Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Coronavirus prepp
InläggPostat: lör 08 feb 2020, 13:36 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tor 06 feb 2020, 00:25
Inlägg: 1
Hej,

Hittar ingen aktiv tråd i ämnet.

Egna observationer är det är gravt underrapporterat i svensk media, munskydd online och i butik är slut sedan förra veckan och om man kollar videos från områdena är det fullständigt kaos.

Finns där en prepptråd här som jag inte hittar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronavirus prepp
InläggPostat: sön 09 feb 2020, 01:02 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Här finns några trådar där detta behandlas. Men detta scenario är lite av ett standardscenario.

Möjlig pandemi 101. Tänk spanska sjukan. Slå upp och läs...

Det handlar om att vara förberedd på en bug-in om det känns påkallat. Ha mat och grejer hemma. Kunna stänga dörren och inte gå ut om viruset blir elakare och smitta kommer för nära. Eller flytta till en isolerad sommarstuga. Och om man blir dålig, kunna hantera det hemma så långt möjligt. Måste man trots allt gå ut, ha utrustning som är lämplig. Eller gå ut vid tid då man inte riskerar möta smittbärare.

Andningsskydd, heltäckande klädsel, saneringsmöjlighet.

Tänk zombie-scenario.

Jag är inte där ännu, och jag tvivlar på att detta virus blir en så omfattande pandemi. Men jag vet inte. Jag följer förloppet. Förr eller senare blir det en fullskalig global pandemi, det är så gott som garanterat.

Tyvärr finns det inte så mycket att göra för att hantera virus som detta. Man kan hoppas på vaccin och att viruset blir snällare och inte elakare. Tidigare pandemier, exempelvis spanska sjukan, kom i vågor efterhand som viruset muterade över några år.

Det är möjligt att detta virus inte försvinner av sig självt, utan kommer att finnas kvar länge. Och vandra genom jordens befolkning regelbundet varje år, så som influensavirus och förkylningsvirus redan gör. Första gången man blir smittad är värst. Sedan, om man överlever, går det bättre. Eftersom viruset är nytt för människa har vi dåligt skydd i vårt immunsystem.

Utan ett vaccin går det nog inte att undvika smittan i längden, om spridningen fortsätter. En bug-in ger inget perfekt skydd och går inte att hålla igång obegränsat länge.

Bor du tillsammans med anhöriga som arbetar, går i skolan, handlar i butiken eller är ute och festar på helgen, då är det dessa anhöriga som kommer att smitta dig. Inte någon främling som du försöker undvika. Knepigt läge.

Det är också möjligt att det hela ebbar ut och försvinner. Eller att man bara blir lite snuvig, hostig och febrig någon dag.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronavirus prepp
InläggPostat: sön 09 feb 2020, 11:25 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
En annan aspekt är att genomskåda all falsk information och ryktesspridning. Det är intressant att se hur falsk information sprids på samma sätt som viruset. Och gör kanske inte samma skada, men gör skada. Om du inte vet eller bara gissar, säg det. Sprid inte sådant vidare. Det är lika viktigt som att tvätta händerna när man varit ute eller låta bli att peta sig i ögonen.

Det har på detta forum länkats till en video där falsk information spreds. Att en person hade smittat innan personen uppvisade symptom. Det var inte korrekt. Informationen spreds innan man pratat med personen som spred smittan. Det visade sig senare att personen inte hade mått bra och hade tagit febernedsättande medicin. Alltså hade symptom när smittan speds.

Självklart kommer det en dag en allvarlig och global pandemi. Det något att preppa inför. Kunna göra bug-in eller bug-out. Klara sig utan kontakt med andra. Vaccinera sig om det blir möjligt.

Men vi vet inte om detta virus är denna pandemi. Kanske, kanske inte.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronavirus prepp
InläggPostat: sön 09 feb 2020, 22:49 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Tycker denna artikeln var väldigt balanserad och bra:

https://www.moneycrashers.com/prepare-next-pandemic/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Coronavirus prepp
InläggPostat: mån 10 feb 2020, 21:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Här är en video som bland annat tar upp hur mycket små skillnader i sannolikhet för spridning, och åtgärder för att minska spridning, kan ha oväntat stor effekt på hur många som blir smittade. Kalkylark.

Exempelvis om myndigheter går ut med att man skall nysa och hosta i armbågen och tvätta händerna oftare, och medborgarna följer dessa råd, så kan det påverka smittspridningen rejält. Detta för att sannolikheten för smittspridning påverkas.


_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet