Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 00:54 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Har satt ihop en lite nödask med fokus på att vara liten. Fokus är på vildmarken så därför har jag inte stoppat ner några kontanter eller andra civiliserade grejer. Jag har en liten ask som det var minttabletter i från början. Köpt på godishuset i Umeå.
Bild
Bild
Bild

1: Fiskelina och två krokar fasttejpat i locket
2: Stark sytråd i nylon lindat runt en bit tjockt papper samt en nål instucket i papperet
3: Två panodil, det är jobbigt att göra saker med feber.
4: En bit sugrör som jag fyllt med försvarets hudsalva och tejpat igen. Tänkt att använda med 11
5: 10 tändstickor och två plån i en zip-påse. Jag hade gärna haft fler men de rymdes inte.
6: Eldstål i sugrör samt en avkapad skrapare. Jag hade tänkt att använda fällkniven men den vill inte fungera tillfredsställande. Från Deal extreme men jag tog bort handtaget
7: 1l fryspåse med påsförslutare runt för att hålla ihop den i asken och stänga påsen när den används.
8: Fällkniv, victorynox SD som jag pillat bort plasten på för att den ska bli mindre. Jag har också filat ner kanterna för att den ska passa i asken.
9: Vattenreningstabletter
10: Papper med tips och råd, på andra sidan har jag en bild på familjen samt nummer till anhöriga. Laminerade den med tejp.
11: Sugrör fyllt med bomull.
12: Kompass. Köpte denna på Deal extreme och karvade bort allt onödigt gummi. Fungerar väldigt bra.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 00:58 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Härlig!

Får jag sno iden och göra en lika dan?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 01:12 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Det är ju direkt korkat att lägga ut saker på internet om man inte vill att folk ska kopiera dem ;)

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 01:18 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 maj 2011, 17:04
Inlägg: 56
Bra mycket du fick plats med! Tanken att göra den är ju väldigt bra, det svåra är just att tänka genom vad man kan använda alla saker till. Nackdelen med att fundera för länge över det är att det aldrig blir klart, så mådte säga att du tagit ett bra steg. Min ligger fortfarande i planeringsfasen.

Du skrev att vissa saker kommer från dealextreme, har varit i kontakt med dem och har en låda med grejer där i från. Finns några guldklmpar i deras sortiment, men tyvärr av erfarenhet är deras kompasser inte alltid så korrekt, men billiga.

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
- Charles Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 11:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag tycker den asken ser mycket fin ut :D

Men jag skulle nog linda in den i en plastpåse av nåt slag , dels för att skydda mer , dels för att ha en behållare nära för att kunna bära vatten i eller förvara saker i som hittas efter vägen typ torrt smått ris till elden eller bär att äta av eller vad som finns sas .

Tejp runt går att återanvända med , men skydda påsen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 11:38 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Som ide, varför inte köpa vitt vaselin och blanda med bomullen och sen innesluta det i ett sugrör. Om man stryker ändarna på dem så försluts dem som mylarpåsar typ. Då skulle du få mer plats?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 12:01 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
IOD skrev:
Nackdelen med att fundera för länge över det är att det aldrig blir klart, så mådte säga att du tagit ett bra steg. Min ligger fortfarande i planeringsfasen.

... men tyvärr av erfarenhet är deras kompasser inte alltid så korrekt, men billiga.


Jag har funderat länge, väldigt länge, åratal. Jag tror att risken att jag ska behöva använda något i asken är liten och då är det troligen, panodilen eller kanske kompassen. Jag köpte ett fempack med kompasser och jämförde med min riktiga kompass samt gps och alla visade norr bra och stabilt. Jag stoppade också in en i frysen och den funkade bra då också. Kompassen visar korrekt även i det betonghus jag bor i.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 12:20 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 24 maj 2011, 17:04
Inlägg: 56
Skönt att kompasserna fungerade! Mina gjorde inte det.

Tänkte på den grejen att du kunde lägga ett lager tätningsmassa där övre locket fäster vid burken, det skulle kunna verka som vattentäthet. Kan inte dick svara för gångjärnet med det fins alltid en lösning.

_________________
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”
- Charles Darwin


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: sön 27 nov 2011, 12:59 
det går att tejpa runt om skarven på låddan med eltejp
då blir den så gott som vattentät

burkar för luftgevärsammo är även det lämpliga burkar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: mån 28 nov 2011, 16:35 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 20 okt 2011, 20:15
Inlägg: 95
Ort: Lapplands urskogar
Mycket bra idé!
Visst kan jag sakna en del grejer typ mer rep och mer plast men det är ju en stor fördel att det ryms i en liten ask.
Då är det ju större sannolikhet att asken verkligen finns med när den behövs.

Hmm, nu blev jag ju sugen att fixa en egen.......

_________________
Min webshop:
http://www.paracordshop.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: tis 10 jan 2012, 21:47 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
Var ute och testade eldstålet i asken. Resultatet var nedslående. Vädret var bra, ett par minusgraderoch torrt ute samt någon decimeter torr snö. Själv var jag mätt, varm och lugn och lyckades ändå knappt få eld på bommul. Jag har tyckt det varit svårt inomhus men nu var det nästan omöjligt. Efter flera minuters skrapande så lyckades jag få eld på bomullen och resten av fnösket. Om det knappt funkar i optimala förutsättningar så lär det inte fungera bra när jag är kall, blöt och hungrig.Jag har startat en ny tråd i "elden" HÄR, för att diskutera eldståls kvalitet.

Då eldstålet i asken är ett nonameså känner jag efter detta test att det bara tar upp utrymme. Plus att bomullen räcker kanske två gånger och då känner jag att jag har större nytta av några fler tändstickor.
Vad kan jag ersätta detta eldstål med? Fler tändstickor eller nått annat? Finns det något bra eldstål som är så litet? Jag har ett Firesteel scout men det är för stort.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: ons 11 jan 2012, 01:21 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag tycker att du borde ersätta tändstålet och bomullen med ett ljus som du täljer ner till en fyrkantig form så det passar bra i asken. Ta det så det är ungefär lika stort som det du tar ut, ganska lätt att tända och kan användas att tända annat på

Det är iaf vad jag tänker få ner i min ask som jag hoppas kommer upp snart :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Qaz ask
InläggPostat: ons 11 jan 2012, 14:01 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Ser bra ut. Tips: plåster, sådana är bra att ha.

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet