Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Thatotherguys nödask mk.1
InläggPostat: ons 12 feb 2014, 23:04 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 feb 2014, 00:52
Inlägg: 68
Ort: Stad i Norrland
1 st Fällkniv (Huvudsakliga funktioner: Stort och litet blad, kapsyl och konservöppnare, pryl)
1 st Tändstål (Jukkasstickan)
1 st Syftkompass (Silva Ranger SL)
1m Ståltråd
6 st "Eldpinnar" (Flamax Anzünder, brinner även när de är blöta)
1 st Nyckelringslampa (Nobrand)
5 st Plåster (2 stora, tre mellan)
4 st Desinfektionsservetter
"En bit" stearindoppad hampasnöre

Allt förpackat i Civilförsvarsförbundets guldfärgade nödask och förseglat med eltejp. Vid test upptäckte jag att asken för närvarande flyter men gissar att några fler gram skulle ändra på det. På utsidan av asken har jag fäst en innehållsförteckning.

Vad jag känner att asken saknar: Visselpipa, vattenreningstabletter, sykit, snöre/fiskelina, säkerhetsnålar

När kommer asken användas?: Asken kommer vara med mig närhelst jag inte rör mig inom tätbebyggt område, och ofta annars också. Jag lägger dock störst vikt att ha den med mig de gånger jag åker på medeltidslajv. Vid sådana tillställningar har jag en tendens att vandra ut ensam i skogen av olika anledningar, vilket kan bli mycket problematiskt då jag kan befinna mig i okänd terräng i andra änden av landet. När jag var yngre villade jag nästan bort mig totalt vid ett sådant tillfälle. Jag har sedan dess tränat min "inre kompass" och studerar alltid flygfoton över områdena i förväg. Via personlig erfarenhet har det dock flera gånger visat sig att en av de personer jag inte kan lita på är undertecknad själv :smack: Vilket i sin tur lett till att jag (äntligen) satt samman min första överlevnadsask.

Ovan har jag nämnt vad jag planerar komplementera asken med för att fylla upp den sista ytan. Detta kommer ske löpande och planen är även att byta ut fällkniven till någonting mer pålitligt. Sedan ska jag också titta närmare på vaselinbomull då jag sett det nämnas på flera håll här på forumet.

_________________
Sverige ut ur EU eller EU ut ur Sverige? Båda alternativen fungerar. Jag är flexibel.

Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thatotherguys nödask mk.1
InläggPostat: tor 13 feb 2014, 22:37 
Offline
Grannarna tittar konstigt på mig.

Blev medlem: mån 13 okt 2008, 11:49
Inlägg: 781
Ort: Västerbotten/Umeå
I min nödask så har jag en 2L fryspåse att bära vatten i och rena vatten i.
Några tändstickor med stearin på svavlet och ett plån i en liten ziplockpåse. Det är svårt att göra eld med tändstål.
Två stycken alvedon om jag skulle drabbas av feber i ett dåligt läge.

_________________
/Qaz

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thatotherguys nödask mk.1
InläggPostat: tor 13 feb 2014, 22:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om problemet enbart är att du går vilse så är det väl enklare att ladda ner en bra kart-app till gps:en i din telefon? :|
Sen skulle jag nog byta ut eldstålet mot en vanlig gaständare... enormt mycket lättare att tända en eld med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Thatotherguys nödask mk.1
InläggPostat: fre 14 feb 2014, 00:28 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 feb 2014, 00:52
Inlägg: 68
Ort: Stad i Norrland
"Tillfälliga" vilse situationer (har ju ändå handlat om ett par timmar innan jag kunnat navigera mig) är det jag råkat ut för ett par gånger tidigare. Men bäst som är går jag bort mig helt och hållet samtidigt som det börjar regna och/eller jag bryter foten. Elektronik litar jag inte på då dagens telefoner är så pass vattenkänsliga (jaja, jag kan skaffa helslutande skal). Samtidigt har jag erfarenhet av att telefonens GPS ibland har visat fel på ett par kilometer eller lagt Sverige 90 grader på sidan, känns inte bra om det skulle ske i en nödsituation.

Eldstålet stannar, har aldrig haft problem med sådana med rätt förberedelser ;) . Dock är det självklart värt det att ha fler än ett sätt att göra eld. Tändstickor eller mini-bic ska tilläggas. Plastpåse kommer även det tillföras. Kommer även fixa en längre ståltråd, att lägga den runt kanten i botten gick mig helt förbi.

Börjar känna att det är riktigt roligt att greja med nödasken (EDC?) :D
Ska se till att pröva den i fält också när jag donat om den lite till. Synd bara att den kommer sluta flyta med alla tillägg. Får låta bli att trilla i sjön helt enkelt :lol:

_________________
Sverige ut ur EU eller EU ut ur Sverige? Båda alternativen fungerar. Jag är flexibel.

Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet