Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: En ungdoms EDC
InläggPostat: mån 10 okt 2016, 21:47 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 30 jul 2014, 12:12
Inlägg: 9
Tänkte redovisa min EDC samt motivera innehållet.
När jag bär denna EDC med mig kommer jag maximalt befinna mig tre timmars promenad hemifrån och tanken är att detta kit
ska förse mig med material för att främst underlätta vardagen men även för att ta mig hem vid en kris/katastrof som lamslår staden.
-- pennan ligger där som storleksreferens --
Handgel; av sanitära skäl, förebygga sjukdom.
Gerbern har funktioner såsom tång, sax, kniv och lite olika skruvmejslar. Bra att ha med sig då man aldrig vet när ett behov kan uppstå.
First aid kit med tillägg. Innehåller det som står på asken med modifikation.
Har lagt i extra sårtvättar, 2 st klortabletter för vattenrening, 2st snabbverkande morfin samt 2st långsamtverkande morfin. Dessa tas vid svår smärta utan tillgång till akutsjukvård.
(Relativt nyopererad axel som skulle kunna utlösa kraftig smärta vid olyckshändelse)
Ficklampa har jag i telefonen om det skulle behövas och större kniv bär jag inte med mig då jag inte vill ha brott mot knivlagen på mitt CV.
Värt att notera är att denna EDC kommer att kompletteras med en powerbank modell mindre inom kort.

Bild

Bild

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 01:50 
Släng in en tändare oxå.
Skit i tändstål, en tändare är bättre i en edc
då du kommer behöva få upp en eld snabbt.

Du saknar EN medicin: Dimor eller Loperamid.
Dessa är mot diarré som man lätt får vid dålig vattenrening......



Annars ? Superbra EDC, bra jobbat !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 07:19 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Tämligen komplett, skulle bara komplettera med en riktig ficklampa. Om batteriet är lågt i telefonen vill man inte behöva välja mellan lysa eller ringa.
En Olight I3-variant i aluminium med lithiumbatteri väger inte många gram extra...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 09:13 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Lagom :up:

Jag som lätt blir gnällig när energin tryter har med en powerbar och några halstabletter också. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 11:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Ser bra ut men har några förslag:
- Ta med en vattenflaska. En halvliters PET eller liknande?
- Om det finns plats kvar i din första hjälpen ask så hade jag stoppat i några "vanliga" värk/febernedsättande tabletter samt eventuellt något som kan avhjälpa skavsår typ tejp eller skavsårsplåster.
- Några meter paracord, 1-2m, (reparera, snöra ihop något eller som skosnöre etc...).

Jag antar att du väl känner till området men anta att din tänkta primära väg hem inte fungerar? Har du koll på alternativa vägar? Du nämner att du har en mobil med dig, finns det offline kartmaterial i den? Om inte kanske du bär se över det eller ordna fram en vanlig karta över närområdet (man kan skriva ut dessa via Lantmäteriet på nätet, impregnera med spray så tål de lite mer).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 12:42 
ungmenintedum skrev:
större kniv bär jag inte med mig då jag inte vill ha brott mot knivlagen på mitt CV.


Är en myt att brott mot knivlagen beror på storleken på kniven. Det står något om bära kniv "i ont uppsåt". Som jag förstått lagen beror det på ditt beteende om du bryter mot den eller inte. Skulle du t.ex uppträda mystiskt på offentlig plats och bråka med väktare eller polis och bli arresterad och dom hittar kniv på dig åker du nog dit för brott mot knivlagen också.

Smart med alkogel när det drar ihop sig till influensatider. Använd och rotera ofta. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 13:23 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 30 jul 2014, 12:12
Inlägg: 9
Kul med lite respons.
@Kermodei Funderade på tändare eller annat tändmedel men kom fram till att det inte är något jag har behov av i detta EDC men samtidigt tar en tändare inte stor plats och skadar väll inte att bära med en, för säkerhets skull. Tack för tipset på Dimor.
@KristalKlart Vanlig ipren/alvedon har jag missat! tack. Hemfärden har jag full koll på. Bor i en större svensk stad som jag växt upp i, vill inte låta allt för självsäker men rent spontant kan jag komma på en mängd alternativa rutter.
@Nikenik Jag känner till lagen någorlunda men skulle ha svårt att motivera en mora 2000 eller liknande i min väska med laptop och skolböcker, men tack för tillägget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 13:51 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Jag skulle lägga till nål och tråd.
Om du lindar tråd runt en liten pappbit och sticker ett par synålar i den, så tar det minimalt med plats. Kanske inte det viktigaste men det kan avstyra vissa pinsamheter i vardagen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 14:09 
Det finns något som heter cederroths 4-i-1 mini http://www.apotea.se/cederroth-4-in-1-mini-blodstoppare som är bra för mindre skador men bättre är förstås att bära med sig en fullstor http://www.apotea.se/cederroth-4-in-1-blodstoppare

Vill du inte ha någotdera så har jag hört (!) att man kan göra underverk i ett stort sår med en tampong. De är himla förnurliga eftersom de är jättebra att starta eld med också och dessutom tar väldigt lite plats.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 14:51 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag tycker att du absolut ska skaffa en ficklampa istället för att förlita dej på mobilens, som nån påpekade så spara mobilens ström till att använda mobilen.

Finns ju så små och tillräckligt ljusstarka lampor numera, t ex Fenix E05, drivs med AA-batteri.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 18:12 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Fin EDC. Har också valt bort tändare i EDCn.
Angående ficklampa har jag en på nyckelringen, en Nitecore Tube med USB laddning. Då kan man ladda från powerbanken vid kris.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 22:43 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Liten fickkniv i jackfickan, halstabletter och plåster i plånkan är ungefär det som jag har.

Tändare och nål/tråd etc.
- Förklara gärna hur ni tänker här, grabben är en timme eller två hemifrån.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: ons 12 okt 2016, 12:53 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
cartaq skrev:
Tändare och nål/tråd etc.
- Förklara gärna hur ni tänker här, grabben är en timme eller två hemifrån.


En gång när jag var på en föreställning, så hakade byxfickan i armstödet och sidsömmen revs upp. Då var glad att jag hade nål och tråd i handväskan. För med tanke på att det var vinter, så var alternativet att sitta på toaletten och sy i pausen betydligt trevligare, än en dryg halvtimmes promenad hem med extremt välventilerade byxor. Jag är dessutom inte det minsta intresserad av att visa upp mina underkläder offentligt.
Det har även funnits andra tillfällen då några stygn har varit på sin plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 17:55 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Ser trevlig ut, är den gula påsen av någon vattenavvisande sort eller bara en random carry bag?

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En ungdoms EDC
InläggPostat: tis 25 okt 2016, 23:56 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 30 jul 2014, 12:12
Inlägg: 9
deadrabbit
Random carry bag av ljus färg så den är enkel att hitta när den ligger i väskan :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet