Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: fre 16 sep 2011, 11:07 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Är på sluttampen av pusslandet och måste liksom dela med mig lite.
Jag har använt massor av råd från forumet men några egna också.

Blir en tråd med olika teman.

Nu om själva asken.

Använder Civilförsvarsförbundets guldiga ask. 12 kr. 11x8x3 cm. Rymmer 1,5 dl.

Gick rätt snabbt att övertygas om att det är plåtask man bör ha. Det går också att
koka i den (sägs, har inte provat).

Har utmärkt inbyggt signalspegel, obs i BOTTEN på askens insida. Ger starka stora
reflexer på husvägg 50 m bort. Kul om någon ville experimentera med avstånd
på riktigt.

Detta är alltså att tänka på. Att om spegeln behövs eller man behöver något längst ner
så kommer man behöva tömma ut hela asken och sen pussla ihop igen. Därför ser
jag det som nödvändigt att ha en plastpåse som tillfällig förvaring, och det är då
lämpligt att ha asken i en blixtlåspåse , som även tätar och som kan vara ytterligare
vattenförvaring.

EDIT En god idé är som sagts tidigare att ha tändstålet runt halsen. Det innebär
1. att ett lämpligt snöre ska finnas till hands
2. att det blir lite plats över i asken = mindre pussel :-). Det är bara att dregla och
fantisera över vad man kan lägga dit istället som man hittar längs sin väg :lol: :mrgreen:
3. att man kan hänga dit annat om det går och lämpar sig. T ex ett litet verktyg eller lampa.
Kolla gärna så några grejer har hål och är möjliga att trä upp.
4. Att den bittra inre kampen nu står mellan att spara plats och använda ett refillstål eller
en sticka med hål som Jukkastickan (har jag valt) så man kan trä upp den. Då återstår
frågan om själva skraparen som ju känns helt onödig i asken när man har knivekvivalent
men kanske blir oumbärlig när asken förlorats och endast eldstålet runt halsen återstår.
Därför kanske det är synnerligen lämpligt att ha en mini kniv/tång som också går att hänga
upp.
Det är stora och svåra beslut (:) :lol: Och gäller förstås de som vid askens öppnande vid
SHTF vill behänga sig med tändstålet, inte de som ständigt går omkring med det runt halsen.

När den är full (första ska ges bort) avser jag enligt goda tips täta skarven med svart
eltejp, lägga in i blixtlåspåse 22x15 cm och vira paracord runt till ett trevligt paket. Hm.
Några gummisnoddar runt.

Jag skulle inte rekommendera att rista i själva asken. Väggarna är rätt tunna och det syns
igenom om man råkat trycka för hårt mot något spetsigt. Tror den skulle kännas "skräpig"
och sunkig. Om man vill ha info som sitter fast i asken kan man ju skriva med spritpenna
och/eller tejpa in texten.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Senast redigerad av Tomahawk fre 16 sep 2011, 17:58, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge... innehållsförteckning och måttba
InläggPostat: fre 16 sep 2011, 11:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Förutom överlevnadsguide vill jag ha helt enkelt en innehållsförteckning till asken. Av tre skäl.

För att de jag ger bort den till ska få överblick över vad som finns
För att jag om två år, stressad, flyende och panikslagen ;) ska komma ihåg vad jag lagt i.
För att jag - när jag varit tvungen att tömma ut allt, ska kunna lätt pussla ihop det så
asken går att stänga igen.

Jag har tagit ett gratismåttband i papper från i det här fallet Bauhaus. Kapat den till 50 cm, klippt
av hälften på längden. På ena sidan finns mätstrecken och på baksidan skriver jag med mycket liten
penna varje pinal nerifrån. De bildar liksom olika lager.

Jag "laminerar" måttbandet med bred vanlig tejp så den blir vattentät.

Tror måttband kan komma till pass i olika sammanhang. Inte minst för att mäta och se hur mycket
det går åt av tejper och snören. 8| :lol:

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: fre 16 sep 2011, 11:49 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Bra citat du har :). Jag är nyfiken på va asken innehåller.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: fre 16 sep 2011, 12:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Bodis skrev:
Bra citat du har :). Jag är nyfiken på va asken innehåller.


:D

Jag med... väntar på några grunkor så ska det undersökas och fipplas lite innan det tar form :) .

Fler rapporter kommer!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 21:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Vi väntar :P

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 08 nov 2011, 17:27 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Å, trevligt! :)

Det är bara en detalj faktiskt som saknas, plus en bra photoshoot, och det är ett bra men litet förstoringsglas. Jag är på vippen att ge upp och ta ett glasögonglas som egentligen är för stort - men det går ju att byta ut sen...

Jag kan ju ändå spilla ut någon detalj i min process:

Beträffande "tändvätska" var jag inne på en flaska alcogel 3-5 ml men tyckte ändå den blev för stor. Har kompromissat på andra sätt genom att ha både vaselin (i en pytte sminkprovburk), alcogel (i mini parfymprovflaska) samt tea tree oil (också parfym). Dessa ser ut som små glasrör och måste fyllas med en liten pipett.

Jag gillar att ha alla sidofunktionerna smörjande, desinficerande och inflammationsdämpande.

Har provat att tända tea tree oil med bomull, och det går fint att tända - men hu en sådan ryslig svart rök. Undvik detta inomhus!

I will return... :ninja:
/Tomahawk (tacksam till alla tipsare, ni vet vilka ni är...)

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 08 nov 2011, 23:21 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: mån 11 maj 2009, 11:48
Inlägg: 116
vad det gäler överlevnadsaskar så bygger folk för stora, är den större än en tändstisksask så kommer den inte med eller ligger i ryggsäcken och då tycker jag att man har missat iden med en "överlevnadsask". har haft ett stort gäng under åren och den enda som fortfarande är med är en orange burk som man har stormtändsticker i, den har jag sytråd med nålar, kompass, 3 vattenreningstabletter, bryne och del av ett rakblad, och tandtråd. det enda som har används skarp är sytråden och brynet. Den ryms i ficka utan att den är i vägen eller stör. vad det gäller tänd materiel så har man så klart näver i byxfickorna.

men det är kul att sitta och tänka och bygga en ask :D

känner ingen som har en överlevnadsask av modell större än en tändsticksask som de bär med sig på kroppen utan de hamnar i ryggsäcken.

_________________
dyslektiker stavar som en kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 08 nov 2011, 23:56 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Jag brukar ha en som är av liknande typ av Tomahawks som följer med på nästan allt. Har burit den sen första gången jag läste överlevnadshandboken och många av sakerna i den är fortfarande oanvända :)

Har kommit fram till att ett "gray man" sätt är att ha ett solglasögonfodral på sig fyllt med saker, får plats förvånansvärt mycket i dem.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tor 17 nov 2011, 00:14 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Det var efter mycken läsning på forumet och annorstädes som jag landade för plåtasken och ungefär
vad den ska innehålla.

Jag kommer inte så ofta kunna ha den i fickan men jag har den nära mig och räknar med
att snabbt ta den intill mig när fläkten träffas och *därefter* alltid ha den på mig.

Det hindrar ju inte att man kan ha småsaker i fickorna som tändare, vissla med kompass osv,
ficklampa på nyckelknippan osv. När man har fickor vill säga!

Jag känner inte att jag behöver vara så "grå" heller i det här sammanhanget :). Likväl som med EDC liksom muminmamman, mycket "bra att ha"-grejer, normalt för prilliga och överbeskyddande fruntimmer ;) 8) :lol:

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips /mediciner
InläggPostat: tor 17 nov 2011, 00:41 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Har funderat på vilka mediciner som hör hemma i nödasken. Självklart beror det på vad man har för personliga behov, och hur mycket plats det finns i asken. Men kanske det är värt att spara lite plats till några olika mediciner. De är lätta att peta ner i hålrum om man förpackar dem en och en.

1. Använd tabletter som är förpackade en och en i karta. Tejpa över baksidan innan du klipper ut de enskilda. Tejp skyddar foliet från att skadas. Tejpa också Micropur etc.

2. Prioritetsordning. Några principer:
a) Det ska ge god och meningsfull lindring av bara en eller få doser.
b) Hur handikappad blir du utan aktuell medicin om behov uppstår? (Alvedon t ex är kanske det vanligaste och mest troligt efterfrågade, men det är ju så milt att det mesta som det hjäper mot kanske man inte blivit helt satt ur spel av. Men kanske delvis!)
c) Sannolikheten för att medicinen behövs är också en faktor.
d) Kan en dos i sig vara livräddande?

Jag har svårt att prioritera helt, det är bara min etta som är klar. Andra tankar?

1. Dimor/mot diarre. Kräver nog några tabl för att vara meningsfullt? Men känns värt det. Sjaskig mage kan ju inte bara handikappa och plåga utan ta livet av en....
Fyra av dessa för att dela upp på några dostillfällen.

Därefter utan rangordning:

-Alvedon, känd aktör på scenen. (Magnecyl kanske om magen tål. Kan gnuggas på ormbett!)
-Citodon el motsv, receptbelagt och starkt, men kan nog vara bra med en rejäl painkiller
om det vill sig... släpa sig med brutet ben ex som har diskuterats
-Losec, magkatarr/sår/stressmage
-Stesolid, om man har. Det är ju en benzodiazepin, lugnande och beroendeframkallande. Vid svår ångest. (Går möjligen att använda om någon får krampanfall. Osäker på dos och om det måste vara stolpiller.) Det bör funka som muskelavslappning om en led behöver dras rätt eller kanske en fraktur.
-Noskapin, hostdämpande. Fjuttigt kan tyckas, men om rethosta sätter in i ett läge där du inte får höras... då kan de kanske rädda liv... :notme:
-Kortisontabletter - allergisk reaktion (12 små förpackade i en tom strepsilsbubbla)
edit: Koffeintabletter!

Min ambition är förstås att ha alla dessa. Jag pusslar och knökar..... (Och Ja, det är nödasken de ska vara i. I EDCn finns förstås mycket mer)

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - hurra FÄRDIG!!
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 01:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Nu äntligen efter att ha varit på sluttampen 2,5 månad. :D :rambo:

Är helt nöjd - även om man alltid kan diskutera hur man skulle kunna prioritera om. Men jag tänker inte babbla
om det nu utan väntar ifall någon vill kommentera.

Det är ungefär 50 prylar i asken och hujedamej sånt pyssel och pusslande det varit! Som marja säger är det jätteroligt.
När utvecklingsstadiet är klart är det bara att starta produktion till den närmaste kretsen :twisted: de kommer inte undan 8) :lol:

Bilder finns externt på http://se.fotoalbum.eu/Tomahawk/a661994
Jag visar först hur jag löste eldstålsfrågan med en kompromiss, sedan vilka föremål som ingår, sedan hur jag stuvar asken och sist vad jag har runt den.

Tack igen alla som delat med sig tips

Hoppas någon vill titta. Respons välkomnas :)

/Tomahawk

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 01:55 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Gillar "smycket".

Har du funderat på att behandla ytan på eldstålet så det inte oxiderar eller utsätts för fukt/kondens.

Gillar att du har Noskapin, kan behövas om man måste smyga iväg :)

Har du funderat på ett Magnesiumtändstål istället? Anledningen är att om man har magnesium kan man -alltid- få eld spelar ingen roll hur fuktigt det är det man vill tända på. Eller är vi här för bra för såna kontraptioner?

Kanske ha en innehålls lista på vad som är i asken i locket, kan vara bra i en nödsituation för att komma på vad man har istället för att välta ut asken för att leta om måttbandet har förstörts eller tappatsbort?

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 02:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Ulv i fårakläder skrev:
Gillar "smycket"

Tack...!

Citera:
Har du funderat på att behandla ytan på eldstålet så det inte oxiderar eller utsätts för fukt/kondens.

Ah! Nej... inte riktigt. Då kanske jag gör det. om jag hittar hur... :notme:

Citera:
Gillar att du har Noskapin, kan behövas om man måste smyga iväg :)

;) Somliga har ju en tendens att få hostattack på bröllop och sånt... när det är minst lämpligt.

Citera:
Har du funderat på ett Magnesiumtändstål istället? Anledningen är att om man har magnesium kan man -alltid- få eld spelar ingen roll hur fuktigt det är det man vill tända på. Eller är vi här för bra för såna kontraptioner?

Nej... det har jag inte. Jag vet att de finns men är inte bekant. Att skrapa ner en liten hög har inte lockat. Men är det så bra bör det ju övervägas. Kanske att ha i sin EDC o/e BOB som komplement? Och vi kanske är för bra... *host*

Citera:
Kanske ha en innehålls lista på vad som är i asken i locket, kan vara bra i en nödsituation för att komma på vad man har istället för att välta ut asken för att leta om måttbandet har förstörts eller tappatsbort?

Mmhh. Det är en bra idé. Initialt skulle jag ha måttbandet i asken men fick inte plats. tänkte baksidan var lämplig för innehållsförteckning, men man kan nog skriva annat meningsfullt.

Jag tänker också att rätt snart kommer flera saker hlttat ut ur asken och somligt är förbrukningsvaror. Då kan annat läggas ner t ex måttbandet.

Tack för intressanta synpunkter! Vad snabb du var...

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 03:21 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Hade bara tur... och svårt att sova :(

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tomahawks nödaskbygge - tankar och tips
InläggPostat: tis 06 dec 2011, 09:22 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Bra genomtänkt!, och säkert väl avpassat efter dina behov. Det jag funderar på är om du tänker dig denna i "riktig" nöd?
eller till vardagsnöd (Ont i huvudet, tur man har ipren i nödasken, sugen på lite vin till picknicken, tur man har korkskruv med sig)?

För mera nöd-nöd hade jag nog slopat korkskruv och konservbrytare och använt kniven eller andra besvärligare sätt för att tackla dylika problem.

Tänker du bära nödasken till vardags? dvs som EDC, eller ska den ligga i beredskap någonstans lite som en BoB?
Om du ska ha den till vardags, kommer du bära eldstålet kring halsen till vardags då eller planerar du att du kommer ha tid att hämta det?


Edit: Och efter att ha läst nogrannare i tråden ser jag att du redan resonerat kring flera av punkterna :)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet