Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 20:59 
Ibland fastnar man framför TV'n, typ en gång varannan månad. Såg någon program då om Ötzi och han hade Indiska magsårsbakterier. Några månader sennare var program där man undersökte kvarlevorna av en tjej och enligt isotoperna reste hon runt i Europa. Hur vanligt var det att kunna förflytta sig längre avstånd? Fick man göra det utan att bli rånad eller dödad?
Hur skulle det fungera i en tid utan civilisation i framtiden? Är det möjligt att vandra runt eller blir det förenad med livsfara? Är vi människor i grund och botten fredliga varelser; utom när det är krig?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 23:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vilken tidsperiod syftar du på? Människor är samlare/jägare i grunden. Då flyttar man sig när man har samlat och jagat det bästa och det börjar bli ont om mat. Man kan även vandra efter årstiderna, det kan finnas gott om mat på ett ställe vissa årstider och annars kanske man får hålla sig till ett magrare ställe som ger mindre men säkrare föda året runt. De som lever på någon form av boskap vandrar också ofta. Jordbrukare är nog betydligt mer bofasta. Där gäller det dels att se om jorden och dels att se till att ingen/inget annan tar jorden, grödan eller skörden.

Ja, vi är rätt fredliga, men det finns inbyggd främlingsfientlighet. De i nästa by är ofta ena fähundar och konkurrenter. Och det beror på. När krubban är tom bits hästarna. Det beror antagligen på hur stor folkmängden är också. Har de flesta dött så värderas ett liv högre, och dessutom stöter man nog inte på så många om man håller sig ifrån huvudstråken.


T-72 skrev:
Ibland fastnar man framför TV'n, typ en gång varannan månad. Såg någon program då om Ötzi och han hade Indiska magsårsbakterier. Några månader sennare var program där man undersökte kvarlevorna av en tjej och enligt isotoperna reste hon runt i Europa. Hur vanligt var det att kunna förflytta sig längre avstånd? Fick man göra det utan att bli rånad eller dödad?
Hur skulle det fungera i en tid utan civilisation i framtiden? Är det möjligt att vandra runt eller blir det förenad med livsfara? Är vi människor i grund och botten fredliga varelser; utom när det är krig?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: ons 01 mar 2017, 23:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Handelsresande har alltid blivit rånade medans präster och helare haft det lättare .
Vissa platser i sverige har fått namn efter beryktade stråtrövare . Vissa vägar var väldigt farliga att resa efter häri sverige medans andra var mer bevakade .
Lika så ute i europa .
Digerdöden spreds mycket snabbt pga att man då reste långa sträckor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 09:30 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
T-72 skrev:
Fick man göra det utan att bli rånad eller dödad?


Tja, Ötzi blev ju dödad...

Men nog tror jag att man vandrat i alla tider. Dels för att bedriva handel, dels för att hitta resurser/mat och nya boplatser.

Människan är trots allt bara ett djur, och unga hannar har nog drivits ut ur flocken och vandrat för att hitta en ny flock eller ett nytt revir, innan vi började prata och ha oss. Den som vandrar har nog i alla tider fått se upp när denne passerat någon annans område. Har han verkat vek har han blivit rånad, verkar han stark kanske man bedrivit handel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 09:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
Ett lästips är Vete, vapen och virus av Jared Diamond. Ganska intressant om människans historia från 13000 år bakåt. Finns såklart en del frågetecken och kritik mot boken, men den ger iafl en bra teori.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 09:48 
sift skrev:
Ett lästips är Vete, vapen och virus av Jared Diamond. Ganska intressant om människans historia från 13000 år bakåt. Finns såklart en del frågetecken och kritik mot boken, men den ger iafl en bra teori.


Tack så mycket! Har inte hört om den tidigare och verkar precis det jag vill läsa just nu. Den fans som ljudbok på Scribd...ska avlyssnas snarast möjligt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 10:57 
Kommer ihåg artiklar och tv program där man gång på gång upptäcker att folk reste runt i alla tider. Även långt efter vi blev bofasta så verkar ha funnits väldigt mycket resande, nästan som att vi har det kvar i våra gener.
När jag har det stressigt och extra mycket av allt i livet det är inget som gör mig så glad att resa bort ett tag. Ta familjen, packa allt i våran BOV och köra några hundra mil runt i Europa. Ibland undrar jag om allt vi pratar och skriver om våra BOV, BOB och BOL är någon kvarleva i reptilhjärnan som tvingar oss, om inte annat teoretiskt, planera våra "vandringar". Känslan att bara gå runt med ryggsäcken på ryggen och vandra på fjällen. Misstänker nästan att "fjällen" är bara ursäkt. Jag trivs vandra lika mycket runt Helags, småländska skogar eller i Paris. Dvs själva omgivningen är ganska så oviktig bara man rör sig och upplever nya platser.

Men om vandrande är inbyggd då borde man rent instinktivt reflektera om att låta bli andra som vandrar vara i fred. Det är evolutionärt kontraproduktivt att döda andra vandrare eftersom det slutar med att den dagen man själv vill gå ut så blir man offer för någon annan.
Oavsett hur stark man är så är varje fysisk konfrontation stor risk för ens hälsa och liv. Även när man vinner så kanske är man så skadad att man dör efter några dagar...dvs vinsten var att överleva ens oponent med några få dagar.
Själv är jag rätt så stor och fysisk stark, trännat mycket markkamp men undviker all former av konfrontation till varje pris.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 11:05 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
Spännande ämne du tog upp där T-72.
Det fanns ju länge en naturromantisk tro på att mäniskorna en gång i tiden levde i fred och harmoni.
Men att snikenhet och jakt på ägodelar fått oss att förlora detta harmoniska tillstånd.
Detta motsägs av senare tiders utgrävningar där man funnit spår av massakrer på hela byar.
Alltså från tidig stenålder.
Men om alla främlingar genast angripits och dödats så skulle ju ingen handel eller utvekling ha kunnat förekomma.
Så är människan aggressiv eller fredlig?
Är det inte snarare så att vi är opportunister? Alltså gör det som är lönsamt.
Fred och handel kan ju vara väldigt lönsamt. Men när en grupp får ett tekniskt övertag metallvapen, pilbåge, krut, hästar eller segelfartyg används detta ofta för att dominera andra.
Då lönar det sig plötsligt att vara aggressiv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 14:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Dweomer skrev:
Digerdöden spreds mycket snabbt pga att man då reste långa sträckor .


Närmare bestämt ca:8 km/dygn. Just avståndet 8 km är intressant, då det var medelavståndet mellan byarna/gårdarna på den medeltida Europeiska landsbygden. Det är också medellängden på dagsetappen för en vandringsman i Europa under samma tid. Betänk då hur långt en smittad vandrare ta sig då inkubationstiden var på 3-4 dagar och hur många hen han smitta innan hen själv och andra insåg att hen var sjuk.

Digerdöden som samhällskatastrof är intressant ur många aspekter. Vi har en större förståelse för att sjukdomar sprids snabbare i tätbefolkade områden. Men digerdöden skonade till exempel inte landsbygden i lika hög grad som andra farsoter har gjort. Om vi tar Skandinavien så drabbade digerdöden landsbygden i högre grad än städerna. Det glesbefolkade Skandinavien drabbades också hårdare av digerdöden i förhållande till de mer befolkade Centraleuropa där en del städer förskonades helt.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 14:54 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 31 aug 2014, 16:54
Inlägg: 36
Var längesedan jag läste 'vete, vapen, virus' , men jag gillade den då. Nu, tror jag Jareds teorier, i grova drag baserade på geografi är som bäst en del av den sanna historien.

mvh MarkiR


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 16:11 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
MarkiR skrev:
Var längesedan jag läste 'vete, vapen, virus' , men jag gillade den då. Nu, tror jag Jareds teorier, i grova drag baserade på geografi är som bäst en del av den sanna historien.

mvh MarkiR


Jag är nog beredd att hålla med efter att ha läst en del kritik emot teorin. Men vore intressant att läsa någon form av modernare teori från någon kunnig, gärna i bokform. Har du eller någon några sådana tips?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 16:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, människor är rätt udda som djur betraktat. I regel stannar pojkarna och de unga flickorna flyttar och gifter in sig någon annanstans.

I gammaldags krig flyr dock män och pojkar undan överlägsna invasionstyrkor för att inte bli dödade, och kvinnor och barn stannar vid resurserna. Erövrarna stannar och gifter in sig och det uppstår en blandkultur efter någon eller några generationer.

Bokmalen skrev:

Människan är trots allt bara ett djur, och unga hannar har nog drivits ut ur flocken och vandrat för att hitta en ny flock eller ett nytt revir, innan vi började prata och ha oss. Den som vandrar har nog i alla tider fått se upp när denne passerat någon annans område. Har han verkat vek har han blivit rånad, verkar han stark kanske man bedrivit handel.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 16:43 
Att resa tryggt PAW kan nog ses som en konst.

Viktigt kan vara att tydligt visa att man tillhandahåller något som de bofasta ser som värdefullt. Nyheter, underhållning, kunskap, sjukvård, värdefulla varor. Detta kan göras genom klädsel eller skyltar på vagnen med mera.

Ytterligare ett knep kan vara att snabbt ta sig till centralmakten och få ett "pass" som ger rätt att röra sig i trakten.

Ännu ett knep kan vara att hålla sig till en viss rutt där man lär känna lokalbefolkningen. Då kan man i grannbyar hänvisa till att man känner NN och kanske till och med visa upp ett introduktionsbrev. Eller referera till saker av personlig karaktär för att påvisa att man verkligen känner NN.

Ytterligare ett knep kan vara att göra tydligt att man passerar och inte tänker stanna. Att alltid ha ett mål på andra sidan den trakt man är på väg igenom.

Att inte klara av ovanstående så bra kan ha en starkt negativ inverkan på förväntad framtida livslängd. Som Ötzi fick erfara...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 17:00 
Som TS är jag lagom OT nu men rekomenderar varmt Scribd. För under 100 kr i månaden får man läsa tre böcker och ljusna på valfri ljudbok. Sökte på liknande böcker och fick följande tips:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Resor/vandringar när civilisationen inte fanns?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 18:09 
Vad jag har förstått var människan ganska förskonad från våld under våra första ett par hundra tusen år på jorden eftersom befolkningstätheten var så pass låg att konflikt inte var nödvändigt, ens vid dålig tillgång på mat. Läste att det i snitt vandrade cirka 20 000 barnafödande människor på jorden under äldre stenåldern per år, det föddes ungefär lika mycket som det dog. Paleolitikum var väl då egentligen vårt "equilibrium". Med senare utveckling exploderade befolkningen.

Människan har varit en nomad under längre tid än vad hon har varit sedentiär och följde migrerande djurhjordar, finns många balla kartor över exempelvis neandertalarens utbredning under storhetstiden. Vi snackar om Frankrike till långt åt helvete öst på den asiatiska stäppen. Denisovanmänniskan exempelvis återfanns i Denisovagrottan långt in i Sibirien. Jag tror att människan reste betydligt längre sträckor än vad man kan tro på grund av klimatfluktuationer (som säkerligen var vanligt på den tiden), men konflikt lär nog ha uppstått till sist, när två grupperingar vill åt samma mammut. Om inte mellan stammar så mellan olika människoraser (Sapiens vs neandertalare vs denisovaner).'

Styrkan låg i numerärt överläge, kanske. Primitiv krigföring var nog ingen trevlig business.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet