Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:12 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Hej alla med-survivalister. Jag är nybliven medlem på forumet som preppat lite undercover under ett par år. Mestadels dolt under intresse för vildmark/jakt/fiske (rätt uppenbart vad det ger möjligheter till) men också teknik/fordon vilket gör att jag har lite mer drivmedel lagrat än genomsnittet. Mitt prepper-fokus är främst för vardagskatastrofer, dvs längre tids: elavbrott, inga kortbetalningar, matbrist i butik, förorenat vatten, drivmedelsbrist... men även situationer som: bilolycka, eller att gå vilse. Det som gör detta extra intressant (och svårt) är det faktum att jag har barn/fru och därför inte främst ser min egen förberedelse och förmåga som mitt enda fokus utan kanske främst att tillse att familjen kan överleva även om jag inte finns där och kan hjälpa till.

Så, nog om mig... över till frågan!
Jag har förberett små överlevnadsaskar (plåtasken som Civil.se säljer) till barnen som jag vill att dom stoppar i ryggan när de går till skolan. Kanske inte varje dag, men helst och definitivt när det vankas friluftsdag. Huvudfokus är att de ska klara ett dygn tills dom får hjälp (eller hålla sig gömda ett dygn ifall det är vad dom vill göra...). Detta innebär enligt mig att dom ordnar vatten och håller sig varma/torra (nödfilt, fryspåsar, vattenrenignstab. bictändare och tampong ordnar den saken)
Vad jag vill komplettera askarna med är någon form av nödnäring och tänkte höra om tips/åsikter om vad som är lämpligt för att hjälpa till att behålla moralen såväl som andra kroppsliga/mentala förmågor.

Mina tankar/huvudkandidater:
200 grams chokladkaka (tror den går att pressa ner)
+God moralhöjare
+Mycket kalorier
+Kolhydrater... om man ska arbeta/gå
-Kortsiktig (effekten avtar rätt fort)
-Troligen uppäten långt innan behovet egentligen uppstår (packar för barn alltså)

200 gram jordnötssmör i en mylarpåse (fixar själv i lämplig storlek)
+Moralhöjare
+Mycket kalorier
+Proteiner/Fett
+Positiva effekter under längre tid
-Ger kanske inte tillräcklig blodsockerhöjning för att man ska behålla skärpan när man är hungrig?
-Kan också vara uppäten...

Vad tänker ni kring detta? Vad skulle ni lägga i en barnask där fokus är beskrivet ovan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:30 
jordnötter i bare, lätt ätbart och gott

beef jerky, samma där

att man sedan omsätter det hela minst en gång i månaden med

annars finns det ju riktig nödproviant som håller länge


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:31 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:07
Inlägg: 142
Ort: Örebro län
Risentas små sesamkakor, brukar finnas på hälsohyllan. provade själv nu i helgen, var hungrig som tusan, åt ett pkt och klarade mig iaf två timmar till. (jag är annars storätare)

Nötmix, "hälsogodis", torkade frukter, kolla med hälsobutiker efter energibars.
Sen gäller det ju att barnet inte slafsar i sig innehållet som godis utan kan hålla sig tills det gäller.
Lycka till!

_________________
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:37 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
grym skrev:
jordnötter i bare, lätt ätbart och gott

beef jerky, samma där

att man sedan omsätter det hela minst en gång i månaden med

annars finns det ju riktig nödproviant som håller länge


Så sant, ska kolla på jordnötsbare också. Har aldrig ätit en sån.
Ett alternativ i den kategorin kanske kan vara ett par minisickers (lättare att få plats med flera små än en stor alltså).
Jerky är också ett bra alternativ som jag inte tänkte på. Lång hållbarhet och lite mer långsiktiga kalorier.

Hmmm hmmm, tack för input.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:38 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
loki241 skrev:
Risentas små sesamkakor, brukar finnas på hälsohyllan. provade själv nu i helgen, var hungrig som tusan, åt ett pkt och klarade mig iaf två timmar till. (jag är annars storätare)

Nötmix, "hälsogodis", torkade frukter, kolla med hälsobutiker efter energibars.
Sen gäller det ju att barnet inte slafsar i sig innehållet som godis utan kan hålla sig tills det gäller.
Lycka till!


Sesamkakor var en ny tanke. Ska kolla innehållet i dessa också.
Tack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Glöm inte vätskan heller , om du packar mycket sötsaker .
Bara släcka törsten med kall snö eller dikesvatten kanske inte är så bra ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 10:46
Inlägg: 26
Tobold skrev:
Sesamkakor var en ny tanke. Ska kolla innehållet i dessa också.
Tack


Citera:
http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Sesamkakor/
INGREDIENSER
Sesamfrö, glukossirap, socker.
NÄRINGSVÄRDE PER 100 g
Energivärde 2150 kJ (510 kcal)
Protein 12 g
Kolhydrater 50 g
Fett 29 g
VIKT
40g


Jag är diabetiker och käkar ett par såna i veckan. Sesamfröna gör att blodsockret går upp hyfsat snabbt, utan att stiga som en raket, och sen håller det sig där längre än med t ex druvsocker som är snabbt in, snabbt ut. Lite förenklat så jämnar fett ihop med snabba kolhydrater ut blodsockerkurvan. Jägarsnus är inte dumt det heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:59 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Dweomer skrev:
Glöm inte vätskan heller , om du packar mycket sötsaker .
Bara släcka törsten med kall snö eller dikesvatten kanske inte är så bra ?


Så sant så sant, men jag får inte in vätska i en så liten ask. Därför måste barnen kunna göra upp eld (smälta snö) och rena vatten med vattenreningstabletter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 11:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
forngren skrev:
Tobold skrev:
Sesamkakor var en ny tanke. Ska kolla innehållet i dessa också.
Tack


Citera:
http://www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Sesamkakor/
INGREDIENSER
Sesamfrö, glukossirap, socker.
NÄRINGSVÄRDE PER 100 g
Energivärde 2150 kJ (510 kcal)
Protein 12 g
Kolhydrater 50 g
Fett 29 g
VIKT
40g


Jag är diabetiker och käkar ett par såna i veckan. Sesamfröna gör att blodsockret går upp hyfsat snabbt, utan att stiga som en raket, och sen håller det sig där längre än med t ex druvsocker som är snabbt in, snabbt ut. Lite förenklat så jämnar fett ihop med snabba kolhydrater ut blodsockerkurvan. Jägarsnus är inte dumt det heller.


Du dom såg ju inte alls dumma ut, tack :)
Det kan vara yttermåtten som är på minussidan då, tror att jordnötssmör är lite svårt att slå just på kalori/volymenhet.

Edit: På bilden ser dom rätt kompakta ut. Får köpa ett par och smaka/provpacka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 12:27 
Nöt-Crème.

Socker, vegetabiliskt fett, hasselnötter 20%, jordnötter, kakaopulver, aromämne (vanilin).

Kombinera med en eller två 33cl vatten i återanvända PET-flaskor utflyktsdagar.

Mer (bara lite mer) energi än choklad och lagom stor. Kan få ner mer än en i asken. Vattentät förpackning. Går att köpa i storpack att använda som refill. (Perfekt för att beta musfällor också...)

Bild

Jordnöt i bare avser nog jordnöt i lös vikt. Alltså hälla över från en storpack till en mindre. Bra och billigt. Kan göra samma sak med exempelvis skalade hasselnötter.

Skicka med ett litet russinpaket eller två är inte heller fel. Eller torkad frukt. Går kanske att hitta något som inte ses som godis, så att det inte äts bara för att det är gott...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 13:45 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Skogsbonde skrev:
Nöt-Crème.

Socker, vegetabiliskt fett, hasselnötter 20%, jordnötter, kakaopulver, aromämne (vanilin).

Kombinera med en eller två 33cl vatten i återanvända PET-flaskor utflyktsdagar.

Mer (bara lite mer) energi än choklad och lagom stor. Kan få ner mer än en i asken. Vattentät förpackning. Går att köpa i storpack att använda som refill. (Perfekt för att beta musfällor också...)

Bild

Jordnöt i bare avser nog jordnöt i lös vikt. Alltså hälla över från en storpack till en mindre. Bra och billigt. Kan göra samma sak med exempelvis skalade hasselnötter.

Skicka med ett litet russinpaket eller två är inte heller fel. Eller torkad frukt. Går kanske att hitta något som inte ses som godis, så att det inte äts bara för att det är gott...


Mycket bra förslag, borde rymmas flera av dessa som du säger och att dessutom komplettera med lite annat smått och gott är kanske rätt väg att gå.
Tack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 18:53 
Lofty Wiseman förslog ljus av talg för dubbla användingsområden. Vid ljusbrist: Tänd på. Vid matbrist: Ät! Fett är ju ett näringsämne värt guld i fråga om energi, i synnerhet i en överlevnadssituation. Har haft talgljus i min överlevnadsask ända sedan jag började med överlevnadstänket: Jag hällde helt enkelt talg i en värmeljusform med en veke, och voilá! (måste dock bytas ut med jämna mellanrum och inte speciellt gott)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 19:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 10:46
Inlägg: 26
Tobold skrev:
Du dom såg ju inte alls dumma ut, tack :)
Det kan vara yttermåtten som är på minussidan då, tror att jordnötssmör är lite svårt att slå just på kalori/volymenhet.

Edit: På bilden ser dom rätt kompakta ut. Får köpa ett par och smaka/provpacka.


C:a 70 x 37 x 20 mm

Det finns förpackningar med tre kakor i också, då kapar du en fjärdedel på höjden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: ons 13 nov 2013, 12:19 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Björngrillarn skrev:
Lofty Wiseman förslog ljus av talg för dubbla användingsområden. Vid ljusbrist: Tänd på. Vid matbrist: Ät! Fett är ju ett näringsämne värt guld i fråga om energi, i synnerhet i en överlevnadssituation. Har haft talgljus i min överlevnadsask ända sedan jag började med överlevnadstänket: Jag hällde helt enkelt talg i en värmeljusform med en veke, och voilá! (måste dock bytas ut med jämna mellanrum och inte speciellt gott)


Dessutom kan man ju mata domherrarna så att man har lite sällskap :)
Nej skämt åsido så visst är detta en god idé. Men för mitt syfte som mer är en "gåvilse-ask" för barn så tror jag mer på nötcremen.
Hade jag haft plats så vore det ju kanske en idé att ha både och däremot, men det är rätt fullt i askarna redan.

Tack


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Näring i asken
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 23:24 
hm, nötcremen fanns bland lösgodiset, och jag hadde glömt att dom var goda, så dom lär roteras oooofta misstänker jag, den jag köpte hadde ett års hållbarhet


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet