Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: mån 07 jul 2014, 23:50 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
har gjort ett par överlevnadsaskar åt min mor och bror för skogsbruk. Fick inte med stål och flinta utan valde istället en BIC mini och 6 tändstickor med plån då det känns viktigare att få plats med en visselpipa istället för eldstål för en 72-timmarssituation. De är tänkta att användas i en situation då man gått vilse eller liknande i skog.

Känns mer som att flinta är mer passande i en större utrustningskit såsom en bug out bag men att det tar för mycket plats i en liten ask.

några tankar kring detta?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 00:07 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:45, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 01:32 
bic är bra då du har bränsle och eld i samma. Eldstål behöver man lite träning med innan man använder i överlevnadssituation, och gärna lite fnöske också som t.ex lite torr bomull.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 08:49 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Använder själv flinta och stål som alternativ ett i vardagen. Har även fixat en uppsättning till grabbarna, men de har inte rätta knycken än. I alla olika väskor, bilar, kök osv finns både tändstickor och tändare!

Det finns goda skäl till att elddonet föll ur bruk så fort ett ekonomiskt alternativ dök upp.

Måste dock påpeka att det är kult att tända med stål och flinta, eldstål och metallskrapare är sunkigt praktiskt!

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 12:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Visserligen äger jag tändstål, men mest för att det är en kul grej mer än att det är särskilt praktiskt.

Att lagra på sig tändare och tändstickor för en livstid är billigt och sparar sanslöst med tid jämfört med alternativet.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 13:10 
De som i vardagen verkligen använder flinta och stål som främsta metod för att tända, är jag djupt imponerad av.

Jag misstänker dock att det är en del som blandar samman flinta med ferrocerium.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ferrocerium

Ferrocerium är minst lika high-tech och systemberoende som BIC-tändare eller tändstickor. Jag har några ferrocerium-stavar i olika kit, men använder normalt tändstickor för att tända, eller möjligen en BIC-tändare eller rent av en liten gasoldriven blåslampa med piezotändning. Ferrocerium-stavarna är ren nödutrustning för mig. Jag behåller skyddslacken på dem, så att de inte riskerar att korrodera över tid.

Jag använder ibland även andra metoder för att göra upp eld, exempelvis just flinta och stål, eller en eldkolv eller just ferrocerium. Men det är mest för skoj under mycket gynnsamma förhållanden. Tända sommargrillen med publik, exempelvis.Kommer nog att försöka med eldborr och eldplog också någon gång.

En mini-BIC är svårslagen som kompakt och långlivad tändmetod om man lägger lite tid på att samla bra fnöske eller har med sig bomull och vaselin eller våtservetter med alkohol eller handgel som är alkoholbaserad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 13:25 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
för 50-60 spänn är det värt att "slita ut" ett billigt tändstål när man är I grilltändartagen/annan vanlig braständning anser jag. alltid bra att polarna kan se att mina "tokerier" faktiskt fungerar... hehe
mvh pp

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 13:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
PoloPrinsen skrev:
för 50-60 spänn är det värt att "slita ut" ett billigt tändstål när man är I grilltändartagen/annan vanlig braständning anser jag. alltid bra att polarna kan se att mina "tokerier" faktiskt fungerar... hehe
mvh pp


Skulle ju vara det då förstås... ;-)

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 15:12 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 jul 2010, 23:15
Inlägg: 79
Ort: Västra Götaland
Jag har nästan slutat använda tändare eller tändstickor när jag tänder en brasa eller grillen. Istället använder jag tändstål. Varför då kan man fråga sig? Jo, den dag när jag vält med kanoten eller bara blivit dränkt i ett skyfall och behöver en brasa så kan man ge sig fan på att vare sig tändare eller tändstickor kommer fungera. Tändstålet däremot bryr sig inte om såna petitesser som vatten. Men har man inte tränat med tändstål så är oddsen rätt kassa att man lyckas göra upp en eld under taskiga förhållanden.
Så som med allt annat - det du inte tränar på kontinuerligt har du ingen chans att fixa när yttre omständigheter är emot dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 21:43 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Jag använder eldstål och flinta för att tända kamin, grill och brasor i skogen av samma skäl som Krellh.
Jag tillverkar eget fnöske och samlar alltid torrt gräs och annat som jag har i eldpåsen.
Den dagen det krisar är jag nog glad att det finns en vattentät ask med en tändare och torktumlarludd inkletat med vaselin.

Så länge det inte är bråttom så är det himla kul att tända eld med omoderna metoder! Har även ett gäng moderna eldstål av ferrocerium och kan bara konstatera att det krävs vana för att få eld på en brasa även med sådant. Tänder ofta gas och bensinköket med ferrocerium vilket fungerar ypperligt!
/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: tis 08 jul 2014, 21:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag köpte en sån här låda redan på 80-talet , fnösket är slut och ersatt samt flintan med en större bit , men stålet är kvar och fungerar lika bra nu som när det var nytt .
http://www.wilmanaturprodukter.se/portf ... /elddon-2/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: ons 09 jul 2014, 10:51 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag har satsat i ett par stycken Numyth Tohil-bensintändare. Vattentäta och "bombproof" tack vare skal i tjock aluminium.

Till skillnad från t ex Zippo så behåller dessa tändare bensinen kvar i flera månader utan att den avdunstar pga tätning med O-ring.

http://goinggear.com/numyth-tohil-v2-wa ... ghter.html

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: ons 09 jul 2014, 11:48 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Har man gått vilse så är det i mina ögon viktigt att kunna orientera sig, så en kompass vore ju inte helt fel. Finns säkert varianter i miniformat ,kan jag tro.
Personligen så föredrar jag eldstål alla dagar i veckan över både tändstickor och tändare, men det krävs ju som sagt att man har använt det tidigare och
vet hur man gör.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: ons 09 jul 2014, 12:50 
Krellh skrev:
Jag har nästan slutat använda tändare eller tändstickor när jag tänder en brasa eller grillen. Istället använder jag tändstål. Varför då kan man fråga sig? Jo, den dag när jag vält med kanoten eller bara blivit dränkt i ett skyfall och behöver en brasa så kan man ge sig fan på att vare sig tändare eller tändstickor kommer fungera. Tändstålet däremot bryr sig inte om såna petitesser som vatten. Men har man inte tränat med tändstål så är oddsen rätt kassa att man lyckas göra upp en eld under taskiga förhållanden.
Så som med allt annat - det du inte tränar på kontinuerligt har du ingen chans att fixa när yttre omständigheter är emot dig.


Jepp, också min tankegång. Färdigheter är färskvara.

Det kan annars vara bra att ha med både en mini-bic och ett tändstål i asken. Jag bröt av plasthantaget på ett litet tändstål och knipsade av halva "ståldelen", tar i princip ingen plats alls ens i en nödask och är ett bra och vattentåligt komplement.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: överlevnadsask utan flinta
InläggPostat: fre 15 aug 2014, 17:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Som de fleste velger jeg tändstickor/lighter som fremfor ildstål/ferrocerium hver gang om man må lage ild fort. Er dog enig i at det er viktig å kunne bruke ildstål/ferrocerium om det er siste alternativ og jeg har det alltid med meg (men også lighter!)

Xamda skrev:
den dag när jag vält med kanoten eller bara blivit dränkt i ett skyfall och behöver en brasa så kan man ge sig fan på att vare sig tändare eller tändstickor kommer fungera.
Når det gjelder tennstickor er jeg enig, men en enkel gassligther som fx Bic, er det jo lett som helst å få til å fungere selv om den har lagt i vann? Har gjort det et utall ganger selv, først rister man den lenge så alt overflødig vann ristes bort. Deretter blåser man ned i mekanismen for at lufttørke den, deretter drar man tennhjulet mot håndflaten flere ganger for å varmetørke mekanismen.

Om det ikke er å velte med kanoen, men skyfall som gjelder, så tror jeg at jeg kan få en Bic til å fungere før ildstål/ferrocerium brukeren finner knusk/tinder, om da ildstål/ferrocerium brukeren ikke får ild med første sammling, så har jeg en lighter som virker og holder en flamme fremfor kaste gnister.

Når det derimot gjelder survival/bushcraft kjenslen så vinner ildstål/ferrocerium hver gang 8).


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet