softfeel_one skrev:
Dava skrev:
Riksbanken har erkänt att den inte har koll på var dess guld är.
Det där var nytt för mig. Om det är artikeln hos
SVD du pratar om så är ditt påstående missvisande. Riksbanken vill inte avslöja var guldet är placerat. De har heller inte inventerat det guldet som är placerat utomlands. Som jag har förstått det är det standard att en centralbank inte har den typen av tillträde till andra centralbanker.
Nja, jag tycker att riksbankens uttalande om att precis som du aldrig tittar efter dina pengar på banken så behöver de aldrig titta efter sitt guld säger rätt mycket. Jag antar att du vet vad som händer om du vill se "dina" pengar på banken.
Guld är dock något helt annat och borde inte tillåtas att lånas ut så som "pengar".
softfeel_one skrev:
Dava skrev:
Men var är guldet? Kan det vara så att guldet är sålt diskret för länge sedan och att det idag bara finns på papper.
Vem har då köpt det?
Även om det är sålt så finns det ju

Precis som Rakkuraj skriver så är det så att om banken säljer guldet och lägger dit en skuldsedel istället så finns ju inte guldet utan bara en skuldsedel. Den som sitter på guldet vid SHTF kommer förmodligen inte att komma tillbaka med det då, dessutom är det inte omöjligt att det sålts i flera led så att det blåsts upp precis som våra pengar idag.
Skillnaden är att Guld anses stå för något beständigt och skulle det uppdagas att det finns betydligt mindre guld än beräknat skulle guldpriset skjuta i höjden.