungera
Generellt kommer polariseringen öka gradvis under nedgång.
Att alla skall bära bördan likvärdigt kommer inte hända. Samma sak med klokt agerande. Våra företrädare fungerar inte så

Oroligt kommer det bli men man kommer sträva efter att hålla det på en sån nivå att folket kan hållas tyst.
Om det blir riktigt långvarigt kommer det sluta med en smäll... Då blir det grupp mot grupp och extremt snabbt förfall.
Dom som sitter på resurser kommer sätta sig i säkerhet med vad dom får med.
Franska revolutionen och hugga huvuden kommer knappast hända här. "Varför äter dom inte tårta om dom inte har bröd"

Krig är en annan sak. Då kan befolkningen enas mot ett gemensamt mål så jämförelsen haltar.
Att ena befolkningen mot inre problem är nära nog omöjligt och blir svårare ju längre nedgången pågått.

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 17:50 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 11 jan 2018, 20:12
Inlägg: 16
Krösa-Maja skrev:
Hur det blir finns det gott om facit på. Se Venezuela, USA och fattigare delar av Asien eller andra fattiga områden. Går det att skönja ett mönster sådant att länder som alltid varit fattiga och länder som blivit fattiga fungerar olika? Jag tycker mig se att i länder som alltid varit fattiga är hjälpsamheten större och det är stora grupper mot varandra (Boko haram i delar av Afrika som exempel) medan det i länder som blivit fattiga är mer alla mot alla eller kanske rika mot fattiga?

Antagligen beror det på hur man från samhällets sida förmedlar problemen och hur samhällets företrädare själva bär sig åt. Folk levde ju tufft även i Sverige t.ex. under andra världskriget och det blev inte kaos då, så det går nog att sänka nivån men då gäller det att förklara och dela på bördorna och det är våra företrädare inte alltid så duktiga på.

Med klokt agerande och en insiktsfull befolkning går det nog.
Kommer aktionerna att vara kloka och är befolkningen insiktsfull?


Trots alla risker med ett högteknologiskt och modernt samhälle som vårt, och hoten när det krackelerar, är en välutbildad befolkning ett stort plus. Välutbildad i betydelsen att alla har en skolgång och oftast något mer i bagaget. Välutbildad med tanke på läskunnighet och kunskapsinhämtning. Välutbildad i betydelsen att det finns en hyggligt bred kunskap om det mesta i vardagen från hygien till lag och rätt. Mycket som är självklart och som man lärt sig tidigt hemma/ på dagis/ i skolan/ från omgivningen. Ett hyggligt inlärt rationellt försvar från att köpa första bästa irrlära eller kvacksalveri.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 18:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Guvernören av Gernsey tycker jag är lärande https://carlnorberg.wordpress.com/2013/ ... o-i-havet/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 20:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, det är inte så lätt det där. Vi har huvudsakligen två sorters slavar som möjliggör ett bekvämt liv och tillfredsställelse av de högre stegen av Maslows behovstrappa.

Det ena är billig energi och i förlängningen maskiner som gör att vi inte behöver behöver hinka upp vattnet för hand och bära hem egenhändigen odlad potatis och säd på ryggen. Vi behöver inte hästar och oxar för att dra plogar och kärror heller. Och vi kan köpa allt från engångsblöjor, smalögda nålar, duntäcken och präktiga maskinstickade lusekoftor för en relativt billig penning. Trasiga modekläder, hundratals olika schampon/tandkrämer/blandade hygienprodukter och löjligt dyra mobiltelefoner som förväntas bytas ut så snart det kommer en nyare modell icke att förglömma.

Det andra är datorrevolutionen. För kanske 30 år sedan sa en av mina lärare att Försäkringskassan inte hade kunnat fungera utan datorer. Om allt den gjorde skulle administreras och räknas ut manuellt skulle det kräva heltidsarbete av ca 50% av Sveriges befolkning (om jag minns rätt). Det var före internets dagar. Om man lägger till de tekniska framstegen inom informationssektorn de senaste 30 åren så har det verkligen hänt mycket. Jag har läst allvarliga rekommendationer om att det faktiskt lönar sig att köpa en dator med två floppydiskettstationer även om det är dyrt eftersom man då kan ladda in programmet mycket snabbare. Numera vet väl knappast ungdomarna vad en floppydisk är för något, eller att svartvit TV med bara en kanal var enda sättet att se på TV tidigare.

Första slaven kommer att få grus i maskineriet med Peak Oil, och när klimatet slår till så att det känns ordentligt och hela västerlandet slår till bromsarna. (Med tanke på att ekonomin är global, kommer det antagligen att bli en rejäl, mycket smärtsam tvärnit. Det behöver inte heller nödvändigtvis vara klimatet i första svängen men när klimatet väl slår till kommer även en del saker som kanske klarar mer ekonomiska depressioner att bryta ihop, matproduktion, gruvbrytning, nödvändiga transporter etc.)

Andra slaven kanske klarar sig bättre. Kunskap och information använder betydligt mindre fysiska resurser, även om hårdvaran givetvis inte kommer till av sig själv och det behövs ström för att driva internet ända ner till din och min dator. Fast bitconbrytningen lär sluka resurser så pass att det är ett problem...

Det fungerar inte att bara döma ut det och det jobbet som onödigt. Blir de överflödiga och arbetslösa kommer de antingen att tära på samhällskassan eller riskerar att ställa till med saker på ett eller annat sätt. Jag tror nu inte att arbetslösa generaldirektörer kommer att börja vandalisera skolor eller så, men blir de många nog kanske de exemplevis kan genomdriva höga pensioner för arbetslösa generaldirektörer. Även om stora delar av folket svälter.

För min del får man gärna avskaffa all sport samt Melodifestivalen i morgon dag, men de avhåller ungdomar från dumheter och genererar säkert en hel del BNP, skatter och draghjälp för näringslivet utomlands, så det kanske inte är någon bra idé i alla fall.

grym skrev:
en fråga som jag ställer mig ganska ofta är om det kommer kunna gå att vända ett växande samhälle utan att det blir ordentlig oreda
?

säg såhär, sverige kan komma att behöva minska på sina utgifter rejält
och det är inget man gör lätt, jo men dom som lever på icke nödvändigt arbete kommer bli riktigt sura

finns många saker som är i stort sett ovikta för samhället
men som ändå kostar ordentlig
hur mycket kommer behövas innan dom börjar plockas bort?
funderar ex på
radio och tv
kulturliv
sport och idrott
en hel del kommunal , region(landstingens nya namn) och statliga jobb som i praktiken inte tillför så mycket

kommer vi någonsin få se en neddraging av i praktiken onädiga tjänster på ett sätt som funkar, utan att vi kommer till :shtf:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 20:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Det kan ju vara intressant i det här läget att titta närmare på vad som hänt tidigare.
Europas befolkning dubblade i antal under medeltida varmperioden, för att senare gå ner rejält under lilla istiden.
Klimatet förändrades och skördar slog fel. Folk blev fattiga och svält blev vanligare. Fattigdom och svält leder till sämre levnad och hygien. Inte så konstigt att pesten slog till. Pesten har tidigare skyllts på råttor, men nylig forskning pekar på att pesten kan ha spridits via loppor som människor burit på.
https://phys.org/news/2018-01-human-fle ... death.html

Medeltida varmperioden, följt av lilla istiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Medieval_Warm_Period

På University of Toronto har det forskats i orsaker till att befolkningsmängden i Europa har varierat.
https://www.economics.utoronto.ca/munro ... ationC.pdf

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 21:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Dweomer skrev:
Guvernören av Gernsey tycker jag är lärande https://carlnorberg.wordpress.com/2013/ ... o-i-havet/


Mycket trevlig och upplyftande läsning!

Jag tror att en viktig faktor är fördelningen av välstånd. Och fördelningen av krympningen.

Bild


Samhällen med stora inkomstskillnader verkar vara sämre på social sammanhållning. Samhällen med jämnare fördelade resurser bättre.

Den röda, blåa och oranga kurvan beskriver lika rika samhällen, om de hade haft samma area under kurvan. Men det blå samhället har kanske bättre social sammanhållning än det oranga. Det gröna samhället kan vara det blå eller röda efter en krympning som är jämnt spridd. Men som också för det blå samhället ökar ojämlikheten i samhället, men för det röda minskar det.

Om krympningen påverkar fördelningen så att de flesta på den vänstra fattiga sidan av en förmögenhetskurva blir fattigare, medan de få, redan rika, på den yttersta högra sidan blir rikare, eller kurvan blir bredare, så kan det kanske lätt leda till oroligheter. Kaos.

Om hela kurvan bara trycks ihop mot den fattiga sidan kanske det inte blir så illa.

Kanske det finns historiska exempel som styrker eller avstyrker mina gissningar?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 00:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Enligt Dick Harrison (https://www.bokus.com/bok/9789173248525/stora-doden-den-varsta-katastrof-som-drabbat-europa/) kan det inte ha varit brunråttor. De hade duvor hål i höga torn på den tiden och brunråttor kunde lätt ha klättrat upp och tagit varenda duva, vilket bevisade att det inte fanns några brunråttor i Europa (England?) på den tiden.

Åter till apokalypsens fyra ryttare . Svält, pest och krig leder till döden. Jag vill minnas att första världskriget var det första krig där fler dog av fiendens vapen än av svält, köld och sjukdomar. Man samlar ihop folk för att kriga och då sprids sjukdomar (och lik och sårade förbättrar förstås inte läget). Svält leder nog rätt naturligt till krig eller åtminstone oroligheter. Men jag undrar i vilken grad man blir mer mottaglig för sjukdomar pga undernäring (inte ren svält alltså). Magra möss lär leva längre än möss som får äta ordentligt.

Jaakko skrev:
Klimatet förändrades och skördar slog fel. Folk blev fattiga och svält blev vanligare. Fattigdom och svält leder till sämre levnad och hygien. Inte så konstigt att pesten slog till. Pesten har tidigare skyllts på råttor, men nylig forskning pekar på att pesten kan ha spridits via loppor som människor burit på.
https://phys.org/news/2018-01-human-fle ... death.html

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 08:31 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Zombie skrev:
Men jag undrar i vilken grad man blir mer mottaglig för sjukdomar pga undernäring (inte ren svält alltså). Magra möss lär leva längre än möss som får äta ordentligt.
Jaakko skrev:
Klimatet förändrades och skördar slog fel. Folk blev fattiga och svält blev vanligare. Fattigdom och svält leder till sämre levnad och hygien. Inte så konstigt att pesten slog till. Pesten har tidigare skyllts på råttor, men nylig forskning pekar på att pesten kan ha spridits via loppor som människor burit på.
https://phys.org/news/2018-01-human-fle ... death.html

Värt att notera är att befolkningsminskningen i Europa hade börjat innan pestutbrotten drabbade Europa år 1347 med flera utbrott efter det.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 13:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:

För min del får man gärna avskaffa all sport samt Melodifestivalen i morgon dag, men de avhåller ungdomar från dumheter och genererar säkert en hel del BNP, skatter och draghjälp för näringslivet utomlands, så det kanske inte är någon bra idé i alla fall.


Detta. Saken är Just att inget är i isolation, det är ett stort system. Det är väldigt svårt att förutsäga konsekvenserna rakt av.

Man kan ju undvika att finansiera dyra sporter och låta folk spela exempelvis fotboll, vilket i princip bara kräver en horisontell yta och en boll, funkar så i många fattiga länder iaf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 13:40 
krasst sett kan man kolla ganska lätt om något arbete/syssla o.s.v ger eller tar resurser

tänk såhär, sätt 100 bönder på gottland, kommer dom skapa något som behvs för samhället?
japp dom kommer producera mat som krävs för överlevnad

sätt 100 st fotbollspelare på gottland, dom producerar inget som behövs för samhällets överlevnad :twisted:


bönderna behöver hjälp om dom skall göra det dom gör i dagsläget
behöver maskiner
drivmedel
gödsel
veterinär
läkemedel till djuren
sjukvård för sig själva
brandkår
polis
militär
skola till deras ungar

och så vidare, så varje sak är inte helt hundra hur man kategoriserar, men att börja tänket med, kommer dom ge något som samhället verkligen behöver ha? och tänka sig en grupp av dom som gör sin sak isolerade utan att tillföra något till den gruppen ger en ganska bra bild av om dom egenteligen behövs eller inte :sneaky:

man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 13:55 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
grym skrev:
krasst sett kan man kolla ganska lätt om något arbete/syssla o.s.v ger eller tar resurser

tänk såhär, sätt 100 bönder på gottland, kommer dom skapa något som behvs för samhället?
japp dom kommer producera mat som krävs för överlevnad

sätt 100 st fotbollspelare på gottland, dom producerar inget som behövs för samhällets överlevnad :twisted:


bönderna behöver hjälp om dom skall göra det dom gör i dagsläget
behöver maskiner
drivmedel
gödsel
veterinär
läkemedel till djuren
sjukvård för sig själva
brandkår
polis
militär
skola till deras ungar

och så vidare, så varje sak är inte helt hundra hur man kategoriserar, men att börja tänket med, kommer dom ge något som samhället verkligen behöver ha? och tänka sig en grupp av dom som gör sin sak isolerade utan att tillföra något till den gruppen ger en ganska bra bild av om dom egenteligen behövs eller inte :sneaky:

man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik


Du har helt rätt i din "generalisering". Det blir väldigt tydligt när/om man befinner/befunnit sig i en krigszon eller i riktigt skarp överlevnadssituation. Det går fort att skala bort det onödiga, överflödet och helt fokusera på det som behövs för överlevnaden, på kort och medellång sikt.

Jag tror personligen att med ett allt hårdare samhällsklimat och minskande resurser för många vi kommer att se hur överflödet väljs bort. Det skapar i sig en negativ spiral där de överflödiga kommer att sakna ännu mer medel och hastigheten i nedgången ökar.

Tror att det kommer att gå ganska fort. Klimathotet och kraven på drastiska åtgärder (i slutänden alltid skattehöjningar och förbud), en kommande ekonomisk tillbakagång, ytterligare ökad oro i omvärlden med allt vad det innebär och ett krackelerat samhällskontrakt.

Det är verkligen dags att se om sitt hus och förbereda sig om man ännu inte gjort det.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 16:16 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
grym skrev:
man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik

Dock fanns dina sk. onödiga yrken redan i antikens Grekland. Så att säga att de är onödiga är rätt långt draget.

Säg något modernt istället, säg livscoach eller massa nya saker med konstiga namn.

Du har massa yrken som är bra om de finns, men kanske inte i den utsträckningen. Behöver Kina mer än en miljon i försvaret? Behövs en frisör per hundra invånare? en på tusen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kommer ett samhälla kunna krympa utan kaos?
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 18:29 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
pre skrev:
grym skrev:
man kan skilja på vad som verkligen behövs, mat skydd och värme för vintern
till saker som är riktigt bra att ha som sjukvård, skola
till saker som behövs, polis militär
till saker som är totalt onödiga men som folk annvänder ändå
ex frisörer,musik, skådespeleri och politiker :smack: :notme: :mrgreen:

många blir sura för en sådan här grov generalisering, men fundera lite på den ändå
det finns extremt mycket barlast i dagens samhälle som vi klarar av tack vare billig energi och teknik

Dock fanns dina sk. onödiga yrken redan i antikens Grekland. Så att säga att de är onödiga är rätt långt draget.

Säg något modernt istället, säg livscoach eller massa nya saker med konstiga namn.

Du har massa yrken som är bra om de finns, men kanske inte i den utsträckningen. Behöver Kina mer än en miljon i försvaret? Behövs en frisör per hundra invånare? en på tusen?


Fast just när det sket sig big time var ju inte dessa yrken efterfrågade. Sedan kom de naturligtvis tillbaka igen. Behövt eller onödigt, varierar över tiden.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet