Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Preppar du för kärnvapenkrig?
1) Jag bryr mej inte.... 13%  13%  [ 5 ]
2) Jag skulle vilja preppa....men 23%  23%  [ 9 ]
3) Jag preppar redan i begränsad omfattning..... 53%  53%  [ 21 ]
4) Jag preppar för närvarande fullt ut! 13%  13%  [ 5 ]
Antal röster : 40
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 14:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Har just lyssnat på Dystopia, ’En Knapptryckning Bort’ (Tack Parabellum för länken) och undrar hur många här på forumet som preppar för kärnvapenkrig.
https://sverigesradio.se/dystopia

Jag ger bara fyra alternativ för att inte komplicera frågan. Har någon nåra andra funderingar eller motiv till att preppa/inte preppa, så bara posta i tråden.
Eventuella vatten/livsmedelförråd och andra resurser som är lika för andra katastrofscenarier utelämnas här.
För alternativ 4 behövs ingen bunker i trädgården, utan just kunskaper och mätinstrument för att kunna utnyttja terräng, skyddsrum, bebyggelse och omgivning m.m. och därigenom minimera erhållna doser.

Alternativ 1: Jag bryr mig inte! Jag tror aldrig att det skulle kunna hända, men om det ändå händer är jag helt oförberedd och lägger mig ner och dör.

Alternativ 2: Jag skulle vilja preppa för atomkrig men tycker det är för jobbigt och komplicerat att lära mig allt om REM, RAD Sievert m.m. och köper ett nytt tält/sovsäck i stället.

Alternativ 3: Jag preppar redan i begränsad omfattning för mindre atomkrig i grannländer i omgivningen med radioaktivt nedfall i Sverige och har bl.a. utrustning för att mäta lågaktiv gammastrålning, gamma/beta-frisker för sanering och några dosimetrar. Ett par kakburkar i plåt med lite plastinslagen elektronik.

Alternativ 4: Jag preppar för närvarande fullt ut för totalt kärnvapenkrig och har kunskaper om strålskydd, komplett utrustning för att mäta hög/låg stråning, dosimetrar, andningsskydd m.m. + någorlunda EMP-skyddad (?) elektronik och kommunikationsutrustning.

Omröstningen är inte tidsbunden och det går att ändra sin röst om din beredskapsnivå ändras.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 17:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag tror inte att det är sannolikt, eller någon jag faktiskt kan hantera om det skulle bli full nuclear winter etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 20:32 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Överlappar delvis med mina smittskyddsprepp annars inte.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 21:36 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Jag preppar väl egentligen inte för en atombomb där hela Sverige sprängs utan jag tänker att mitt mål är att bli självhushållande på den mark jag har. Allt jag preppar i form av mat, verktyg, osv är mer till som en försäkring ungefär som en a-kassa. Skulle det bli en bomb, ebolapandemi, zombieapokalyps eller något annat som gör att min gård försvinner så kommer jag att försvinna med den.

Skulle det bli en bomb långt ifrån mig samtidigt som att elen slås ut och en pandemi så tror jag att vi skulle klara väldigt länge utan att lämna gården. Jag vet att det åtminstone skulle gå flera månader, det har vi gjort tidigare. Nu har vi mycket bättre möjligheter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 23:32 
Nej. Jag har svårt att se hur jag skulle klara ett kärnvapenkrig. Vanligt preppande får väl ses som en del i detta trots allt. Ett slags "bättre än ingenting".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 09 dec 2018, 23:56 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Den utrustning jag har är mest lämplig för att flytta sig från ett drabbat område. Saknar riktiga mät och analysverktyg. Har bara mobiltelefon versionen. Har lite litteratur men har glömt det mesta. Kanske dax att läsa igen.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 10:47 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Vilka undermåliga svarsalternativ. Jag hade klickat ”nej”. Detta för att det är alltför mycket som först måste vara på plats som har prioritet över skydd mot kärnvapen. Inte för att jag ”inte bryr mig”.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 17:19 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
somvanligt skrev:
Vilka undermåliga svarsalternativ. Jag hade klickat ”nej”. Detta för att det är alltför mycket som först måste vara på plats som har prioritet över skydd mot kärnvapen. Inte för att jag ”inte bryr mig”.


Tack för dina synpunkter.
Jag kan förklara de få alternativen till att jag ville koka ner svaren till 2 ”nej” och 2 ”ja”, för att se hur många % som kommit över den psykologiska spärren att också preppa för atomkrig.

Det finns ett stigma där att om du preppar för det så måste du också skapa scenarion för olika utvecklingar och det är faktiskt oerhört psykiskt jobbigt, speciellt om du har familj och barn.
Det är då enklare att förneka och välja bort atompreppningen av olika anledningar, som jag grovt raljerade med i alternativen.

Det är ju så också att strålmätningsutrusting m.m. specifikt för strålskydd kostar en hel del och är ju helt oandvändbart i vardagen i nutid, till skillnad från sovsäckar och tält. Duger inte ens att mäta bequerellen i kantarellerna.....(men kan ju vara bra att ha om Forsmark smäller i luften....).

För dom som börjat atompreppa, som t.ex. FCR2 beskrev, och skaffat en enkel typ strål-mät-plugg till mobiltelefon har därmed skapat scenariot att kunna ta sig ut ur ett radiaksmittat område och kanske också hitta en säkrare viloplats för natten.

Kan lägga till att för den som vill testa sin mätare (intensimeter) för låg-intensiv strålning, så är en gammal glödstrumpa till fotogen/gas-lampa en säker strålkälla (innehåller torium)

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 19:37 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har absolut tänkt tanken och har basen för att kunna ta mig ur/igenom kontaminerat område.
Har dock ingen egentlig mätutrustning som är tillförlitlig som så.
I mycket liknar grundutrustningen det man har för Ebola.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 22:06 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
nix, det är så jobbigt att ha klyvbart material hemma i den utsträckningen att man bygga sina egna :notme:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: sön 16 dec 2018, 01:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, litet matbrist, elavbrott och vattenbrist kan jag nog hantera. Blir det för långvarigt blir det besvärligt men jag har litet frön och användbara kunskaper. Hur långt det nu räcker.

Ett rejält kärnvapenkrig är väl i princip jordens undergång. Någon kärnsmällssäker bunker har jag inte tillgång till. Då får jag väl leva så gott jag kan så länge jag kan. Det blir nog inte så värst länge i vilket fall som helst. Antagligen inte för de mer välförberedda heller...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 05 feb 2019, 00:12 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 feb 2014, 23:42
Inlägg: 34
Ikke utenom jod-tabletter, hvilket alle husstander i Norge er anbefalt å ha i 72-timers beredskapen.

_________________
Mvh.
Draugjeger
________________
"Jeg vil påstå at 99% av det norske samfunn ville overlevd lengre ved å legge seg på sofaen, spare energi, sutre og synes synd i seg selv." Reconpack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: mån 11 feb 2019, 20:08 
Offline
Nykomling

Blev medlem: ons 06 feb 2019, 20:04
Inlägg: 4
Jag preppar för bl a ett scenario, där ryssen råkar detonera en kärnladdning under en övning i Kaliningrad (markbrisad) eller en u-båt i Östersjön råka ut för "ett missöde" och det blir ett lokalt radioaktivt nedfall, som sträcker sig en bit över Sverige. Ytterligare ett scenario är ett lokalt kärnvapenkrig, typ Israel-Iran alt. Indien-Pakistan eller Nordkorea-USA, där nedfallet blir utspätt men omfattande, innan det når oss och cirklar sedan typ ett dussin gånger runt jorden.

I min skärgårdskommun har endast 25% av befolkningen tillgång till ett skyddsrum och evakuering går inte att genomföra smidigt, med minst fem broar till fastlandet och alla som får soppatorsk längs vägen och korkar igen den enda evakueringsvägen.
Endast ett hus i området har mellanbjälklag av betong och några har källare.

Själv har jag en rymlig torpagrund av Leca-block som är murade på berg och strålningen går nästan rakt igenom dem. Om man ska hinna bygga ihop ett strålskydd på några timmar, gäller det att ha en genomtänkt plan.
På husets bottenvåningen får man koncentrera allt massivt material från huset till området ovanför skyddet, dvs spis, tvättmaskin, torktumlare, TV, gammal mikro, bakmaskin, några skottkärror, några uppsättningar bildäck, tunga verktyg som pelarborrmaskinen mm. De skyddar mest mot det radioaktiva nedfallet från taket. Husgrunden har redan fått ett par extra betongplintar, för att man ska våga belasta golvet ovanför extra mycket.

I torpa-grunden görs en stödstruktur av några kraftiga trädgårdsbord och plankor och under den en sovplats. Bly finns som en stor, massiv klump, tackor och mindre blybehållare samt hagel. 30 kvm takplåtar som kan staplas ovanför sovplatsen, sparade från gäststugans renovering, mycket sten som kan släpas dit med pirra och läggas på sidorna, styrketräningsvikter för några hundra kg, betongplattor och betongsten, ugnsformar, tallrikar och massiva ugnsformar. Även stora, tunga speglar av glas kan bäras dit från huset. Regnvatten-tunnor kan släpas in och fyllas med vatten från trädgårdsslangen, runt det inre skyddet.

Runt skyddet placeras även vattendunkar (attenuerar strålning hyfsat) för matlagning och hygien samt hela prepplagret, bestående av ett antal genomskinliga lådor med lock. På en sida finns en gammal 3 kubiks septitank, som inte längre används, med extra tjock glasfiber, som attenuerar strålning bra och kan även vattenfyllas med trädgårdslangen. Även böcker och kataloger staplas i lådor runtomkring skyddet. Materialet runt skyddet skyddar mest mot det radioaktiva nedfallet från marken utanför. Utanför ingången behövs också en mur med skyddande material.

Campingkök (sprit och gasol). Ett torrdass med en massa kraftiga soppåsar fungerar som latrin. Pissa kan man göra i det lägsta hörnet av torpagrunden, med dränering till utsidan. Rejält lager med tp.

Sandsäckar vore toppen att stapla runt skyddet i husgrunden, t ex färdiga av polypropylen för några kr/styck eller hemmagjorda av t ex fiberduk, om man hinner sy, eller örngott, som fylls med sand.

Industriella filtermassor säckvis att placera runt skyddet finns också. Jordsäckar och säckar med täckbark kan användas ist. för sandsäckar.

Inga mätinstrument eller gasmasker finns i dagsläget, utom dammfilter från bygghandeln.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tis 12 feb 2019, 02:18 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 feb 2019, 02:09
Inlägg: 6
Ort: Region Skåne
Håller ingen särskild beredskap mot kärnvapenkrig och/eller kärnkraftsolyckor, utan det är mestadels om något som ingår i mina övriga förberedelseområden även sträcker sig över på ett adekvat sätt. Exempelvis överlappar en hel del av mina förberedelser mot epidemi/virussmitta för området, särskilt när det kommer till Alfastrålning då den skyddsoverall jag har är godkänd enligt EN 1073-2:2002, Klass 2, och skyddsmasken är Skyddsmask 90 med standard filter. Alfastrålning har ju som bekant ingen egentlig genomslagskraft, hur det ligger till med Betastrålningen är en annan femma dock.

Sedan så visst, en förpackning Jodtabletter (Kaliumjodid) har jag liggandes i prepper-apoteket allt, så lite skyldig är man väl ändå! I övrigt så har jag även tagit hänsyn till färdvägar i händelse av radioaktivt nedfall/strålning, om så må vara kärnvapenkrig á la Ryssland vill utplåna Finland från jordens yta eller ett kärnkraftverk som går i luften när en Greenpeace-aktivist fastnar med fingrarna i reaktorn... Eller något helt annat, vad det nu må vara.

Det svåra med att ta radioaktivitet i beräkningarna i prepping är ju att man inte vet hur vindarna kommer ligga, och därmed hur strålningsförande material kommer att färdas, vilket i sin tur innebär att BOR är extremt svår att fastställa - lika så om BOL ens kommer vara användbar. Men kärnvapenkrig är inget jag generellt förbereder mig för i sak, nej, även om viss inkluderande beredskap finnes.

_________________
Mr. Smurf
- Survival is more than fancy stuff in a bag, it's knowing how to use it - and be able to actually do so.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Preppar ni för kärnvapenkrig?
InläggPostat: tor 14 feb 2019, 13:46 
Jag tycker Sverige borde återuppta sitt kärnvapenprogram och skaffa en handfull stridsspetsar. Då kunde vi vara garanten för stabilitet i Östersjöområdet.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet