Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: fre 23 sep 2011, 14:13 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Har funderat på en sak ganska länge. Jag har liksom många andra här skalmansyndromet, och går omkring med en hel del utrustning i fickorna/väskan till vardags. Sista line of defense som alltid är med är ju själva nödasken. Min består av en fishermans friend-burk med 'standard-prylarna' plus lite extra grejer som jag märkt att just jag har stor användning för i vardags-kriserna.

När det kommer till kritan är det ju kanske mindre sannolikt att jag tvingas överleva tre veckor i djungeln efter en flygkrasch (även om jag självklart preppar för det med) och betydligt troligare att man sitter i en situation med t.ex. brutet ben efter en misslyckad kanotfärd eller liknande. I en sådan situation (och ett dussin andra) är mobiltelefonen närmast oersättlig, och jag skulle vilja ha en backup.

-Så liten att den faktiskt ryms i själva nöd-asken,
-Laddat med ett eget telia-kontantkort.
-Inget tjafs med kameror osv, enbart samtal och sms.
-Inget specialbatteri, man ska kunna ta ut sina AAA batterier ur ficklampan och koppla till. Alt. ett cr123 eller liknande.

Det finns ju vissa modeller som är extremt små, och jag har även tittat på 'armbandsmobiler' som finns att köpa från kina. De sistnämnda verkar dras med stora problem med mottagningen dessvärre.

Tittar man på mobiler nuförtiden inser man ju snabbt att den tekniken som krävs för att enbart ringa/smsa inte kräver mer plats än en tumnagel. Lite extra för en antenn med bättre mottagning kanske.

Min tanke är att det måste gå att 'slakta' en lämplig modell och göra en konstruktion som är extremt liten. Tangentbordet kunde t.ex limmas fast i insidan på locket till nödasken, batterikontakterna kunde kanske göras med helt lösa sladdar så du bara kan tejpa på dem på den strömkälla du har (en liten spänningsreglerande krets måste väl till förstås) - ficklampsbatteriet eller kanske batteriet från din vattenskadade vanliga mobil, osv.

Jag har grundläggande elektronikkunskaper och är duktig på att löda och pilla. Dock långt ifrån så styv att jag kan kolla på en gammal ericsson och säga "det är ok att såga bort den här kamera-halvan av kretskortet, telefonen kommer funka ändå.."

Jag vill få hjälp med lite brainstorming kring detta, har ni kanske sett några bygg-trådar på något elektronikforum som berör ämnet, eller har ni andra idéer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: fre 23 sep 2011, 17:26 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.

Blev medlem: ons 22 sep 2010, 16:25
Inlägg: 664
På Svenska Elektronikforumet så är det en som tänker i lite liknande banor, fast han bygger en egen telefon runt en GSM-modul för inbyggnad.

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=53000


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: fre 23 sep 2011, 22:16 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Mycket intressant tråd på elektronikforumet! Även om den gick lite över huvudet på mig rent elektronikmässigt visar det ju att det är fullt genomförbart. Skulle vara grymt om man kunde hitta någon enklare byggbeskrivning. Runt en arduino med gsm-modul kanske, de verkar inte vara fullt så svårt att programmera..

Mikrofon och högtalare kan ju vara i form av ett litet handsfree som rullas ihop.

Edit: kollade genom länkarna i den tråden, verkar som att det är något som kallas AT-programmering som gäller för gsm-moduler hur som helst. Så det är väl bara att börja läsa in sig om man ska bygga från 'scratch' iaf.. hmm.. hur svårt kan det vara?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: fre 23 sep 2011, 22:56 
personligen hadde jag valt köpeprylar, någon telefon man litar på så det inte är något skitfel som ställer till det för en

har annvänt motorola f3 motofone under ett antal år, den är liten batterisnål och förvånandsvärt vandalsäker och ganska liten
en extra sådan kan man kanske ha som backupptelefon


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: lör 24 sep 2011, 09:58 
Jag förstår verkligen härligheten i att bygga in, ta bort onödiga delar och löda kablar som man ska använda för att ansluta till vanliga batterier som dock kräver extra kretskort att reglera strömmen får mig att börja dregla. Jag älskar såna projekt.
Men jag tycker, och det är min högst subjektiva bedömning, att något som är så ömtålig har absolut ingenting att göra i någon form av överlevnadsask. Jag kan från min egen erfarenhet, som förmodligen delas av några på forumet, att kablar och lödningar som ligger "öppet" har otrolig stor tendens att gå sönder.

Missförstå mig inte att jag försöker avråda dig från den här härliga projekt men många kända survivalister brukar prata om att man ska eftersträva efter Redundans när man ska köpa eller planera sin utrustning. Det här känns som ett steg i motsatt riktning, men detta är fortfarande min personliga åsikt.

Jag är själv också väldigt beroende av att ha minst en mobil på mig alltid. Reser jag någonstans så är det minst två mobiler, solaladdare, extra batterier och några simkort som följer med mig. Äger även den ovannämnda Motorola F3 och trots att den är byggd för sämre mottagningsförhållandena i Afrika min måste vara någon form av måndagsexemplar eftersom mina andra mobiler har bättre mottagning.
Vill du verkligen ha en enkel, simpel mobil utan onödiga funktioner, som t.o.m. saknar möjlighet att skicka SMS då finns lösningen för det också. Satsa på en John's Phone :
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: lör 24 sep 2011, 11:25 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 maj 2011, 14:43
Inlägg: 121
T-72 skrev:
Satsa på en John's Phone


Tack för det tippset, äntligen en värdig ersättare till min Cherry P1. Batteritiden är viktigare än möjligheten till sms.

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” - Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: lör 24 sep 2011, 14:51 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Tackar för bra tankar och länkar folk!

Jo, det är nog så att projektentusiasmen har har fått ta överhanden i det här fallet och att jag får tänka om. Det finns ju faktiskt gott om andra kanske mer givande survivalistprojekt man kan plöja ned sin tid i...

John's phone var ju riktigt trevlig, kanske i största laget, men kul att se att någon tänker annorlunda. Ska ha den i bakhuvudet, tror det kan bli en bra present till någon närochkär kanske. Nokian verkar som ett riktigt bra alternativ för backup.
Har nu en stabil och simpel nokia som brukar få följa med i ryggsäcken, det får räcka tillsvidare.

Vad som retar mig fortfarande är ju att möjligheten att göra EXAKT en sådan telefon jag vill ha finns ju där, med enkla och billiga standardkomponenter.. men marknaden är väl för mikroskopisk för att den någonsin kommer tillverkas.

Tänk en John's phone, halva storleken, vattentät och med sms-funktion... (jag tycker sms känns ganska viktigt eftersom vid dålig täckning kan man ofta lyckas få iväg ett sms ändå.)

Det här är iofs ett återkommande problem jag har. Jag vet t.ex EXAKT hur jag vill att det perfekta multiverktyget för mig skulle se ut, men måste nöja mig med de som tillverkas.. Vidare vet jag såklart precis hur den optimala stolryggsäcken för jakten skulle var konstruerad, men ingen tillverkare har den kombinationen osv osv.

Det hade varit lättare för mig att leva med min gåva som världens bästa designer om jag haft ett team välbetalda konstruktörer och en gigantisk prototypverkstad till mitt förfogande..... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: lör 24 sep 2011, 21:28 
vet hur det känns, det kommer nog så smånigom, tror det finns bättre saker att lägga krut på en en moddad gsmtelefon

men visst skulle man vilja ha en liten som har baskraven,vandalsaäker, ip 6.7, yttre antenn, standardbatteri, supercap inne och vev

men jag håller mig till motofnen, den har jag misshandlat mycket och jag litar på dom
bra mottagning på mina med

ska nog köpa någon till medans dom finns beg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 11:32 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Har en gammal (?) Nokia E51 i EDC:n som backup. Hyfsat liten, går att ha i bakfickan. Riktigt bra telefon. Dog en gång pga fukt, men fungerar nu fint igen efter att ha torkat ut igen. Vid riktigt usel väderlek kan man stoppa ner den i en ziplock-påse, om jag nu inte skulle dra över regnskyddet över EDC-ryggsäcken. Har den dock inte i någon påse normalt, just för att undvika att det blir kondens och fukt.

Har man annars en maskinvacuumförpackare, vilket är en bra idé för den som jagar eller har egen köttproduktion för husbehov (vi har det dock inte. än), så kan man vaccumförpacka sin nödtelefon. Därmed blir det ingen kondens pga fuktig luft. Vill man ha både hängslen och livrem så vacuumförpackar man den utomhus på vintern för minsta möjliga fukt i kvarvarande luft.

Är bara knapparna stora nog så kan telefonen fungera utan att man behöver bryta vacuumförpackningen. Dock svårt att ladda den på det viset...

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 15:29 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Cornucopia skrev:
Är bara knapparna stora nog så kan telefonen fungera utan att man behöver bryta vacuumförpackningen. Dock svårt att ladda den på det viset...


Man ansluter ju givetvis en solcellsladdare innan, sedan vacuumpackar man hela paketet med laddare och telefon. Helst tre-fyra lager.. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 19:34 
går ju att få det torrt inne i en förpackning med silicagel
bar in med en lagom mängd ordentligt torkat så håller det sig torrt ett bra tag

solceller var en bra ide Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 20:17 
Idealiskt så skulle man leta upp en mobil med solceller på baksidan och vakuumförpacka den. (Samsung E1107, Samsung Blue Earth eller Sharp SH6230C)
Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 21:26 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Hmm. Skämtade när jag skrev att man kunde packa in laddaren ihop med mobilen, men när ni drar fram de där modellerna med inbyggda solceller verkar det plötsligt nästan rimligt att permanent vacuumpacka även sin vardagstelefon.

Om ljudet blir för kasst kan man ju köra med blåtand handsfree i när man använder telefonen till vardags. I survival-mode är det bara att bita upp plasten och snacka som vanligt. Till de som frågar säger man bara "Mobil-strålningen du vet.. man kan inte vara nog försiktig.."

Tänk blickarna på mötet när man lägger upp sin vacuumpackade telefon på bordet... Jag är rädd att mitt sociala liv skulle få sig en törn om jag någonsin skaffar en sådan där maskin. Allt jag äger skulle vara vacuumpackat inom en vecka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 21:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vacumpackat .
Och sedan blir man galen när man kommer utanför teleoperatörens nätområde och måste byta SIM-kort :smack: :notme: :mrgreen:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elektronikprojekt - Miniatyrmobil i nödasken?
InläggPostat: sön 25 sep 2011, 21:29 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
horisontspanaren skrev:
Cornucopia skrev:
Är bara knapparna stora nog så kan telefonen fungera utan att man behöver bryta vacuumförpackningen. Dock svårt att ladda den på det viset...


Man ansluter ju givetvis en solcellsladdare innan, sedan vacuumpackar man hela paketet med laddare och telefon. Helst tre-fyra lager.. :D


Så bra. Bara så bra!

Kunde här infogat en kompis Facebook-foto på den vacuumpackade mobilen. Men det gör jag inte.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet