Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Var är allt guld?
InläggPostat: sön 20 jan 2013, 01:16 
Redneck survivalist

Riksbanken har erkänt att den inte har koll på var dess guld är. Tyskarna kan inte få det guld de har låtit amerikanarna ta hand om förrän om sju år.

Det verkar som om de oärliga guldsmederna finns även idag.
http://www.youtube.com/watch?v=60syRrYTiC8

Men var är guldet? Kan det vara så att guldet är sålt diskret för länge sedan och att det idag bara finns på papper.
Vem har då köpt det?

Kan det då vara så att det finns betydligt mindre guld (i form av mynt och tackor) i världen än vad folk tror? Mycket är kanske fast i elektronikskrot?

Inläggsrubrik: Re: Var är allt guld?
InläggPostat: sön 20 jan 2013, 01:41 
Skärmskyddsmäklare

Dava skrev:
Riksbanken har erkänt att den inte har koll på var dess guld är.

Det där var nytt för mig. Om det är artikeln hos SVD du pratar om så är ditt påstående missvisande. Riksbanken vill inte avslöja var guldet är placerat. De har heller inte inventerat det guldet som är placerat utomlands. Som jag har förstått det är det standard att en centralbank inte har den typen av tillträde till andra centralbanker.

Dava skrev:
Men var är guldet? Kan det vara så att guldet är sålt diskret för länge sedan och att det idag bara finns på papper.
Vem har då köpt det?

Även om det är sålt så finns det ju ;)

Dava skrev:
Kan det då vara så att det finns betydligt mindre guld (i form av mynt och tackor) i världen än vad folk tror? Mycket är kanske fast i elektronikskrot?

Om det skulle vara en världsomspännande konspiration av NWO, al-qaida eller bumbibjörnarna tvivlar jag starkt på att en medlem på forumet kan redovisa exakt hur mycket fysiskt guld som egentligen finns och var det är placerat.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 01:46 
Omega man
Användarvisningsbild

softfeel_one skrev:
Om det skulle vara en världsomspännande konspiration av NWO, al-qaida eller bumbibjörnarna tvivlar jag starkt på att en medlem på forumet kan redovisa exakt hur mycket fysiskt guld som egentligen finns och var det är placerat.

Jag tolkade det lite annorlunda än du (tror jag).

Min tolkning:
Om det är så att guldet som ska vara i USA har blivit avsålt i smyg så finns inte det guldet längre där. Men länder som har köpt guld redovisar den mängden de har öppet.

Guldet är då redovisat dubbelt och om det skulle avslöjas att guldet försvunnit från USA så måste man ju revidera hur mycket guld som finns i världen.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 02:43 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

De största fysiska guldlagren finns på två platser i USA och Storbrittanien, guldet säljs mellan länder men lämnar inte platsen utan ägarskapet ändras i en databas och eventuellt lägger man tackorna i en annan hög. Man misstänker nu att samma tacka sålts mer än en gång. Nyligen ville Tyskland kontrollera sitt innehav men det gick inte att ordna. Politiker har därför börjat höja sina röster för att guldet ska levereras till Tyskland.

Då uppstår frågan om mer guld är sålt än vad man fysiskt har, vem har då rätt till det? Hur långt kommer USA att gå för att mörka bluffen isåfall?
Man ska komma ihåg att om det stämmer så innebär det en direkt kollaps av så gott som samtliga valutor då ingen kommer att ha förtroende för någon för att bestämma värdet på respektive valuta i förhållande till något annat.

.: http://aftersearch.survivalist.se/ :.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 07:12 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Läs den här sidan om manipulation av guldpriset. http://usagold.com/goldtrail/archives/another1.html

"Understand that oil is still traded for a certain number of US$ but after the deal is done a certain amount of gold is also purchased "with the future flow of oil as collateral". If the world price of gold gets to high then the oil price is falling. So long as gold stays cheap in currency terms oil will be in good supply.

Too hard to follow? If real physical gold trading dries up it's price will rise forcing down the value of oil. All this year physical gold volume kept drying up as paper short volume exploded. But,each time before a squeeze started to run the price the CBs would sell thru LBMA . You see, when paper trading ( of anything ) volume dries up it's a bearish sign but when real physical gold volume drops it's bullish! Thats because gold is being cornered on a scale never seen in history. LBMA is doing it's best to show real volume exists! The problem is, "if the CBs don't expand their roll as "primary suppliers" LBMA will implode and in the process create the greatest bull market in oil and gold the world has ever seen. That is why some "Big Traders" are holding ONLY gold as events unfold. Interesting, don't you think?"

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 09:37 
Omega man
Användarvisningsbild

intressant att dom inte extremt öppet redovisar vad dom har liggandes

för har dom rent mjöl i påsen så är det ju bara till att visa vad dom har
finns ingen anledning till att mörka det minsta

allternativet däremot är hyggligt skrämmande, ungefär som tulpaner i ett visst land för några hundra år sedan (:) :notme: :roll:

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 09:44 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Jag tror inte att det finns den mängd guld i Fort Knox som det borde finnas. Guld har sålts fysiskt till rika privatpersoner, företag och länder som kräver fysiskt guld som en del av betalningen. Däremot finns det skuldsedlar och kontrakt på guld som vida överstiger mängden fysiskt guld. Det är alltså som vanligt.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 10:55 
Omega man
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Jag tror inte att det finns den mängd guld i Fort Knox som det borde finnas. Guld har sålts fysiskt till rika privatpersoner, företag och länder som kräver fysiskt guld som en del av betalningen. Däremot finns det skuldsedlar och kontrakt på guld som vida överstiger mängden fysiskt guld. Det är alltså som vanligt.

Inte för att vara petimeter men det är inte Fort Knox som man oroar sig över, där vet man att det inte finns så mycket guld kvar. Det är det deponerade guldet i New York i Federal Reserve som man oroar sig över nu.

Det är nästan så att filmen "Die Hard: With a vengence" verkar vara profetisk. En tysk vill åt guldet där...

"... raided the Federal Reserve Bank through the ruined subway system, making off with $140 billion of gold bullion from the vault..."
Hmm får en även att undra över det där tåget som körde in i Saltsjöbadet som de skylde på en stackars städare. (:)

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 22:58 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Det känns så tryggt:

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/20/riksbanken-har-ingen-koll-pa-guldet/

Citera:
Sverige har dock inte kollat att guldet finns på de hemliga platser som det deponerats på.

"Vi har inte själva inventerat med egen personal, nej", säger Sophie Degenne, chef för Riksbankens avdelning för kapitalförvaltning, till Dagens Industri.

Inte heller har hon några planer för det:

"Det är ungefär som att fråga om man har pengar på banken", säger Sophie Degenne till Dagens Industri.

Ärligt talat, vem (ursäkta uttrycket) fan köper fysiska varor för 45 miljarder utan att själv säkerställa att något levererats och att bara man själv har tillgång till det?!

.: http://aftersearch.survivalist.se/ :.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 23:03 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

enligt ryckten har inte Sverige så mycket guld kvar. det har Politikerna sett till att det har avytrats för att få pengar.

InläggPostat: sön 20 jan 2013, 23:37 
Omega man
Användarvisningsbild

bara idioter och politiker köper varor utan att kolla vad man får, och guld fär miljarder, inte ens idioter låter bli att kolla upp sådanna saker

InläggPostat: mån 21 jan 2013, 10:27 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

tenere skrev:
enligt ryckten har inte Sverige så mycket guld kvar. det har Politikerna sett till att det har avytrats för att få pengar.

Rykten...?

Var har du hört dem? Bara nyfiken.

Misstänker att detta är ett uppdrag för Riksrevisionen annars.

InläggPostat: mån 21 jan 2013, 10:48 
Borgmästare i Jericho

Aftersearch skrev:
Det känns så tryggt:

http://www.di.se/#!/artiklar/2013/1/20/riksbanken-har-ingen-koll-pa-guldet/

Citera:
Sverige har dock inte kollat att guldet finns på de hemliga platser som det deponerats på.

"Vi har inte själva inventerat med egen personal, nej", säger Sophie Degenne, chef för Riksbankens avdelning för kapitalförvaltning, till Dagens Industri.

Inte heller har hon några planer för det:

"Det är ungefär som att fråga om man har pengar på banken", säger Sophie Degenne till Dagens Industri.

Ärligt talat, vem (ursäkta uttrycket) fan köper fysiska varor för 45 miljarder utan att själv säkerställa att något levererats och att bara man själv har tillgång till det?!

Det handlar om politik, vilket handlar om inflytande. Inflytande kan i sig ge avkastning, i reella pengar (eller annars motsvarande reellt värde), varför pengar kan vara värda att satsa på liknande. Dessutom är det i essens inte en eller ens några privatpersoner som har köpt till sig själva, utan en juridisk organisation, staten. Ingen är egentligen personligt bunden därtill...

InläggPostat: mån 21 jan 2013, 11:28 
Omega man
Användarvisningsbild

Xamda skrev:
tenere skrev:

Rykten...?

Var har du hört dem? Bara nyfiken.

Misstänker att detta är ett uppdrag för Riksrevisionen annars.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1653814
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2541730.ece
http://www.realtid.se/ArticlePages/200808/26/20080826163303_Realtid382/20080826163303_Realtid382.dbp.asp

Sen artikeln som visar att det minskat med 60 ton mellan 2005-2009
http://www.dn.se/ekonomi/riksbankens-stora-guldmiss

Så det är riktigt fult det som skett :/

InläggPostat: mån 21 jan 2013, 16:47 
Redneck survivalist

softfeel_one skrev:
Dava skrev:
Riksbanken har erkänt att den inte har koll på var dess guld är.

Det där var nytt för mig. Om det är artikeln hos SVD du pratar om så är ditt påstående missvisande. Riksbanken vill inte avslöja var guldet är placerat. De har heller inte inventerat det guldet som är placerat utomlands. Som jag har förstått det är det standard att en centralbank inte har den typen av tillträde till andra centralbanker.

Nja, jag tycker att riksbankens uttalande om att precis som du aldrig tittar efter dina pengar på banken så behöver de aldrig titta efter sitt guld säger rätt mycket. Jag antar att du vet vad som händer om du vill se "dina" pengar på banken.

Guld är dock något helt annat och borde inte tillåtas att lånas ut så som "pengar".

softfeel_one skrev:
Dava skrev:
Vem har då köpt det?

Även om det är sålt så finns det ju ;)

Precis som Rakkuraj skriver så är det så att om banken säljer guldet och lägger dit en skuldsedel istället så finns ju inte guldet utan bara en skuldsedel. Den som sitter på guldet vid SHTF kommer förmodligen inte att komma tillbaka med det då, dessutom är det inte omöjligt att det sålts i flera led så att det blåsts upp precis som våra pengar idag.

Skillnaden är att Guld anses stå för något beständigt och skulle det uppdagas att det finns betydligt mindre guld än beräknat skulle guldpriset skjuta i höjden.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]