Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 01:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Är rätt trött så jag kan ha tänkt helt fel så därför, ett öppet resonemang nedan, jag har förhoppningsvis tänkt helt fel.

Coronaviruset har en dödlighet.

Vad kommner ni fram till för siffror om ni räkinar ut den själva?
Tabell med alla siffror:
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_ ... s_outbreak

Jag räknar så här:
Döda idag delat med antal sjuka vid diagnos (datum)

5 dagar till död från smitta = 4,4% (425/9692)
10 dagar till död från smitta = 21,5% (425/1975)
12 dagar till död från smitta = 51,2% (425/830)
14 dagar till död från smitta = 96,6% (425/440)

Siffrorna blir för stora vilket indikerar att antalet verkliga fall av smitta alltid är mycket högre än rapporterade vid diagnostillfälle.
MEN. Det är helt solklart att dödligheten absolut inte är så låg som 2% eftersom 2% är uträknat på döda idag 425 och sjuka idag 20438. Man dör inte samma dag som man smittats.

Kan inte någon vänlig själ upplysa mig om att jag tänkt helt fel här?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 01:47 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag tror man räknar på ett helt annat sätt.

Du har en grupp med 100 smittade. Av dem dör 2 och 98 tillfrisknar. 2% dödlighet.

Du har en grupp med 100 smittade. Efter x dagar har en dött och 49 tillfrisknat. 2% dödlighet, men hög osäkerhet.

Osv.

Jag skulle tro att osäkerheten är hög. Dessutom är det möjligt att viruset kan förändras så att dödligheten ändras. Normalt sjunker dödligheten, det gynnar spridningen av viruset. Det är inte "bra" för viruset att det dödar. Men mutationer är slumpmässiga och en mutation kan mycket väl kombinera hög smittspridning med hög dödlighet. Men över tid (år) gynnas högre smittspridningen och lägre dödlighet. Som förkylning.

Sedan är det möjligt att man räknar med smittade som aldrig uppvisar symptom. Det kan vara en vida större grupp än smittade som uppvisar symptom = är sjuka. Den gruppen kan kanske uppskattas genom att se hur många i en familj som uppvisar symptom. Man kan anta att alla i familjen blir smittade, men kanske inte alla uppvisar symptom, eller så lindriga symptom att det inte uppfattas som sjukdom.

Bara gissningar. Och fromma förhoppningar...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 10:28 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Kineserna säger ju själva att de inte mäktar med att hantera fler fall och tar bara emot de döende. Alltså finns det säkert tusentals odiagnosticerade fall förutom de som rapporterats officiellet.

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 15:41 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
tillika så dör man inte så fort man blir smittad eller diagoserad men at jämföra döda respektive tillfrisknad blir ju fel, för det är ju väldigt troligt att det går snabbare att dö än att bli hellt frisk och utskriven.
Jag anntar att man får secase för case död och se tillbaks hur många diagoserade det var när den döda vart diagnoserad så man någorlunda jämför samma sak


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: tor 06 feb 2020, 02:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Overlevare2017 skrev:
Kineserna säger ju själva att de inte mäktar med att hantera fler fall och tar bara emot de döende. Alltså finns det säkert tusentals odiagnosticerade fall förutom de som rapporterats officiellet.


Det är ju många människor som behöver vård i jättelandet Kina. Långt fler än de som drabbats av coronaviruset. Hur många hjärtinfarkter tar man inte emot per minut i Kina? hur många benbrott i timmen? Självklart kan man inte ta emot alla förkylningsfall och utgå ifrån att det är coronainfektion. Statistiskt så är det fler som dör/dött av Calicivirus (vinterkräksjukan) än Novelcoronaviruset. Ett virus som dessutom är mindre aggressivt och snällare än sina kusiner SARS och MERS. De som dött av Novelcoronaviruset har varit runt 50 år och äldre, haft sämre hälsa typ hjärt/kärlsjukdomar. Är man frisk i övrigt så är det som vilken flunsa som helst, en kraftigare förkylning alltså. I Kina bor det 1,4 miljarder människor. Just i detta skrivandet är säkert ett par miljoner förkylda där och många av dem är säkert sjuk pga coronaviruset. Jag tror att det är långt många fler som är smittade och sjuka samt har tillfrisknat utan att de förstått att det är coronaviruset som drabbat dem. Jag är mer orolig över Ebolaviruset och antibiotikaresistenta bakterier än coronaviruset.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: fre 07 feb 2020, 10:45 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Charlie** skrev:
............
Ett virus som dessutom är mindre aggressivt och snällare än sina kusiner SARS och MERS. De som dött av Novelcoronaviruset har varit runt 50 år och äldre, haft sämre hälsa typ hjärt/kärlsjukdomar. Är man frisk i övrigt så är det som vilken flunsa som helst, en kraftigare förkylning alltså.
..............


Läkaren som larmade om coronaviruset är död. Han blev 34 år.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/laka ... iruset-dod

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: lör 08 feb 2020, 00:36 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Nästan så att man vill tro att orsaken till att han dog var att han motsatte sig staten staten än någon sjukdom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: lör 08 feb 2020, 18:13 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
En jättestor del av all medicinsk personal är tyvärr smittade. På sjukhuset i Wuhan är det så många som 29%. Hela 12% av de smittade av Corona har fått den på sjukhus också dessutom.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1 ... ected-ncov

Frågan är varför? Använder man inte skyddsutrustningen på rätt sätt? Egna försvagade immunförsvar pga långa arbetspass?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: lör 08 feb 2020, 19:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Ej på rätt sätt skulle jag spontant säga. Man ser ju många bilder där de har sådana där kirurig-ansiktsmasker, som inte duger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: lör 08 feb 2020, 20:58 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Brist på "rätt" utrustning, skulle jag gissa. Fel sorts andningsskydd exempelvis.

Jag såg en nyhetsnotis där sjukhuspersonal i kirurgmasker välkomnande politiker i korrekta p3 andningsskydd med utandningsventil. Gick ut på att politiker försåg sig av andningsskydd avsedda för sjukhuspersonal. Ingen aning om det var korrekt.

Men jag tror att det generellt är akut brist på "rätt" andningsskydd.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: mån 10 feb 2020, 19:35 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: tor 02 jan 2020, 00:14
Inlägg: 7
Det finns några olika sätt att beräkna dödlighet på. Så här tidigt i epidemin och med så stora mörkertal avseende antal smittade är alla metoder behäftade med olika fel. En bra sida som går igenom den här problematiken bl.a och följer utvecklingen även i andra avseenden tycker jag är den här:
https://www.worldometers.info/coronavir ... eath-rate/.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: tis 11 feb 2020, 01:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
reboot skrev:
Charlie** skrev:
............
Ett virus som dessutom är mindre aggressivt och snällare än sina kusiner SARS och MERS. De som dött av Novelcoronaviruset har varit runt 50 år och äldre, haft sämre hälsa typ hjärt/kärlsjukdomar. Är man frisk i övrigt så är det som vilken flunsa som helst, en kraftigare förkylning alltså.
..............


Läkaren som larmade om coronaviruset är död. Han blev 34 år.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/laka ... iruset-dod



Jo jag, såg det också men han var ju, precis som annan vårdpersonal, framför allt i Kina väldigt utsatt. Lägg där till att som läkare i det läget, så arbetar man nog 24/7 på sin arbetsplats, för lite sammanhängande sömn, dåligt med eller inga måltider. Sedan så kommer ju det enorma stresspåslaget som den kinesiska regimen är ansvarig för, i och med att han mer eller mindre anklagades för förräderi, då han outade och varnade för coronaepedemin på nätet, något som med stor sannolikhet leder till nackskott i det landet.

Frid över honom och hans minne. En man och läkare som tog sitt yrkeskall på fullaste allvar. Må han vila i frid.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: tor 13 feb 2020, 08:54 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
EssBe skrev:
Brist på "rätt" utrustning, skulle jag gissa. Fel sorts andningsskydd exempelvis.

Jag såg en nyhetsnotis där sjukhuspersonal i kirurgmasker välkomnande politiker i korrekta p3 andningsskydd med utandningsventil. Gick ut på att politiker försåg sig av andningsskydd avsedda för sjukhuspersonal. Ingen aning om det var korrekt.

Men jag tror att det generellt är akut brist på "rätt" andningsskydd.


Är i Thailand just nu, så det stämmer!
Har sett de gröna enkla pappersskydden typ kirurgmask användas generellt både av allmänhet och vårdpersonal.
De skyddar inte alls användaren mot partiklar, då de inte sluter tätt, är öppna på sidorna och har ingen ventil när man andas ut. Enda skyddet dom ger är att om man själv är smittad, så andas man inte ut droppar själv i omgivningen.

Bästa någorlunda billiga masken som säljs här i Thailand är 3M 9501V som sluter helt tätt, har HEPA-filter och utandningsventil. Togs fram som andningsskydd för partiklar PM2.5 men är det bästa virusskyddet att få tag i. Tyvärr slutsålt s.g.s. överallt.

”kirurgmask” till vänster kostar THB100 för 50st och N95/PM2.5 till höger, kostar THB165 för ett 3-pack

Bild

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronaviruset - tell me I´m wrong.
InläggPostat: tor 13 feb 2020, 09:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
60.000 smittade i Kina, med 242 nya dödsfall senaste dygnet och över 30.000 i sjukhusvård varav 5.000 på intensivvård.
Totalt 1369 dödsfall.
Snacka om ”en liten flunsa”...............

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/242- ... gn-i-hubei

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet