Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 23:09 
Slängde just in en redig bjässe Kronan Lös, och tack vare en blandning av fantasi och nikotinkick dök en snilleblixt upp:

Borde inte en tom och grundligt rengjord snusdosa av plast vara den ultimata formen av en mindre nödask? I alla fall i situationer där man kan tänkas bli visiterad borde ju en anspråkslös liten snusbärare slinka igenom även den mest nitiske genomsökare... eller?

Eggad av denna tanke letade jag upp en gammal dosa, och efter ett jävla skrubbande med diskborste med tillhörande medel var den ren, dock med en underliggande arom av denna fantastiska produkt! Öppnade min standardnödask och provade pressa in så mycket som möjligt fråm denna, inklusive bomull som skrammel-skydd. Följande rymdes:

- Tre fiskekrokar med fiskelina snurrat runt om
- Knappkompass
- Ett mycket litet eldstål med en liten platt järnbit.
- Ca 12 halverade, hoptejpade tändstickor med plån.
- En liten pastillburk (typ sådan som man fick på Systemet för visat leg) med diarrétabletter.
- Liten karta vattenreningstabletter.
- Två skalpellblad utan handtag
- Ett par nålar med tråd surrat runtom.

Skulle säkert gå att klämma in lite mer om man minskar på bomullet eller väljer att ta bort något av ovanstående.

Tankar och åsikter kring detta? :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 23:25 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Behåll bomullen, men smörj in den med vaselin, då har du tändkuddar också, jag brukar också packa en mini-nödask i en snusdosa, dock en av stål (för att kunna smälta vatten i, men man kan ju lätt bära med sig två olika dosor), bomullstussarna och allt annat ligger i små zip-lock påsar

Tanken är bra, keep it up!

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 23:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Nu har jag inte snusat på många år, men brukar inte de stålaskarna vara aningen större än själva plastdosan. Tanken är väl att dosan ska ligga stabilt i den, inte att man ska tömma över snuset och kasta plastdosan ?

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 23:57 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
jo aningens större, typ 1-2 mm på dia. men jag använder mina snusdose-nödaskar som en del av den större nödasken

Jag brukar ha en överlevnadssnusdosa (ÖSD för enkelhetens skull) packad utanpå mitt kök

Bild


För att göra tillvaron mer bekväm så är detta packat i köket

Bild

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: fre 08 mar 2013, 13:49 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 27 dec 2012, 13:08
Inlägg: 249
Björngrillarn skrev:
Slängde just in en redig bjässe Kronan Lös, och tack vare en blandning av fantasi och nikotinkick dök en snilleblixt upp:

Haha :D

Björngrillarn skrev:
Borde inte en tom och grundligt rengjord snusdosa av plast vara den ultimata formen av en mindre nödask? I alla fall i situationer där man kan tänkas bli visiterad borde ju en anspråkslös liten snusbärare slinka igenom även den mest nitiske genomsökare... eller?

Riktigt bra idé :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 23:01 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
Ngt OT, men Bushnut: vad är det för kokkärl du har där? Ser gediget och smidigt ut! O är det ett IKEA diskställ?


Senast redigerad av Glajdarn mån 11 mar 2013, 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: sön 10 mar 2013, 23:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag vet inte vad du räknar med för situationer där nödasken ska komma till användning, men om man ser till dom situationer där visitationer förekommer så lär dom inte återlämna snusdosan utan att öppna den. Men det fråntar ju inte snusdosan sin plats som ypperlig behållare för det mesta, samtidigt som den faktiskt är helt OK att ha i fickan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Snusdosan - Undercover-Nödask?
InläggPostat: mån 11 mar 2013, 07:06 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Glajdarn skrev:
Ngt OT, men Bushnut: vad är det för kokkärl du har där? Ser gediget och smidigt ut! O är det ett IKEA diskställ?


Ett primus kärl i rostfritt på ca 1L, vet inte modellnamnet, det är rätt gammalt, och japp det är ett IKEA-diskställ, hela riggen ska kompletteras med någon form av penny-stove så har jag fattigmans multi-fuel kök Ett varningens ord dock, skaffa 4 bultar med mutter så diskstället står förankrat, så slipper man gråta över spilld chili :D

Slut OT

ONT: eftersom olika sorter har olika färg på dosorna, så kan man ju även färgkoda efter innehåll, tex. vit för sjukvård, medicin svart för eld mm, osv.

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet