Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: motorsåg
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 14:37 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vad har en motorsåg för bränsleförbrukning?
Om jag vill sköta vedhämtningen medelst motorsåg, hur många liter bensin per år kommer jag att förbruka? Hur lätt eller svårt är det att konvertera en motorsåg till att gå på sprit? Finns det fyrtaktsmotorsågar så att man slipper bekymra sig om tvåtaktsolja till spriten? Vad har en normal Elmotorsåg för toppeffektskrav? hur kraftig omvandlare behöver jag för att köra en elmotorsåg från tolvvoltsbatterier?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 15:37 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: sön 23 nov 2008, 22:46
Inlägg: 65
Kan inte svara på dina frågor...men ser fram emot svaren!
Det tipset jag kan ge är att hela tiden se till att kedjan är slipad!
Sågade endel ved med en slö motorsågskedja här för ett tag sedan och
då gick det åt mycket mer bränsle....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 15:58 
Ett par dunkar? 1 liter bensin räcker nog lätt för att kapa upp 1 m3 ved. Räcker nog till 2 och 3 m3 också. Men det beror på hur effektivt du jobbar och hur grov veden är. Du behöver sågkedjeolja också. Men då kan det klara sig med raps-olja om du är försiktig.

2 takt bensin till motorsåg kommer det nog alltid att finnas. Även PAW. Om inte annat så syntetisk. Men då nöjer man sig nog att fälla och aptera träden med motorsågen. Kvistar med yxa. Uppkapningen gör man sedan med bågsåg och klyver sedan med yxa. Det blir för dyrt att göra allt med motorsågen.

Jag tror INTE på att kapa med elmotorsåg som drivs via 12V->230V omformare. Det är alldeles för höga effekter. En sådan omformare skulle vara ett monster. Däremot skulle man kanske kunna driva en vedkap (cirkelsåg) via en omformare?

Möjligen vore det intressant med en motorsåg som drivs via 12Volt direkt. Men då måste man ha rejält grova kablar för att klara strömmen.

4 takt motorsåg blir nog för tungt.

Nu kan man kapa sin ved med kärnkraft. Det finns fina kraftfulla eldrivna motorsågar. Jag gillar inte kärnkraft. Det är en j-a skit. Men det är trots allt bättre än att elda bensin eller kol, om man nu inte har en väldigt bra bågsåg. :wink:


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 16:16 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Aptera, är det detsamma som att kapa upp i längder som går att transportera hem? isåfall är fälla och aptera träden precis det som var avsikten med att använda motorsåg, de bitar av arbetet där man har störst behov av snabba och lättarbetade redskap.
Kan en tolvvoltsmotor från exempelvis en kylarfläkt tänkas klara att driva en sågklinga? En tung klinga, eventuellt med ett extra svänghjul för att hålla svängmassan uppe, skarpslipad och driven med en slirande sadelhjordsrem, det torde ge bästa kompromiss mellan kraft i klingan och låg effektförbrukning och god överlevnad för motorn.
Har någon någon annan bättre idé för hur man driver en sågklinga utan tillgång till 230 volt eller trefas? Eller är det värt att köra ett Elverk för att få el till Sågklingan, bara man ser till att arbetet är planerat så att det sker snabbt och rationellt när man väl startat elverket?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 17:58 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
sprithitler skrev:
Har någon någon annan bättre idé för hur man driver en sågklinga utan tillgång till 230 volt eller trefas?


Old school med vattenkraft via skovelhjul och remmar till en cirkelsåg.
Nåja, kanske inte en bättre ide'. :wink:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 18:02 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 apr 2008, 22:10
Inlägg: 342
Ort: Djupa Värmlandsskogarna
sprithitler skrev:
Har någon någon annan bättre idé för hur man driver en sågklinga utan tillgång till 230 volt eller trefas? Eller är det värt att köra ett Elverk för att få el till Sågklingan, bara man ser till att arbetet är planerat så att det sker snabbt och rationellt när man väl startat elverket?


Min spontana tanke är, om du har bestämt dig för en förbränningsmotor i första läget varför inte driva kapsågen direkt med en sådan?
Då har du möjligheten att välja en större motor, kanske 10-15 hkr, tex en Briggs & Stratton från en åkgräsklippare. En stor motor som "går på lätten" drar mindre än en liten som jobbar på full kraft hela tiden.
För övrigt är min erfarenhet av elektriska motorsågar mindre bra. Dålig kraft och om möjligt ännu sämre hållbarhet.

/////BySmed


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Aptera
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 18:06 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Helt korrekt Aptera = kapa längder


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 18:26 
Ja, naturligtvis! Man skall ju driva vedkapen direkt från motorn! Kanske via remmar, det är ju den klassiska metoden. Det finns även vedkapar som man kan driva från kraftuttaget på traktorn. Hela vedprocessorer med, för den delen, som både kapar och klyver nästan automagiskt.

Men i den postapokalyptiska världen så tror jag att man snart står där med sin bågsåg och yxa... Lika bra att lägga lite sågblad och filar på lager, kanske en skränktång också?

Skulle det uppstå en marknad för ved till höga priser så kunde man kanske motivera lite högre mekaniseringsgrad, men då skall man nog ha tillgång till el från egen småskalig vattenkraft eller något sådant. Eller varför inte ett mellanstort vindkraftverk.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 20:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Hur är det man brukar säga:
Den ved du hugger själv värmer två gånger. Och traditionellt sett har vintern hört skogsbruket till. Nuförtiden därför att tjälen gör marken hård nog att köra skogsmaskin på och förr i tiden därför att den blev framkomlig med häst och släde. Men också för att marken låg i träda.

Jag skulle också vilja avsluta med ett av svärfars nedärvda visdomsord han förmedlat på vedbacken: Den som har ved är inte rik men den som inte har ved är fattig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 21:04 
Att helt manuellt hugga sin ved tar en himla tid. Men man blir stark av det. Behöver inte hålla på med en massa konstiga program med armhävningar. :wink:

Skall man ha råd att köpa sin värme så måste man jobba åt någon annan för att få pengar att handla för. Istället kan man jobba åt sig själv och hugga sin egen ved. I PAW är nog tid det enda man har riktigt gott om. Särskilt på vintern.

Jag fuskar vilt. Traktor, motorsåg, akrylatbensin och hydraulisk vedklyv. Men jag staplar iaf för hand. Och jag har både bågsåg och yxa. 8)

Men man skulle ju ha lite solvärme också. Då kan man nog enkelt minska sin vedförbrukning med en tredjedel. Synd att det aldrig går att räkna hem den investeringen om man hugger sin egen ved från egen skog. Men man skall ju göra något roligt för pengarna också...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 24 mar 2009, 21:08 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
R_Hatt skrev:
Hur är det man brukar säga:
Den ved du hugger själv värmer två gånger. Och traditionellt sett har vintern hört skogsbruket till. Nuförtiden därför att tjälen gör marken hård nog att köra skogsmaskin på och förr i tiden därför att den blev framkomlig med häst och släde. Men också för att marken låg i träda.


Dessutom torkar ved bättre på vintern eftersom luftfuktigheten är lägre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 mar 2009, 08:21 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Jacob Creutzfeldt skrev:
R_Hatt skrev:
Hur är det man brukar säga:
Den ved du hugger själv värmer två gånger. Och traditionellt sett har vintern hört skogsbruket till. Nuförtiden därför att tjälen gör marken hård nog att köra skogsmaskin på och förr i tiden därför att den blev framkomlig med häst och släde. Men också för att marken låg i träda.

Dessutom torkar ved bättre på vintern eftersom luftfuktigheten är lägre.

Om du har veden inomhus i ett uppvärmt rum, ja. Utomhus i vedbon torkar den inte. Om det är minusgrader så är vätskan bunden i iskristaller. Vid töväder är luftfuktigheten alltid hög eftersom kall luft bara kan bära en väldigt liten mängd ånga.

"Den ved man ska ha nästa vinter ska vara i vedbon innan midsommar" är huvudregeln.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 mar 2009, 14:21 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
skogsbonde skrev:
Men man skulle ju ha lite solvärme också. Då kan man nog enkelt minska sin vedförbrukning med en tredjedel. Synd att det aldrig går att räkna hem den investeringen om man hugger sin egen ved från egen skog. Men man skall ju göra något roligt för pengarna också...


Man kanske inte kan räkna hem solfångaren ekonomiskt, men komfortmässigt kan man det definitivt, Du kan komma hem efter jobbet, eller efter en resa och ställa dig i en varm dusch med en gång, inget behov av elpatron eller att starta en brasa. Du har alltid varmt vatten till Dusch eller disk utan att behöva fundera på det, du får ett jämnare inomhusklimat då det även mulna sommardagar i allmänhet kommer nog med solinstrålning för att värma systemet och ge lite värme till elementen om det skulle behövas. En kompis i Hofors satte solfångare på sitt hus för sisådär sjutton år sedan och efter det behövde han i princip inte elda mellan slutet på mars och mitten på oktober. Även de som bor i Huset idag har samma komfort, även om de aldrig eldar, då de satt in pelletsbrännare, men den brännaren går inte många timmar mellan Mars och oktober.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 mar 2009, 15:40 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 25 sep 2008, 02:30
Inlägg: 109
Man kan få bidrag för att bygga solfångare. Tror att det är 10 000kr kanske en tredjedel av kostnaden (?)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 25 mar 2009, 18:08 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
eskil skrev:
Om du har veden inomhus i ett uppvärmt rum, ja. Utomhus i vedbon torkar den inte. Om det är minusgrader så är vätskan bunden i iskristaller.


Men visst torkar det även vid minusgrader? Vatten kan ju avdunsta även i minusgrader om luften är torr.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 97 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet