Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: tis 10 dec 2013, 17:57 
[url]http://www.clasohlson.com/se/Ljusstavar-för-fiske/Pr314871000[/url]

Länge har jag sökt efter den legendariska tritiumknappen (betaljus) som Lofty Wiseman rekommenderar i Överlevnadshandboken till asken, detta utan resultat. Ett alternativ hittades på Clas Ohlson i helgen, se länk ovan. Dessa är små brytljus som med en liten plastsnupp kan fästas två och två i fiskelina/krok. Testade ett par, och de lyser definitivt mer än de utlovade två timmarna och passar som klippt och skuret in i en överlevnadsask. Ljuset är dugligt till kartläsning också. Kommer i 20-pack, förpackade i små påsar; tvåpack inklusive en plastsnupp för varje par.

Nackdelen är ju den begränsade livslängden, men som nödlösning... Tänkte att detta kunde vara intressant för er?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: tis 10 dec 2013, 19:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Kan det vara något sånt här han menar? http://www.survivalaids.com/order1.php?pg=1211

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: tis 10 dec 2013, 20:05 
Det beta-ljus jag kör med:

http://www.survivaldepot.co.uk/product/tritium_vial


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: tis 10 dec 2013, 21:59 
Jepp, det är det ljuset jag menar! Hade gärna viljat titta på en "in real life" innan jag köper, men ska slå en fundering på era förslag. Tackar för dem!

Tanken var att clasohlson-ljuset kan användas om man inte fått tag på ett betaljus eller kanske inte vill ha ett.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 15:27 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Skogsbonde skrev:


Kan man få en liten recention kanske? :)

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 16:46 
Det lyser mycket svagt. Bra så? :lol:

Jag har två stycken. Båda monterade i en "TEC Glow Fob" av aluminium som också säljs på sidan.

Den ena sitter på dragkedja på en liten EDC-väska. Innebär att jag kan hitta väskan smidigt i mörker.

Den andra hänger om halsen. Det är praktiskt nattetid eftersom den ger tillräckligt ljus för att man skall kunna ana dörrhandtag och liknande i beckmörker. Alltså sådant mörker det är ute på landet en mulen vinternatt utan månsken när det inte finns några tända lampor inom ett par kilometers avstånd. Eller inomhus när det är strömavbrott och inga andra ljus är tända.

För att man skall ha nytta av ljuset måste ögonen vara riktigt mörkeranpassade. Om du har tänt sänglampan och sedan släcker den, är du tvärblind i natten även med en tritium-ljuskälla. Du kan fortfarande lätt hitta ljuskällan, men den räcker då inte för att se. Men är dina ögon mörkeranpassade så kan den användas för att gå runt i ett helt mörkt hus utan att gå in i väggar och möbler. Eller för att med viss möda läsa mindre delar av en karta.

I staden, med mycket lampor tända, eller utomhus nätter med månsken så gör den ingen större nytta annat än som markör.

Den gröna ger mest ljus.

Det finns större tritium-ljuskällor som även har reflektor som troligen är bättre för exempelvis kartläsning. Men de är dyrare och jag har inte testat...

http://www.betalight.nl/html/index.php?page_id=106
http://www.betalight.nl/html/index.php?page_id=118


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 17:08 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Vet inte hur länge jag letade efter dessa för 10 år sedan, utan resultat...

Om "någon" drar igång ett samköp av Betalight Torch så är jag med på en till fem stycken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 18:36 
Något som vore intressant att testa kunde vara att montera in ett par tritiumrör istället för en ledlampa i ett ficklampshuvud. Och sedan kapa bort kroppen. Helst skulle man ha delar till en "byggsats" där batterikroppen är lös, och helt skippa den. Skruva bakänden direkt på huvudet. Med en bra reflektor borde ljusstyrkan från de billiga rören bli avsevärt mycket starkare.

Jag har någon trasig lampa från dx.com liggande. Kanske blir ett projekt i jul... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 21:33 
:? Jag såg inget pris på betalight torch? Är principiellt intresserad av samköp. Liksom av såna små tritiumpluttar som SkogsBonde skrev om.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 21:54 
MulenDag skrev:
:? Jag såg inget pris på betalight torch? Är principiellt intresserad av samköp. Liksom av såna små tritiumpluttar som SkogsBonde skrev om.

/MD


Jag är också med på samköp av Skogsbondes små tritiumfilurer! Hade gärna tagit initiativet att beställa, men har alldeles för lite erfarenhet med utländsk näthandel...

Betalight Torch:en står jag dock över denna gång om det blir tal om köp...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 22:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om man har lite pengar som bränner i fickan så kan man ju köpa Photonfanatics Luce de Notte.... ;)

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... les-thread


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 22:10 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
För längre sen än jag vill minnas (då jag var en ung och dum fänrik i pansartrupperna) köpte jag på postorder (det hette så då) en sån här: Bild
från en firma i England. Ljuset var så erbarmligt dåligt att jag reklamerade och fick pengarna tillbaka (så gjorde man då).
Känner mig gammal

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: ons 11 dec 2013, 22:18 
MulenDag skrev:
:? Jag såg inget pris på betalight torch? Är principiellt intresserad av samköp. Liksom av såna små tritiumpluttar som SkogsBonde skrev om.

/MD


Behöver du fråga så har du inte råd... Ca 700:- :smack:

http://www.kitmonster.co.uk/product_inf ... cts_id/638

Och det handlar INTE om att ersätta en ficklampa. Precis som Swedala säger så lyser det SVAGT! Men starkt nog om dina ögon är mörkeranpassade.

Det finns det ingen större anledning att sambeställa. Inget att vinna, eller mycket lite. Bara att skicka efter med kreditkort eller paypal.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: sön 09 feb 2014, 15:20 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 11:54, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alternativ till det beryktade betaljuset...
InläggPostat: sön 09 feb 2014, 15:32 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
xsive skrev:
Varit nyfiken länge nog så beställde en Nite Glowring idag. Grönt ljus med klar plasthållare.
http://www.ebay.co.uk/itm/NITE-TRITIUM-GLOWRING-KEYRING-GADGET-MINI-GLOW-IN-THE-DARK-RING-KIT-MARKER-STICK-/400310733263


Det står att den håller i minst 10 år, finns det något tillverkningsdatum på dem så att man vet att man får nya grejer och inte saker de har haft i lager i 5 år?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet