Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför kris? Det monetära systemets inbyggda systemfel:
InläggPostat: tis 22 jan 2013, 09:59 
Borgmästare i Jericho

Sammanfattat är problemet tydligen att vi har en skuldvaluta (förklaras i länkar nedan), vilket resulterar i den ohållbara situation vi är i nu - med otroligt stora statsskulder, som just per definition är obetalbara:
"Valuta och skuld alltid skapas tillsammans, men [...] mängden skuld tillväxer exponentiellt, vilket inte mängden valuta gör."

Kommentarerna för det här inlägget är förklarande (på lekmanna-nivå), speciellt de postade av/till Anders Limes:
http://cornucopia.cornubot.se/2012/12/p ... antan.html

Och tydliggörande:
http://limes.bloggagratis.se/2012/03/15 ... tan-del-3/

Inläggsrubrik: Re: Varför kris? Det monetära systemets inbyggda systemfel:
InläggPostat: ons 23 jan 2013, 21:09 
Borgmästare i Jericho

Är det ingen som reagerar på ovanstående?

Är det obegripligt, eller bara ointressant?

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 21:32 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Jag läste och tror jag förstod det mesta ganska bra.
Men jag trodde inte att det fanns en frågeställning, kände mest att jag inte hade något att tillföra :lol:

Men jag kan väl göra något försök, trots att jag är oförmögen att ens ha koll på min personliga ekonomi :D.
Vad är det som hindrar att pyramiden fortsätter evigt uppåt ?
Sålänge majoriteten tror (eller är överens) att papperspengar skulle vara värda nåt, så är dom väl det oxo ?
Det är väl inte förrens alla kollektivt tycker att papperspengar är värdelösa som hela systemet faller omkull ?

Jag framstår bergis som en komplett idiot (kanske inte helt utan belägg :smack:) med dessa frågor.
Men men, jag är ju som jag ofta nämnt, nyvaken i dessa ämnen och har sovit gott till fårkets vaggvisa i över 30 år.

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 22:14 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

Det ekonomiska systemets uppbyggnad som kräver skuldsättning och exponentiell tillväxt har diskuterats flitigt på forumet och jag vet inte om det finns så mycket mer att tillföra. Jag tror att majoriteten här tror att det är den huvudsakliga orsaken till framtida problem (förutom givetvis zombies! (:) ) Exponentiell tillväxt kräver exponentiell konsumtion vilket leder till miljöförstöring och förbrukning av naturresurser vilket leder till resursbrist och konflikter/svält.

InläggPostat: ons 23 jan 2013, 23:07 
Användarvisningsbild

Så grundproblemet är alltså att resurser tar slut, inte att banker ständigt ökar mängden färglada papper ?

Det känns ju givet att förr eller senare rasar hela planeten, för befolkningen är för stor och resurserna för små.
Det kan ju bergis fortgå i tusentals år till om man rensar duktigt bland folket med några rejäla världskrig då och då, som sänker befolkningsnivån under smärtgränsen igen och igen. Tills det bara finns två människor och ett äpple kvar, och dom två inser att de läst bibeln baklänges på något vis innan den ene slår ihjäl den andre för att få ha äpplet för sej själv :lol:

Rent teoretiskt (låt fantisera att vi med magi och sci-fi löser resurs och befolkningsproblemen med utökad rymdfart) så borde ju pengapyramiden bara öka och öka, den enda skillnaden är i mängden siffror som ingen utom banker bryr sej i, sålänge de kan köpa mat, betala hyran och se på TV ?

Jag känner att jag är ute på rätt djupt vatten här dock :smack:

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: tor 24 jan 2013, 13:15 
Borgmästare i Jericho

Skuldbaserad valuta kan hjälpligt definieras av att
swesur skrev:
"Valuta och skuld alltid skapas tillsammans, men [...] mängden skuld tillväxer exponentiellt, vilket inte mängden valuta gör."

Alla kanske redan insåg att detta är den fundamentala anledningen till symtomen du beskriver:

sheldor skrev:
Det ekonomiska systemets uppbyggnad som kräver skuldsättning och exponentiell tillväxt har diskuterats flitigt på forumet och jag vet inte om det finns så mycket mer att tillföra. Jag tror att majoriteten här tror att det är den huvudsakliga orsaken till framtida problem (förutom givetvis zombies! (:) ) Exponentiell tillväxt kräver exponentiell konsumtion vilket leder till miljöförstöring och förbrukning av naturresurser vilket leder till resursbrist och konflikter/svält.

Alltså, att vi har en skuldbaserad valuta från första början (vilket innebär att den lånas in till existens) ger, resulterar i, dessa saker du nämner. Ekonomisk kollaps, eftersom exponentiell tillväxt krävs. Således, när det gäller att titta efter nya alternativa valuta-system, så bör man känna till denna stora potentiella nackdel.

Dessutom verkar en viktig del (av vad verkar samma 'onda' natur) av systemet vara fenomenet fractional reserve banking. Någon kanske kan fylla i varför så skulle vara fallet?

InläggPostat: tor 24 jan 2013, 13:20 
Borgmästare i Jericho

Ragnarök skrev:
Vad är det som hindrar att pyramiden fortsätter evigt uppåt ?
Sålänge majoriteten tror (eller är överens) att papperspengar skulle vara värda nåt, så är dom väl det oxo ?
Det är väl inte förrens alla kollektivt tycker att papperspengar är värdelösa som hela systemet faller omkull ?

Inget hindrar allt från att fortsätta, så länge det kan. Och så länge alla tror något, spelar det ingen roll om det är sant eller inte, så länge alla handlar efter denna tro. Då är den giltig i praktiken, oavsett egentlig relevans.

Ragnarök skrev:
Jag framstår bergis som en komplett idiot (kanske inte helt utan belägg :smack:) med dessa frågor.

Nej, respekt till dig, eftersom du ändå vågar ta frågan och relatera den till dig själv. Det jag däremot gränsar till att benämna komplett idioti, är att inte ha intresset att ta reda på hur våra pengar fundamentalt fungerar, speciellt om någon börjar omtala det. Våra pengar, shit, världen snurrar ju tydligen runt detta fenomen. Men ändå vet 99% av befolkningen inte jack shit om det, och verkar sakna intresse. Det gör mig mörkrädd.

InläggPostat: tor 24 jan 2013, 13:22 
Borgmästare i Jericho

Ragnarök skrev:
Så grundproblemet är alltså att resurser tar slut, inte att banker ständigt ökar mängden färglada papper ?

Det känns ju givet att förr eller senare rasar hela planeten, för befolkningen är för stor och resurserna för små.

Ja, grundproblemet är detta. Symtomet. Anledningen till detta är vad vi behöver inse och omtala mer, för att någon gång hoppas kunna förändra.

InläggPostat: tor 24 jan 2013, 13:31 
Borgmästare i Jericho

För övrigt, det som blir resultatet av allting, är att statskulderna, och allas skulder kommer öka så mycket, så alla till slut kommer förklaras bankrupt - eftersom man juridiskt enbart kan betala av skulderna i den här givna skuldvalutan, vilken enbart några få har rätt att trycka upp i godtycklig mängd.

Det, i sin tur, kommer ge att alla reella tillgångar, allt som verkligen är värt något (mark, vatten, osv) kommer hamna hos de som kan trycka pengar (och därmed är de som skuldsätter alla andra). Det kommer ske via konkurser och utmätning.

Någon som tror något annat?

InläggPostat: tor 24 jan 2013, 22:07 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

swesur skrev:
Det, i sin tur, kommer ge att alla reella tillgångar, allt som verkligen är värt något (mark, vatten, osv) kommer hamna hos de som kan trycka pengar (och därmed är de som skuldsätter alla andra). Det kommer ske via konkurser och utmätning.

Någon som tror något annat?

Jag får väl vara 8|> då och säga att de reella tillgångarna inte hamnar hos dem som trycker pengarna utan hos dem som har högst avkastning på sina pengar. Och det är de som lånar ut till andra eller har rätt möjligheter att bolla runt pengar.

Jag tänker såhär:
Det finns i en ekonomi 100 träd och 1000 pengar. För 10 pengar får man ett träd. Nu lånar någon 100 pengar för att köpa 10 träd men ska betala ränta med 10 pengar (= 1 träd). När lånetiden är slut så finns det 1010 pengar och 100 träd. Varje träd kostar alltså 10,1 pengar.

Den som lånade ut pengar till 10 träd har nu 110 pengar och kan därför sägas äga 10,9 träd medan övriga som har resterande 900 pengar äger 89,1 träd. Med andra ord har övriga förlorat reellt värde på inflationen som uppstår pga räntan.

Detta är ett galet överförenklat exempel men det man ändå kan inse är att inflation gynnar dem som kan få bättre avkastning än inflationen och att mätt i reella värden medför inflation och ränta i en begränsad (reell) ekonomi en förflyttning av tillgångar från dem som har lite till dem som har mycket. (Helt enligt bibeln http://runeberg.org/bibeln/40_25.html pkt 29 vilket jag f.ö. finner lustigt)

/MD

InläggPostat: fre 25 jan 2013, 00:07 
Användarvisningsbild

swesur skrev:
Ja, grundproblemet är detta. Symtomet. Anledningen till detta är vad vi behöver inse och omtala mer, för att någon gång hoppas kunna förändra.

Förändra hurdå ?
Eftersom mitt exempel med magi och sci-fi är fullständigt orealistiskt, kan vi inte utöka mängden resurser.

Det som återstår är att sänka konsumtionen.
Och då menar jag inte "spara el genom att stänga kylskåpet" nivå här, utan införande av bäbis-licens, straffbart att knulla utan gummi, diverse nya storebror innovationer som ser till att det efterlevs.
En rejäl utrensning av befolkningen, retroaktiva dödstraff på de flesta grova brott, och införande av detsamma för framtiden.
Sen kanske en ny förintelse, vi får glömma sånt som mänskliga rättigheter och lika värde, börja rösta bort folk från planeten.

Låter ju ungefär som en apokalyps för att undvika en framtida apokalyps :-g
Det kanske räcker om vi begränsar barnafödande och sätter dödstraff på att nå pensionsålder :lol:

Jag ser liksom inga vettiga lösningar, är det kanske mänsklighetens öde att dö ut ?
Likt en sjukdom som dödar sin sista värdvarelse, vi har ju inga fler planeter att "smitta"

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: lör 26 jan 2013, 10:54 
Borgmästare i Jericho

Ursäkta om jag framstår som upprörd, eller så. Det här är ett ämne som verkligen... bränner i mig. Ni som har svarat i tråden, jag uppskattar det.

Ragnarök skrev:
swesur skrev:

Förändra hurdå ?
Eftersom mitt exempel med magi och sci-fi är fullständigt orealistiskt, kan vi inte utöka mängden resurser.

Det som återstår är att sänka konsumtionen.
[...]
Det kanske räcker om vi begränsar barnafödande och sätter dödstraff på att nå pensionsålder :lol:

Jag ser liksom inga vettiga lösningar, är det kanske mänsklighetens öde att dö ut ?

Jag är inte helt säker på hur det fungerar, men det finns alternativa lösningar för monetära system, som fungerar för allas bästa, snarare än en liten elit. The Money Masters - http://www.youtube.com/watch?v=H56FUHgqRNE - går igenom mycket matnyttigt.

Jag tror att anledningen till att vi ens kommit till den här punkten är just eftersom kontrollen har tagits över mer och mer av framför allt banker och de största internationella bolagen. Systemet (det monetära, med skuldbas) är uppbyggt (faktiskt av dessa,) så att dessa gynnas otroligt mycket mer än oss vanliga dödliga. Men jag tror inte det behöver vara så. Det finns prat om att basera en valuta på arbetstimmar, snarare än guldfot (vilket tydligen är lätt för centralbanker eller motsvarande att kontrollera). Jag tror att det monetära systemet är det som ska fokuseras på, snarare än att hantera resurser. Visst, resurser behöver också hanteras, men jag tror att det absolut viktigaste att ta itu med först, är just systemets uppbyggnad. Där sitter cancern, liksom.

Ang förändring, nej, jag vet inte hur det kan göras, annat än att sprida kunskapen om de inbyggda orättvisorna till så många som möjligt, som i sin tur över tid urholkar förtroendet för dessa ännu mer än they inflict on themselves just via systemet.

InläggPostat: lör 26 jan 2013, 11:04 
The grey man
Användarvisningsbild

Problemet är inte så mycket det ekonomiska/monetära systemets fel... det återspeglar bara det system som byggde det.
På samma sätt som marknadsekonomin, kapitalismen, krig, ja snart sagt alla tankar kring mänsklig interaktion har byggts på det underliggande system som styr....
-Människan har evolutionsmässigt blivit mästare på att expandera och konkurrera, för att öka sin makt och överlevnad. Det monetära systemet är bara en återspegling av detta. Inget konstigt eller fel för det... Och evolutionsmässigt har människan samma förutsättningar som alla andra organismer, man utvecklas och sprider sig tills resurserna tagit slut, och då dör hela klabbet ut eller förändras via evolution till något som idémässigt och resursmässigt kan leva på det som finns då.
Tyvärr är vi inte där än, vi har inte kniven mot strupen liksom :roll:

InläggPostat: lör 26 jan 2013, 11:41 
Borgmästare i Jericho

Jo, jag inser också att det är överlevnaden som anleder ytterligare en nivå. Men poängen är just att det första egentliga avsteget från ren naturlighet, från våra instinkter, ca reptilhjärna, är just det monetära systemet. Alltså, det monetära systemet har förvisso en ytterligare anledning, så att säga, men den ytterligare anledningen är just en integral del av oss själva. Ett monetärt system är 'bara' ett manifest av detta, och bör kanske ej tillåtas vara en så direkt manifestation av vår naturliga rovinstinkt.

För genom att manifestera det i det monetära systemet, till skillnad från ett faktiskt mjukare sådant (mindre rovlystet), så formas allting runt omkring till liknande.

Det monetära systemet formar hela ekonomin, och ekonomin är samhällets pulsåder. Ett monetärt system representerar värde i ett samhälle, kan (av samma ovan naturliga anledningar) sägas vara något av det viktigaste i ett samhälle. Således, fundamenten, incitamenten, som finns inbyggda i det använda systemet bör riktigt noga övervägas. För det kommer att rikta samhället, till att vara just mer eller mindre rovlystet.

Faktum är att det påminner i fenomen om den så illa omtyckta nazismen, som i viss mån ville rensa ut de 'lägre stående arterna'. Det monetära systemet vi har idag, och framför allt dess incitament, dess uppmuntrande syn på rovlystenhet, uppmuntrade (och fortsätter uppmuntra) allt som idag är dåligt för de allra flesta, och bra för en liten grupp på toppen. Nazismen inräknat.

InläggPostat: lör 26 jan 2013, 11:46 
The grey man
Användarvisningsbild

Appälsen ligger tunnt under kostymen på oss... Att gå emot reptilhjärnan har varit svårt förr ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa